Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Är det värt mine:a med ett 1070 i dagens läge?

Jag som är miljömupp skulle säga njä.

Utan att kolla närmare så gissar jag att du kan få ut ca en tia om dagen efter att elen är betald, kanske lite mer. Det är förstås mer än ingenting men samtidigt så bidrar du till en massa onödig elförbrukning och slitage på dina komponenter.

Jag har precis stäng av elementen här hemma vilket är ett tecken på att det är dags att sluta mina. Får återuppta det till hösten igen om det fortfarande är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Tycker att whattomine visar en del fel nu på eth efter difficulten gått upp. Förtjänsten har ju blivit ca 30% lägre.

Jag får mer än nånsin och har fått sedan mitten av veckan 🤑

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Jag får mer än nånsin och har fått sedan mitten av veckan 🤑

Ok. Då ska jag testa igen ethereum igen

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Ok. Då ska jag testa igen ethereum igen

Är det verkligen värt att byta valuta ofta?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Tveksamt, ungefär som med att försöka sälja på toppar och köpa på dalar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det är väl inte det. Men blev sur när förtjänsten gick ner o testade ravencoin. Har magkänsla att den kommer stiga i framtiden. Kul med ravencoin är att jag får 2 utbetalningar om dagen med 10 coin i varje, mot o får ut betalning en gång i månaden med 0.1 eth :=

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Det är väl inte det. Men blev sur när förtjänsten gick ner o testade ravencoin. Har magkänsla att den kommer stiga i framtiden. Kul med ravencoin är att jag får 2 utbetalningar om dagen med 10 coin i varje, mot o får ut betalning en gång i månaden med 0.1 eth :=

Beroende på vilken pool då har så får man väl betalning efter 2 veckor om du har kommit upp i 0,005?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Beroende på vilken pool då har så får man väl betalning efter 2 veckor om du har kommit upp i 0,005?

Jo men tufft o få höga belopp :). Har en plan o mina fram 1000 rvn o låta värdet på dom gå upp till 100$st när eth går över till pos.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vore det inte bättre att byta dina Eth till raven och får fler coins?

Visa signatur

E

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Jo men tufft o få höga belopp :). Har en plan o mina fram 1000 rvn o låta värdet på dom gå upp till 100$st när eth går över till pos.

Om man vill ha utbetalt oftare så är det smartare att välja en pool som betalar ut oftare. Nicehash och Binance är två som betalar ut minst en gång per dag.

Som förra skribent nämnde så är det ju även smartare att köpa RVN av den ETH du tjänar eftersom du får fler coins.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ja det där har jag aldrig förstått... Många som snackar om att minea andra coins "innan de går uppe i värde".
Ja, eller så minear man den som är mest värd för tillfället och byter till den man spekulerar ska gå upp i värde 🙄🙄😂🙈

Permalänk
Medlem

Lite märkliga överföringssätt av mig kostade mig lite för mycket i avgifter.

Högre hashrate och mycket mer pengar nu.

Permalänk
Medlem

Just nu öser det ner pengar. Det vore klokt att minea och behålla allt tills BTC går upp mer för att då casha ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Just nu öser det ner pengar. Det vore klokt att minea och behålla allt tills BTC går upp mer för att då casha ut.

Binance och Ethermine går rätt segt nu tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Förra veckan låg jag på lägsta jag någonsin sett.
Runt 0.00400 reward dagligen.
Nu ligger jag på 0.00629.

Ethermine för min del. Enorm skillnad.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ethermine har växlat upp ordentligt för mig med 0.00721 per dag nu låg som lägst på 0.0043

Visa signatur

Monster-PC (AMD 9800X3D) (RTX5090 Astral vit) (DDR5-6000cl30 64Gb) (Samsung 9100 gen5 2TB) (Kingston KC3000 Gen4 4TB)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Ethermine har växlat upp ordentligt för mig med 0.00721 per dag nu låg som lägst på 0.0043

Samma visa här. Förra veckan låg jag runt 0.0085. Idag 0.0129. Det verkar som block reward har höjts från 4 till 5-6. Spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Okej, NiceHash betalar ut nästan lika bra som för exakt två månader sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag ligger och segar där kring 0.004-0.005 på Ethermine. Binance ger i bästa fall 0.0035. Med ett RTX 3080 då.

Skrivet av TKD_1337:

Okej, NiceHash betalar ut nästan lika bra som för exakt två månader sedan.

Testar det nu och det ser klart mer lovande ut.

Permalänk
Medlem

Ni som är insatta, rekommenderar ni att köra nicehash eller ethermine på ett 3090?

Gällande elförbrukning så är det ju väldigt avgörande hur man bor. Har man några rum som värms med direktverkande el så kan man ju "kostnadsfritt" byta ut uppvärmningen helt eller delvis mot en miningrigg. Sålänge inte förbrukningen för miningriggen är högre än elradiatorn så är elkostnaden netto gratis.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Ni som är insatta, rekommenderar ni att köra nicehash eller ethermine på ett 3090?

ethermine. till alla som inte vet mer än att nicehash är nicehash googla lite och se tex vad grundaren till nicehash har gjort innan... har säkert redan diskuterats flera gånger. INGEN miner är safe to use kom ihåg det ni som sitter o minear på eran gaming rigg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Dum fråga här kanske men vad är det för skillnad på dem? Jag vet givetvis att Binance också är ett exchange och så men i övrigt trodde jag att olika pooler borde slå ut ungefär lika med lite diff på avgifter.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbzor133:

ethermine. till alla som inte vet mer än att nicehash är nicehash googla lite och se tex vad grundaren till nicehash har gjort innan... har säkert redan diskuterats flera gånger. INGEN miner är safe to use kom ihåg det ni som sitter o minear på eran gaming rigg.

Jag har lite svårt att tolka det du skriver menar du att mina att man öppnar upp bakdörren på datorn eller att köra programet kan innehålla Trojan etc?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Dum fråga här kanske men vad är det för skillnad på dem? Jag vet givetvis att Binance också är ett exchange och så men i övrigt trodde jag att olika pooler borde slå ut ungefär lika med lite diff på avgifter.

PPS+ för Binance och PPLNS för Ethermine. Olika belöningssystem alltså. För mig brukar Binance ge en aning mindre betalt men då får jag utbetalning varje dag till mitt Binance-konto plus att det inte kostar att föra över pengarna dit

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Jag har lite svårt att tolka det du skriver menar du att mina att man öppnar upp bakdörren på datorn eller att köra programet kan innehålla Trojan etc?

det kan finnas vad som helst i koden bakom själva programmet, sen finns det miners som är öppen källkod och det är oftast dem som kallas "safe", nicehash miner är inte öppen så den källkoden kan du inte komma åt, (rätta mig gärna om jag har fel här.)

vet inte om det är okej o länka detta här, men för er som inte orkar googla.
Nicehash Wiki

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Vill du få betalt i ETH eller BTC? Om ETH, Ethermine. Om BTC, NiceHash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Gällande elförbrukning så är det ju väldigt avgörande hur man bor. Har man några rum som värms med direktverkande el så kan man ju "kostnadsfritt" byta ut uppvärmningen helt eller delvis mot en miningrigg. Sålänge inte förbrukningen för miningriggen är högre än elradiatorn så är elkostnaden netto gratis.

Är det inte billigare för dig att köra 2 st 3070 med lägre förbrukning och samma hash?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Vill du få betalt i ETH eller BTC? Om ETH, Ethermine. Om BTC, NiceHash.

Du kan köra kryptex också. Typ samma som nice...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbzor133:

det kan finnas vad som helst i koden bakom själva programmet, sen finns det miners som är öppen källkod och det är oftast dem som kallas "safe", nicehash miner är inte öppen så den källkoden kan du inte komma åt, (rätta mig gärna om jag har fel här.)

vet inte om det är okej o länka detta här, men för er som inte orkar googla.
Nicehash Wiki

Att länka till wiki etc är okej, det är illegal grejer som inte okej att tips om.

Misstänkte det eftersom man kör ju allt via kommandofönster. Jag själv kör med Phoenixminner sedan 3månader bak och än så länge har jag ej märkt eller sett några varningstecken.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag har redan fått in €9 för dagen. Det jag fått nu med minst en utbetalningsperiod kvar är redan mer än det jag fått under alla andra dagar på ett tag sett dag för dag.