ARM:s kinesiska VD fortsätter vägra ge upp sin tjänst – och sitt kontor

Permalänk
Medlem

För att sätta saker i mer sammanhang så kan jag rekommendera denna video. https://www.youtube.com/watch?v=uLzjZoS-jCs&ab_channel=asiano...

tl:dw är att VDn är avsatt av styrelsen för att han använde sin post som VD för att berika sig själv genom en investeringsfond som han skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Precis, kolla bara på Jack Ma för AliBaba, han uttryckte sig offentligt att "kinas banksystem inte var perfekt" och sedan var han borta..

Nu blir det näatan OT men har för mig att han uttalade sig igen efter nån månad och poängterade att han höll sig undan på eget initiativ. Men vet inte om det har hänt något mer sen dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Så om jag, en icke sweclockers/geeks anställd som gör detta frivilligt och oavlönat på sin fritid, inte gör precis som du säger så tar redaktionen ställning i en politisk fråga?

Jävligt rimligt... 🤦🏼‍♂️

Jag uttryckte mig oförsiktigt. Genom att låta ett inlägg om folkmord stå kvar kan det upplevas som att SweClockers som forum inte aktivt arbetar med att motarbeta politiska osanningar. Jag upplever ofta att det är lättare att klanka ner på Kina än det är att klanka ner på USA här på SweClockers. Man kan tänka lite som Hans Rosling, hur hade det varit om det hade varit tvärtom? Byt ut Kina mot USA i kontexten, och även uigurer mot jemener. Hade inlägget fått vara kvar då?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av µiCro:

Jag uttryckte mig oförsiktigt. Genom att låta ett inlägg om folkmord stå kvar kan det upplevas som att SweClockers som forum inte aktivt arbetar med att motarbeta politiska osanningar. Jag upplever ofta att det är lättare att klanka ner på Kina än det är att klanka ner på USA här på SweClockers. Man kan tänka lite som Hans Rosling, hur hade det varit om det hade varit tvärtom? Byt ut Kina mot USA i kontexten, och även uigurer mot jemener. Hade inlägget fått vara kvar då?

Du får skicka ett kontaktmeddelande till redaktionen eller anmäla inlägg du anser bryter mot forumets regler.

Jag modererar inte hypotetiska scenarion utan verkligheten

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Haha, i Kina äger en person ingenting, speciellt stora företag, det är staten som hjälpt de bli stora och det är staten som äger dem.

Måste ju vara i säng med kinesiska regeringen, är rätt så självklart.

Att något sånt här skulle ta "flera år" för CCP att ordna kan jag inte förstå mig på, vill de verkligen få bort vem som helst så löser dem det!

Jo verkligen, med tanke på att dom gick in med militär och, bokstavligen med grövsta våld tillgängligt till dom, tog över flera städer i Hong Kong-området så ser jag det som högst osannolikt scenario att regeringen tillåter enligt lag avsatta VDs att sitta kvar. Dessutom på positioner som VD på ARM, ett av de förmodligen viktigaste internationella företag som sitter i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Utradering ett folk behöver inte behöva att man dödar dem, det kan också betyda att man, som artikeln du länkar beskriver, väljer att med tvång skola om dem på ett sätt som utraderar deras kultur. Individerna är kvar, men folkgruppen utraderas, om du förstår.

Så jag tror både du och personen du svarade kan mena exakt samma sak. D.v.s. om vi tar din artikel och förutsätter att det som står i artikeln är 100% sant.

Sen så känns den där artikeln du länker mer som en politisk partsinlaga snarare än något som försöker klargöra. Varför dra in diskussionen om vad USA gjorde efter 9/11-attacken i diskussionen alls? Det är inget annat än whataboutism. Det gör att hela artikeln du länkar är suspekt.

Våra källor (nyheter) presenteras som lättsmält information och baseras stundtals på rapporter som jag personligen inte litar på. Litar ni t.ex. på rapporten från OPCW som nämner att Assad använde klorgas mot sitt egna folk? Det tas upp om tvivelaktigheter i rapporten på EU-politisk-nivå för att snabbt tystas ner. Jag har svårt att se på när gemene man sväljer det som tas upp med hull och hår utan att försöka skapa sig en egen uppfattning innan man bestämmer sig för att det är på ett visst sätt.

Hädanefter håller jag mig borta från politik i SweClockers utan att komma med andra infallsvinklar. Det är för komplext och det är inte mitt ansvar att belysa komplexiteten i det hela.

Permalänk
Medlem

Det är bara och förfalska ett dokument som säger att han har kritiserat den kinesiska regeringen. Då försvinner han Innan han ens har hunnit bevisa motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Haha, i Kina äger en person ingenting, speciellt stora företag, det är staten som hjälpt de bli stora och det är staten som äger dem.

Måste ju vara i säng med kinesiska regeringen, är rätt så självklart.

Att något sånt här skulle ta "flera år" för CCP att ordna kan jag inte förstå mig på, vill de verkligen få bort vem som helst så löser dem det!

Hur blir personer i Kina miljonärer och miljardärer utan att äga någonting? Om personer inte fick äga någonting i Kina skulle inte västerländska kapitalister ha investerat i och flyttat stora delar av sin verksamhet till Kina. Bara för att du inte har politisk kontroll betyder det inte att du inte äger någonting.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Kina ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Kina in a nutshell

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag tror att ARM bara får ha lite tålamod till dess att vissa intressenter är färdiga med att kopiera deras designer.

Skämt åsido. Vilken fullständigt absurd situation men jag gissar att det finns många nyanser till detta problemet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kommer han ingå i köpet om Nvidia lyckas med sin affär?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Lägg pengarna på ett kontrakt istället för avgångsvederlag

Permalänk
Medlem

Det låter som att det här hade blivit en intressant film i framtiden. Lyssnar ni hollywood?

Jag hade tittat....

Permalänk

Är vd:n medlen i Gongchandang?

Skrivet av heatm:

Visade sig att en polack varit skriven på lägenheten i åratal utan att någon märkt det. Alltså en okänd människa, som inte är svensk medborgare, har skrivit sig på en lägenhet han aldrig har bott i eller haft kontrakt i utan att någon upptäckt det, uppenbarligen för att skattefuska skiten ur oss hederliga skattebetalare.

Detta kan orsaka mer problem än bara lägre bostadsbidrag. Om någon som bor i lägenheten inte kommer in för att nycklarna "tappats bort" kan man gå till en låssmed som bryter upp låset. Nu bor inte polacken i lägenheten så han har därmed inte rätt att utnyttja den möjligheten, men låssmeden skulle nog bara se att han är skriven på adressen och inte ifrågasätta om han även bor på adressen så det finns risk att ytterdörren skulle kunna brytas upp innan någon hinner stoppa honom, åtminstone om det sker vid en tidpunkt då ingen som bor där är hemma. Om han varit skriven där i åratal utan att försöka bryta sig in är det dock möjligt att hans syfte med folkbokföringen är något annat än att begå inbrott.

Finns det inte även risk att Kronofogden skulle kunna få för sig att mäta ut tillgångar tillhörande mannen som finns i lägenheten? Kronofogden får inte mäta ut saker där han inte bor (om man inte kan bevisa att han har tillgångar där), men även i detta fall kan det uppstå problem med att det tar tid att bevisa för Kronofogden att han inte bor där. Om det kommer en fodge och knackar på dörren för att göra en utmätning kanske inte den som är i lägenheten råkar ha bevis som kan visas upp omedelbart och fodgen kanske inte lyssnar på vad den boende säger.

Vad händer om någon skriver sig på ens lägenhet och den som bor där försöker flytta? Blir det problem vid försäljningen av bostadsrätten/villan eller uppsägningen av hyreskontraktet om det mitt i processen upptäcks att någon okänd är skriven på adressen? Den som flyttar vill förstås inte att den okände "följer med" vid flytten och den som flyttar in vill förstås inte ha någon okänd som "inneboende". Om personen uppgett en falsk folkbokföringsadress går det ju inte heller att kontakta personen; det enda man kan göra är att skicka brev till vederbörandes folkbokföringsadress men där finns ju inte personen så personen ser inte brevet.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Inte för att utseendet spelar roll men jäklar vad jag hade föreställt mig att det skulle vara en korpulent äldre herre när jag läste om det här förra gången.
Inte nån "ung" man med kislad haka.

Och ja, detta borde bli en film. Å andra sidan misstänker jag att de nio månaderna som gått också mest kantats av byråkrati och tråkig juridik

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Känns det inte bara väldigt offtopic och onödigt att snacka om Uigurer's förtryck/oförtryck (#jaghittarpåegnaord) i en nyhet som har noll med Uigurer att göra?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Utradering ett folk behöver inte behöva att man dödar dem, det kan också betyda att man, som artikeln du länkar beskriver, väljer att med tvång skola om dem på ett sätt som utraderar deras kultur. Individerna är kvar, men folkgruppen utraderas, om du förstår.

Så jag tror både du och personen du svarade kan mena exakt samma sak. D.v.s. om vi tar din artikel och förutsätter att det som står i artikeln är 100% sant.

Sen så känns den där artikeln du länker mer som en politisk partsinlaga snarare än något som försöker klargöra. Varför dra in diskussionen om vad USA gjorde efter 9/11-attacken i diskussionen alls? Det är inget annat än whataboutism. Det gör att hela artikeln du länkar är suspekt.

Tack, exakt så jag menar, varav jag inte använde ordet folkmord.

Det jag över huvud taget ville framhäva med inlägget var att är det inte lustigt att dom kan härja som dom gör bland uigurerna medan dom inte går in och kastar ut rambon på ARM? Antingen bryr dom sig inte eller så vill dom va kvar denna person på posten. Iallafall så som jag känner.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Förlåt, men om man slänger ur sig folkmord (antar det syftades på med "utradering") utan källa så kan väl jag länka lite mer om hur komplext det är med uigurer: https://progressive.org/dispatches/whats-going-on-china-uighu...

Eftersom det inte är tillåtet att prata politik på SweClockers räknar jag med att både mitt och tandläkarstudentens inlägg raderas/modifieras. Annars har SweClockers tagit en ställning. Jag vill bara informera om att det sällan är svart eller vitt när det kommer till utrikespolitik, eftersom det inte sällan ligger en agenda bakom.

Edit: Uttrycker mig lite förhastat, jag vill bara att SweClockers ska vara en plats där politiska osanningar inte ska vara acceptabelt, jag tänker väl att vi är smartare än så..

Att dra fram eventuella petitesser för att försvara möjligen tidernas största mördarmaskin. Inte direkt vad jag hade gjort, men om det får dig att sova bättre om natten så var så god.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Är vd:n medlen i Gongchandang?Detta kan orsaka mer problem än bara lägre bostadsbidrag. Om någon som bor i lägenheten inte kommer in för att nycklarna "tappats bort" kan man gå till en låssmed som bryter upp låset. Nu bor inte polacken i lägenheten så han har därmed inte rätt att utnyttja den möjligheten, men låssmeden skulle nog bara se att han är skriven på adressen och inte ifrågasätta om han även bor på adressen så det finns risk att ytterdörren skulle kunna brytas upp innan någon hinner stoppa honom, åtminstone om det sker vid en tidpunkt då ingen som bor där är hemma. Om han varit skriven där i åratal utan att försöka bryta sig in är det dock möjligt att hans syfte med folkbokföringen är något annat än att begå inbrott.

Finns det inte även risk att Kronofogden skulle kunna få för sig att mäta ut tillgångar tillhörande mannen som finns i lägenheten? Kronofogden får inte mäta ut saker där han inte bor (om man inte kan bevisa att han har tillgångar där), men även i detta fall kan det uppstå problem med att det tar tid att bevisa för Kronofogden att han inte bor där. Om det kommer en fodge och knackar på dörren för att göra en utmätning kanske inte den som är i lägenheten råkar ha bevis som kan visas upp omedelbart och fodgen kanske inte lyssnar på vad den boende säger.

Vad händer om någon skriver sig på ens lägenhet och den som bor där försöker flytta? Blir det problem vid försäljningen av bostadsrätten/villan eller uppsägningen av hyreskontraktet om det mitt i processen upptäcks att någon okänd är skriven på adressen? Den som flyttar vill förstås inte att den okände "följer med" vid flytten och den som flyttar in vill förstås inte ha någon okänd som "inneboende". Om personen uppgett en falsk folkbokföringsadress går det ju inte heller att kontakta personen; det enda man kan göra är att skicka brev till vederbörandes folkbokföringsadress men där finns ju inte personen så personen ser inte brevet.

Exakt problemet med låssmeden som kan låsa upp var hennes stora skräck. En rätt jobbig situation är det minst sagt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Jo verkligen, med tanke på att dom gick in med militär och, bokstavligen med grövsta våld tillgängligt till dom, tog över flera städer i Hong Kong-området så ser jag det som högst osannolikt scenario att regeringen tillåter enligt lag avsatta VDs att sitta kvar. Dessutom på positioner som VD på ARM, ett av de förmodligen viktigaste internationella företag som sitter i Kina.

Så länge han fortsätter att stoppa pengar i rätt personer fickor så händer det inget, är annat om det blir en media skandal utomlands eller internt(liten risk).

Kina är extremt korrupt.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Ett UR-exempel på Kinesisk avlyssning/spioneri.
Han hann uppenbarligen inte slutföra sin uppgift innan han fick kicken. Ett otal andra Europeiska företag har råkat ut för samma sak tidigare, detta är dock så grovt att man inte tror det är sant.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur vissa företag vågar ha industri i Kina. Visst om man tillverkar någon simpelt som de har noll intresse i går det nog bra men ett företag som ARM? Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att inse att det inte är en slump att det handlar just om ARM och att Kinas myndigheter helt plötsligt står handfallna till att göra någonting. Det är bokstavligen ett land där staten kan göra vad som helst och lagstöd är endast ett förslag. Kina vill kunna utveckla och tillverka sina egna avancerade processorer utan utomstående företags inblandning medan västvärlden snackar om att flytta hem tillverkningen till USA och Europa.

Permalänk
Medlem

Haha! Detta var ju nästan för komiskt att läsa. Det vore ju intressant att veta vad han gör när han är på jobbet. Gör han affärer för ARM eller för sitt eget utbrytar-företag? Och kan inte företaget hyra egen säkerhetspersonal som helt enkelt för ut folk som inte får vara där? Och ännu viktigare, var är Batman när man behöver honom?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Den här videon har en bra kortare sammanfattning kring sigillet och dess betydelse som är väldigt intressant Det verkar som att det här inte är första gången en liknande händelse sker, just för att någon lagt vantarna på regbevis och sigill.

Detta gäller även för bostäder. Om du inte skriver ut dig, så "bor" du inofficiellt kvar. du kanske inte äger bostaden, men du är skriven där tills du skriver dig på annan plats. Detta är ett stort problem vid Skilsmässor och bostadsförsäljning i Kina

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Inte för att utseendet spelar roll men jäklar vad jag hade föreställt mig att det skulle vara en korpulent äldre herre när jag läste om det här förra gången.
Inte nån "ung" man med kislad haka.

Och ja, detta borde bli en film. Å andra sidan misstänker jag att de nio månaderna som gått också mest kantats av byråkrati och tråkig juridik

Är dock ändå en äldre herre.
Gubben är fan 56.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Hellspawned:

Är dock ändå en äldre herre.
Gubben är fan 56.

😬

Gränsen för hur gammal man ska vara för att vara ”gammal” flyttas fram lite ju äldre man själv blir
Jag känner bestämt att gränsen går vid 61, en väldigt vetenskapligt framtagen siffra.

Bra anlag i så fall! Och han verkar ju fortfarande ha energi för äventyr och roliga upptåg.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Förlåt, men om man slänger ur sig folkmord (antar det syftades på med "utradering") utan källa så kan väl jag länka lite mer om hur komplext det är med uigurer: https://progressive.org/dispatches/whats-going-on-china-uighu...

Eftersom det inte är tillåtet att prata politik på SweClockers räknar jag med att både mitt och tandläkarstudentens inlägg raderas/modifieras. Annars har SweClockers tagit en ställning. Jag vill bara informera om att det sällan är svart eller vitt när det kommer till utrikespolitik, eftersom det inte sällan ligger en agenda bakom.

Edit: Uttrycker mig lite förhastat, jag vill bara att SweClockers ska vara en plats där politiska osanningar inte ska vara acceptabelt, jag tänker väl att vi är smartare än så..

Edit 2: Jag överväger att ta bort detta inlägget men låter det vara kvar än så länge. Jag reagerade för starkt på tandläkarstudentens inlägg och givetvis är det som Kina gör mot uigurer avskyvärt, även ifall det inte är folkmord.

Enligt FNs konvention är följande att betrakta som folkmord:

(a) Killing members of the group;
(b) Causing serious bodily or mental harm to members of the group;
(c) Deliberately inflicting on the group conditions of life calculated to bring about its physical destruction in whole or in part;
(d) Imposing measures intended to prevent births within the group;
(e) Forcibly transferring children of the group to another group.

Folkmord innebär inte bara att mörda folk. Det Kina håller på med ÄR folkmord, oavsett anledningarna därtill som listas i din källa ovan.

Permalänk
Avstängd

Jag misstänker att Kina vill behålla en viss image om hur de behandlar business people i landet för att få fortsatta västerländska investeringar. Inte för att jag sett något stort västerländskt företag (Coca Cola, Apple, Amazon, McDonalds, med flera) dragit sig ur landet på grund av allt annat Kina pysslar med... så...?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Hur blir personer i Kina miljonärer och miljardärer utan att äga någonting? Om personer inte fick äga någonting i Kina skulle inte västerländska kapitalister ha investerat i och flyttat stora delar av sin verksamhet till Kina. Bara för att du inte har politisk kontroll betyder det inte att du inte äger någonting.

Känner en högt uppsatt person i investmentbranchen. Enligt honom investeras nästan inget i Kina längre, eftersom det dels inte är billigt längre och dels för riskabelt med att de kan beslagta tillgångar.

Ska man bli rik i Kina gäller det att antingen hålla med regimen, eller åtminstone hålla tyst. Man behåller sina pengar på nåder.