Permalänk

Processor drogs ur moderkort...

Hej.

Skulle byta kylare på min dator och då när jag skulle ta loss den gamla kylaren så följde processorn med...
Jag rengjorde sen och satt tillbaka allt.

Men när jag startade datorn så får jag ingen bild...
Allt lyser och fläktar snurrar men ingen bild överhuvudtaget.
Är det fel på processorn då eller moderkortet?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Antar att det är en AM4-CPU, då kanske du råkade böja några pins?

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Antar att det är en AM4-CPU, då kanske du råkade böja några pins?

Ah det är det!

Jag kollade på processorn och det kändes inte som att några var sönder men, vad vet jag...

Men då tror du det är processorn som är trasig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarkus97:

Ah det är det!

Jag kollade på processorn och det kändes inte som att några var sönder men, vad vet jag...

Men då tror du det är processorn som är trasig?

Sitter alla pins kvar i cpun?
Var inga av dom böjda?
Har du någon felkodsläsare på ditt moderkort? (En liten display som visar 2 siffror)
Är betydligt enklare att felsöka om du har en sådan display.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Good news!
Jag tog ur cpu-kylaren igen, tog ur cpu;n och kollade pinsen, såg bra ut.
Men drog back den där plattan man lägger cpun i tills det sa klick, satte i allt igen och då funkade det

Permalänk
Medlem

På pga baserade processorer (som amd am4) kan man vilja rotera kylaren lite fram och tillbaka för att bryta limeffekten som kylpasta kan ge.
Så slipper man dra ur den ur sockeln

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

På pga baserade processorer (som amd am4) kan man vilja rotera kylaren lite fram och tillbaka för att bryta limeffekten som kylpasta kan ge.
Så slipper man dra ur den ur sockeln

Ah det fick man lära sig den hårda vägen