Xtz subwoofer hör röster även utan signal kabel in.

Permalänk
Medlem

Xtz subwoofer hör röster även utan signal kabel in.

Hej, upptäckte något märkligt idag. Det hörs tal ut min sub som är urkopplad signalmässigt men som är på. Den är ojordad. Kan det vara en radiofrekvens den snappar upp? Kommer signalen från elkabeln?

Vad tror ni det kan bero på?

Mvh Fredrik.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av freron:

Hej, upptäckte något märkligt idag. Det hörs tal ut min sub som är urkopplad signalmässigt men som är på. Den är ojordad. Kan det vara en radiofrekvens den snappar upp? Kommer signalen från elkabeln?

Vad tror ni det kan bero på?

Mvh Fredrik.

Är du säker på att rösterna kommer från subben ?
Ibland har kretsar dåliga filter och tar in "skräp" så prova att kortsluta signalingången så den inte är öppen och lyssna om det händer nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Händer mig typ var kväll kl 8 prick. Hör en liten trudelutt, sedan språkar någon på ryska(eller liknande) i ca 10-15 minuter, sedan tystnar det igen. Spelar ingen roll om volymen är satt på 0, hörs ändå

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är du säker på att rösterna kommer från subben ?
Ibland har kretsar dåliga filter och tar in "skräp" så prova att kortsluta signalingången så den inte är öppen och lyssna om det händer nått.

Helt säker att det kommer från subben, den kan surra en del och så ibland. Antar att den inte är helt bra kring filtrering?, om jag håller mobilen nära den så börjar den låta "mobilsignals ljudet" (svårt att förklara men de flesta förstår nog vad jag menar).

Jag lyckades spela in ljudet på mobilen, men tyvärr hörs ju min familj i bakgrunden också.

efter kl 20 har den varit knäpptyst.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av freron:

Helt säker att det kommer från subben, den kan surra en del och så ibland. Antar att den inte är helt bra kring filtrering?, om jag håller mobilen nära den så börjar den låta "mobilsignals ljudet" (svårt att förklara men de flesta förstår nog vad jag menar).

Jag lyckades spela in ljudet på mobilen, men tyvärr hörs ju min familj i bakgrunden också.

efter kl 20 har den varit knäpptyst.

Det beror troligen på dåliga/obefintliga filter, blir den tyst när du kortsluter ingången kan du prova sätta en kondensator över den för att bli av med skräpet, det kan ev också påverkas av om du ansluter den till ett jord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om man skulle spekulera i vad källan till rösten är, vad är troligast då? någon slags radiosignal antar jag, hur kommer den in i subben med bara strömsladd in kopplad?
Tycker att det är väldigt intressant men jag har extremt dålig koll på sånt här tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Om man skulle spekulera i vad källan till rösten är, vad är troligast då? någon slags radiosignal antar jag, hur kommer den in i subben med bara strömsladd in kopplad?
Tycker att det är väldigt intressant men jag har extremt dålig koll på sånt här tyvärr.

Telefoner med FM-radio brukar väl t.ex använda sladden till hörlurarna som antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Händer mig typ var kväll kl 8 prick. Hör en liten trudelutt, sedan språkar någon på ryska(eller liknande) i ca 10-15 minuter, sedan tystnar det igen. Spelar ingen roll om volymen är satt på 0, hörs ändå

Du får googla numbers stations och jämföra signaturmelodin med de kända.

Skrivet av freron:

Om man skulle spekulera i vad källan till rösten är, vad är troligast då? någon slags radiosignal antar jag, hur kommer den in i subben med bara strömsladd in kopplad?

Någon del av kretsen fungerar som antenn för en radiofrekvens som sedan förstärks och spelas upp eftersom din subwoofer är igång. Bättre märken brukar vara designade för att undvika såna problem, t.ex. genom att man kortar ner den analoga signalvägen på lågnivåsidan så mycket det går.

Jag hade returnerat eller reklamerat den om det fortfarande är möjligt.

Permalänk
Medlem

Det där var välbekant på 70 och 80-talet under kalla kriget att det hördes in svagt trudelutt och rysk röster på väldigt många radioapparater i oftast läge när man hade max tystnad och speciellt rörapparater.

På rysk maner sätter man upp enorma lång och mellanvågs-sändare med herrejösses-effekter (man byggde Tjernobyl för duga-3 (kallades hackspetten bland radioamatörerna pga sitt karaktäristiska läte) och många till stora sändare för just militär användning men också för propaganda - och byggde kärnkraftverk med flera reaktorer enkom bara för uppgiften) vilket gör att det hörs överallt även hundratals mil ifrån och även kan höras i tex. analoga ljudförstärkare som är dåligt RF-skärmade och sladdar in och ut inte tillräckligt avdrosslade lågt ned i frekvens (vilket gäller rätt mycket idag då skärmning som fungerar över mycket stort frekvensområde för RF är dyrt) och inte använder kretskort med hel jordplan (ett problem med just en och tvålagerskort vars kretsdragning fungerar som antenner - med 3' lager med jordplan i kretskortet så skärmar man effektivt av det)

Mina damer och herrar - vi är på väg med stora kliv in i den här kalla kriget igen som fanns på 70-talet, som Putin sköter sig, men också Kina mfl. sakta skärper den militära läget, det är flertal nummerstationer som återuppväckts igen eller ökat sina aktiviteter senaste 10 åren.

Ar det en trudelutt-sekvens och sedan uppräkning av nummer på olika språk så är det nummer-stationer man hör - nummer som upprepas och återkommer i sekvens igen under en tid.

Det är för att skicka envägsmeddelande till agenter runt jorden och krypteringen med engångs-slumptalspads går inte att knäcka ens med moderna knäckmetoder så länge man inte slarvar med att återanvända samma slumptals-pads någon gång.

det gjordes också en film om temat - i amerikansk/brittisk miljö.

(det fins såhär efteråt en historia i forna östtyskland att vid en militärsjukhus i närheten av stor underrättelseverksamhet var det så ont om toapapper att man använde använda slumptals-pads att torka sig i baken med och andra toalettbestyr. då dessa fanns i överflöd, vilket gjorde att västerländska agenter blev ditskickade att komma över avfallet och rota i latrinerna efter dessa papper... - så värdefulla var dessa pads ur underrättelsesynpunkt)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av freron:

Om man skulle spekulera i vad källan till rösten är, vad är troligast då? någon slags radiosignal antar jag, hur kommer den in i subben med bara strömsladd in kopplad?
Tycker att det är väldigt intressant men jag har extremt dålig koll på sånt här tyvärr.

Kan du inte höra vad det pratas om och notera tiden ? Då är det nog betydligt lättare att klura ut källan.
Det kan ju vara ganska mycket som teoretiskt kan tas in om kretsarna agerar radiomottagare men det betyder också att de är olämpligt designade om inte störnivån är extrem. >

Numera så har vi ju inte den sovjetiska Duga radarn som ibland kunde höras tydligt i nästan alla apparater på den gamla goda kalla kriget tiden, den gjorde sig påmind pga hög effekt och sovjetiska militären sket nog fullständigt i om de orsakade störningar bara radarn fungerade, de kanske t.om tyckte det var bra att den störde så att folk retade upp sig lite och samtidigt var medvetna om att de spanade, en typ av psykologisk krigföring. Med rejält mycket effekt och en skapligt stor riktantenn når man långt

https://sv.wikipedia.org/wiki/Duga

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.