ARM:s kinesiska VD fortsätter vägra ge upp sin tjänst – och sitt kontor

Permalänk
Melding Plague

ARM:s kinesiska VD fortsätter vägra ge upp sin tjänst – och sitt kontor

Före detta VD:n Allen Wu vägrar lämna sin tjänst på kinesiska divisionen och fortsätter använda sitt kontor barrikaderad med personlig säkerhetsstyrka.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter lite som om han är och äger företaget? vem är det som egentligen försöker sparka honom?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Låter lite som om han är och äger företaget? vem är det som egentligen försöker sparka honom?

Haha, i Kina äger en person ingenting, speciellt stora företag, det är staten som hjälpt de bli stora och det är staten som äger dem.

Måste ju vara i säng med kinesiska regeringen, är rätt så självklart.

Att något sånt här skulle ta "flera år" för CCP att ordna kan jag inte förstå mig på, vill de verkligen få bort vem som helst så löser dem det!

Permalänk
Moderator
Moderator

Helt missat detta tidigare, låter som något ur en film. Känner att jag har för lite kunskap för att kunna avgöra vilket, men låter som att han antingen är en riktig skurk eller står emot dem.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

- "Det är dags att gå hem nu lillen! Du får glass till efterrätt om du äter upp allt på tallriken ikväll"
- "Nej! Jag vill inte!!!"

Den känslan får jag när jag läser detta

Permalänk
DingDongerMcDongface

Den här videon har en bra kortare sammanfattning kring sigillet och dess betydelse som är väldigt intressant Det verkar som att det här inte är första gången en liknande händelse sker, just för att någon lagt vantarna på regbevis och sigill.

Edit: Just sigillbiten är ungefär halvvägs in i videon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Haha, i Kina äger en person ingenting, speciellt stora företag, det är staten som hjälpt de bli stora och det är staten som äger dem.

Måste ju vara i säng med kinesiska regeringen, är rätt så självklart.

Att något sånt här skulle ta "flera år" för CCP att ordna kan jag inte förstå mig på, vill de verkligen få bort vem som helst så löser dem det!

Fick samma känsla när jag läste det här. Det lär vara en politisk agenda bakom som gör att han tillåts agera som han gör.

Permalänk
Medlem

Utradering av uigurer:

Slänga ut en jackass från kontoret:

Kinesiska myndigheter...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Fick samma känsla när jag läste det här. Det lär vara en politisk agenda bakom som gör att han tillåts agera som han gör.

Precis, kolla bara på Jack Ma för AliBaba, han uttryckte sig offentligt att "kinas banksystem inte var perfekt" och sedan var han borta..

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Wastafari:

Låter lite som om han är och äger företaget? vem är det som egentligen försöker sparka honom?

Kinesiska staten äger dig om du som företag börjar tjäna över ett visst belopp eller du är i deras intresse, då är det inte ditt företag längre.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Låter som han utsattes för ett fientligt övertagande av ledningen men han valde att kämpa emot.

Permalänk
Medlem

Efter vad jag lärt mig från Cyberpunk och Deus Ex så är det nu man sätter in någon som Adam Jensen. Jag kan se tre vägar:

1) Gå in guns blazing och döda alla

2) Smyga in bakvägen och bara döda VD'n

3) Smyga in bakvägen, neutralisera VD'n med en sömnpil, hacka kassaskåpet och ta dokumenten

Permalänk
Medlem

En chef med lite råg i ryggen alltså

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CFSsss:

Efter vad jag lärt mig från Cyberpunk och Deus Ex så är det nu man sätter in någon som Adam Jensen. Jag kan se tre vägar:

1) Gå in guns blazing och döda alla

2) Smyga in bakvägen och bara döda VD'n

3) Smyga in bakvägen, neutralisera VD'n med en sömnpil, hacka kassaskåpet och ta dokumenten

Alt 2 och 3 är min normala handlingsväg beroende på situaiton.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Alt 2 och 3 är min normala handlingsväg beroende på situaiton.

Alt 3 om man vill köra en zero kills run.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem

Arma kille... 😕

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Låter som han utsattes för ett fientligt övertagande av ledningen men han valde att kämpa emot.

Eller så är det mest troliga att ARM valde att kicka ut honom för att han sprang ”andras ärenden” (troligt vis kinesiska staten). När de gjorde det fick de antagligen trubbel med staten och nu ligger de lågt offentligt för att inte skapa en ännu större konflikt. Det är ju inte direkt så att ARM saknar muskler för att anlita en säkerhetsstyrka som löser problemet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Efter vad jag lärt mig från Cyberpunk och Deus Ex så är det nu man sätter in någon som Adam Jensen. Jag kan se tre vägar:

1) Gå in guns blazing och döda alla

2) Smyga in bakvägen och bara döda VD'n

3) Smyga in bakvägen, neutralisera VD'n med en sömnpil, hacka kassaskåpet och ta dokumenten

Hade det inte varit för risken att något kunnat läcka tillbaka till arm så hade dom troligen anlitat några själva som gått in och rensat ut honom och hans vakter.

Kanske om några år till när detta glömts av media...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Efter vad jag lärt mig från Cyberpunk och Deus Ex så är det nu man sätter in någon som Adam Jensen. Jag kan se tre vägar:

1) Gå in guns blazing och döda alla

2) Smyga in bakvägen och bara döda VD'n

3) Smyga in bakvägen, neutralisera VD'n med en sömnpil, hacka kassaskåpet och ta dokumenten

När kommer Any % speedrun kategorin fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Förlåt, men om man slänger ur sig folkmord (antar det syftades på med "utradering") utan källa så kan väl jag länka lite mer om hur komplext det är med uigurer: https://progressive.org/dispatches/whats-going-on-china-uighu...

Eftersom det inte är tillåtet att prata politik på SweClockers räknar jag med att både mitt och tandläkarstudentens inlägg raderas/modifieras. Annars har SweClockers tagit en ställning. Jag vill bara informera om att det sällan är svart eller vitt när det kommer till utrikespolitik, eftersom det inte sällan ligger en agenda bakom.

Edit: Uttrycker mig lite förhastat, jag vill bara att SweClockers ska vara en plats där politiska osanningar inte ska vara acceptabelt, jag tänker väl att vi är smartare än så..

Edit 2: Jag överväger att ta bort detta inlägget men låter det vara kvar än så länge. Jag reagerade för starkt på tandläkarstudentens inlägg och givetvis är det som Kina gör mot uigurer avskyvärt, även ifall det inte är folkmord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Låter lite som om han är och äger företaget? vem är det som egentligen försöker sparka honom?

i en diktatur äger du ingenting. "staten" äger allt å alla.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Det enda kinesiska staten kan göra är att dra det till rättegång?

Hehe, ok. Med andra ord gillar de vad han sysslar med då och har inget emot att låta honom hållas så länge de kan. För ojoj, annars hade han och hans säkerhetsstyrka vart "omhändertagna" för länge sedan. En sak som är säker.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Det enda kinesiska staten kan göra är att dra det till rättegång?

Hehe, ok. Med andra ord gillar de vad han sysslar med då och har inget emot att låta honom hållas så länge de kan. För ojoj, annars hade han och hans säkerhetsstyrka vart "omhändertagna" för länge sedan. En sak som är säker.

Väldigt bra att sinka konkurrensen medans man försöker titta på andra alternativ

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Låter lite som om han är och äger företaget? vem är det som egentligen försöker sparka honom?

VD är tillsatt av styrelsen, styrelsen utses av aktieägarna. VD har i vissa fall firmateckningsrätt för löpande verksamheten. Lite illa dock att förvara registreringsbeviset och sigill hos honom. Han äger alltså inte företaget men håller företaget "gisslan". Det är i de flesta länder brottsligt så klart och VDn kan bli personligt ersättningsskyldig för skada som han orsakar bolaget.

Permalänk

Look out! He's ARMed and dangerous......;)

Permalänk
Medlem

Off Topic, men apropå oönskade gäster och problem med byråkrati.

En kompis fick en ny hyreslägenhet. När hon sen skulle få underhållsstöd (och kanske något annat) så blev det mindre stöd än innan, för hon var "sambo" med en okänd man.

Visade sig att en polack varit skriven på lägenheten i åratal utan att någon märkt det. Alltså en okänd människa, som inte är svensk medborgare, har skrivit sig på en lägenhet han aldrig har bott i eller haft kontrakt i utan att någon upptäckt det, uppenbarligen för att skattefuska skiten ur oss hederliga skattebetalare.

Skatteverket har "startat" en utredning som beräknas ta 6 veckor, för det är inte lätt att göra någon "bostadslös" tydligen. Men jävligt lätt att bara peka på en karta och skriva sig på en adress. Ungefär som att det inte är lätt att sparka ut denna VD ifrån sitt barrikaderade kontor.

Man blir fan mörkrädd.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av µiCro:

Förlåt, men om man slänger ur sig folkmord (antar det syftades på med "utradering") utan källa så kan väl jag länka lite mer om hur komplext det är med uigurer: https://progressive.org/dispatches/whats-going-on-china-uighu...

Eftersom det inte är tillåtet att prata politik på SweClockers räknar jag med att både mitt och tandläkarstudentens inlägg raderas/modifieras. Annars har SweClockers tagit en ställning. Jag vill bara informera om att det sällan är svart eller vitt när det kommer till utrikespolitik, eftersom det inte sällan ligger en agenda bakom.

Var väl en dokumentär om detta på svt där några reportrar reste dit för att prata med uigurerna men från att de steg av flyget till de reste därifrån hade de en skock med kinesiska agenter runt sig som omöjliggjorde all kontakt med någon i området. Känns inte som ett beteende man skulle haft om man har rent mjöl i påsen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av µiCro:

Förlåt, men om man slänger ur sig folkmord (antar det syftades på med "utradering") utan källa så kan väl jag länka lite mer om hur komplext det är med uigurer: https://progressive.org/dispatches/whats-going-on-china-uighu...

Eftersom det inte är tillåtet att prata politik på SweClockers räknar jag med att både mitt och tandläkarstudentens inlägg raderas/modifieras. Annars har SweClockers tagit en ställning. Jag vill bara informera om att det sällan är svart eller vitt när det kommer till utrikespolitik, eftersom det inte sällan ligger en agenda bakom.

Zhun Xu, håller inte med?
https://letmegooglethat.com/?q=uigurer+folkmord

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av µiCro:

Förlåt, men om man slänger ur sig folkmord (antar det syftades på med "utradering") utan källa så kan väl jag länka lite mer om hur komplext det är med uigurer: https://progressive.org/dispatches/whats-going-on-china-uighu...

Eftersom det inte är tillåtet att prata politik på SweClockers räknar jag med att både mitt och tandläkarstudentens inlägg raderas/modifieras. Annars har SweClockers tagit en ställning. Jag vill bara informera om att det sällan är svart eller vitt när det kommer till utrikespolitik, eftersom det inte sällan ligger en agenda bakom.

Utradering ett folk behöver inte behöva att man dödar dem, det kan också betyda att man, som artikeln du länkar beskriver, väljer att med tvång skola om dem på ett sätt som utraderar deras kultur. Individerna är kvar, men folkgruppen utraderas, om du förstår.

Så jag tror både du och personen du svarade kan mena exakt samma sak. D.v.s. om vi tar din artikel och förutsätter att det som står i artikeln är 100% sant.

Sen så känns den där artikeln du länker mer som en politisk partsinlaga snarare än något som försöker klargöra. Varför dra in diskussionen om vad USA gjorde efter 9/11-attacken i diskussionen alls? Det är inget annat än whataboutism. Det gör att hela artikeln du länkar är suspekt.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av µiCro:

Eftersom det inte är tillåtet att prata politik på SweClockers räknar jag med att både mitt och tandläkarstudentens inlägg raderas/modifieras. Annars har SweClockers tagit en ställning.

Så om jag, en icke sweclockers/geeks anställd som gör detta frivilligt och oavlönat på sin fritid, inte gör precis som du säger så tar redaktionen ställning i en politisk fråga?

Jävligt rimligt... 🤦🏼‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord