MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Just "trimmad" i samband med moped är oftast att de byter från en 50cc till typ 70+cc motor och sen är den "trimmad".

Så man filar bara inte lite i förgasaren och byter drev på bakhjulet längre?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Så man filar bara inte lite i förgasaren och byter drev på bakhjulet längre?

Oftast mer jobb att göra så än att köpa en lite större motor. Så slipper man att det blir tråkig acceleration vs toppfart med drev.
Men för den som vill är det ju billigare

Farsan gjorde så på sin gamla Puch när han var ung.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Oftast mer jobb att göra så än att köpa en lite större motor. Så slipper man att det blir tråkig acceleration vs toppfart med drev.
Men för den som vill är det ju billigare

Farsan gjorde så på sin gamla Puch när han var ung.

Ja jag med när jag var 15. På min Yamaha DT Så filad förgasare att det inte fanns någon tomgång, stannade i varje korsning om man inte stod och gasade

Men där någonstans slutade mitt intresse för motordrivna fordon på två hjul och datorer kom in i bilden istället

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja jag med när jag var 15. På min Yamaha DT Så filad förgasare att det inte fanns någon tomgång, stannade i varje korsning om man inte stod och gasade

Men där någonstans slutade mitt intresse för motordrivna fordon på två hjul och datorer kom in i bilden istället

Jag körde moppe i ca 3 månader innan någon stal topplocket på förgasaren och gasvajern. Moppen var värd ca 3000 varav 2999 var just de två delarna så där försvann mitt intresse för tvåhjulingar till för ca 3 år sen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Kunde ta fram den här lilla grisen i helgen här uppe i de nordligare delarna av landet. Såg den när triumph lanserade den och till slut kliade det i fingrarna för mycket och jag har aldrig tittat tillbaka. Herregud vilken hoj, man sitter som en gud och känner sig som mad max. Det är rätt bra drag också Inget att ha på bana eller i skogen men helt otrolig för landsväg och väldigt lättstyrd för sin storlek.

OBS! Inget jag rekommenderar till den som ska ta sitt mc kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Kunde ta fram den här lilla grisen i helgen här uppe i de nordligare delarna av landet. Såg den när triumph lanserade den och till slut kliade det i fingrarna för mycket och jag har aldrig tittat tillbaka. Herregud vilken hoj, man sitter som en gud och känner sig som mad max. Det är rätt bra drag också Inget att ha på bana eller i skogen men helt otrolig för landsväg och väldigt lättstyrd för sin storlek.

https://i.imgur.com/3sx9CH5.jpg

OBS! Inget jag rekommenderar till den som ska ta sitt mc kort

Riktigt maffiga!

Permalänk
Medlem

Hur tänker in kring kraschpuckar (framesliders).

Tycker oftast det ser ut som att det kommer bli så mycket övriga skador på hojen (kåpor, blinkers etc) att det ändå slutar med att man får betala självrisken, och då spelar det ju ingen större roll om man har hindrat lite mer skador eller inte.

Vad är era tankar?
(Obs gäller inte banhojar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Hur tänker in kring kraschpuckar (framesliders).

Tycker oftast det ser ut som att det kommer bli så mycket övriga skador på hojen (kåpor, blinkers etc) att det ändå slutar med att man får betala självrisken, och då spelar det ju ingen större roll om man har hindrat lite mer skador eller inte.

Vad är era tankar?
(Obs gäller inte banhojar)

Sliders kan vara det som "räddar" hojen såtillvida att du åtminstone tar dig hem på egen maskin (dvs med hoj) efter ha kraschat.
Att du sedan behöver åberopa försäkringen är en annan femma men du kanske har räddat koppling/frambroms handtaget så du kan valla den hem utan behöva åka skamkärra.
Allt handlar såklart i vilken hastighet du lägger cykeln - tillräckligt fort så spelar det ingen roll vad för sliders du har!

Permalänk

Framesliders har räddat mig ett par gånger eftersom jag är väldigt klumpig och tappar hojen vid låg fart/stillastående. Vid hög fart finns det folk som säger att dom gör mer skada men då är man nog uppe i självrisksummor ändå som du säger. Så för mig är det ett skydd vid lågfart.

- - -

Någon som har tips på hur jag ska få på denna kåpa? Kabeln från hastighetsmätaren är i vägen och jag kan inte vika den undan. Den är dragen som på instruktionerna (svartvitt) så jag fattar inte vad som är fel. Det är en KTM Powerparts lampa och KTM har inte kunnat hjälpa via mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Framesliders har räddat mig ett par gånger eftersom jag är väldigt klumpig och tappar hojen vid låg fart/stillastående. Vid hög fart finns det folk som säger att dom gör mer skada men då är man nog uppe i självrisksummor ändå som du säger. Så för mig är det ett skydd vid lågfart.

- - -

Någon som har tips på hur jag ska få på denna kåpa? Kabeln från hastighetsmätaren är i vägen och jag kan inte vika den undan. Den är dragen som på instruktionerna (svartvitt) så jag fattar inte vad som är fel. Det är en KTM Powerparts lampa och KTM har inte kunnat hjälpa via mail.

https://imgur.com/AF8EwmE.jpg
https://imgur.com/qbmv8Zz.jpg
https://imgur.com/L1uuWnW.jpg

Har de lyckats rädda dig så bra att inget fått sig en skada när du tappat hojen alltså?

För annars räcker ju nästan en liten kåpa och blinkers för att nå självrisken på 4K.

Permalänk

En gång rök en blinkers med, annars inget. Vill påpeka att detta är över många år och hojar, så inte så att jag tappar hojar hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

Någon som har tips på hur jag ska få på denna kåpa? Kabeln från hastighetsmätaren är i vägen och jag kan inte vika den undan. Den är dragen som på instruktionerna (svartvitt) så jag fattar inte vad som är fel. Det är en KTM Powerparts lampa och KTM har inte kunnat hjälpa via mail.

https://imgur.com/AF8EwmE.jpg
https://imgur.com/qbmv8Zz.jpg
https://imgur.com/L1uuWnW.jpg

Det är nog att fila ur urtaget så att kabeln får plats, det går nog även att göra skruvhålen några millimeter större och således få in skruven och bricka. Testa även att vända på skruvklipsen (De grå/förzinkade plåtblecken som sitter på ramen) så kanske det går att få någon millimeter där också. Det är ju en KTM det hör till att passformen inte är den bästa.

Permalänk

@sunnis Bra idé om att vända på klipsen, skall prova. Snart är jag desperat nog att börja fila, men vill försöka lösa detta på rätt sätt

Trodde att jag var nära att lösa det när jag såg dessa 3 brickor som blev över. Först trodde jag att dessa skulle sitta i kåpan, men de passar inte. Sen tänkte jag att dessa kanske är till för att lyfta hastighetsmätaren några mm, för det skulle löst problemet. Men när jag lossade på mätaren såg jag inget uppenbart sätt att använda brickorna på. Mätaren går in i hållaren med gummibussning och skruv undertill (syns nog i första bilden).

Och här har jag färglagt samma delar så ni ser tydligare hur kabeln är dragen.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av SweatyLlama:

Trodde att jag var nära att lösa det när jag såg dessa 3 brickor som blev över.

Du har servicemanualen, typ https://www.manualslib.com/products/Ktm-390-Duke-Eu-2013-3745...

Delar för instrumentklustret

Permalänk

@sunnis Fick på den genom att vända på skruvklipsen och fila ytterst lite, bara någon mm. Jag bjuder på Biltema korv med bröd och mjukglass. Kul att man får svar på SweC när KTM själva och diverse KTM forum inte har några svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweatyLlama:

@sunnis Fick på den genom att vända på skruvklipsen och fila ytterst lite, bara någon mm. Jag bjuder på Biltema korv med bröd och mjukglass. Kul att man får svar på SweC när KTM själva och diverse KTM forum inte har några svar

Vart och när får en biltemakörv? Jag tar swish! xD *basks in the glory*
Nice att du fick till det!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Vill härmed påminna folket om att se över försäkringarna, såg att Trygg-hansa sänkt premien för min Honda Hornet. Skall lusläsa försäkringsvillkoren, sen byter jag från Svedea.

Svedea trafik 2942 Trygg-hansa halv* 2748 Trygg-hansa hel* 3197 if halv 6086 if hel 7352 Gjensidige halv 6241 Gjensidige hel 7580 Bilsport-mc halv 6290 Bilsport-mc hel 7604 Ica halv 7381 Ica hel 10082 Länsförsäkringar halv 9130 Länsförsäkringar hel 11499 *med tillägg för ersättning vid medicinsk invaliditet

Edit: lade till ytterligare några. Kan tyvärr inte få siffror hos alla försäkringsgivare då min hoj importerades begagnad.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eas@tetris:

Vill härmed påminna folket om att se över försäkringarna, såg att Trygg-hansa sänkt premien för min Honda Hornet. Skall lusläsa försäkringsvillkoren, sen byter jag från Svedea.

Svedea trafik 2942 Trygg-hansa halv* 2748 Trygg-hansa hel* 3197 if halv 6086 if hel 7352 Bilsport-mc halv 6290 Bilsport-mc hel 7604 Länsförsäkringar halv 9130 Länsförsäkringar hel 11499 *med tillägg för ersättning vid medicinsk invaliditet

MT-07

Bästa försäkringen hos Svedea, 380 kr/mån.

Halv hos Trygghansa, 650 kr/mån
Hel hos Trygghansa, 1 300 kr/mån.

Inga bra byten för mig

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Vill härmed påminna folket om att se över försäkringarna, såg att Trygg-hansa sänkt premien för min Honda Hornet. Skall lusläsa försäkringsvillkoren, sen byter jag från Svedea.

Svedea trafik 2942 Trygg-hansa halv* 2748 Trygg-hansa hel* 3197 if halv 6086 if hel 7352 Bilsport-mc halv 6290 Bilsport-mc hel 7604 Länsförsäkringar halv 9130 Länsförsäkringar hel 11499 *med tillägg för ersättning vid medicinsk invaliditet

Skulle gå från 9300 till.. 1800 i månaden alltså strax över 21k. 🤣

Så beror nog på ålder och hoj. Allas statistik ändras från år till år och modell för modell.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

MT-07

Bästa försäkringen hos Svedea, 380 kr/mån.

Halv hos Trygghansa, 650 kr/mån
Hel hos Trygghansa, 1 300 kr/mån.

Inga bra byten för mig

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skulle gå från 9300 till.. 1800 i månaden alltså strax över 21k. 🤣

Så beror nog på ålder och hoj. Allas statistik ändras från år till år och modell för modell.

Det var inte menat som reklam för Trygghansa, reagerade mest på att priserna skiljde märkbart från höstas när jag senast tog en titt. Tycker allt att man skall förvänta sig sjunkande priser allt efter att hojen åldras. Har uppdaterat listan med fler försäkringsgivare!

Lustigt nog var Trygghansa löjligt ovilliga att försäkra min tidigare cykel, KTM 660 SMC. De ville ha runt 18 tkr när andra erbjöd halvförsäkring för ~ 3.5 tkr.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Det var inte menat som reklam för Trygghansa, reagerade mest på att priserna skiljde märkbart från höstas när jag senast tog en titt. Tycker allt att man skall förvänta sig sjunkande priser allt efter att hojen åldras. Har uppdaterat listan med fler försäkringsgivare!

Lustigt nog var Trygghansa löjligt ovilliga att försäkra min tidigare cykel, KTM 660 SMC. De ville ha runt 18 tkr när andra erbjöd halvförsäkring för ~ 3.5 tkr.

Precis. Bilsport och mc försäkrar tex inte sporthoj/super/hypersport alls. Och ifall de gör det är det svindyr trafik så ingen väljer dem.
För mig var det bara Bilsport-mc och svedea som hade rimliga priser och egentligen alldeles för högt ändå. Men men, blir nog billigare om 4.5 år när man slår 30. Så har man kansle något att se fram emot. 😁

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Precis. Bilsport och mc försäkrar tex inte sporthoj/super/hypersport alls. Och ifall de gör det är det svindyr trafik så ingen väljer dem.
För mig var det bara Bilsport-mc och svedea som hade rimliga priser och egentligen alldeles för högt ändå. Men men, blir nog billigare om 4.5 år när man slår 30. Så har man kansle något att se fram emot. 😁

Det är det enda positiva med 30 Min försäkring blev delad på två rakt av jämfört med en som är 29

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Är det ngn av er som har en BMW GS 750 årsmodell 2019? Som har testat o kört lite mer offroad? eller lämpar den sig mest för asfalt, grusvägar och inte så mycket mer? Tänkte i stil med TET ?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Är det ngn av er som har en BMW GS 750 årsmodell 2019? Som har testat o kört lite mer offroad? eller lämpar den sig mest för asfalt, grusvägar och inte så mycket mer? Tänkte i stil med TET ?

Ämnar du köra TET i Sverige så kommer du undan med nästan vilken cykel du vill...
TET i Sverige och TET i tex Rumänien är vitt skilda väsen - den svenska versionen är väldigt förlåtande och snällåkt medan tex Rumänien så snackar vi bitvis motsvarande svensk brötenduro!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Ämnar du köra TET i Sverige så kommer du undan med nästan vilken cykel du vill...
TET i Sverige och TET i tex Rumänien är vitt skilda väsen - den svenska versionen är väldigt förlåtande och snällåkt medan tex Rumänien så snackar vi bitvis motsvarande svensk brötenduro!

Ahhh misstänkte att den svenska delen av TET va rätt förlåtande. Hade nog tänkt Sverige först men ska planera lite beroende på hur det blir i sommar med allt med covid o göra.

Har nämligen köpt just BMW GS 750 för lite mer såna åkturer. Älskar ju min Tuono men kan va schysst o ha en annan cykel med annat stuk. Hoppas kunna hämta den på måndag/tis nästa vecka

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk

Har inte sett så mycket här i tråden om Dina Försäkringar så ville bara passa på att rekommendera dem. Har kört med Dina i 2 år nu och inte haft några problem alls, sällan någon kö alls till kundtjänst och vid skada fick jag pengarna tillbaka på bara någon vecka utan något tvivel. De är klart billigast för mig (22 år, Sport/Touring-hoj) med ca 20%.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Har inte sett så mycket här i tråden om Dina Försäkringar så ville bara passa på att rekommendera dem. Har kört med Dina i 2 år nu och inte haft några problem alls, sällan någon kö alls till kundtjänst och vid skada fick jag pengarna tillbaka på bara någon vecka utan något tvivel. De är klart billigast för mig (22 år, Sport/Touring-hoj) med ca 20%.

Jag gillar att jämföra och ha koll så kikade genast på Dina efter att jag sett din post. Dessvärre så var dom ca 10k/år dyrare för min hoj (MT-07 och jag är 36år) jämfört med Svedea som jag har idag.

Får jag fråga vad du har för hoj och kör du helförsäkring?

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Skrivet av =):

Jag gillar att jämföra och ha koll så kikade genast på Dina efter att jag sett din post. Dessvärre så var dom ca 10k/år dyrare för min hoj (MT-07 och jag är 36år) jämfört med Svedea som jag har idag.

Får jag fråga vad du har för hoj och kör du helförsäkring?

Haha ajdå, det var ingen höjdare. Kör en ER6-N på Hel-avställnings-försäkring. Kostar mig 9800 om jag skulle ha den påställd hela året, men eftersom jag bara kör under sommarmånaderna och kanske varannan var tredje dag blir det bra mycket billigare. Kanske tre-fyra hundra/mån om sommaren och nästintill gratis resten av året då jag bara har garage-försäkring.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Har inte sett så mycket här i tråden om Dina Försäkringar så ville bara passa på att rekommendera dem. Har kört med Dina i 2 år nu och inte haft några problem alls, sällan någon kö alls till kundtjänst och vid skada fick jag pengarna tillbaka på bara någon vecka utan något tvivel. De är klart billigast för mig (22 år, Sport/Touring-hoj) med ca 20%.

Det är väldigt individuellt och ibland ett lotteri med försäkringar... Jag kollade upp min RSV1000 hos Dina och fick prisförslag på 16k/år halvförsäkrat, det är nästan 12k mer än jag betalar idag hos Folksam.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Har inte sett så mycket här i tråden om Dina Försäkringar så ville bara passa på att rekommendera dem. Har kört med Dina i 2 år nu och inte haft några problem alls, sällan någon kö alls till kundtjänst och vid skada fick jag pengarna tillbaka på bara någon vecka utan något tvivel. De är klart billigast för mig (22 år, Sport/Touring-hoj) med ca 20%.

Kollade också upp vad Dina ville ha för min hoj och kunde bara erbjuda trafikförsäkring för 12k. Det är 4k dyrare än Svedea samt där har jag helförsäkring XL. Har man en 1000-kubikare och bor i storstan så är det mycket blanda och ge vilket bolag som ens är aktuellt.

Visa signatur

9700k, Z390 Strix, 32 gb, RTX3080, 970 PRO m.2, Custom Vattenkylt, Vitlackat Define S