Visa signatur
AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Pop XL Silent, Sesonic FOCUS PX 650W.
Hej!
Jag har en uppgift där jag ska göra en databas, jag använder Microsoft Access (Office 365).
Det finns ett antal ansökningar med fritextfält som inte går att läsa av maskinellt. I varje ansökan finns uppgifter om organisation, såsom organisationsnummer, kontaktperson m.m. Datan är tänkt att föras in manuellt med ett formulär.
Varje organisation kan ha gjort flera ansökningar.
I ansökan vill man kunna plocka ut t.ex. mål och metoder som identifieras i texten. Det finns också målgrupper och
åldersgrupper. Det finns även en ansökt summa som man vill ha bidrag till. Ansökningarna är komplexa och det kan finnas många olika mål och metoder, samt många olika målgrupper.
Syftet med databasen är att kunna identifiera, t.ex. vissa mål och metoder och kunna knyta dem till en viss organisation eller till en viss ansökan. Typ, hur många av våra organisationer arbeta med just den här metoden? Hur många organisationer har detta som mål?
Jag tänker att jag vill separera ansökningar och organisationer, så att jag kan knyta ansökningar till en viss organisation. Jag vill också kunna återanvända ett antal olika metoder och mål, samt åldersgrupper och målgrupper.
Det jag har gjort är skapat fem tabeller, "Ansökan", "Metod", "Mål", "Organisation", "Åldersgrupp"...
I tabellen Ansökan har jag Ansöknings-ID, Organisations-ID (från Organisation), Mål-ID (Från Mål), Metod-ID (Från Metod), Ålders-ID (Från Åldersgrupp). Samt ett med ansökningens namn.
I Mål-ID har jag "Ja/Nej"-frågor på ett antal ämnesord, samma sak i "Ålders-ID", där jag har ålder 0-6 år, 7-12, 13-18, osv...
Jag har suttit några timmar och knatat med detta nu och jag är lite rådvill - är det något jag missar? Är det bättre att göra en enda tabell för ansökningen och mata in informationen med text?
Tacksam för lite input. /saturday
AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Pop XL Silent, Sesonic FOCUS PX 650W.
Copyright © 1999–2023 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.