Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Man får väl ha åsikter och tankar utan att tro sig själv placerad över andra?

Vad du skrev tycker jag är en del av problemet med informationen kring covid. För att jag uppvisar skepsis eller inte verkar ha samma åsikt som dig så placerar du mig på en piedestal och hävdar att jag ser ned på andra?

Inte cool. Inte sant.

Fast det blir ju smått komiskt när du blandar och ger..

"Samhället känns i stort som en skock uppskrämda får som reagerar aggressivt och högljutt så fort någon påvisar någon som helst skepsis.
Jag förespråkar den vetenskapliga principen i allt sånt här arbete men verkar befinna mig i en alltmer förminskande skara, i alla fall så är den långt mindre högljudd än resten."

Så vetenskap är bra, men "känns" och det "verkar" vara på ett vist sätt. Ok

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

okej, skönt att du fått dom 👍🙂 får min första 4maj och min andra 15juni 🥳🙂

Jag har bara fått 1 dos, igår 30 april och dos 2 är den 11 juni. Dos nr 2 bokades av vårdcentralen när jag kom dit och tog 1:a

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Covid inte är värre än säsongsinfluensa därför avstår jag, hade viruset faktiskt vart dödligt hade jag såklart tagit vaccin!

Skrämmande att det finns folk som över ett år in i pandemin fortfarande tror på och sprider denna dyngan.
Måste vara skönt att existera i sin egen bubbla där man är oemottaglig för all information som inte stämmer överens med sin egen åsikt, hur fel den än är. Antar att det är någon slags psykologisk skyddsmekanism då verkligheten är för hemsk att hantera.

I den lilla chans du faktiskt är mottaglig för information som går kors och tvärs med vad du försöker intala dig själv så har du här en dagsfärsk artikel som bl.a. lyfter fram att Covid-19 är dödligare än en vanlig säsongsinfluensa, för att inte nämna alla biverkningarna som inte syns i överdödligheten (ja, vi har faktiskt haft en överdödlighet under 2020).

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Skrämmande att det finns folk som över ett år in i pandemin fortfarande tror på och sprider denna dyngan.
Måste vara skönt att existera i sin egen bubbla där man är oemottaglig för all information som inte stämmer överens med sin egen åsikt, hur fel den än är. Antar att det är någon slags psykologisk skyddsmekanism då verkligheten är för hemsk att hantera.

I den lilla chans du faktiskt är mottaglig för information som går kors och tvärs med vad du försöker intala dig själv så har du här en dagsfärsk artikel som bl.a. lyfter fram att Covid-19 är dödligare än en vanlig säsongsinfluensa, för att inte nämna alla biverkningarna som inte syns i överdödligheten (ja, vi har faktiskt haft en överdödlighet under 2020).

Exakt. Desto viktigare att man följer myndigheternas rekommendationer och pandemilagen, samt vaccinerar sig om man kan.

Jag kan också tänka ibland att det faktiskt är många fler som inte blir smittade om man räknar hela befolkningen, och att många som blir smittade bara får lindriga symptom, MEN andelen som blir svårt sjuka och de som avlider är ändå så pass stor att det väger tyngre. Alltså ska man ta det här med covid och pandemin på största allvar och göra allt man kan för att bromsa smittspridningen. Covid är ingen lek.

Blir dessutom irriterad på alla (studenter?) som tror sig vara odödliga. De träffas hej vilt och tycks både vara dåliga på att hålla avstånd, samt är i stor mån de som är slarvigast med att använda munskydd i kollektivtrafiken, i alla fall när jag har åkt buss. Dock finns det undantag, många studenter är säkert duktiga också.
I min hemstad Uppsala har vi många studenter, och Uppsala råkar vara en hårt drabbad region. Nej, jag är inte fördomsfull, jag ser med egna ögon.

Skrivet av Vintervilan:

Det är fasen skrämmande hur många det är som röstat nej. Jag kan köpa att man är lite skeptisk mot vaccinet om man har en underliggande diagnos som kan förvärras av ett vaccin. Men jag har sett på riktigt nära håll hur jävlig denna sjukdomen är. Jag har svårt för folk som inte tar den på allvar. Jag kommer utan tvekan ta vaccinet när jag väl får.

Ja precis. Håller med dig till fullo.
Hade jag inte fått covid en vecka innan planerad vaccinering hade jag givetvis tagit vaccinet. Men antagligen får jag boka ny tid för vaccinering som småningom.

Skrivet av Göteborgaren:

nej det vet jag tyvärr inte men blir la pfizer lr moderna skulle jag tro då astra är för 65+?
bryr mej dock inte vilket jag får, in med skiten i armen bara 👍🙂

Jag resonerar på exakt samma sätt. Dock visste jag att jag skulle ha fått Pfizer, men jag får nu vänta med tanke på positivt provsvar en vecka innan jag skulle tagit vaccinet.

Skrivet av anon214822:

Fick första sprutan av AstraZeneca i måndags. Fick erbjudande om en ledig tid och tackade givetvis snabbt ja. Känns jävligt skönt att äntligen ha fått vaccinet. Lite ömhet i själva sticket men inget annars. Andra sprutan om 12 veckor.

Pfizer och Moderna är lite bättre på att helt skydda mot att få Covid-19 men även AstraZeneca ger ett nära 100% skydd mot *allvarlig* Covid-19. Vilket är det som spelar roll. Tittar man på biverkningarna är det marginell skillnad mellan vaccinen.

AstraZeneca ser ut att ha gjort ett oerhört bra vaccin med relativt konventionell metodik. Pfizer och Moderna använder nyare teknik som innebar en viss chanstagning men som ser ut att ha lyckats ännu bättre. Man kan deppa för pandemin men att mRNA-tekniken så snabbt har lyckats så bra är otroligt lovande inför framtiden.

Till er som är rädda för vaccinet, cynism är inte samma som intelligens. Negativ information är inte med automatik mer trovärdig än positiv. Att vara dum mot andra innebär inte att man är smart mot sig själv. Läs på och gör en vettig risk-kalkyl. Lyssna på de som verkligen kan något.

Precis. Instämmer med dig. Jag var positivt inställd till vaccin redan runt sommaren 2020.

Skrivet av Solanum95:

Jag fick Covid i Mars 2020 och är fortfarande sjuk. Kan inte jobba, kan inte sköta hemmet till fullo, kan inte köra bil, orkar bara göra lättare promenader nu. Mått såhär över 13 månader, vet inte när eller om jag kommer bli helt återställd.
Är 26 år, tränade 5 dagar/veckan, åt hälsosam kost, inga sjukdomar i grunden.
Så viruset verkar ju kunna drabba vem som helst riktigt hårt.

Personligen så rekommenderar jag andra att ta vaccinet så ingen får uppleva det jag gått igenom, har varit/är ett helvete.

Få och usch. Beklagar verkligen din försämrade livskvalitet. Men hoppas att forskningen kommer fram till någon medicin eller vaccin som även återställer livskvaliteten hos tidigare covid-patienter.
Detta säger jag till alla som har drabbats och fått försämrad livskvalitet efter covid. Jättetrist att folk tappar lukt och smak efteråt. Desto viktigare att vaccinera sig, anser jag.

Svarade på ytterligare citat.
Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Finns i rapporterna under "Handlagda rapporter" under "I tabellen visas antal rapporter med dödsfall och åldersgrupper för de avlidna". Detta är dock inte samma sak som att respektive vaccin orsakat dödsfallen. Tittar man på Pfizers vaccin som har flest avlidna och använts längst, så är det flest avlidna i gruppen 80-89 år, vilket bör sammanfall både med medellivslängd och medianlivslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Fast det blir ju smått komiskt när du blandar och ger..

"Samhället känns i stort som en skock uppskrämda får som reagerar aggressivt och högljutt så fort någon påvisar någon som helst skepsis.
Jag förespråkar den vetenskapliga principen i allt sånt här arbete men verkar befinna mig i en alltmer förminskande skara, i alla fall så är den långt mindre högljudd än resten."

Så vetenskap är bra, men "känns" och det "verkar" vara på ett vist sätt. Ok

Haha ja om det tolkas sådär så förstår jag.😂

Jag menade ju inte att det jag skrev var i linje med hur den vetenskapliga principen bör appliceras. Vad jag menade, och trodde jag skrev, var lite av min upplevelse av dagsläget samt hur jag tycker allt arbete kring hur medicin (och annat) skall framföras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solanum95:

Jag hade aldrig problem med lungorna faktiskt, hört många som haft det. Men det är bland annat mitt hjärta som är konstigt, har hög puls, det slår onormalt hårt, blir andfådd för minsta lilla. Är väldigt trött och orkeslös, blir yr lätt, ont i hela kroppen, extrem huvudvärk. Men har även massa andra små konstiga symptom som jag inte lider direkt av men hela kroppen känns bara konstig och väldigt annorlunda.

Går kontinuerligt till en långtidscovid mottagning och får göra en hel del undersökningar, men problemet är att allt är så nytt så det är ingen som vet direkt vad man ska göra än. Men det pågår ju massor av forskningar kring det så hoppas de kommer med en lösning snart.

Låter väldigt likt en extrem utmattning, har inte gått igenom det själv men har levt med en som var det.. håll ut, och ha tålamod! Och låt kroppen vila, utan att sätta press på dig 🙏 det kan ta tid, men det kommer vända

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Man får väl ha åsikter och tankar utan att tro sig själv placerad över andra?

Vad du skrev tycker jag är en del av problemet med informationen kring covid. För att jag uppvisar skepsis eller inte verkar ha samma åsikt som dig så placerar du mig på en piedestal och hävdar att jag ser ned på andra?

Inte cool. Inte sant.

och han i sin tur uttrycker sin åsikt som du reagerar på, är så det fungerar att fritt få utbyta åsikter. man behöver inte vara överens 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

och han i sin tur uttrycker sin åsikt som du reagerar på, är så det fungerar att fritt få utbyta åsikter. man behöver inte vara överens 👍

Klart, och det ska man inte vara heller. Skillnaden är dock att han inte attackerar min åsikt, utan mig.

Permalänk
Medlem

ja personliga angrepp är lågt och tillför inget av värde.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Klart, och det ska man inte vara heller. Skillnaden är dock att han inte attackerar min åsikt, utan mig.

Att benämna andra som "uppskrämda får" är inte att kalla andra nedsättande ord?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Vilka siffror bygger du detta på, dvs resonemanget att vi som unga friska, asymptomatiska icke-vaccinerade skulle bidra till ökad vårdbelastning i ett samhälle där alla riskgrupper är vaccinerade? Jag har god koll på statistiken från Socialstyrelsen, FHM och SCB i frågan, och det finns inga sådana tecken alls.

Förstår inte vad du menar, alla är ju en riskgrupp, du vet ju inte hur du kommer drabbas av det förrän du haft skiten?

Permalänk
Medlem

Kanske tar det om det blir nödväntigt för utlandsresa, annars står jag nog över. Halva familjen inkl mig har redan haft det och värsta som hände mig var att jag tappade smak och lukt i någon vecka och kände mig lite dåsig, så är inte direkt skraj för att få det igen.
Hade jag inte varit i form eller haft någon underliggande sjukdom hade jag nog tagit det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Förstår inte vad du menar, alla är ju en riskgrupp, du vet ju inte hur du kommer drabbas av det förrän du haft skiten?

Fast alla kommer ju inte få det eller drabbas, samma som att säga man blir överkörd på gatan när man går ut, blir alla det? bara man håller avstånd och inte träffar folk man normalt sett inte bor med ska det inte va någon fara.

Permalänk
Inaktiv

Ni som är unga och friska och därför tror att ni inte behöver bli vaccinerad: Kolla in statistiken från FHM, det finns gott om folk i intervallet 20-40 som har behövt intensivvård. Inte lika många som äldre grupper och inte lika hög dödlighet som 80+ men mer än tillräckligt för att vaccinet skall vara mycket lönsamt som riskhantering. Just nu är det tydligen gruppen 20-50 år som driver både smittan och belägger IVA-platserna. Högre åldersgrupper är rimligen både försiktigare och mer vaccinerade.

Sedan är detta läget *just nu*. Viruset muterar hela tiden. Nyare mutationer verkar vara bättre på att både orsaka symtom och spridas vidare bland yngre/medelålders.

Sedan är ung och frisk inget egentligt skydd. Covid-19 och Spanska Sjukan liknar varandra och är farliga på samma sätt i hur de genererar cytokin-stormar. Som bekant slog Spanska Sjukan hårdast mot just unga och friska, de med bäst immunförsvar och därför de mest våldsamma cytokin-stormarna. Då var det mest unga och friska som dog medan gamla klarade sig bättre. Kommande mutationer kan mycket väl börja slå mer på samma sätt. Det är väl den utvecklingen vi redan börjat se med ökad spridning, inklusive IVA-fall, i de åldersgrupperna.

Den här pandemin är inte slut förrän den är helt utrotad och för det krävs massvaccinering av alla över typ 10-15 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Sedan är ung och frisk inget egentligt skydd. Covid-19 och Spanska Sjukan liknar varandra och är farliga på samma sätt i hur de genererar cytokin-stormar. Som bekant slog Spanska Sjukan hårdast mot just unga och friska, de med bäst immunförsvar och därför de mest våldsamma cytokin-stormarna. Då var det mest unga och friska som dog medan gamla klarade sig bättre. Kommande mutationer kan mycket väl börja slå mer på samma sätt och det är väl den utvecklingen vi redan börjat se med ökad spridning, inklusive IVA-fall, i de åldersgrupperna.

Exakt, det här med "jag är i form så jag behöver inte vaccineras" är ganska blåögt. Dessutom är det egoistiskt, man vaccinerar sig inte bara för sin egen skull utan för flockens skull, det är ju det som är flockimmunitet.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

De kan ju bestämma vilka vaccin vi ska ta och just nu vill de inte ge Astra dåligt rykte och vi har ju alla hört hur folkmyndigheten killgissat i över 1 år nu, alltså NOLL förtroende.

Covid inte är värre än säsongsinfluensa därför avstår jag, hade viruset faktiskt vart dödligt hade jag såklart tagit vaccin!

Skönt att vi har faktiskt har lite frihet kvar i det här landet men de dagarna är väl räknande med det politiken som vi har runt om i EU.

haha. Herregud vad bra. Då inbillar sig alla som jobbar på IVA tar han om (Som man har trott haft covid) Men det är alltså bara en vanlig influensa, Toppen. kan jag ta av skyddsutrustningen och gå in och jobba som vanligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av playguu:

Kanske tar det om det blir nödväntigt för utlandsresa, annars står jag nog över. Halva familjen inkl mig har redan haft det och värsta som hände mig var att jag tappade smak och lukt i någon vecka och kände mig lite dåsig, så är inte direkt skraj för att få det igen.
Hade jag inte varit i form eller haft någon underliggande sjukdom hade jag nog tagit det

Om du tänker lite mindre själviskt då? Det handlar inte om att vara skraj och det är nog dags för sig att släppa jaget lite.

Du ska inte ta det bara för din egen skull utan för allas. För att minska smittspridningen i största möjliga mån behöver så många som möjligt ta det kort och gott. Spelar ingen roll om du redan haft det, du får ingen särskilt lång immunitet. De som redan haft rekommenderas också att ta vaccinet av just den anledningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Exakt, det här med "jag är i form så jag behöver inte vaccineras" är ganska blåögt. Dessutom är det egoistiskt, man vaccinerar sig inte bara för sin egen skull utan för flockens skull, det är ju det som är flockimmunitet.

Visst är det så. Du och jag tänker så men det finns ett gäng som tänker strikt egoistiskt. Börjar man prata om nyttan för andra så blir den personen snabbt misstänksam och tror att det handlar om att man skall offra sig för andras bästa vilket den personen inte är ett skvatt intresserad av. Även om man är beredd på att tänka på den kollektiva nyttan så kan det fortfarande vara ett bra tankeexperiment att se det ur ett strikt egoistiskt perspektiv.

Min text är alltså avsedd att nå den som tänker strikt egoistiskt och skiter i omgivningen.

Permalänk
Medlem

Det är intressant hur internet och tillgången till information gjort att vi på något sätt får en övertro på vår egen bedömningsförmåga och ser oss själva som experter istället för att faktiskt lyssna på experter.

Är imponerad ändå att ingen anti-vaxxer droppat frågan "vem bär ansvar för biverkningar och eventuell död som vaccinet orsakar?". Den brukar dyka upp förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Inget jag minns men det är sånt man fick i småskolan eller?

Japp

Permalänk
Medlem

Fick min i början på året då jag jobbar inom omsorgen.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Är 50+ och varit mkt. fram och tillbaka hos doktor och vård, men aldrig blivit erbjuden vaccin. Har däremot fått recept på B+D vitaminer i mängder. Det nästa dom ska kolla är kalcium...

Permalänk
Avstängd

Risken att dö från vaccinet är lägre än risken att dö från COVID-19. I båda fallen kan du dö så valet är...?

Risken att få permanenta skador från vaccinet är lägre än risken att få permanenta skador från COVID-19.

Även om Du har haft COVID-19 så rekommenderas Du att vaccineras för du kan se det som "ytterligare skydd/fler antikroppar".

Global vaccinering ÄR det enda sättet att massutrota viruset. Annars kommer det alltid hinna komma till nya mutationer innan "flockimmunitet" uppnåtts vilket gör att vi hela tiden börjar om på ruta ett för att en tillräckligt ny variant (åter)infekterar folk igen.

Vet Du hur smittkoppor försvann? Inte via att alla i världen blev smittade utan tack vare det galnaste vaccinationsprogrammet i människans historia! Läs: https://en.wikipedia.org/wiki/Smallpox#History

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

haha. Herregud vad bra. Då inbillar sig alla som jobbar på IVA tar han om (Som man har trott haft covid) Men det är alltså bara en vanlig influensa, Toppen. kan jag ta av skyddsutrustningen och gå in och jobba som vanligt.

Lite offtopic, men stort tack för hur ni kämpar inom vården särskilt när viruset inte är det enda som sprids men tydligen dumheten i befolkningen också som gör att ni får kämpa än mer.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Är tyvärr väldigt vanligt, i min omgivning är majoriteten antivaccers och kollar man efter röd tråd är alla knutna till en religion med stora inslag av facebook propaganda. Fakta och religion går inte riktigt hand i hand och när du sprinklar över lite facebook över det får du en härlig soppa av missinformstion och ond skepsis.

Själv väntar jag på att få möjlighet att ta vaccinet och jag hoppas på pfizer, är faktiskt lite skeptisk mot astra zenica men om valmöjlighet saknas så tar jag vilket som.

Skrivet av MinscS2:

Skrämmande att det finns folk som över ett år in i pandemin fortfarande tror på och sprider denna dyngan.
Måste vara skönt att existera i sin egen bubbla där man är oemottaglig för all information som inte stämmer överens med sin egen åsikt, hur fel den än är. Antar att det är någon slags psykologisk skyddsmekanism då verkligheten är för hemsk att hantera.

I den lilla chans du faktiskt är mottaglig för information som går kors och tvärs med vad du försöker intala dig själv så har du här en dagsfärsk artikel som bl.a. lyfter fram att Covid-19 är dödligare än en vanlig säsongsinfluensa, för att inte nämna alla biverkningarna som inte syns i överdödligheten (ja, vi har faktiskt haft en överdödlighet under 2020).

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Är redan Vaccinerad. Tycker att man har en skyldighet att vaccinera sig. Mot sig själv, sin familj och mot samhället.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Brorsan. 60+ säger sig inte ta vaccination. Blev inte smidigare att tala om för honom vilket pucko han är då han "var förkyld" som via jobbet blev bekräftad Covid-19. Det gjorde att hans ståndpunkt blev ännu mer tyngre. "Covid är ingenting"......

"Vill inte ha biverkningarna av vaccinationen om fem år. Det är framtaget för snabbt för att tjäna pengar bara!". Han har fått sina grabbar att också avstå från vaccinationen. Inte att han uppmanat dem men de har ju hört honom.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Det är det som är så intressant att man helt utan några belägg utan sin egna känsla och misstro mot allt och alla kan säga nej till ett vaccin eller anse sig stå över den samlade kunskapen.
Ibland undrar jag om tonårstrots någonsin går över och varför vissa låter sig styras av det.

Jag har även hört argument som att om man haft Covid så behöver man inte vaccinera sig, det är också fascinerande hur man kan dra slutsatser helt utan att läsa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Det är det som är så intressant att man helt utan några belägg utan sin egna känsla och misstro mot allt och alla kan säga nej till ett vaccin eller anse sig stå över den samlade kunskapen.
Ibland undrar jag om tonårstrots någonsin går över och varför vissa låter sig styras av det.

Jag har även hört argument som att om man haft Covid så behöver man inte vaccinera sig, det är också fascinerande hur man kan dra slutsatser helt utan att läsa på.

Jag känner totalt fem ifrån jobbet som både har haft SARS-CoV-2 infektionen och fått båda vaccinationerna (Pfizer). Alla tre har sedan insjuknat igen, så vaccinationen är inte idiotsäker men ingen av dom har blivit allvarligt sjuka. Tyvärr har vi på jobbet inte fått veta om det är en mutation, för jag är lite inne i tankegången att det är en vaccinbrytare som har rört sig mellan personerna. Visst, Pfizer har runt 95% effektivitet efter två sprutar men att fem personer har smittat varandra på en så begränsad yta? Njae.

Jag är fortfarande lite på det oklara med vad målet med vaccinationen är; Att bryta smittkedja och indirekt närma sig flockimmunitet eller att förhindra allvarlig sjukdom och död? Allt verkar bero på vem man frågar vilket är (ursäkta uttrycket) djävligt störande.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova