Hur kan Bahnhof erbjuda 10 gbit?

Permalänk

Någon som vet hur många 10 gbit kunder de har nu? Varför erbjuder ingen annan operatör 10 gbit tjänster? Hur mycket betalt tar det för 10 gbit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet hur många 10 gbit kunder de har nu? Varför erbjuder ingen annan operatör 10 gbit tjänster? Hur mycket betalt tar det för 10 gbit?

Gör du kass reklam eller vad är ditt egentliga syfte?
Vad Bahnhof tar betalt för sina tjänster står att finna på deras hemsida.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alltså, om du går in på Bahnhof.se så är deras pris för 10Gbit det första som står på sidan, längst upp, med stor text. Men för den som inte orkar gå in där så är det 399kr.

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Gör du kass reklam eller vad är ditt egentliga syfte?
Vad Bahnhof tar betalt för sina tjänster står att finna på deras hemsida.

Nej jag vill veta varför de erbjuder 10gbit men inga andra operatörer erbjuder det. Och hur de kan ta så billigt för 10 gbit. I mitt stadsnät kostar 1 gbit nästan 1000kr månaden.

Skrivet av Icetec:

Alltså, om du går in på Bahnhof.se så är deras pris för 10Gbit det första som står på sidan, längst upp, med stor text. Men för den som inte orkar gå in där så är det 399kr.

Det är sjukt billigt. Varför erbjuder de inte det till fler kunder? Varför erbjuder inte stadsnät 10gbit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

De är väl bättre än alla andra

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej jag vill veta varför de erbjuder 10gbit men inga andra operatörer erbjuder det. Och hur de kan ta så billigt för 10 gbit. I mitt stadsnät kostar 1 gbit nästan 1000kr månaden.

Det är sjukt billigt. Varför erbjuder de inte det till fler kunder? Varför erbjuder inte stadsnät 10gbit?

Det krävs ofta ganska mycket bättre infrastruktur för att få fram 10gbit hela vägen. Många installationer i flerfamiljshus och liknande har ethernet med CAT 5 kablar som max klarar 1 gbit och då är det meningslöst att erbjuda en 10gbit tjänst om det är majoriteten av potentiella kunder i ett stadsnät. Som vanligt är det också så att nischerbjudanden som är mer än de flesta vill betala för oftast blir dyrare än det som man kan sälja till många. Särskilt i de fallen där man behöver hoppa upp ett steg eller två i kvalitét på det som krävs för att producera "produkten" (dvs bättre kablar etc. i det här fallet).

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dinkefing:

Detta är ett sätt att marknadsföra sig. Jag slog in några adresser i storstadsregionerna varav exakt ingen kunde få 10Gbit, så frågan är då var Bahnhof de facto erbjuder denna hastighet till det utsatta priset. Gissningsvis rör det sig om några enstaka små testområden.

Dina övriga frågor kan kollektivt besvaras med: tillgänglig teknik, efterfrågan, kostnad.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Bahnhof kan erbjuda 10 Gbit/s i de fall de antingen har fiber hela vägen till kunden (d.v.s. inte via ett aktivt stadsnät), eller om stadsnätet stödjer 10 Gbit/s (extremt ovanligt).

Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet hur många 10 gbit kunder de har nu?

Fråga Bahnhof?

Skrivet av Dinkefing:

Varför erbjuder ingen annan operatör 10 gbit tjänster?

Det finns andra operatörer som tillhandahåller 10 Gbit-tjänster, däremot så är det ganska ovanligt att man marknadsför detta till privatpersoner.

Anledningen till att det inte erbjuds av andra operatörer är kostnad och efterfrågan helt enkelt.

För att stödja en tjänst på 10 Gbit/s behöver du att kunderna kopplas in i switchportar i en switch som stödjer 10 Gbit/s. De är fortfarande mycket dyrare än motsvarande för 1 Gbit/s. Dessutom behöver du kompatibla transceivrar som stödjer dessa hastigheter, som också är betydligt dyrare.

Sedan ska ändutrustningen hos kunden också stödja 10 Gbit/s, vilket innebär att den också ska bytas ut samtidigt. Alternativt så har man transceivers som klarar olika hastigheter. Det blir helt enkelt dyrare och mer komplext.

Samtidigt så finns inte efterfrågan ännu. 1 Gbit/s räcker och blir över för i princip alla idag. Nätverkskort som stödjer högre hastigheter (2,5 Gbit/s och uppåt) är fortfarande inte standard, och 5-10 Gbit/s hittar du bara på dyra grejer. Dessutom så är det bara den nyaste WiFi-standarden (WiFi 6) som kan leverera över 1 Gbit/s.

För ett större hushåll eller företag så kan man tänka sig att man vill låta många användare köra 1 Gbit/s samtidigt och därför har en snabbare anslutning till företaget, men då kan de ju också betala för sig. Routrar för hushåll som klarar 10 Gbit/s är betydligt dyrare än 1 Gbit/s.

Varför Bahnhof ändå väljer att satsa på 10 Gbit/s nu gissar jag är av två anledningar:

1. Långsiktighet. De tror att efterfrågan för 10 Gbit/s kommer öka med tiden, och då vill de vara redo och inte behöva byta ut allt.
2. Differentiering. Att ha en "halo-produkt" på 10 Gbit/s, även om den kanske inte är lönsam, fungerar som marknadsföring.

Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket betalt tar det för 10 gbit?

Själva anslutningen är inte särskilt dyr, givet att man bor på en adress där de kan leverera det. Ofta billigare än i ett område som har ett aktivt stadsnät (t.ex. Itux, IP-Only, Zitius, Telia Open Universe etc) p.g.a. färre mellanhänder.

Det som kostar är routern, och för att inte tala om att uppgradera alla datorer hemma och switchar.

Personligen kan jag få 10 Gbit/s hemma (har fixat fiber från Stokab direkt in i lägenheten), men jag har svårt att motivera den kostnad det skulle innebära att uppgradera prylar i mitt hem för att kunna dra nytta av hastigheten, och jag känner att 1 Gbit/s räcker och blir över för mig. Det i sig säger nog lite om efterfrågan på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

För att de inte har infrastrukturen på plats för att det ska vara tekniskt möjligt. Som svar på båda punkterna.

Permalänk
Medlem

Det kräver en hel del för att erbjuda 10Gbit, allt ifrån utrustning på Stadsnätsidan till Slutkundssidan.

Nu tänker jag anta och dra väldigt många över samma kam, men majoriteten av kunderna behöver inte 10Gbit. Kostar mer än vad det smakar.
Kan inte vara många av deras kunder som sitter på 10Gbit Nätverkskort i sin burk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av obbeluff:

Det kräver en hel del för att erbjuda 10Gbit, allt ifrån utrustning på Stadsnätsidan till Slutkundssidan.

Nu tänker jag anta och dra väldigt många över samma kam, men majoriteten av kunderna behöver inte 10Gbit. Kostar mer än vad det smakar.
Kan inte vara många av deras kunder som sitter på 10Gbit Nätverkskort i sin burk.

Även om varje enskilt nätverkskort inte har 10G så är det ju en fördel att ha 10G in i routern, då kan t.ex. Lisa, Pelle och Niklas ladda ner speluppdateringar och torrentar Linuxdistributioner i 1 Gbit/s var på sin dator även när Olle streamar Twitch, spelar Netflix och dataspel samtidigt.

Även om varje enhet inte kan nyttja mer än 1 Gbit/s så finns det fördelar med 10 Gbit/s in i routern i och med att varje användare kan ha 1 Gbit/s "för sig själv".

Mitt hushåll är två vuxna och en katt så jag känner inte behovet, men det finns ju andra situationer.

Permalänk

de erbjuder mig inte äns 10Gb så troligen är fibern jag har hit inte dimmentionerad för dessa hastigheter max 1Gbit 599:- med kampanj.

men vet inte äns vad jag ska ha 1Gbit till... inte äns nära att maxa min 100Mbit lina typ 99% av tiden

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fibern är troligtvis inte det egentliga problemet som begränsar 10Gbps utan det är ändutrustningarna och att motparten. Även med 1Gbps så är det oftast andra flaskhalsar i nätet som bromsar.

Permalänk
Medlem

Upp till 10Gbps står det i det finstilta.

Sen att man får det kl3 på morgonen 2 gånger i veckan glömmer man att nämna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Även om varje enskilt nätverkskort inte har 10G så är det ju en fördel att ha 10G in i routern, då kan t.ex. Lisa, Pelle och Niklas ladda ner speluppdateringar och torrentar Linuxdistributioner i 1 Gbit/s var på sin dator även när Olle streamar Twitch, spelar Netflix och dataspel samtidigt.

Även om varje enhet inte kan nyttja mer än 1 Gbit/s så finns det fördelar med 10 Gbit/s in i routern i och med att varje användare kan ha 1 Gbit/s "för sig själv".

Mitt hushåll är två vuxna och en katt så jag känner inte behovet, men det finns ju andra situationer.

Men jag hoppas att du tar till faktum att routern behöver ha en 10Gbit WAN port för att dra nytta av det du pratar om.
För om det är en vanlig 1Gbit router (som vi flesta har) så gör det verkligen 0 om routern får in 10Gbit om den inte kan hantera det.
Det känns som en viktig detalj att nämna, säger inget övrigt i det du säger, för det är korrekt.

Samma som att trycka 1Gbit till en 100Mbit router.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av obbeluff:

Men jag hoppas att du tar till faktum att routern behöver ha en 10Gbit WAN port för att dra nytta av det du pratar om.
För om det är en vanlig 1Gbit router (som vi flesta har) så gör det verkligen 0 om routern får in 10Gbit om den inte kan hantera det.
Det känns som en viktig detalj att nämna, säger inget övrigt i det du säger, för det är korrekt.

Samma som att trycka 1Gbit till en 100Mbit router.

Exakt, precis det skrev jag i ett tidigare svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ehsnils:

Fibern är troligtvis inte det egentliga problemet som begränsar 10Gbps utan det är ändutrustningarna och att motparten. Även med 1Gbps så är det oftast andra flaskhalsar i nätet som bromsar.

Det beror ju på vad det är man laddar ner och från var. Jag har själv mätt upp 350 MB/s (2,8 Gbit/s) vid nedladdning av spel från t.ex. Steam på 10 Gb/s-lina vid ett experiment jag gjorde ett tag sedan.

Man behöver ju inte snöa in på att det måste vara 10 Gb/s linerate för att 10 Gb/s ska vara snabbare än 1 Gb/s Att ladda ner spel 3 ggr snabbare är ju en klar win, om man värdesätter det. Dessutom kommer detta bara bli bättre med tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Mitt intryck är att 10Gbit/s-tjänsten till privatkunder i nuläget är ett PR-stunt i första hand.

Tror det skalar alldeles för dåligt om de faktiskt skulle ha många sådana kunder, så det är nog främst att det ser bra ut i reklambladet och att förhoppningen är att detta ska spilla över på billigare tjänster som är mer rimliga för operatören att sälja.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304