Permalänk
Medlem

Android appbehörigheter

Hej

Samsung Health appen fick en uppdatering idag och ville att jag skulle godkänna nytt avtal (?). Efter att jag godkänt det så ville den få tillgång till "phone" behörigheter. Det har den inte krävt förut. Min första tanke var att den ville ha tillgång till mina samtal. Men jag kanske är helt ute och cyklar? Kan någon förklara vad denna behörighet ger appen tillgång till?

Tack

Permalänk
Medlem

Används inte den appen för sammankoppling med Samsungs klockor, som i vissa fall kan användas för telefonsamtal?
Nu har jag ingen Samsung-klocka själv, så det är bara en teori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Används inte den appen för sammankoppling med Samsungs klockor, som i vissa fall kan användas för telefonsamtal?
Nu har jag ingen Samsung-klocka själv, så det är bara en teori.

Precis. Jag har en samsung klocka som synkar över information till appen via BT.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av llxt:

Precis. Jag har en samsung klocka som synkar över information till appen via BT.

Jag fick upp samma prompt nu när jag startade appen, men det stod inte exakt varför den vill ha tillgång till att ringa och ta emot samtal. Jag ska se om jag hittar något.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Verkar som att de bara vill bekräfta ditt telefonnummer enligt denna tråd:
https://eu.community.samsung.com/t5/mobile-apps-services/sams...

Citat:

- Phone : Used to confirm your phone number for Samsung Health Together
- Location : Your location data is collected when you are using the exercises tracker and the steps tracker.
- Body Sensors : Used to measure heart rate, oxygen saturation, and stress.
- Storage : You can import/export your exercise data, save exercise photos, save/load food photos, and upload photos saved while receiving a telehealth service. (Available in some countries only)
- Contacts : Used to check if you're signed in to your Samsung account.
- Camera : When you add a friend using the Together feature, you can use the camera to scan a QR code, take photos of foods, recognize numbers on a blood glucose meter/blood pressure monitor. (Available in some countries only)
- Physical activity : Used to count your steps and detect workouts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag fick upp samma prompt nu när jag startade appen, men det stod inte exakt varför den vill ha tillgång till att ringa och ta emot samtal. Jag ska se om jag hittar något.

Tack! Telefonen visar ju när det ringer osv men det har väll inget med samsung health att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forssk:

Aha! Tack

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Forssk:

Bra information, satt själv och Googlade precis! Tack för det.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Bra information, satt själv och Googlade precis! Tack för det.

Tycker det är lite märkligt att det är ett krav att tillåta detta. Nu är jag dock ingen expert på området.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av llxt:

Tycker det är lite märkligt att det är ett krav att tillåta detta. Nu är jag dock ingen expert på området.

Det går väl att neka tillståndet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det går väl att neka tillståndet?

Ja jag gjorde det. Men då sa den att det var något fel i app behörigheterna. appen gick ej att starta då

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av llxt:

Ja jag gjorde det. Men då sa den att det var något fel i app behörigheterna. appen gick ej att starta då

Aha. Jag tillät och tog sedan bort tillståndet. Det verkar fungera som det ska, så det kanske bara är vid första uppstarten den faktiskt behöver tillståndet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Aha. Jag tillät och tog sedan bort tillståndet. Det verkar fungera som det ska, så det kanske bara är vid första uppstarten den faktiskt behöver tillståndet.

Testade att stänga av det igen. Nu verkar det funngera. Märkligt Ja det kanske bara va en engångsföretelse