Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem

Tänk om varje dag kunnat vara som denna.
Vi får njuta medan det varar.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag har redan fått in €9 för dagen. Det jag fått nu med minst en utbetalningsperiod kvar är redan mer än det jag fått under alla andra dagar på ett tag sett dag för dag.

Vad har du för rigg?

Permalänk
Medlem

Ingen som kör staking här? Etheruem ska ju övergå till forging (proof of stake) istället för mining. Så slipper man den där höga elräkningen dessutom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rob9099:

Ingen som kör staking här? Etheruem ska ju övergå till forging (proof of stake) istället för mining. Så slipper man den där höga elräkningen dessutom.

Det är det säkerligen men just den här tråden handlar om mining så är väl mest sådant snack.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Vad har du för rigg?

Zotac RTX 3080 AMP Holo med en Ryzen 5 3600 och 16 GB ram som körs i 2866 MHz (nedklockad då datorn kraschar annars om den och en 3080 tillsammans körs snabbare än så men detta är inte orsakat av NiceHash eller mining).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Zotac RTX 3080 AMP Holo med en Ryzen 5 3600 och 16 GB ram som körs i 2866 MHz (nedklockad då datorn kraschar annars om den och en 3080 tillsammans körs snabbare än så men detta är inte orsakat av NiceHash eller mining).

Krashar? Vad har du för nätagg?

Permalänk
Medlem

Funderar på om gårdagen kan berott på att många nybörjare blev tvungna att stänga av när föräldrarna fick elräkningen?

Idag verkar det gå lite långsammare än igår men ändå bra mycket snabbare än för två veckor sedan när alla gamers drog igång.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Funderar på om gårdagen kan berott på att många nybörjare blev tvungna att stänga av när föräldrarna fick elräkningen?

Eller så höll perioden för öppet köp på att gå ut!

Minns i slutet av Januari tror ja det va när det dök upp 15-20st Gigabyte 3090 med "bruten förpackning" i Inets fyndhörna samma dag, helt klart tillbakalämnade av normala användare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Eller så höll perioden för öppet köp på att gå ut!

Minns i slutet av Januari tror ja det va när det dök upp 15-20st Gigabyte 3090 med "bruten förpackning" i Inets fyndhörna samma dag, helt klart tillbakalämnade av normala användare!

Hahaha när skedde detta?
Fan vad kul om folk har minat på korten som dom sedan har lämnat tillbaka 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Idag verkar det gå lite långsammare än igår men ändå bra mycket snabbare än för två veckor sedan när alla gamers drog igång.

Det eller att de har haft problem med elen i Kina som gjorde att stora delar av deras mining-parker gick ner och jag vet inte om de har fått igång de igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det eller att de har haft problem med elen i Kina som gjorde att stora delar av deras mining-parker gick ner och jag vet inte om de har fått igång de igen.

Verkar inte påverkat ETH nämnvärt: https://www.coinwarz.com/mining/ethereum/hashrate-chart

Verkar som att det snarare är transaktionsavgifterna som skjuter i höjden: https://bitinfocharts.com/comparison/ethereum-fee_to_reward.h...

Bättre länk
Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Verkar inte påverkat ETH nämnvärt: https://studio.glassnode.com/metrics?a=ETH&category=&m=mining...

Verkar som att det snarare är transaktionsavgifterna som skjuter i höjden: https://bitinfocharts.com/comparison/ethereum-fee_to_reward.h...

Jo tack har märkt att gas priserna har skjutit lång över medel 🤣😅. Sitter fortfarande och väntar på att min överföring ska gå igenom men kommer ta tid om de ska fortsätta skjuta det i höjden.

Visa signatur

G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Hahaha när skedde detta?
Fan vad kul om folk har minat på korten som dom sedan har lämnat tillbaka 😅

Som sagt det var nån gång i början på året, det nämndes också nåt om det i 3080/3090 tråden då folk undrade om de var värda att köpa. Det var en hel hög med gigabyte turbo korten (blower). Teoretiskt skulle det ju också kunna varit Inet som byggt maskiner med korten men sedan ändrat sig när det det visat sig hur högljudda de var. Men min personliga gissning är att det var nån som köpt för mining och sedan antingen fått kalla fötter eller planerat att lämna tillbaka från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Krashar? Vad har du för nätagg?

Corsair RM750X V2 750W. Det är helt enkelt 3080 och vissa minnen som inte funkar tillsammans i alltför hög hastighet.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1620806-rtx-3080-krasc...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630933-bygga-en-dator...

Permalänk
Medlem

Ni som kör Nicehash med RTX 3080, vad har era utbetalningar legat på senaste dygnet? Jag ser att "current actual profitability" fluktuerar en hel del. På utbetalningarna har jag haft som lägst 0.00...35-ish och högst 0.00...38-ish. Vill bara stämma av att det är normalt.

Klagar för övrigt inte. Tror det motsvarar ungefär 10 euro om dagen just nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teval:

Verkar inte påverkat ETH nämnvärt: https://www.coinwarz.com/mining/ethereum/hashrate-chart

Skrivet av hellmix:

Jo tack har märkt att gas priserna har skjutit lång över medel 🤣😅. Sitter fortfarande och väntar på att min överföring ska gå igenom men kommer ta tid om de ska fortsätta skjuta det i höjden.

Igår var det ju mestadels uppe på 300-400 men jag fick utbetalning på 125 gas limit imorse.
Inte så högt i skriven stund heller.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag har också en 3080 fast en X Trio med en 3900X och datorn kraschade/BSOD slumpmässigt om RAM var överklockad till 3800 MHz! Jag hade även väldigt hög DPC latens men efter att ha klockat ned till 3600 MHz försvann både BSOD och den höga DPC latensen. Underligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Jag har också en 3080 fast en X Trio med en 3900X och datorn kraschade/BSOD slumpmässigt om RAM var överklockad till 3800 MHz! Jag hade även väldigt hög DPC latens men efter att ha klockat ned till 3600 MHz försvann både BSOD och den höga DPC latensen. Underligt.

Verkligen underligt. Det är ett svåridentifierat men vanligt problem. Härligt att du fick det löst genom att sänka till 3600 MHz. Min var inte helt problemfri förrän 2866 MHz men det är bra som det är. Jag kommer inte köpa en ny processor eller ramminnen (och moderkort) förrän nästa generation. Nu hoppas jag bara betala av mitt RTX 3080 genom mining. Inte för att det behövs men det känns skönt.

Permalänk
Medlem

Kan man förvänta sig utdelningen fortsätter så här ett tag till? Nog måste Kina fått tillbaka sin ström nu, det kan ju inte bero bara på det utan kanske något mer permanent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Kan man förvänta sig utdelningen fortsätter så här ett tag till?

Verkligen inte! Man kan inte förvänta sig något. Att förtjänsten ändras är standard och inget konstigt alls.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tja!

Minar riktigt bra på min gaming-rigg med ett 3080 nu.

Och har lyckats få tag på ytterligare ett 3080 och undrar om det skulle vara möjligt att installera det i min gamla dator som är från stenåldern och använda den som mining-rigg?

MOBO: Gigabyte GA-Z97P-D3
PSU: Corsair 650W (osäker på modell men är nog närmare tio år gammalt nu!)
CPU: i5 4690K 3.5 GHz 6MB
RAM: 16gb crucial 1800mhz.

Är det ens lönt att fundera på det? Om jag är stygg kan jag sälja vidare kortet direkt med en vinst på 6-7k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Tja!

Och har lyckats få tag på ytterligare ett 3080 och undrar om det skulle vara möjligt att installera det i min gamla dator som är från stenåldern och använda den som mining-rigg?

Är det ens lönt att fundera på det? Om jag är stygg kan jag sälja vidare kortet direkt med en vinst på 6-7k.

Bara för att mina så fungerar det.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av npftd:

Tja!

Absolut inga problem att köra på den, om det är värt är väl upp till dig precis som din primära rigg.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av npftd:

Tja!

Varför inte i samma?
Köp en riser om grafikkortet inte får plats och en adapter för dual psu om det blir problem den vägen. Det kommer dra mindre ström på så vis.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Verkligen inte! Man kan inte förvänta sig något. Att förtjänsten ändras är standard och inget konstigt alls.

Det är en kraftig ökning, om detta eller nära detta är den nya baslinjen så hade det varit mumma. Om det beror på några mer permanenta förändringar så hade det varit bra veta men tills dess är det bara att vara glad.

Skrivet av npftd:

Tja!

Jag hade sålt istället. Mindre risk.

Permalänk
Medlem

Schysst, med nuvarande kurs tog det åtta veckor för ROI på mitt 3080.

Visa signatur

Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vad minar du då? Vad fick du ge för kortet?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | Asus PG27AQDP | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av upf:

Vad minar du då? Vad fick du ge för kortet?

Ethereum med mitt 3080 jag köpte från Amazon.se för 7311kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Samma här, gått oförskämt fort. Drygt en månad för ROI på ena riggen och som den lilla gambler man är så investerade man de pengarna i CKB.... sålde av hälften när värdet ökade med 2.8. Så nu har jag nästan ROI på rigg nr två :D. Hädanefter kommer jag nog ligga lång i Eth och samla som en liten garderobs-hoarder.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Typiskt att Biden saboterade en i övrigt bra dag.

Visa signatur