Lämna tillbaka dator, hur mycket bör jag få tillbaka?

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka dator, hur mycket bör jag få tillbaka?

Köpte en Lenovo Legion 5 med 3060 för 2 veckor sedan för 12499, det var en outlett vara då den varit på reparation. Ser nu att den ny kostar 11900 i månadens gaming deal på elgiganten. Nu är frågan, jag tänker åka in och säga att jag vill ha pengar tillbaka då jag har öppet köp. Sen funderar jag på en sak till, då datorn var en outlet vara och nedsatt i pris så borde jag väl inte nöja mig med att få tillbaka 500 kr så jag bara har betalat 11900 för datorn. Det är ju en outlet vara och lämnar jag in den och byter så måste dom ju sälja den för mindre än 11900. nekar dom mig att få mer tillbaka så kommer jag lämna in den och ta en sprillans ny istället. Då lär dom ju oavsett sälja den jag har rabatterad. Är ni med på hur jag tänker, vad ska jag säga till Elgiganten tycker ni.

Rubrik förtydligad /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Köpte en Lenovo Legion 5 med 3060 för 2 veckor sedan för 12499, det var en outlett vara då den varit på reparation. Ser nu att den ny kostar 11900 i månadens gaming deal på elgiganten. Nu är frågan, jag tänker åka in och säga att jag vill ha pengar tillbaka då jag har öppet köp. Sen funderar jag på en sak till, då datorn var en outlet vara och nedsatt i pris så borde jag väl inte nöja mig med att få tillbaka 500 kr så jag bara har betalat 11900 för datorn. Det är ju en outlet vara och lämnar jag in den och byter så måste dom ju sälja den för mindre än 11900. nekar dom mig att få mer tillbaka så kommer jag lämna in den och ta en sprillans ny istället. Då lär dom ju oavsett sälja den jag har rabatterad. Är ni med på hur jag tänker, vad ska jag säga till Elgiganten tycker ni.

Säg exakt det som du skriver här

"Hej, jag köpte den här datorn på er outlet för två veckor sedan, då kostade den 12499kr. Såg att en helt ny, idag, kostar 11900kr, hur löser vi detta snyggast?"

Så hjälper dom dig, garanterat!

P.S. Försök skriva en bättre rubrik, så man vet vad det handlar om, nästa gång!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Deras prisgaranti gäller väl inte nedsatta priset :)?
Sedan att du köpt en beg-vara så infaller det säkert inte heller i "prisgarantin"

Du kan chatta med den på nät-chatten, eller ringa också.

Bra sagt ovan!

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Genom att sätta en rubrik som förklarar ditt ärende så får du lättare att hitta personer som kan hjälpa dig.

Kanske lite surt att en vara sjunker i pris direkt efter att du ha köpt den. Men är det verkligen en dealbreaker med 600kr? Är du inte nöjd med datorn för det ursprungliga priset?

Tror du kommer få svårt att byta in datorn om priset är din enda motivering. Är den förresten inköpt i butik elleverantör via nätet?
Normalt har du 14dagsrs ångerrätt vid distansköp, men elgiganten har kanske generösare reglerna.

Mitt tips är att tänka över situationen, kommer du bli mer nöjd över att behöva ta dig in till en butik för att bråka om 600, istället för att bara inse att man inte alltid kan göra de bästa affärerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Deras prisgaranti gäller väl inte nedsatta priset :)?
Sedan att du köpt en beg-vara så infaller det säkert inte heller i "prisgarantin"

Du kan chatta med den på nät-chatten, eller ringa också.

Då lämnar jag tillbaka den och tar en sprillans ny så får dom sälja den som outlet vara. Dom kommer få sälja som outlet vara oavsett. Åker in och kollar. Kanske slår till på en med 3070 för 14500 istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Genom att sätta en rubrik som förklarar ditt ärende så får du lättare att hitta personer som kan hjälpa dig.

Kanske lite surt att en vara sjunker i pris direkt efter att du ha köpt den. Men är det verkligen en dealbreaker med 600kr? Är du inte nöjd med datorn för det ursprungliga priset?

Tror du kommer få svårt att byta in datorn om priset är din enda motivering. Är den förresten inköpt i butik elleverantör via nätet?
Normalt har du 14dagsrs ångerrätt vid distansköp, men elgiganten har kanske generösare reglerna.

Mitt tips är att tänka över situationen, kommer du bli mer nöjd över att behöva ta dig in till en butik för att bråka om 600, istället för att bara inse att man inte alltid kan göra de bästa affärerna.

Köpt i butik har 1 månads öppet köp, köpte i mitten av maj. Dom får ge mig mer tillbaka eller så tar jag en sprillans ny helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Köpt i butik har 1 månads öppet köp, köpte i mitten av maj. Dom får ge mig mer tillbaka eller så tar jag en sprillans ny helt enkelt

Jag hade personligen värderat min egen tid istället för några hundralappar. Hur många timmar kommer detta ta dig totalt för att åka till butiken, lämna tillbaka datorn, Få en ny, köra hem, installera de program du vill. Blir i slutändan ingen hög timpenning till dig själv.

På sin höjd drar du iväg ett mail eller ringer kundtjänst och se vad de kan göra för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av six_dice:

Jag hade personligen värderat min egen tid istället för några hundralappar. Hur många timmar kommer detta ta dig totalt för att åka till butiken, lämna tillbaka datorn, Få en ny, köra hem, installera de program du vill. Blir i slutändan ingen hög timpenning till dig själv.

På sin höjd drar du iväg ett mail eller ringer kundtjänst och se vad de kan göra för dig.

skulle ta mig drygt 5 min till butiken, 1 spel installerat på datorn. skulle ta drygt 30 minuter att installera allt. Så 1,5 timme typ

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka 600 och sen fick jag 1800 att handla för i butiken. Så ja det var värt tiden för 20 minuter

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kotten81:

Fick tillbaka 600 och sen fick jag 1800 att handla för i butiken. Så ja det var värt tiden för 20 minuter

Snyggt.
Tycker jag var en oväntat bra deal faktiskt! Tack för uppföljningen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotten81:

Fick tillbaka 600 och sen fick jag 1800 att handla för i butiken. Så ja det var värt tiden för 20 minuter

var glad för det och att datorn var oanvänd? annars brukar de ha återställningsavgift och massa tjofräs som äter upp en del pengar ifall den ska tillbaka på öppet köp

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

Denna du köpte nu ?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/275775/lenovo-legion-5-17-barbar-dator-gaming-r716512306017-144

Missade Majerbjudandet när man fick 165hz:aren istället och 1TB disk med 15.6" skärmen för 12490:-

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Tycker det var riktigt proffsigt hanterat av Elgiganten.