Permalänk
Medlem

Bygger enkel kontorsdator i äldre chassi.

Min farbror var i akut behövande av en ny dator eftersom den som min far hade byggt för drygt 6 eller 7 år sen hade krashat, eller ja nåt hade hänt, så vi bestämde oss för att använda samma chassi och köpa helt nya delar!

Enyoy!
Chassi: Antec Sonata III
Mobo: ASUS P8Z77 V-LX 1155
CPU: Intel core i5 2500K
GPU: ASUS Radeon HD 6670 DirectCU Silent
Systemdisk: Corsair Force GT SSD 120 GB
PSU: Corsair HX 850 watt( mitt gamla )
RAM: Corsair XMS3 DHX 1333 MHz 4 gb
Kylning: 2 st noctua fläktar samt en Alpenföhn Northface med en noctuafläkt på.
Lagring: 500 gb Western digital 7200Rpm och 150 gb Western Digital Raptor 10.000Rpm. (hårddiskana satt i innan)

Bygger enkel kontorsdator i äldre chassi.

Permalänk
Medlem

Rätt så brutal kontorsmaskin, fast den lär ju hålla ett par år, snyggt bygge:)

Visa signatur

Desktop:| Corsair Crystal 280x | 2700 @ 4GHz | Corsair H100i PRO RGB |MSI B450M Mortar | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB |Samsung 850 500GB & 860 1TB | Gigabyte 2080 Ti Gaming OC | Corsair RM850xV2 |
( För att garanterat svar skicka PM)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreddarN:

Rätt så brutal kontorsmaskin, fast den lär ju hålla ett par år, snyggt bygge:)

Tackar Jo men vi satsade lite högre eftersom han ville ha en snabbare dator Då fick han det!

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan man såg ett brunt moderkort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokenbergen:

Det var länge sedan man såg ett brunt moderkort!

Det är ignetligen mer svart än brunt, det har en nyans till brunt men i verkliga livet är det svart

Permalänk

Vars den tyst?

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillen99:

Vars den tyst?

Mvh: Eric

Har aldrig byggt en tystare dator !

Permalänk
Medlem

Tycker inte riktigt att det känns som en "enkel kontorsmaskin" med en i5 2500K, Force GT och en Raptor-disk.
Trevligt bygge annars, tror säkert att din farbror blir nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smuurgas:

Tycker inte riktigt att det känns som en "enkel kontorsmaskin" med en i5 2500K, Force GT och en Raptor-disk.
Trevligt bygge annars, tror säkert att din farbror blir nöjd.

Tackar, haha nej men den är ju enkel om man jämför med min main rig, så därför döpte jag den till det Och med enkel menade jag ju inte enbart komponeterna utan också chassit och så

Permalänk
Medlem

SSD är lätt att argumentera för även i en kontorsdator. Windows, browser och allt annat startar snabbare.
Processorn var kanske i rappaste laget för att kalla det en kontorsdator och även moderkortet dock
Men det är ju alltid skönt att ha uppgraderingsmöjligheter! Så det var ju inget dumt val av komponenter änd+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

SSD är lätt att argumentera för även i en kontorsdator. Windows, browser och allt annat startar snabbare.
Processorn var kanske i rappaste laget för att kalla det en kontorsdator och även moderkortet dock
Men det är ju alltid skönt att ha uppgraderingsmöjligheter! Så det var ju inget dumt val av komponenter änd+.

Nej men vi ville ha en bra processor eftersom min farbor antagligen ska köra lite CAD jobb i den vettu

Permalänk

Hoppas verkligen ni inte köpte raptordisken ny.

Also, säljer webhallen verkligen xms3 ddr3 dhx minnen fortfarande? Där sjönk ju förtroendet en hel del. Tråkigt att dom lurar på folk dessa om dom nu fortfarande har dem kvar i lager.

Rent allround väldigt dåligt komponerad dator, jag är då inte imponerad iallafall.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Hoppas verkligen ni inte köpte raptordisken ny.

Also, säljer webhallen verkligen xms3 ddr3 dhx minnen fortfarande? Där sjönk ju förtroendet en hel del. Tråkigt att dom lurar på folk dessa om dom nu fortfarande har dem kvar i lager.

Rent allround väldigt dåligt komponerad dator, jag är då inte imponerad iallafall.

Jaha okej, du kanske inte läste "bygger enkel kontorsdator i äldre chassi" , då ska inte komponenterna va dom bästa. Vad är det som är så jävla dåligt med komponetrena då? förutom nätagget som det är för mycket kräm i, dock så hade vi det liggande så istället för att ha det liggande så satte vi i det, 4 gb minne skulle vi ha för att vi la i 32 bitars system i datorn eftersom att han ska cadda lite smått på den och han cadar i den äldre varianten av MasterCam som inte stödjer 64 bitars. Grafikkortet som vi valde ut funkar perfekt eftersom att han inte direkt ska gamea och han ville ha det tyst så vi valde den kylaren (37 grader i idle) Moderkortet vi valde ut har z77, och vi valde en 2500k, men då var prisskillnaden lite mer mellan 3570k än var den är nu, OCH om han vill så kan han uppgradera till en bättre tex 3770k etc... Och SSD för snabbare uppstart av program och OS. Där fick du förklaring! Raptordisken satt i sen innan, och chassit höll hans gamla komponenter. Klaga nån annanstans.

Permalänk

Det jag har ett problem med är att du köper väldigt dyra delar till honom när du kunnat komma undan med billigare. Motivare t.ex. SSD-hårddisken då det finns mycket billigare konkurrenter. Ja, låt höra?

Varför ett 6670 med CU-kylaren?
Varför en 2500k och inte en billigare t.ex. 2400 eller 2500 utan upplåst multiplier?
Varför köpte du ett paket minnen som är flera år gamla? Du övervägde inte modernare 1600' till samma pris..?

Perfekt komponerad sa jag inget om men du har ju kastat pengar i sjön med skitsaker såsom moderkortet och grafikkortet som kunde varit betydligt bättre utvalda. Att du haft raptordisken sen innan framgick inte då du tydligt skrev att det mesta var köpt nytt medans du påpekade att ett antal saker (nätagg?) var dina egna sedan tidigare.

onödigt provocerande
Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Håll diskussionerna trevliga och på en konstruktiv nivå i fortsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Det jag har ett problem med är att du köper väldigt dyra delar till honom när du kunnat komma undan med billigare. Motivare t.ex. SSD-hårddisken då det finns mycket billigare konkurrenter. Ja, låt höra?

Varför en 2500k och inte en billigare t.ex. 2400 eller 2500 utan upplåst multiplier?
Varför köpte du ett paket minnen som är flera år gamla? Du övervägde inte modernare 1600' till samma pris..?

Perfekt komponerad sa jag inget om men du har ju kastat pengar i sjön med skitsaker såsom moderkortet och grafikkortet som kunde varit betydligt bättre utvalda. Att du haft raptordisken sen innan framgick inte då du tydligt skrev att det mesta var köpt nytt medans du påpekade att ett antal saker (nätagg?) var dina egna sedan tidigare.

Okej, du jag ska vara helt ärlig, minnena valde han på webbhallen ut, jag tyckte det va bättre med 1600 men det var min far som höll plånboken och han hade inte tid med massa tjöt så då sa han jaja kör på dom minnena. Prollen klockade jag senare i turbo V evo som kom me moderkortet så därför valde jag en 2500k, för nöjes skull, SSDn valde min pappa ut eftersom att han har exakt en likadan disk, 6670 me den kylaren valde vi för att det är en bra kylare och inget ljud, för min farbro ville ha den tyst som natten .Min farbror Per, han var me när jag la ihop datorn och jag frågade samma fråga del efter del, är du nöjd med pris etc? Nåt som ska vara billigare? Men han gick med på allt, 6670 funkar perfekt till det han ska göra och om nu han gick med på allt vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragdeath:

Haha, hittade denna gamla tråden. Hans dator rullar på fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Haha, hittade denna gamla tråden. Hans dator rullar på fortfarande

Kul att höra!
Vilket OS?
Förslag på uppgradering är i alla fall 8GB RAM. (om 64bitars OS). Borde kunna få burken att blomstra upp på äldre dar!