Citat:
Hur kan Bahnhof erbjuda 10 gbit?
Bahnhof kan erbjuda 10 Gbit/s i de fall de antingen har fiber hela vägen till kunden (d.v.s. inte via ett aktivt stadsnät), eller om stadsnätet stödjer 10 Gbit/s (extremt ovanligt).
Skrivet av Dinkefing:
Någon som vet hur många 10 gbit kunder de har nu?
Fråga Bahnhof?
Skrivet av Dinkefing:
Varför erbjuder ingen annan operatör 10 gbit tjänster?
Det finns andra operatörer som tillhandahåller 10 Gbit-tjänster, däremot så är det ganska ovanligt att man marknadsför detta till privatpersoner.
Anledningen till att det inte erbjuds av andra operatörer är kostnad och efterfrågan helt enkelt.
För att stödja en tjänst på 10 Gbit/s behöver du att kunderna kopplas in i switchportar i en switch som stödjer 10 Gbit/s. De är fortfarande mycket dyrare än motsvarande för 1 Gbit/s. Dessutom behöver du kompatibla transceivrar som stödjer dessa hastigheter, som också är betydligt dyrare.
Sedan ska ändutrustningen hos kunden också stödja 10 Gbit/s, vilket innebär att den också ska bytas ut samtidigt. Alternativt så har man transceivers som klarar olika hastigheter. Det blir helt enkelt dyrare och mer komplext.
Samtidigt så finns inte efterfrågan ännu. 1 Gbit/s räcker och blir över för i princip alla idag. Nätverkskort som stödjer högre hastigheter (2,5 Gbit/s och uppåt) är fortfarande inte standard, och 5-10 Gbit/s hittar du bara på dyra grejer. Dessutom så är det bara den nyaste WiFi-standarden (WiFi 6) som kan leverera över 1 Gbit/s.
För ett större hushåll eller företag så kan man tänka sig att man vill låta många användare köra 1 Gbit/s samtidigt och därför har en snabbare anslutning till företaget, men då kan de ju också betala för sig. Routrar för hushåll som klarar 10 Gbit/s är betydligt dyrare än 1 Gbit/s.
Varför Bahnhof ändå väljer att satsa på 10 Gbit/s nu gissar jag är av två anledningar:
1. Långsiktighet. De tror att efterfrågan för 10 Gbit/s kommer öka med tiden, och då vill de vara redo och inte behöva byta ut allt.
2. Differentiering. Att ha en "halo-produkt" på 10 Gbit/s, även om den kanske inte är lönsam, fungerar som marknadsföring.
Skrivet av Dinkefing:
Hur mycket betalt tar det för 10 gbit?
Själva anslutningen är inte särskilt dyr, givet att man bor på en adress där de kan leverera det. Ofta billigare än i ett område som har ett aktivt stadsnät (t.ex. Itux, IP-Only, Zitius, Telia Open Universe etc) p.g.a. färre mellanhänder.
Det som kostar är routern, och för att inte tala om att uppgradera alla datorer hemma och switchar.
Personligen kan jag få 10 Gbit/s hemma (har fixat fiber från Stokab direkt in i lägenheten), men jag har svårt att motivera den kostnad det skulle innebära att uppgradera prylar i mitt hem för att kunna dra nytta av hastigheten, och jag känner att 1 Gbit/s räcker och blir över för mig. Det i sig säger nog lite om efterfrågan på marknaden.