SweClockers drop!

Öppen fiber, hur söker man och vad väljer man?

Permalänk
Medlem

Öppen fiber, hur söker man och vad väljer man?

Är i processen att få fiber i huset nu, det som kvarstår är blåsning av fibern.
Jag kommer få öppen fiber och det lokala företaget som ordnat med installation säger att man ska gå in på bredbandswebben för att välja en leverantör. Nu är det inte anslutet hos mig, så fick besked att välja en grannes adress.
Tidigare har jag kunnat söka upp olika alternativ, men nu hittar jag inget där, kanske är tillfälligt nere.

Frågan är då, kan jag lika gärna söka upp, och sedermera beställa, via bredbandsval? Tycker mig få upp andra priser på bredbandsval.se nämligen. Är det lite likt som det fungerar med elavtal? Att det finns olika söktjänster typ Elskling, compricer osv. där man får upp alternativ och beställer direkt, och att utbudet av fibererbjudanden kan skilja sig?
Finns det andra ställen att söka på?

Slutligen, några leverantörer som ni avråder från? Tänker lägga mig på ca 600kr per mån (jobbet täcker upp till detta belopp) och vill gärna kunna få in TV.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

De som installerar fibret har inte en sida med erbjudanden från olika leverantörer? Jag har öppet fiber via ip-only, och de hade en sida man kunde gå in på, och bläddra bland alla leverantörers priser. Priserna där var också oftast lite bättre än om man tog kontakt med leverantörerna direkt, då de troligtvis hade någon deal med ip-only. Du kan ju jämföra priserna hos bredbandsval med t.ex. Bahnhofs hemsida, och se hur priserna skiljer sig?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Du kan använda https://www.bredbandswebben.se/start/ (Telias officiella sida)

Personligen tycker jag att Halebop är det mest prisvärda som erbjuder Telias infrastruktur till samma pris som lågprisleverantörerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

För oss funderade det så här:
Du kopplar in din dator i nätverksuttaget när fiber är installerat.
Du öppnar webbläsaren och går till valfri http address.
Du blir skickad till portalen för att välja vilken internetleverantör du vill ha.
Klicka beställ.
Klart.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

ett tips är att välja något utan bindningstid.
Vänta till black friday/ black week och teckna då hos någon då dem erbjudandena brukar vara riktigt bra.
Jag har i ett par år nu haft Telenor 500/500mbit + telenor stora tv paket.
Nu inkl stream och fick senast med Cmore (inkl sport) och Hbo Nordic allt detta för totalt 649:- månaden... då bundet 12 mån men då är det ju black friday igen

nästan alla olika leverantörer kör olika erbjudanden den veckan/dagen så det är bara pressa dem mot varandra. Telenor har jobbat bra på att behålla mig nu i 2år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Är i processen att få fiber i huset nu, det som kvarstår är blåsning av fibern.
Jag kommer få öppen fiber och det lokala företaget som ordnat med installation säger att man ska gå in på bredbandswebben för att välja en leverantör. Nu är det inte anslutet hos mig, så fick besked att välja en grannes adress.
Tidigare har jag kunnat söka upp olika alternativ, men nu hittar jag inget där, kanske är tillfälligt nere.

Frågan är då, kan jag lika gärna söka upp, och sedermera beställa, via bredbandsval? Tycker mig få upp andra priser på bredbandsval.se nämligen. Är det lite likt som det fungerar med elavtal? Att det finns olika söktjänster typ Elskling, compricer osv. där man får upp alternativ och beställer direkt, och att utbudet av fibererbjudanden kan skilja sig?
Finns det andra ställen att söka på?

Slutligen, några leverantörer som ni avråder från? Tänker lägga mig på ca 600kr per mån (jobbet täcker upp till detta belopp) och vill gärna kunna få in TV.

Du kan använda grannens adress för att söka erbjudanden. Om du har väldigt bråttom med att beställa kan du antagligen ringa leverantören du vill ha och lösa det med kundtjänst. Så gjorde jag när dom drog in fiber i min lägenhet och jag var het på gröten.

Dock kan det vara värt att vänta. När ip-only drog in fiber i huset (lägenhet) så kom det ganska bra erbjudanden när dom var klara. Tror jag fick 3 månader gratis tex.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

De som installerar fibret har inte en sida med erbjudanden från olika leverantörer? Jag har öppet fiber via ip-only, och de hade en sida man kunde gå in på, och bläddra bland alla leverantörers priser. Priserna där var också oftast lite bättre än om man tog kontakt med leverantörerna direkt, då de troligtvis hade någon deal med ip-only. Du kan ju jämföra priserna hos bredbandsval med t.ex. Bahnhofs hemsida, och se hur priserna skiljer sig?

Jo de länkar till bredbandswebben som inte funkade (nu funkar det igen).
Kollade Bahnhof, Telenor och Ownit, och det var samma pris som bredbandsval och bredbandswebben (skiljer 10kr för 250/250 från Bahnhof). Telia gick inte att söka på grannen.

Skrivet av Cenorida:

Du kan använda https://www.bredbandswebben.se/start/ (Telias officiella sida)

Personligen tycker jag att Halebop är det mest prisvärda som erbjuder Telias infrastruktur till samma pris som lågprisleverantörerna.

Tack för tips om Halebop

Skrivet av Zeedarn:

För oss funderade det så här:
Du kopplar in din dator i nätverksuttaget när fiber är installerat.
Du öppnar webbläsaren och går till valfri http address.
Du blir skickad till portalen för att välja vilken internetleverantör du vill ha.
Klicka beställ.
Klart.

Så enkelt, alltså? Ok får läsa på lite mer, kanske kommer vara så för mig

Skrivet av Stealex:

ett tips är att välja något utan bindningstid.
Vänta till black friday/ black week och teckna då hos någon då dem erbjudandena brukar vara riktigt bra.
Jag har i ett par år nu haft Telenor 500/500mbit + telenor stora tv paket.
Nu inkl stream och fick senast med Cmore (inkl sport) och Hbo Nordic allt detta för totalt 649:- månaden... då bundet 12 mån men då är det ju black friday igen

nästan alla olika leverantörer kör olika erbjudanden den veckan/dagen så det är bara pressa dem mot varandra. Telenor har jobbat bra på att behålla mig nu i 2år.

Tack för tips, ser flera hade utan bindningstid.

Skrivet av Ragin Pig:

Du kan använda grannens adress för att söka erbjudanden. Om du har väldigt bråttom med att beställa kan du antagligen ringa leverantören du vill ha och lösa det med kundtjänst. Så gjorde jag när dom drog in fiber i min lägenhet och jag var het på gröten.

Dock kan det vara värt att vänta. När ip-only drog in fiber i huset (lägenhet) så kom det ganska bra erbjudanden när dom var klara. Tror jag fick 3 månader gratis tex.

Ok, ingen stress egentligen så är nog värt att avvakta då

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?