PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warus:

De som köper koder via tex Tradera, kommer troligtvis få dem nekade.
Mamsen vann en EG utlottning, men tog det på mitt konto, och ordern blev avbryten dagen efter. (Vi har samma adress)

Surt äpple att bita, men skyddar säkert bra mot folk som exempelvis säljer vidare koderna. ☺️

Min digital kvitto kallas cancellation.pdf och står cancellation. Betyder detta att mit order är annullerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoxValen:

Min digital kvitto kallas cancellation.pdf och står cancellation. Betyder detta att mit order är annullerad?

Möttes av ett likadant mail som du nu på morgonen, hade betalat med swish och pengarna var åter på mitt konto. Jag vart ej utvalt på utlottningen men jag fick koden av en mycket vänlig själ

Permalänk

Jag fick också en kod gratis av en vänlig själ. Och order. Blev också annullerad inatt. Synd om de som betalat för en kod. För att sedan bli snuvad. Men det är väl ett sätt att utplåna scalpers mm 🙂

Permalänk
Medlem

Hoppas de kan ändra sina reviews på tradera. Känns som säljaren har oförtjänt bra betyg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Samtidigt så hade scalpers aldrig funnits om det inte var för personerna som är villiga att betala överpriser.
Har själv sålt ett antal med vinst och ser inget konstigt med det. Kanske för att jag förtillfället är arbetslös och ibland behöver låna pengar av föräldrar för att kunna betala sjkukvård för att pengarna jag får varje månad inte räcker.

Tycker dock att det är helt fel att roffa åt sig flera koder vid utlottningar mm..

Stod ju klart och tydligt att man bara fick anmäla sig på en av konsolerna på elgiganten.
Denna person som säljer koder på tradera måste ju ha reggat sig på flera olika personer eller så har det räckt att bara använda olika mailadresser.

Elgiganten borde ha ett system med bankid så man slipper detta.

Givetvis hade inte scalpers funnits. Men samtidigt, är det ok att råna museum och konstutställningar enbart för att rika personer är villiga att köpa konsten för ett par miljoner?
Scalpers tillför ju inget i kedjan till skillnad från återförsäljare, utan de är ju bara ett extra led i det hela med en ökad prislapp på samma produkt.

För folk som säljer PS5:or där deras försäljning överstiger en viss summa så kan och bör man anmäla det till Skatteverket då det är en extra inkomst vid sidan om som ska beskattas, och något säger mig att scalpers inte kommer vara särskilt ärliga och deklarera den extra inkomsten.

Själv kommer jag börja bjuda på flera annonsen på Tradera och sedan efter att ha vunnit annonserna, se om försäljaren har sålt X antal PS5 och sedan skicka den informationen vidare till Skatteverket. Skatt kan de åtminstone betala.

Permalänk
Medlem

Är det någon är som faktiskt köpt eller fått en kod från Elgiganten eller mediamarkt som faktiskt fått igenom sin order i denna omgång?

Kan vi kanske få det bekräftat att det är så att man då kanske inte ska ställa upp i lotteriet om man ska ge bort en kod?

Men kanske än viktigare - föra vidare ordet att det är otroligt korkat att köpa en kod av någon opportunist som den där tjommen på tradera?

Permalänk
Medlem

Jag fick också ett annulleringsmail nu på morgonen, så det verkar som att det inte går att beställa med en kod man fått av någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omsolit:

Är det någon är som faktiskt köpt eller fått en kod från Elgiganten eller mediamarkt som faktiskt fått igenom sin order i denna omgång?

Kan vi kanske få det bekräftat att det är så att man då kanske inte ska ställa upp i lotteriet om man ska ge bort en kod?

Men kanske än viktigare - föra vidare ordet att det är otroligt korkat att köpa en kod av någon opportunist som den där tjommen på tradera?

Jag sitter fortfarande och väntar på att min PS5a ska skickas ifrån MM med en kod som jag fått av en vänlig själ här på forumet.
Hoppas såklart att ordern går igenom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

Jag sitter fortfarande och väntar på att min PS5a ska skickas ifrån MM med en kod som jag fått av en vänlig själ här på forumet.
Hoppas såklart att ordern går igenom...

Det är nog lugnt. Jag vann en kod men har fortfarande inte fåt leveransbesked!

Permalänk
Medlem
Skrivet av omsolit:

Är det någon är som faktiskt köpt eller fått en kod från Elgiganten eller mediamarkt som faktiskt fått igenom sin order i denna omgång?

Kan vi kanske få det bekräftat att det är så att man då kanske inte ska ställa upp i lotteriet om man ska ge bort en kod?

Men kanske än viktigare - föra vidare ordet att det är otroligt korkat att köpa en kod av någon opportunist som den där tjommen på tradera?

Elgiganten verkar ha styrt upp kontrollen nu. Det verkar definitivt vara så att de kollar upp så att koden är till den som vunnit den. Så det verkar vara slut med att ge varandra koder! Jag vet av egen erfarenhet nu.

Permalänk

Beställde en Disc edition ifrån Komplett, 18/9-20 har hela tiden stått preliminär leverans 3 Maj, nu är det ändrat till 31 Dec 2021
Man blir ju sjukt trött!!! Vad händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddan01:

Beställde en Disc edition ifrån Komplett, 18/9-20 har hela tiden stått preliminär leverans 3 Maj, nu är det ändrat till 31 Dec 2021
Man blir ju sjukt trött!!! Vad händer?

Jäklar vad dåligt.

Jag vågar inte ens beställa. Känns som PS6 kommer komma ut innan lagret fylls.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mds1970:

Elgiganten verkar ha styrt upp kontrollen nu. Det verkar definitivt vara så att de kollar upp så att koden är till den som vunnit den. Så det verkar vara slut med att ge varandra koder! Jag vet av egen erfarenhet nu.

Det får vi hoppas. De som betalat för kod på Tradera lär ju inte bli så glada när de upptäcker att Elgiganten inte skickar beställningen

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddan01:

Beställde en Disc edition ifrån Komplett, 18/9-20 har hela tiden stått preliminär leverans 3 Maj, nu är det ändrat till 31 Dec 2021
Man blir ju sjukt trött!!! Vad händer?

Samma här...

Permalänk

MM Orderbekräftelse: 2021-04-25 kl 22:18
MM Leveransbekräftelse: Inget än. Beställt till butiken i Skövde

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixKihlstedt:

MM Orderbekräftelse: 2021-04-25 kl 22:18
MM Leveransbekräftelse: Inget än. Beställt till butiken i Skövde

I regel går det snabbare med hemleverans, men grattis till att du fått tag på en! woop

Permalänk
Medlem
Skrivet av bramamen:

Det är nog lugnt. Jag vann en kod men har fortfarande inte fåt leveransbesked!

Det låter lite betryggande, men kan inte slappna av förens jag ser något i PostNord appen!

Permalänk
Skrivet av Fruttyh:

Det låter lite betryggande, men kan inte slappna av förens jag ser något i PostNord appen!

Jag vann också en kod men har inte fått någon leveransbekräftelse än. De är inte snabba direkt men kommer den bara fram inom någon vecka så är jag nöjd.

Permalänk

Min PS5:a från MM anländer idag. Hoppas det går fint för alla ni andra som väntar på en PS5 från MM:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bugulu:

Givetvis hade inte scalpers funnits. Men samtidigt, är det ok att råna museum och konstutställningar enbart för att rika personer är villiga att köpa konsten för ett par miljoner?
Scalpers tillför ju inget i kedjan till skillnad från återförsäljare, utan de är ju bara ett extra led i det hela med en ökad prislapp på samma produkt.

För folk som säljer PS5:or där deras försäljning överstiger en viss summa så kan och bör man anmäla det till Skatteverket då det är en extra inkomst vid sidan om som ska beskattas, och något säger mig att scalpers inte kommer vara särskilt ärliga och deklarera den extra inkomsten.

Själv kommer jag börja bjuda på flera annonsen på Tradera och sedan efter att ha vunnit annonserna, se om försäljaren har sålt X antal PS5 och sedan skicka den informationen vidare till Skatteverket. Skatt kan de åtminstone betala.

Skaffa dig ett liv seriöst, vissa har för mycket tid och är alldeles för avundsjuka. Låt folket tjäna pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jasopo:

Skaffa dig ett liv seriöst, vissa har för mycket tid och är alldeles för avundsjuka. Låt folket tjäna pengar.

En gång ingen gång. Sker det upprepade gånger med vinstsyfte ska det skattas som alla andra näringsidkare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jasopo:

Skaffa dig ett liv seriöst, vissa har för mycket tid och är alldeles för avundsjuka. Låt folket tjäna pengar.

Precis, finns mycket viktigare och större problem i samhällen som man kan engagera sig i, istället för att sitta här och jaga några få enstaka scalpers.

Permalänk
Medlem

Kan man lita på denna tro?
Har ju trots allt "30 days money back guarantee".

PS5 Digital Edition - 496$ AliExpress

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Kan man lita på denna tro?
Har ju trots allt "30 days money back guarantee".

PS5 Digital Edition - 496$ AliExpress

De verkar säljas av Boulanger som utgår från Frankrike, så strömkabeln kanske kräver adapter tänker jag.
Det framgår inte ifall det handlar om nya i obruten kartong, men annars verkar det vara en bra pris.

Visa signatur

du svettas väldigt lite för att vara så fet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Kan man lita på denna tro?
Har ju trots allt "30 days money back guarantee".

PS5 Digital Edition - 496$ AliExpress

Borde ju bli extra avgifter på denna.
Skulle inte våga köpa då säljaren inte ens har några omdömen.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donhoz:

Kan man lita på denna tro?
Har ju trots allt "30 days money back guarantee".

PS5 Digital Edition - 496$ AliExpress

Även om du får konsolen, lycka till med garantin. Hellre betalar någon tusen kr mer och köper från en skalper, man får ju i alla fall en legit svensksåld version av konsolen med kvitto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cho1ce:

Även om du får konsolen, lycka till med garantin. Hellre betalar någon tusen kr mer och köper från en skalper, man får ju i alla fall en legit svensksåld version av konsolen med kvitto.

Täcker inte Sony garantin själva?
Som Microsoft gör med deras Xbox.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donhoz:

Täcker inte Sony garantin själva?
Som Microsoft gör med deras Xbox.

Du måste ju fortfarande kontakta din återförsäljare innan du skickar den vidare tror jag. Köper man konsol här i Sverige från en butik, kan den butiken tag hand om ärendet för dig.

Permalänk
Medlem

Hade inga problem med koden. Min PS5 från MM ligger på Ica och väntar

Permalänk
Medlem

Nuså! PS5 från MM skickad!

Visa signatur

Skräddaren säger nej.