Nvidia Geforce 3000 med strypt mining-prestanda på ingång

Permalänk
Medlem

Dom gör givetvis detta för vi oss gamers... dom vill sälja sina rena mining kort istället. Mycket bättre för Nvidia vid eventuellt krypto krasch än att riktiga grafikkort flödar marknaden så dom mister den försäljningen.

Och varför köpa en cripplat kort, jag kanske vill mina på natten när jag inte spelar? Detta är ren girighet från Nvidia sida.

Permalänk
Medlem

Går det inte att skapa en kryptovaluta som inte använder sig av den "strypta delen" ?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kom under gårdagen att tänka på att Nvidia, av allt att döma, endast ändrar PCI Device ID för nya grafikkretsar för att bryta kompatibilitet med äldre drivrutiner. I sådana fall skulle Nvidia kunna låsa upp mining-prestandan med en framtida drivrutin när det här upplevda problemet är förbi.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Nvidia har dock länge sagt att de inte tillåter sina vanliga grafikkort att nyttjas för mining och att göra detta voidar garantin. Korten är inte skapade för att köras 24/7.

Lycka till att delvis som återförsäljare av korten (Vilket är den du som kund vänder dig till vid garantiärenden) bevisa att kortet körts 24/7 och inte några få timmar om dagen. Likväl, lycka till även i rätten att försvara garantin med "Nä men du får inte använda kortet så mycket utan du får bara använda det litegranna varje dag".

Skrivet av SuperSverker:

Trots att du köper in bil i Sverige så finns det lagar och regler som anger hur du får och inte får använda den, vilket jag skulle gissa att dem flesta anser är en rätt bra sak?

Jag håller med om att man bör få använda det som man vill, men uppenbarligen fungerar inte det.

Tänk om man istället för mining la alla dessa resurser på Folding@Home!?!

Utlyser någon kunnig att skapa en kryptovaluta som viker proteiner, fasiken va långt vi hade kunnat komma då...

Skillnaden är att själva bilen, dvs grafikkortet, inte är begränsat. Du får själv göra ett aktivt val att följa eller bryta lagar och regler när du kör bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Går det inte att skapa en kryptovaluta som inte använder sig av den "strypta delen" ?

finns redan. hela Nvidia's PR spel att "stoppa" mining är mer eller mindre ren bluff.
dem "stoppa" bara mining för mest dem grejer som är etherium baserat. man det går fortafarnde att mina andra coins som inte är baserat på det.
sen kommer väl hända samma grej som förra gången. en fix kommer "läcka" ut och plötsligt gå det att mina igen.

Skrivet av Jacob:

Kom under gårdagen att tänka på att Nvidia, av allt att döma, endast ändrar PCI Device ID för nya grafikkretsar för att bryta kompatibilitet med äldre drivrutiner. I sådana fall skulle Nvidia kunna låsa upp mining-prestandan med en framtida drivrutin när det här upplevda problemet är förbi.

tror samma sak händer som förra gången. det kommer "läcka" ut drivrutiner som gör mining möjligt rätt snabbt och vi är tillbaka på ryta 1.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Nvidia har dock länge sagt att de inte tillåter sina vanliga grafikkort att nyttjas för mining och att göra detta voidar garantin. Korten är inte skapade för att köras 24/7.

vad Nvidia säga och vad dem gör är 2 olika saker.
var ju ett fullständigt skämt dem försökte göra detta förra gången och mining kompatibla drivrutiner läckte ut redan innan dem lanserade sin "fix".
sen finns ju också hinta och ryckten om att nvidia eller i alla fall deras partnertillverkare sälja massa av kort direkt till mining farmar och tillhandshålla specilla drivrutiner och allt. så hela detta är igentligen bara PR spel för att lura gamers.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Trots att du köper in bil i Sverige så finns det lagar och regler som anger hur du får och inte får använda den, vilket jag skulle gissa att dem flesta anser är en rätt bra sak?

Jag håller med om att man bör få använda det som man vill, men uppenbarligen fungerar inte det.

Tänk om man istället för mining la alla dessa resurser på Folding@Home!?!

Utlyser någon kunnig att skapa en kryptovaluta som viker proteiner, fasiken va långt vi hade kunnat komma då...

Topp teamet på Folding@home är just detta. Banano.cc teamet "minear" kryptovalutan banano.
https://stats.foldingathome.org/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Göteborgaren:

vad säger att folding inte blir nästa grej dom låser då? börjar man väl med sånt så sprider det sig lätt och blir värre och värre. kanske låser för streaming iframtiden för att du måste köpa ett dedikerat kort för streaming av dom etc.

lider av samma brist på grafikkorten som er och har väntat i ca 6mån, men tyvärr tycker jag detta är fel väg att gå.

Finns fina möjligheter för Nvidia att ta mer betalt av kunden. Månadskostnad för funktionalitet, betala för att låsa upp mer prestanda. Tänk $10 per månad för 60+ Hz, $25 för 240Hz och olika nivåer för raytracing, DLSS, streaming och ett par dollar för att få senaste drivarna.

Håller med om att det är fel väg att gå. Slippery slope som snabbt kan gå fel. Vissa begränsningar kan jag köpa, de som redan finns mellan spelkort och workstation samt enterprise. Men att begränsa konsumentköp för funktionalitet som är fullt lagligt och begränsar komponentens användning.

Enda som försvarar detta är om priset på korten blir kraftigt strypt. Sedan intressant att se hur prestandan påverkas i annan användning.

Permalänk
Medlem

Bra! Mining förstör miljön ordentligt och vi behöver inte det.
Utöver det så hjälper det även svarta marknaden så är glad att det kommer lösningar.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Bra! Mining förstör miljön ordentligt och vi behöver inte det.
Utöver det så hjälper det även svarta marknaden så är glad att det kommer lösningar.

visst du att gaming är också dåligt för miljön? förbruka en massa ström utan att det tillför någonting.🙃

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Skillnaden är att själva bilen, dvs grafikkortet, inte är begränsat. Du får själv göra ett aktivt val att följa eller bryta lagar och regler när du kör bil.

Många bilar är begränsade idag med t ex

bromsassistans - bilen ser till att däcken inte låser sig vid kraftig inbromsning
kollisionsskydd - bilen bromsar av sig själv
vägbaneassistans - bilen håller sig på rätt sida av vägen
hastighetsbegränsning - går inte att maxa bilen (på tyska motorvägar) när bilen tappar kraft vid en viss hastighet
mm mm

Alla dessa inskränkningar kränker såklart bilförarens integritet och borde vara förbjudet i lag så att alla som köper bilen kan nyttja den som man själv vill enligt tidigare resonemang i tråden

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av klotim:

Bra! Mining förstör miljön ordentligt och vi behöver inte det.
Utöver det så hjälper det även svarta marknaden så är glad att det kommer lösningar.

Det finns mycket som är dåligt för miljön. Att bygga ett nytt decentraliserat finansiellt system är en av sakerna som onekligen drar mycket ström, men vem är du att säga att det inte behövs? Det är många utvecklares livsverk du avfärdar "för att vi inte behöver det".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bardropper:

Topp teamet på Folding@home är just detta. Banano.cc teamet "minear" kryptovalutan banano.
https://stats.foldingathome.org/

Schysst, tack för tipset!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Problemet med mining, som jag ser det, är att det på sikt kan döda/allvarligt skada en hel industri.

Om gamers inte kan köpa nya grafikkort så blir det inga nya gaming riggar. Och vad är poängen att göra spel till pc då? Och om spel slutar komma till pc. Vad är poängen med en bra pc då när vad som helst duger till teamviewer/teams/kalkylblad?

Kalla mig domedagsprofet, men det verkar inte som om denna miningtrend bara kommer försvinna inom kort.

Nvidia gör inte detta för att vara snälla. De gör rekordvinst ändå. Det finns nog någon form av långsiktigt strategi bakom detta beslut.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att Nvidias spärr fungerar bra. För att "mina" med ett 3060 i en rigg behöver man ha en PCIe 3.0-plats, inte använda riser och koppla in en HDMI-atrapp. Detta trots att Nvidia själva läckte drivrutiner som "låst upp" funktionen. 3060 är därför inte särskilt attraktiv för miners vilket borde betyda att det borde finnas ett överflöd att köpa. Ändå lyser 3060 i sin frånvaro.

Oavsett om kryptomarknaden går ner så kommer komponentbristen att fortsätta under hela 2021 och minst halva 2022. Det är ju faktiskt inte bara gamingmarknaden som drabbats, bilproduktionen har till exempel saktats ner pga detta. Vi behöver fler fabriker, förslagsvis i Europa och USA då efterfrågan helt enkelt är större än tillgången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Många bilar är begränsade idag med t ex

bromsassistans - bilen ser till att däcken inte låser sig vid kraftig inbromsning
kollisionsskydd - bilen bromsar av sig själv
vägbaneassistans - bilen håller sig på rätt sida av vägen
hastighetsbegränsning - går inte att maxa bilen (på tyska motorvägar) när bilen tappar kraft vid en viss hastighet
mm mm

Alla dessa inskränkningar kränker såklart bilförarens integritet och borde vara förbjudet i lag så att alla som köper bilen kan nyttja den som man själv vill enligt tidigare resonemang i tråden

Dålig jämförelse. Bromsassistans, kollissionsskydd och vägbaneassistans är sånt som 99 % av bilkonsumenter vill ha och de kan knappast kallas begränsningar som är att jämföra med strypt miningprestanda. Fartspärren ligger på 250 km/h, inte särskilt relevant då det är väldigt snabbt.

Permalänk
Medlem

Mycket bra. Gamers är den rätta målgruppen. Minsta kan gott köpa de dedikerade korten för mining istället för att snylta på lagren av kort som är menade för gamete. Helst ser jag att utveckling av kryptovalutotmr och brytning av desamma blir straffbart med fängelse samt att man ska betala skadestånd för mental sveda och verk till allt hederligt folk man förstör för, men detta är en bra början. Detta kan även få folk som inte riktigt vet om de gillar eller ogillar mining att väga över till att de ogillar det så det är bra. Vi behöver att den stora massan vaknar och inser vilket sattyg mining är. Så ja detta är mycket bra av Nvidia. AMD'S tafatthet I detta är pinsam.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

visst du att gaming är också dåligt för miljön? förbruka en massa ström utan att det tillför någonting.🙃

Fast forskning visar ju att gaming är bra, i viss utsträckning.

Permalänk
Medlem

Visst förbjöd EU lootboxes? Annars kanske det vore något för grafikkort, har man tur kan man få upplåsningsnyckel till högre HZ eller upplösning osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Fast forskning visar ju att gaming är bra, i viss utsträckning.

För miljön? Tänker att en promenad i friska luften är hälsosammare, förslagsvis med en god vän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Dålig jämförelse. Bromsassistans, kollissionsskydd och vägbaneassistans är sånt som 99 % av bilkonsumenter vill ha och de kan knappast kallas begränsningar som är att jämföra med strypt miningprestanda. Fartspärren ligger på 250 km/h, inte särskilt relevant då det är väldigt snabbt.

Nja.. 'anti-mining och annat elslukande beräknings-crap är sånt som 99 % av gamingkonsumenter vill ha och de kan knappast kallas begränsningar'

Poängen är att vi köper en vara som har vissa "inskränkningar", eller så låter vi bli att köpa den. Svårare är det inte.
Det går ju utmärkt att stanna kvar i GTX-världen för evigt om man inte accepterar (framtidens) RTX kort och hur de saluförs.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Fast forskning visar ju att gaming är bra, i viss utsträckning.

men inte för miljön. vilket är ju vad många gnälla på. bästa saken du kan gör för miljön är att inte har någon dator. eller i alla fall en som inte kan gör mer än kolla mailen med och betala räkningarna. 🙃

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Göteborgaren:

ja men du ska ändå ha rätten att få göra det om du vill! då får som fixa till det med garantin istället för dom som kör mining.
vad ska dom bestämma att du inte får göra med ditt grafikkort nästa gång eller gången efter det? slippery slope

Vadå, det är väl exakt det som skett och alltid har. Företagen informerar vad man kan och inte kan göra med produkten, sätter ett pris och sen får man ta ställning till om det täcker ens behov eller inte.

Skitbra att Nvidia försöker stoppa miners. De hör inte hemma på samma marknad som oss "vanliga" konsumenter, och det verkar Nvidia hålla med om som tur är. Att de har en egen miningserie är så mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

Vi behöver fler fabriker, förslagsvis i Europa och USA då efterfrågan helt enkelt är större än tillgången.

Jo problemet är ju mycket större än mining just nu, men att bygga nya fabriker kanske inte händer...

Vi har dubbel efterfrågan för att produktionen var nere och tillverkare inte vågade lägga ordrar i tre nervösa månader.
Det betyder ju bara att det behövs dubbel kapacitet i tre månader för att komma ikapp,
nu finns ju inte den kapaciteten så alla ordrar måste läggas extra lång tid i förväg för att få plats i kön
men det är ju ingen som är intresserad av att ta bort kön med en ökad kapacitet som sedan blir outnyttjad,
det görs nog djupare analyser på varje område innan man bygger en fabrik.

Permalänk
Medlem

Vore kul att sälja sitt 3080 dyrt till miners och sedan köpa ett billigare spelinriktat 3080ti. Payback is a... äh... drömma kan man ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mycket bra. Gamers är den rätta målgruppen. Minsta kan gott köpa de dedikerade korten för mining istället för att snylta på lagren av kort som är menade för gamete. Helst ser jag att utveckling av kryptovalutotmr och brytning av desamma blir straffbart med fängelse samt att man ska betala skadestånd för mental sveda och verk till allt hederligt folk man förstör för, men detta är en bra början. Detta kan även få folk som inte riktigt vet om de gillar eller ogillar mining att väga över till att de ogillar det så det är bra. Vi behöver att den stora massan vaknar och inser vilket sattyg mining är. Så ja detta är mycket bra av Nvidia. AMD'S tafatthet I detta är pinsam.

Härligt! Så de som inte tycker som dig borde straffas med fängelse? Du är medveten att argumentet likväl kan vändas emot dig och att de som bryter krypto tycker att alla gamers lägger beslag på alla GPU.er ska straffas med fängelse? Gissar att du trollar lite men är du seriös är du ute och cyklar.

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

ja men du ska ändå ha rätten att få göra det om du vill! då får som fixa till det med garantin istället för dom som kör mining.
vad ska dom bestämma att du inte får göra med ditt grafikkort nästa gång eller gången efter det? slippery slope

De har väl rätt att sätta sina begränsningar på sin produkt. Sedan kan du göra vad du vill med det efter att du köpt det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Nja.. 'anti-mining och annat elslukande beräknings-crap är sånt som 99 % av gamingkonsumenter vill ha och de kan knappast kallas begränsningar'

Det vet jag inte..? Jag är gamingkonsument men jag minear med mitt 3080 när jag inte spelar, vore ju helt knäppt att inte göra det när man kan dra in en massa pengar utan att lyfta ett finger..

Permalänk
Medlem

Så länge man inte tar bort funktioner på äldre kort och är tydliga med vad man begränsar på nya så ser jag bara fördelar. Förstår att man ser det som negativt om man har planer på att både spela och mina men för de flesta så tror jag de här är positivt och leder till mer grafikkort till spelare. Sen tror jag inte mining är ett så stort problem för tillgången, tror tillgången är mer påverkad av missbruk av öppet köp i kombination av faktura betalning, en stor del av tillgången på kort försvinner till folk som aldrig tänkt behålla korten eller bara ska testa lite.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlemac:

För miljön? Tänker att en promenad i friska luften är hälsosammare, förslagsvis med en god vän.

Skrivet av Bernd_P1:

men inte för miljön. vilket är ju vad många gnälla på. bästa saken du kan gör för miljön är att inte har någon dator. eller i alla fall en som inte kan gör mer än kolla mailen med och betala räkningarna. 🙃

Nä, för miljön tillför det inte så mycket positivt.
Men för hälsan och kognitiva beteenden.

Nästan inget man gör i vardagen är väl positivt för miljön om man ska se det så?
Promenerar du sliter du på skorna som släpper ifrån sig microplaster. Eller har du träskor utan gummisula?
Och tillverkningen av skorna du använder med transport och allt var ju inte heller positivt för miljön.

Promenad är väl ingen stor påverkan, men inte heller positivt för miljön. Dock bättre än att ta bilen.