Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Sambon fick första sprutan i torsdags. Sen dess har hon varit hemma med influensasymtom och ont i armen. Inga konstiga biverkningar men hennes jobb tycker att hon ska vara hemma tills hon är helt frisk i 48 timmar.
Nyfiken om man kan smitta andra när man fått sjukdomen via biverkning? Hon har varit i kontakt med 1177 men de ville inte ge henne ett direkt svar.

Vi båda har redan haft Corona, vi hade båda den enkla varianten med lite förkylning.
Jag kommer ta sprutan så fort jag får chansen så väntar på brevet bara.

Har man influensasymptom så skall man vara hemma. Jag tror inte man kan bli smittsam av bara vaccinet men har man influensasymptom så kan man inte vara riktigt säker på vad som pågår. Håller med jobbet. Lugnast även för henne att få bli helt frisk med vila i hemmet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av R4:

Vaccinet i sig kan inte ge sjukdom, då vaccinet (oavsett sort) inte innehåller levande virus som kan orsaka infektion. Din sambo kan alltså inte ha fått en infektion/blivit smittsam av vaccinet.

Detta utesluter dock inte att din sambo kan ha fått en ny virusinfektion (corona eller förkylning) på "vanligt vis" i nära anslutning till vaccination och folkhälsomyndighetens riktlinjer bör följas för att eventuellt inte spridda sjukdom.

Skrivet av anon214822:

Har man influensasymptom så skall man vara hemma. Jag tror inte man kan bli smittsam av bara vaccinet men har man influensasymptom så kan man inte vara riktigt säker på vad som pågår. Håller med jobbet. Lugnast även för henne att få bli helt frisk med vila i hemmet.

Tack för info båda två, hon är ju ändå tvungen att vara hemma nu då hennes jobb säger så. Hon har varit halvt däckad ett par dagar men mår nu helt ok förutom ont i armen men det kan man ju leva med.
Enligt vad hon läst så kan biverkningarna bli ännu värre när det är dags för dos 2 så hon ser inte direkt fram emot den. Vi får väl hålla tummarna för att så inte blir fallet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calma:

<klipp>
Jag är generellt mycket mer rädd för vaccinet än att få covid, så mycket kan jag säga i alla fall och nej, det är ingen sprutfobi utan bara min världsbild.

Först trodde jag du trollade med tråden med dina inlägg men när jag läser detta vill jag be att få informera dig om att din världsbild bara är käpprätt fel. Covid är långt farligar än vaccinet. Punkt.

Bara för att vara extra tydlig här, ditt tyckande är inte lika mycket värt som experterna vetande. Du får tycka vad sjutton du vill men fakta är fakta.

Vill du hävda något annat så är du välkommen att lägga fram ett underlag. Kanske imponerar det på FHM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tack för info båda två, hon är ju ändå tvungen att vara hemma nu då hennes jobb säger så. Hon har varit halvt däckad ett par dagar men mår nu helt ok förutom ont i armen men det kan man ju leva med.
Enligt vad hon läst så kan biverkningarna bli ännu värre när det är dags för dos 2 så hon ser inte direkt fram emot den. Vi får väl hålla tummarna för att så inte blir fallet.

Eftersom hon redan varit sjuk är detta som andra dosen. Ena brorsan blev också rejält sänkt efter spruta ett eftersom han haft sjukdomen förra året.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tack för info båda två, hon är ju ändå tvungen att vara hemma nu då hennes jobb säger så. Hon har varit halvt däckad ett par dagar men mår nu helt ok förutom ont i armen men det kan man ju leva med.
Enligt vad hon läst så kan biverkningarna bli ännu värre när det är dags för dos 2 så hon ser inte direkt fram emot den. Vi får väl hålla tummarna för att så inte blir fallet.

Får överösa henne med kärlek och bra markservice under tiden. Hemma hos oss var det jag som fick biverkningarna (inget allvarligt men lite obehagligt) och frun som slapp. Omsorg, och bli lite ompysslad, gjorde susen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cango:

Jodå. Är 53 och överviktig. Har bra immunförsvar ändå. Litar på det. Blir man sjuk, så blir man sjuk. Risken att dö är ändå minimal. Drar mig inte för att köra bil, trots att folk dör i bilolyckor årligen. Så fort man föds är risken att dö påtagligt....

It will all be fine.

Var försiktig dock! Fetma & Övervikt är en av dem största riskgrupperna du kan vara i mot Covid i och med att det är en lungsjukdom och att du redan från start har sämre lungkapacitet som överviktig. Det betyder inte att du blir jättesjuk, men om du blir det är chanserna BETYDLIGT sämre.[1]

För bara några veckor sedan dog en av mina bästa vänner i Corona. 30 år gammal. Inga tidigare sjukdomar. Enda riskgruppen han hade var att han var överviktig. Mådde superbra första 4 dagarna sedan började han få svårt att andas. Dog 5 dagar efter det när syresättningen var så dålig i kroppen att det ledde till en massa andra problem.

Det hade varit tråkigt att falla på mållinjen när vi nu kan se ljuset i tunneln och skippar man vaccinet och är väldigt överviktig kan det i så fall vara värt att fortsätta sitta i karantän tills smittspridningen är obefintlig för alla andra har tagit vaccinet.

Man fann även en mer än två gånger större sannolikhet att de som blivit inlagda på sjukhus hade fetma jämfört med de som inte behövde sjukhusvård (OR 2,13; 95% KI, 1,74-2,60, p <0,0001). Man fann även att patienter med fetma hade blivit sjukare i COVID-19 och att de i högre grad behövde intensivvård jämfört med patienter utan fetma.[2]

Källa 1: https://www.aleris.se/nyheter/mitt-besok-pa-aleris/riskgrupp/...
Källa 2: https://dietisten.net/mycket-hog-dodlighet-bland-personer-med...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Musikälskare

Självklart, det blir säkert pfizers vaccin som är riktigt bra, mossan fick det och hade inga biverkningar alls.
När man läser anit-vaxxers motiveringar här i tråden blir man lite mörkrädd "Jag chansar och litar på mitt immunförsvar" verkar vara vanligt, väldigt själviskt då man måste försöka avlasta sjukvården på alla sätt.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Eftersom hon redan varit sjuk är detta som andra dosen. Ena brorsan blev också rejält sänkt efter spruta ett eftersom han haft sjukdomen förra året.

Jag har ju haft covid och legat på IVA i nästan tre veckor varav 8 dygn i respirator, strax innan jag blev utskriven från IVA förhörde jag mig grundligt om vaccinets verkan på mig som har haft covid och fick då bekräftat att min första dos vaccin räknas som den andra pga min covid infektion.

Jag blev informerad att jag troligen kommer att reagera starkt på den dosen och att jag endast behöver en dos vaccin då infektionen räknas som en dos vaccin i sig. Men detta var ju för drygt 10 veckor sedan och när jag fick kallelsen till min vaccinering för två veckor sedan så fann jag till min förvåning att jag hade fått två tider.

Den första vaccindosen och den andra ca en månad senare, jag tog min första dos i torsdags 6/5 och får väl ändå säga att den starka reaktionen har uteblivit helt, endast lite ömt vid själva stickstället och runt omkring i överarmen och lite feber andra dygnet efter vaccindosen. Väl där frågade jag personal på plats om det verkligen stämmer att jag skall ha två doser vaccin då jag nyligen har haft covid, dom sa att nya direktiv har kommit för några veckor sedan där man rekommenderar två doser vaccin även om man haft covid i närtid och för min egen del spelar det ingen roll om jag får en till, då är man ju om möjligt bättre rustad för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Var försiktig dock! Fetma & Övervikt är en av dem största riskgrupperna du kan vara i mot Covid i och med att det är en lungsjukdom och att du redan från start har sämre lungkapacitet som överviktig. Det betyder inte att du blir jättesjuk, men om du blir det är chanserna BETYDLIGT sämre.[1]

För bara några veckor sedan dog en av mina bästa vänner i Corona. 30 år gammal. Inga tidigare sjukdomar. Enda riskgruppen han hade var att han var överviktig. Mådde superbra första 4 dagarna sedan började han få svårt att andas. Dog 5 dagar efter det när syresättningen var så dålig i kroppen att det ledde till en massa andra problem.

Det hade varit tråkigt att falla på mållinjen när vi nu kan se ljuset i tunneln och skippar man vaccinet och är väldigt överviktig kan det i så fall vara värt att fortsätta sitta i karantän tills smittspridningen är obefintlig för alla andra har tagit vaccinet.

Man fann även en mer än två gånger större sannolikhet att de som blivit inlagda på sjukhus hade fetma jämfört med de som inte behövde sjukhusvård (OR 2,13; 95% KI, 1,74-2,60, p <0,0001). Man fann även att patienter med fetma hade blivit sjukare i COVID-19 och att de i högre grad behövde intensivvård jämfört med patienter utan fetma.[2]

Källa 1: https://www.aleris.se/nyheter/mitt-besok-pa-aleris/riskgrupp/...
Källa 2: https://dietisten.net/mycket-hog-dodlighet-bland-personer-med...

tråkigt att du miste din vän. Beklagar.

Och tack för din omtanke. Men, nej, jag är inte orolig. Rädsla gör så mycket med att nersätta ett immunförsvar att det är läskigt. Tycker uppriktigt synd om alla miljontals rädda människor som beter sig som om detta är en unik situation. De fattar inte hur mycket detta gör de mottagliga för just det som de är rädda för.
Men livet går vidare.
Peace,

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Eftersom hon redan varit sjuk är detta som andra dosen. Ena brorsan blev också rejält sänkt efter spruta ett eftersom han haft sjukdomen förra året.

Får hoppas att du har rätt, och hon klarar sig bättre på andra sprutan då eller tredje om man nu ska räkna med att vi båda redan haft corona.

Skrivet av serafim:

Får överösa henne med kärlek och bra markservice under tiden. Hemma hos oss var det jag som fick biverkningarna (inget allvarligt men lite obehagligt) och frun som slapp. Omsorg, och bli lite ompysslad, gjorde susen

Låter jobbigt men kanske kan det funka

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har nog redan skrivit i tråden men, jajamen jag kommer med glädje ta vaccin.

Är lite less på regionen (Uppsala) som beslutat att köra på spåret att ta 55-59åringar först i Fas 4. Är 53 själv. Vårdar och sköter om farsgubben hemma så vi lever tätt ihop. Han är vaccinerad och det är skönt.

Ingen hemtjänst men om jag dukar under / bäddar ner mig kommer det skita sig för honom. Därav att jag är smått desperat att bli vaccinerad själv.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cango:

tråkigt att du miste din vän. Beklagar.

Och tack för din omtanke. Men, nej, jag är inte orolig. Rädsla gör så mycket med att nersätta ett immunförsvar att det är läskigt. Tycker uppriktigt synd om alla miljontals rädda människor som beter sig som om detta är en unik situation. De fattar inte hur mycket detta gör de mottagliga för just det som de är rädda för.
Men livet går vidare.
Peace,

Helt klart sorgligt hur en del är rädda för vaccinet.

Sedan det här att rädsla för något skulle nedsätta immunförsvaret, har du något belägg för att det spelar någon roll i sammanhanget? Observera att stress och rädsla inte är samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Var försiktig dock! Fetma & Övervikt är en av dem största riskgrupperna du kan vara i mot Covid i och med att det är en lungsjukdom och att du redan från start har sämre lungkapacitet som överviktig. Det betyder inte att du blir jättesjuk, men om du blir det är chanserna BETYDLIGT sämre.[1]

För bara några veckor sedan dog en av mina bästa vänner i Corona. 30 år gammal. Inga tidigare sjukdomar. Enda riskgruppen han hade var att han var överviktig. Mådde superbra första 4 dagarna sedan började han få svårt att andas. Dog 5 dagar efter det när syresättningen var så dålig i kroppen att det ledde till en massa andra problem.

Det hade varit tråkigt att falla på mållinjen när vi nu kan se ljuset i tunneln och skippar man vaccinet och är väldigt överviktig kan det i så fall vara värt att fortsätta sitta i karantän tills smittspridningen är obefintlig för alla andra har tagit vaccinet.

Man fann även en mer än två gånger större sannolikhet att de som blivit inlagda på sjukhus hade fetma jämfört med de som inte behövde sjukhusvård (OR 2,13; 95% KI, 1,74-2,60, p <0,0001). Man fann även att patienter med fetma hade blivit sjukare i COVID-19 och att de i högre grad behövde intensivvård jämfört med patienter utan fetma.[2]

Källa 1: https://www.aleris.se/nyheter/mitt-besok-pa-aleris/riskgrupp/...
Källa 2: https://dietisten.net/mycket-hog-dodlighet-bland-personer-med...

Din kompis hade ändå sjuk otur, Är bara 34st som dött av Covid i Sverige i åldern 30-39.

Är man frisk i övrigt är chansen minimal att man kommer stryka med. Dör mer folk i den ålderskategorin i bilolyckor.

Jag kommer vaccinera mig när Valnevas vaccin blir tillgängligt och tillräckligt testat.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag räknade lite nu och ser att det tidigaste jag kan ta en första spruta är vecka 29, för att den tvingande/tvingade tiden för dos två inte ska infalla under mina semesterveckor. Så vecka 29 och 30 funkar, och därefter är det först vecka 34 som är möjligt igen.

Nu tror jag inte att det kommer att ha påbörjats nån vaccinering av 40-åringar i VGR så tidigt som i juli, men om det mot förmodan skulle vara så, så...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Din kompis hade ändå sjuk otur, Är bara 34st som dött av Covid i Sverige i åldern 30-39.

Är man frisk i övrigt är chansen minimal att man kommer stryka med. Dör mer folk i den ålderskategorin i bilolyckor.

Jag kommer vaccinera mig när Valnevas vaccin blir tillgängligt och tillräckligt testat.

Där har du helt fel, det är faktiskt bara 37 personer som har avlidit i trafikolyckor år 2020 i åldersspannet 25-44 år. Det är faktiskt ganska dumt att påstå något som är väldigt lätt att kontrollera.

https://www.transportstyrelsen.se/498dee/globalassets/global/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Din kompis hade ändå sjuk otur, Är bara 34st som dött av Covid i Sverige i åldern 30-39.

Är man frisk i övrigt är chansen minimal att man kommer stryka med. Dör mer folk i den ålderskategorin i bilolyckor.

Jag kommer vaccinera mig när Valnevas vaccin blir tillgängligt och tillräckligt testat.

Vad är det som är bättre med det vaccinet än tex pfizers?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Jag räknade lite nu och ser att det tidigaste jag kan ta en första spruta är vecka 29, för att den tvingande/tvingade tiden för dos två inte ska infalla under mina semesterveckor. Så vecka 29 och 30 funkar, och därefter är det först vecka 34 som är möjligt igen.

Nu tror jag inte att det kommer att ha påbörjats nån vaccinering av 40-åringar i VGR så tidigt som i juli, men om det mot förmodan skulle vara så, så...

Tror du kan börja boka tid v23, iallafall börja försöka boka tid, enligt senaste planen från VGR. I princip går dom efter ålder men jag tror inte det är helt hugget i sten. Hursomhelst, det är du som bokar och går det så går det.

Jag blev kallad automatiskt och fick AZ-vaccinet nyss, för mig är det 12 veckor till andra skottet. Min vårdcentral bokade in mig på en tid i mitten av juli och meddelade samtidigt att om jag inte tog den tiden så fick jag ingen annan. Inget daltande men jag förstår dom, tidsödande att hålla på och förhandla med folk när det är så många det handlar om så helt ok med mig. Tar tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Tror du kan börja boka tid v23, iallafall börja försöka boka tid, enligt senaste planen från VGR. I princip går dom efter ålder men jag tror inte det är helt hugget i sten. Hursomhelst, det är du som bokar och går det så går det.

Jag blev kallad automatiskt och fick AZ-vaccinet nyss, för mig är det 12 veckor till andra skottet. Min vårdcentral bokade in mig på en tid i mitten av juli och meddelade samtidigt att om jag inte tog den tiden så fick jag ingen annan. Inget daltande men jag förstår dom, tidsödande att hålla på och förhandla med folk när det är så många det handlar om så helt ok med mig. Tar tiden.

VGR har inte ens börjat med fas 4 än (troligtvis om 1-2 veckor), så det dröjer nog minst ett par månader innan man arbetat sig ner till 40-åringar.

Men just för att det är som du säger, och som jag skrev om tidigare i tråden, så är man låst till den andra tid man får, annars blir man utan. Därför vill jag se till att den infaller på en arbetsdag, när jag vet att jag inte gör nåt annat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

För mig är det 12 veckor till andra skottet.

Va? 12 veckor?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Där har du helt fel, det är faktiskt bara 37 personer som har avlidit i trafikolyckor år 2020 i åldersspannet 25-44 år. Det är faktiskt ganska dumt att påstå något som är väldigt lätt att kontrollera.

https://www.transportstyrelsen.se/498dee/globalassets/global/...

Sorry kollade på 2019. Så nöjd?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad är det som är bättre med det vaccinet än tex pfizers?

Det är ett klassiskt deaktiverat/försvagat virus vaccin. Jag känner mig betydligt mer bekväm med det än MRNA och Vector vaccin.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Jag kommer definitivt ta vaccinet så fort jag blir erbjuden det.
Chansen att bli allvarligt sjuk av covid vaccin är extremt liten, medans chansen att bli sjuk ifrån covid är relativt hög.

Tycker det är tråkigt med folk som vägrar vaccin, speciellt pga av felaktig information. Även om ni kanske inte skulle dö av en covid infektion, så kan ni få men för livet! En vän till mig har fortfarande inte fått tillbaka smaksinnet efter 5 månader. tänk dig leva med att allt smakar wellpapp för resten av livet?
Sen finns det ju risk att du sprider den till någon som faktiskt blir allvarligt sjuk eller dör av Covid.

Vill vi så småningom vill sluta få mutationer och komma tillbaka till en värld utan pandemi, så måste vi nå herd immunity.
Enda sättet är att så många som möjligt faktistk vaccinerar sig så att spridningen upphör.

Också angående effektiviteten av vaccin som ciruklerar, notera att dessa inte kan jämföras rakt av om de inte gjorts i samma studie (då de sker i olika skeden av pandemin)

Jag kommer ta vilket vaccin som än erbjuds mig.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Sant men är det tillräckligt många vaccinerad och Corona går tillbaka tillräckligt mycke kan vi kanske slippa munskyddet de de jag hoppas på..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cango:

tråkigt att du miste din vän. Beklagar.

Och tack för din omtanke. Men, nej, jag är inte orolig. Rädsla gör så mycket med att nersätta ett immunförsvar att det är läskigt. Tycker uppriktigt synd om alla miljontals rädda människor som beter sig som om detta är en unik situation. De fattar inte hur mycket detta gör de mottagliga för just det som de är rädda för.
Men livet går vidare.
Peace,

Skrivet av Hymer:

Din kompis hade ändå sjuk otur, Är bara 34st som dött av Covid i Sverige i åldern 30-39.

Är man frisk i övrigt är chansen minimal att man kommer stryka med. Dör mer folk i den ålderskategorin i bilolyckor.

Jag kommer vaccinera mig när Valnevas vaccin blir tillgängligt och tillräckligt testat.

Det är dock viktigt att hålla isär på att vara rädd och ta det säkra före osäkra.

Du lyfter ju statistiken för personer som dör som något positivt i sammanhanget, men genom att arbeta med samma siffror är det fortfarande sunt att ta vaccinet(?).

Bildkälla [1]

1 943 842 vaccinerade personer och 988 med svåra biverkningar är 0.05%.
162 835 personer sjuka åldersgrupp 50-59, (din grupp) och 1 517 av dem behövde intensivvård vilket är 0.93%

Svåra biverkningar vaccin: 0.05%
Intensivvårdas i Covid: 0.93%

Då kollar vi inte heller på hur dödligheten ser ut bland de personer som har fått Covid som har varit överviktiga, då blir siffrorna antagligen ännu sämre. Slänger du dessutom på saker som personer som långtgående biverkningar av Corvid som te.x; sämre lungkapacitet, trötthet, hosta, ingen smak så växer procenten ganska snabbt i vaccinets favör.

Uppföljning via appen ”COVID Symptom Study” har visat att nästan 1 av 20 som deltar i studien uppger besvär som varat i mer än 2 månader. Forskarna har också kunnat påvisa vilka besvär som ökar risken för en förlängd sjukdomsbild. Ju fler olika symtom en patient upplever under första veckan, tillsammans med övervikt, kvinnligt kön och hög ålder, desto större risk finns för en utveckling av långvariga besvär.[2]

Personer med långtidsbesvär i Covid: 5%. (ta siffrorna med en nypa salt)

Okej... då har vi ett gäng siffror som alla är ganska låga. Men vad innebär detta?

1 000 000 sjuka i Covid, (ålder 50-59): 9 300 behöver intensivvårdas.
1 000 000 sjuka i Covid, (alla åldrar): 14 100 dör.
1 000 000 sjuka i Covid, (alla åldrar): 50 000 personer får långtgående biverkningar.
1 000 000 vaccinerade mot Covid, (alla åldrar): 500 får allvarliga biverkningar.

0.93%/0.05% = 18.6. Det är alltså 18.6 gånger större "risk" att du måste intensivvårdas än att du får biverkningar av ett vaccin.

5%/0.05% = 1 000. Det är också 1 000 gånger högre "risk" att du får långtgående biverkningar av Covid än att du får allvarliga biverkningar av ett vaccin.

Varför chansa på alternativet som ger dig betydligt sämre odds? Speciellt när du befinner dig i en riskgrupp som har betydligt högre chans att vara en av dem som antingen blir väldigt sjuk, eller får jobbiga biverkningar. Som procentperson är det väl bättre att bara ta det säkrare alternativet?

Sen är jag fullt medveten om att man ska räkna med saker som chansen att bli sjuk och så vidare, men då blir beräkningarna så svåra och komplicerade. Jag jämför bara risk vid sjukdom mot risk vid vaccinering nu. Saker som procent är och vad det innebär på stora mängder personer är alltid väldigt intressant. Jag säger inte nödvändigtvis att något är mer rätt eller fel än något annat, men personligen tar jag hellre chansen på 0.05% för allvarliga biverkningar är chansen att jag förlorar smaken av Covid eller får sämre lungkapacitet.

Sen har vi hela biten om att vi som är friska vaccinerar oss för att rädda dem som inte är friska och inte kan ta vaccinet.

**Extra notering. Jag tar inte med "vanliga" biverkningar i beräkningar eftersom att det är saker som; "hade ont i armen", "blev förkyld", "hade hosta några dagar", och inte spelar någon roll i sammanhanget.

Källa 1: https://www.fimea.fi/web/sv/om_fimea/coronavirus-covid-19-/co...
Källa 2: https://www.lif.se/forskningsoversikt-coronavirus/kronika-joh...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Sant men är det tillräckligt många vaccinerad och Corona går tillbaka tillräckligt mycke kan vi kanske slippa munskyddet de de jag hoppas på..

Det kommer vi göra. Men en tankeställare är att det kanske inte är så dumt att ha munskydd i t.ex. lokaltrafik under "sjukdomstider" både förkylning och influensa.

Känner många inom vården som fått AZ en blev lite hängig med feber. Mina föräldrar har fått AZ och endast lite ont i armen.
En släkting >70 blev yr av AZ.

Personligen tycker jag inte det låter bra med risk för blodpropp men skulle kunna tänka mig att ta AZ med.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MuLLvaD3n:

Var försiktig dock! Fetma & Övervikt är en av dem största riskgrupperna du kan vara i mot Covid i och med att det är en lungsjukdom och att du redan från start har sämre lungkapacitet som överviktig. Det betyder inte att du blir jättesjuk, men om du blir det är chanserna BETYDLIGT sämre.[1]

För bara några veckor sedan dog en av mina bästa vänner i Corona. 30 år gammal. Inga tidigare sjukdomar. Enda riskgruppen han hade var att han var överviktig. Mådde superbra första 4 dagarna sedan började han få svårt att andas. Dog 5 dagar efter det när syresättningen var så dålig i kroppen att det ledde till en massa andra problem.

Det hade varit tråkigt att falla på mållinjen när vi nu kan se ljuset i tunneln och skippar man vaccinet och är väldigt överviktig kan det i så fall vara värt att fortsätta sitta i karantän tills smittspridningen är obefintlig för alla andra har tagit vaccinet.

Man fann även en mer än två gånger större sannolikhet att de som blivit inlagda på sjukhus hade fetma jämfört med de som inte behövde sjukhusvård (OR 2,13; 95% KI, 1,74-2,60, p <0,0001). Man fann även att patienter med fetma hade blivit sjukare i COVID-19 och att de i högre grad behövde intensivvård jämfört med patienter utan fetma.[2]

Källa 1: https://www.aleris.se/nyheter/mitt-besok-pa-aleris/riskgrupp/...
Källa 2: https://dietisten.net/mycket-hog-dodlighet-bland-personer-med...

Vikten är en svår parameter att kontrollera. Det verkar som ett BMI på 22-24 ungefär är det idealiska, över eller under det betyder ökad risk, samtidigt är ju BMI ett väldigt trubbigt mått. Vältränade personer med mycket muskler ser ju överviktiga ut på den skalan liksom. Bild från DN, artikeln kan vara bakom paywall:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Där har du helt fel, det är faktiskt bara 37 personer som har avlidit i trafikolyckor år 2020 i åldersspannet 25-44 år. Det är faktiskt ganska dumt att påstå något som är väldigt lätt att kontrollera.

https://www.transportstyrelsen.se/498dee/globalassets/global/...

D.v.s. du bevisade just att det var fler som dör i trafikolyckor inom det åldersspannet... så 37st på 12 månader, 34st hittills under hela pandemin, så säg 29st per 12 månaders period då varav en del (majoritet?) redan var svårt sjuka, där corona var sista droppen. Nu är alla avlidna personliga tragedier och vi ska självklart bekämpa covid.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vikten är en svår parameter att kontrollera. Det verkar som ett BMI på 22-24 ungefär är det idealiska, över eller under det betyder ökad risk, samtidigt är ju BMI ett väldigt trubbigt mått. Vältränade personer med mycket muskler ser ju överviktiga ut på den skalan liksom. Bild från DN, artikeln kan vara bakom paywall:
https://api.quickshot-widgets.net/uploads/2021/05/BMI%205nynyRityta%201-8-1620046441155.png

Nä, precis. Jag håller med dig.

Det är svårt att få med alla parametrar i alla siffror när man skriver på forum. Självklart ska vältränade personer inte räknas med i samma kategori. Men jag tror(?) inte folkhälsomyndigheten går på enbart BMI heller utan när någon dör i Covid så antar jag(?) att sjukhuset har något typ av system för att inte klassa en elitidrottare i samma kategori som en överviktig person.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

29-44 är inte samma åldersspann som 30-39...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

D.v.s. du bevisade just att det var fler som dör i trafikolyckor inom det åldersspannet... så 37st på 12 månader, 34st hittills under hela pandemin, så säg 29st per 12 månaders period då varav en del (majoritet?) redan var svårt sjuka, där corona var sista droppen. Nu är alla avlidna personliga tragedier och vi ska självklart bekämpa covid.

Tycker dock jämförelsen med olycksstatisik inom trafik är oerhört skev och helt irrelevant.

Om du är med om en trafikolycka, så påverkar det dig, och eventuellt inblandade. Det finns ingen risk att du sprider vidare olyckan till andra

Poängen med vaccin är inte bara att skydda sig själv, utan att förhindra spridning, nå herd immunity och se till att den här pandemin går emot sitt slut.

Inte riktat emot dig, utan emot vaccin förnekare;
Det är extremt egoistiskt att bara tänka på sig själv i detta fallet. Tänk istället på alla nära och kära du har, far, mor, farmor etc som du kanske smittar oavsiktligt och som kan dö, bara för att du vägrar och ta ett väldigt säkert vaccin.

Let's help end the Pandemic!

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________