Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD visar 3D-staplade kretsar – introducerar 3D V-Cache för processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD visar 3D-staplade kretsar – introducerar 3D V-Cache för processorer

Framtida AMD Ryzen-processorer får 3D-staplade kretsar, som i ett första steg tredubblar mängden L3-cacheminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Zen 3+ = vanliga Zen 3 cores men med 3D V-Cache kanske?

EDIT: Ryzen 6000

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Zen 3+ = vanliga Zen 3 cores men med 3D V-Cache kanske?

Min tanke också. Det blir spännande.

Gött att AMD börjat dra in pengar igen så vi får bra konkurrens på marknaden.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Zen 3D?

Permalänk
Medlem

Om detta kommer till am5 så är 12% bara på detta oerhört stort . Sen finns det väldigt många program som funkar bättre ju mer chash minne processorn har . Kanske är rykten på 20-29 % IPC ökningar med am4 sanna .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Riktigt häftigt! Ska bli intressant att se om värmeöverföringen från kärnorna till värmespridaren påverkas nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Riktigt häftigt! Ska bli intressant att se om värmeöverföringen från kärnorna till värmespridaren påverkas nämnvärt.

Dom använder koppar vilket borde sänka värmeutvecklingen . ska bli kul och se hur chash minnet påverkar glömmer aldrig Core i7-5775C där gjorde det en enorm skillnad .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Om detta kommer till am4 så är 12% bara på detta oerhört stort . Sen finns det väldigt många program som funkar bättre ju mer chash minne processorn har . Kanske är rykten på 20-29 % IPC ökningar med am4 sanna .

Vermeer var ju den sista AM4-proppen som skulle komma, så något nytt kommer nog inte till den, utan det blir nog den nya sockeln med pinnarna på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Dom använder koppar vilket borde sänka värmeutvecklingen . ska bli kul och se hur chash minnet påverkar glömmer aldrig Core i7-5775C där gjorde det en enorm skillnad .

Ja, om AMD får motsvarande prestandaboost i spel som i7-5775C så försvinner ju Intels enda försprång...

Permalänk
Medlem

Då kan man i princip ta bort häften av CCX:s storlek, vilket består av L3 cache, och ha 3D V-Cache som ersättare. Eller ha 16 kärnor per CCX
Fördelen blir ju lägre kostnad per chiplet samt högre klockfrekvens och binning, då det blir bättre produktion och mindre kassering ju mindre chiplets:ena är.

Permalänk
Medlem

AMD fortsätter att briljera!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Jag minns tider då man diskuterade med datorentusiaster om att 16MB ram på en dator är bra om man multitaskade mycket, där de kallade en för troll och allt möjligt för så mycket ram minne behöver man ej. Undra vad dessa entusiaster gör idag och vad de tycker om 192MB cache i en cpu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Garvar så jag hoppar ur stolen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Den diamanten på Lisa Su:s finger var då inte liten…

Permalänk
Medlem

AMD kommer inte lägga resurser på att designa en prototyp på en gammal nod (7nm) om inte det är tänkt att den ska fabriceras i skala sedan. Så jag tror det blir en Zen 3 refresh, speciellt med tanke på att Zen 4 kommer långt efter ADL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

AMD kommer inte lägga resurser på att designa en prototyp på en gammal nod (7nm) om inte det är tänkt att den ska fabriceras i skala sedan. Så jag tror det blir en Zen 3 refresh, speciellt med tanke på att Zen 4 kommer långt efter ADL

Kan absolut bli så men också möjligt att V-Cachen är tänkt att produceras i 7nm medan kärnorna görs i 5. Power of chiplets!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag minns tider då man diskuterade med datorentusiaster om att 16MB ram på en dator är bra om man multitaskade mycket, där de kallade en för troll och allt möjligt för så mycket ram minne behöver man ej. Undra vad dessa entusiaster gör idag och vad de tycker om 192MB cache i en cpu?

Tänker samma sak. Minns när en mekanisk hårddisk på 80 MB ansågs väldigt lyxigt

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

AMD kommer inte lägga resurser på att designa en prototyp på en gammal nod (7nm) om inte det är tänkt att den ska fabriceras i skala sedan. Så jag tror det blir en Zen 3 refresh, speciellt med tanke på att Zen 4 kommer långt efter ADL

Får hoppas den funkar på allt som Zen3 funkar på idag i så fall

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Nu inte med bara GameCache, utan med 3D-gamecache!

Ska som sagt bli intressant att se vilka produkter det blir. Men lutar väl åt att det blir en eller två topp-modeller på AM4. 5900XT och 5950XT kanske?

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Då kan man i princip ta bort häften av CCX:s storlek, vilket består av L3 cache, och ha 3D V-Cache som ersättare. Eller ha 16 kärnor per CCX
Fördelen blir ju lägre kostnad per chiplet samt högre klockfrekvens och binning, då det blir bättre produktion och mindre kassering ju mindre chiplets:ena är.

Värmedensiteten sätter nog stopp för en sån förtätning av kärnorna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Till RDNA3 så la AMD till en större cache (infinity cache) med motiveringen att de gjort samma sak på Zen2. Vi vet sedan tidigare att RDNA3 har Graphics Core Dies (GCDs) och MCDs (Memory Complex Dies??).

Det får mig att undra om vi inte stirrar på vad som ska komma till RDNA3. En 3D-stackad MCD (eller infinity cache). De kan ju också dela tillverkningen så att cachen är på 7nm och GCD:n på 5nm. Det hade förklarat de läckta prestandamålen...

(2x80) CU med 128 (eller 256 MB?) cache per chiplet? Det kommer att vara ett monster!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Den diamanten på Lisa Su:s finger var då inte liten…

Besviken på att hon är tagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Värmedensiteten sätter nog stopp för en sån förtätning av kärnorna.

amd patenterade värmeledande teknik på kiselnivå, så det är något de har länge tänkt på som passar 3d chiplets

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut min 5775c då. Man vill ju inte gå ned i cashe

Permalänk
Medlem

128 MB, var ju en ansenlig mängd för några år sedan då som ramminne, spelen var originellare då också

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Riktigt häftigt! Ska bli intressant att se om värmeöverföringen från kärnorna till värmespridaren påverkas nämnvärt.

Det första jag tänkte är: Kommer inte detta bli riktigt varmt?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Känns som att det ändå kommer komma en 6000serie till AM4. Skulle de nå +10% men fortfarande vara kvar på 7mn så är det bra. Nu får vi vänta på Intels motdrag äntligen så får vi nu utveckling även på CPU sidan.
Nu är frågan hur jag ska göra med 5800X som kom hem igår. Min nuvarande 3700X är inte dålig.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Som efter 5 år följs upp av Zen 4Ever?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag drömmer våta drömmar om detta i en APU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timergu:

Besviken på att hon är tagen?

En gold diggers våta dröm...