Kina förbjuder finansinstitut att hantera kryptovalutor

Permalänk
Medlem

Miners är avskyvärda människor på alla sätt! :'(

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Kina. Men detta är stort. De har muskler nog att se till att förbudet efterlevs. Hoppas fler följer efter så att det blir ett slut på historiens kanske största Ponzi scheme. Och nej, jag tycker inte synd om de som trott på skiten . Investerar man i nästa års tulpanlökar och det blir dåligt väder får man skylla sig själv
.
Den som sig i leken ger, den får leken tåla.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Hur många industrier använder sig av cryptovaluta som betalning och hur många anställda har dom och deras återförsäljare etc kan gå hur långt tillbaka i leden som helst. går det köpa en produkt för crypto så finns det ett värde som håller igång ekonomin och skapar jobb, simpel ekonomi.

sen att det inte är bra för miljön är en annan sak, och bristen på grafikkort för oss då.

Krypto går att växla till pengar, som går att köpa produkter för
. Samma som guld. Du kan knappast ta med en guldtacka till Ica och handla mat? Du säljer den först, växlar den till pengar, sen handlar du.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

När man hejar på en diktatur för att man vill köpa grafikkort för att spela med bör man ta sig en funderare

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

. Samma som guld. Du kan knappast ta med en guldtacka till Ica och handla mat? Du säljer den först, växlar den till pengar, sen handlar du.

Ja men bara för att USA och EU tillåter det, säger dom stopp är värdet Noll. Det finns ingen produkt utan bara spekulationer i ett fiktivt värde.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: Corsair MP600 CORE XT - 2TB
Grafikkort :ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT 16GB OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: Razer Cobra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

det kunde man med guld för i tiden överallt, nu kan du betala direkt med crypto i butiker som bara blir fler och fler. men ja du kan byta crypto, guld eller alla andra saker mot vanlig valuta också.

säger inte bu eller bä om crypto.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det går alldeles utmärk att använda guld och i vissa fall silver som betalningsmedel i många länder.
Var endast ett par år sedan det gick i Sverige till och med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk

Världens största miningcenter ligger i Kina och nu vill världens största kontrollstat förbjuda bitcoin samtidigt som de fortsätter att mina för glatta livet.
Får inte riktigt ihop det.
Tack vare paniksälj på eth-sidan fick man åtminstone bra betalning via nicehash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Säga vad man vill om Kina. Men detta är stort. De har muskler nog att se till att förbudet efterlevs. Hoppas fler följer efter så att det blir ett slut på historiens kanske största Ponzi scheme. Och nej, jag tycker inte synd om de som trott på skiten . Investerar man i nästa års tulpanlökar och det blir dåligt väder får man skylla sig själv
.

Jag tror du skulle må mycket bättre och vara mycket lyckligare om du fokuserade din energi på något annat än att hata kryptovalutor, samtidigt kan jag inte slita mig från dramaserien som är dina inlägg i varje tråd som berör krypto och grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Jag tror du skulle må mycket bättre och vara mycket lyckligare om du fokuserade din energi på något annat än att hata kryptovalutor, samtidigt kan jag inte slita mig från dramaserien som är dina inlägg.

Haha, satt PRECIS och tänkte just exakt det du skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det gör jag verkligen inte, men krypto är bara miljöförstöring som inte genererar något användbart.

Där har du också fel. Cardano t.ex jobbar för att afrikanska bönder ska få en gemensam valuta för att kunna handla med. Finns säkert något dåligt med det, men mest bra saker.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Mycket Kryptonyheter på Swec nu, märks att krypto blir mer och mer accepterat bland swecanvändarna!

Kul att fler får upp ögonen för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Miners är avskyvärda människor på alla sätt! :'(

Jasså...?

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat faktiskt. Kinesiska staten vill ha kontroll, men det är svårt att kontrollera kryptovaluta.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | AOC Q27G4X+Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Jag tror du skulle må mycket bättre och vara mycket lyckligare om du fokuserade din energi på något annat än att hata kryptovalutor, samtidigt kan jag inte slita mig från dramaserien som är dina inlägg i varje tråd som berör krypto och grafikkort.

Jag håller inte med, det är bra att engagera sig i något. Tycker att kryptoindustrin var väl gulligt för några år sen, men nu börjar det bli nåt slags monster som bör kritiseras. Man tröttnar liksom på alla kryptoevangelister som ska snacka in folk i sina "inversterings" tillfällen.

Permalänk
Medlem

Det som Kina förbjuder bör man investera i brukar det heta. Nu har ju dock centralbanken i Kina uttalat sig om bitcoin och ser det som en alternativ investering, så verkar som dom är smartare i detta fallet. Sweclockers är inte så duktiga på att skrapa på ytan av propagandan som spottas ut ang. krypto för tillfället dock.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Vad bra. Då lär jag må bättre snart för det verkar som om sagan om kryptovalutorna håller på att ta slut

Sen vet de flesta som följt mig genom åren att snöar jag väl in på något ger jag mig inte. Många minns nog mitt brinnande hat mot Windows 8 och avsaknaden av startmenyn. Många tusen inlägg senare blev det som jag ville. Inte för att jag tror att det är min förtjänst allena men det har lärt mig att det kan löna sig att väsnas när man upplever grova orättvisor. Så när Krypto är ett minne blott hittar jag nog något annat att gnälla om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

.

Trott på skiten? Människor sa samma sak som du säger nu 2013. Vem tror du skrattar åt vem nu? Samma sak åt dig om 5år till.

Många här som självklart är sura för att dom inte "trott på skiten" fast det har visat sig vara en av de bästa investeringarna senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad bra. Då lär jag må bättre snart för det verkar som om sagan om kryptovalutorna håller på att ta slut

Sen vet de flesta som följt mig genom åren att snöar jag väl in på något ger jag mig inte. Många minns nog mitt brinnande hat mot Windows 8 och avsaknaden av startmenyn. Många tusen inlägg senare blev det som jag ville. Inte för att jag tror att det är min förtjänst allena men det har lärt mig att det kan löna sig att väsnas när man upplever grova orättvisor. Så när Krypto är ett minne blott hittar jag nog något annat att gnälla om.

Artikeln du hurrar över stämmer inte. Kina har inte ändrat sina lagar när det gäller kryptovalutor, läget är exakt likadant som det var igår. Så du får nog dras med krypto ett tag till är jag rädd för.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Teval:

Det som Kina förbjuder bör man investera i brukar det heta. Nu har ju dock centralbanken i Kina uttalat sig om bitcoin och ser det som en alternativ investering, så verkar som dom är smartare i detta fallet. Sweclockers är inte så duktiga på att skrapa på ytan av propagandan som spottas ut ang. krypto för tillfället dock.

Svårt att hålla koll på politiken i Kina när man sitter i Sverige, annat än just på ytan. Det man kan misstänka är att, mäktiga personer antagligen missbrukar sin ställning för att få fördelar i allt möjligt, krypto inkluderat. Precis som överallt annars i världen, makt korrumperar. Dvs de som sitter på makten ser nog till att de hamnar på rätt sida i såna här frågor oavsett. De kan ju t.ex släppa massa FUDD och själva köpa upp, för att sedan låtsas som ingenting, för att ta ett banalt exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Vad spelar det för roll, dom använder ju istället bara internationella börser och marknadsplatser för crypto valutan och sedan för tillbaka i fiatpengar.

Större delen av handeln sker i väst medans större delen av datorkraften för brytning ligger i Asien, så lär ju knappast påverkar priserna en längre stund.

Tex btc och eth hoppade nyss upp 20%.

Och för dom som minar så gynnas man enbart av det som sker nu, när folk paniksäljer och finansinstitutioner köper upp cryptovalutor så stiger även block rewards osv.

Skrivet av BengaBang:

Nej krypto tillför verkligen inget.
Intresset för krypto skulle vara noll om man inte skulle kunna växla det till Fiat.

Så spännande att ni nämner cryptovalutor som något annat än fiat valuta, "växla crypto till fiat".
Ska nog snarare vara fiat till fiat.
Enda skillnaden är att de crypto ni syftar på inte är kontrollerade av stater, utan av vad folk är villiga att betala för dem.
Det finns över 4000 olika cryptovalutor där ute, majoriteten med bitcoin i täten, skapade av anonyma människor som vill hålla större delen av kakan och hoppas att folk får för sig att just deras valuta är värd något, så att de kan bli rika.. det kallar jag nya generationens pyramidspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Svårt att hålla koll på politiken i Kina när man sitter i Sverige, annat än just på ytan. Det man kan misstänka är att, mäktiga personer antagligen missbrukar sin ställning för att få fördelar i allt möjligt, krypto inkluderat. Precis som överallt annars i världen, makt korrumperar. Dvs de som sitter på makten ser nog till att de hamnar på rätt sida i såna här frågor oavsett. De kan ju t.ex släppa massa FUDD och själva köpa upp, för att sedan låtsas som ingenting, för att ta ett banalt exempel.

Det är nog precis vad de gör. Kina köper Bitcoin och antar ett vänligare tonläge mot krypto. Sen ser de chansen att dumpa innehavet, sprida FUD och köpa tillbaka när kursen rasar. Media agerar nyttiga idioter och hjälper till att sprida FUD.

Kina och diverse finansinstitut tjänar enorma pengar medan arga personer som blivit utan grafikkort hyllar diktaturen och får lite utlopp för sitt hat. Jättefint.

Permalänk
Medlem

Försökte hoppa in och köpa ETH certs idag men gick åt skogen, hoppas priset håller sig lågt imorgon också så jag får vara med zz

Skrivet av backsten:

Jasså...?

Folk gillar att ha en fiende/någon att skylla på. Att känna sig duktig för att man inte mine:ar är alldeles för bekvämt för att man faktiskt ska känna någon motivation att ifrågasätta sin egen åsikt. Det är som det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det gör jag verkligen inte, men krypto är bara miljöförstöring som inte genererar något användbart.

Ganska kul att du verkar bry dig om miljöförstöring och sedan ser man din signatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yippikayey:

Så spännande att ni nämner cryptovalutor som något annat än fiat valuta, "växla crypto till fiat".
Ska nog snarare vara fiat till fiat.

"The term fiat comes from the Latin and as a word used to describe a government decree, order or resolution." , per definition så behöver kryptovalutan vara skapad och kontrollerad av en stat för att den ska få kallas fiat.

Visa signatur

Permalänk

Kan man inte få vara motvillig mot både Kina och Krypto då, särskilt som de sitter på en stor del av just mining kapaciteten. Kanske en ny typ av POW algoritm som ger en mer geografiskt utspridd distrubution skulle göra situationen bättre. En intressant ide var om man kunde koppla det till observation av himlen t.ex, så kunde man sprida det över hela jordklotet och orsaka brist på linser istället (och bestraffa miljöförstöring smogg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

inte genererar i något användbart? haha herregud, läs på för du verkar ha noll koll vad det är.

roligt med ordet användbart. Faller gaming under ditt miljöförstörande och oanvändbart också?

Vi har under lång tid gått från valutor som fick sitt värde genom det fysiska arbetet som krävdes i dess framställan (guld/silver/koppar) till en pappersmyntfot som kräver betydligt mindre resurser i sin framställan och vars värde istället garanterades först av staten och sedan av människors tillit till dess stabilitet. Kryptovalutor innebär en återgång till det äldre systemet, om än på ett ännu mer ineffektivt sätt i det att ädla metaller endast behövde utvinnas en gång om än med stor ansträngning, kryptovalutor måste verifieras konstant och detta med resurser som existerar i den verkligen världen i form av el, elektronik etc.

Tänk dig att istället för att grafikkort (eller liknande lösningar) utförde beräkningarna så skulle dessa genomföras genom att människor med spade grävde hål i backen och sedan fyllde igen dessa, allt enligt specifika mönster. Det är dagens mining, helt enkelt att vi valt att utföra ett arbete inte för att det är produktivt utan för att det är svårt. Lite som att gräva hål i backen och sedan fylla igen dessa igen.

Ett intressant motexempel mot krytovalutor kan vara normala krypton som är baserade på att de ska vara extremt enkla att beräkna om man vet korrekt nyckel, men närmast omöjliga att knäcka genom en brute-force-attack. Detta innebär då ytterligare en abstraktionsnivå utöver papperspengar.

Permalänk
Medlem

Haha Grattis företag som tar bitcoin som betalning.
-Hur mycket fick vi betalt för den där bilen du sålde imorse?
-100.000kr fast i bitcoin, växlas i slutet på dagen till oss.
-sweet!
(ett par timmar senare)
-wtf, nu är det ju bara värt 70.000kr (dagens variation 360.000kr till 250.000kr så en lätt minskning med 30%).
-Ja men det är ju iaf decentraliserat, woohoo!

Ni som hävdar att bitcoin är ett seriöst betalmedel och inte ett high-risk pyramidspel (30% variation under en dag) där man kan få nice avkastning; skulle ni vilja ha er lön i bitcoin? Känns ju galet riskabelt för min del.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Äntligen, nu kan vi bara hoppas USA och EU tar samma beslut och dödar pyramidspelsbluffen..

Ja, herregud, privatägda banker måste ju äga allt här i världen.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Ganska kul att du verkar bry dig om miljöförstöring och sedan ser man din signatur.

Vad är det, med min signatur som gör att jag inte bryr mig om miljön?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: Corsair MP600 CORE XT - 2TB
Grafikkort :ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT 16GB OC Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: Razer Cobra