Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Fick ett nyhetsbrev just nu från VW att dom bjuder på 3 års fri laddning vid köp av en ID 3.

"Nu bjuder vi på tre års fri laddning i Mer´s publika laddnätverk i Sverige när du köper en ID.3 under perioden 20 maj - 30 september. Erbjudandet gäller för privatpersoner och är begränsat till de första 500 kunderna."

https://www.volkswagen.se/idhub/content/experience-fragments/...

500 första kunderna var ju inte många dock, lär väl ta slut på några få veckor?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

500 första kunderna var ju inte många dock, lär väl ta slut på några få veckor?

Enligt bilsweden.se registrerades 343 st id.3 under maj så man kan nog inte vänta för många veckor.

Permalänk
Relik 📜

Sådär, plockade ut e-Niro:n igår! Har hunnit åka från handlaren och hem, sedan vardagskaoset igen. Satt en stund och gick igenom menyer, inställningar, appar etc med så tror jag har hyfsad koll där nu. Hoppas på lite mer körande till helgen!

Känns bra än så länge dock. Riktigt nöjd med röda färgen, och hela familjen sitter väldigt bra. Laddaren i garaget fungerar finfint med.

Jag förstår dock absolut kritiken från många att den "pratar" mycket. Det är ett jävla plingande, och ibland inte helt rätt att dechiffrera vad den egentligen försöker säga mig. Hittade i alla fall omgående beep-inställningen för displayen, tacka gud.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av emilakered:

Sådär, plockade ut e-Niro:n igår! Har hunnit åka från handlaren och hem, sedan vardagskaoset igen. Satt en stund och gick igenom menyer, inställningar, appar etc med så tror jag har hyfsad koll där nu. Hoppas på lite mer körande till helgen!

Känns bra än så länge dock. Riktigt nöjd med röda färgen, och hela familjen sitter väldigt bra. Laddaren i garaget fungerar finfint med.

Jag förstår dock absolut kritiken från många att den "pratar" mycket. Det är ett jävla plingande, och ibland inte helt rätt att dechiffrera vad den egentligen försöker säga mig. Hittade i alla fall omgående beep-inställningen för displayen, tacka gud.

Kul att du är nöjd! Får man se en bild på vrålåket också?

Ang. plingandet så håller jag med, det är ibland ett jäkla otyg på nyare bilar. För att citera Jeremy Clarkson: "You don't need to beep, I know that the door is open, that's how I got in".

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Xyborg:

Kul att du är nöjd! Får man se en bild på vrålåket också?

Ang. plingandet så håller jag med, det är ibland ett jäkla otyg på nyare bilar. För att citera Jeremy Clarkson: "You don't need to beep, I know that the door is open, that's how I got in".

Haha, har bara en dålig bild från garaget. Ska fixa lite bättre så snart jag hinner med!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Vår regering gör allt för att förstöra förmånsbilsmarknaden även om den går på el, diesel eller bensin. Tyvärr tycks MP få sätta alla regler och de är emot allt och lite till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Polestar/Volvo får bättre priser hos Ionity med plugsurfing.

Från och med den första juli i år så kommer det kosta 3,53 SEK per kWh för Volvo och Polestar-ägare att ladda på Ionity.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210609/n...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vår regering gör allt för att förstöra förmånsbilsmarknaden även om den går på el, diesel eller bensin. Tyvärr tycks MP få sätta alla regler och de är emot allt och lite till.

Egentligen har det väl varit väldigt skevt och nu är det mer "rättvist".
Sen om det gynnar bilhandeln och övergången till elbil är ju däremot frågan. Bara för att de heter Miljöparti så kan jag tycka att det är bra att de tänker lite längre ibland, men denna gången undrar jag... Tror det mer är sossarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Egentligen har det väl varit väldigt skevt och nu är det mer "rättvist".
Sen om det gynnar bilhandeln och övergången till elbil är ju däremot frågan. Bara för att de heter Miljöparti så kan jag tycka att det är bra att de tänker lite längre ibland, men denna gången undrar jag... Tror det mer är sossarna

Jag har förmånsbil och får i dagsläget betala drygt 6000kr för oskattade pengar för den. Det är ett ok pris om jag nu hade krävt att jag ville åka runt i en sprillans ny bil.
Hade jag inte haft det jobbet jag har så hade min körsträcka legat på ca 700 mil/år och då räknar jag högt. Hade utan problem kunnat göra dessa mil i en bil för ca 50000kr men då jag i jobbet åker drygt 4000 mil ett normalår så skulle det inte funka.

Jag får alltså rätt kraftigt höjda kostnader för att jag har ett arbetsredskap som mitt företag kräver att jag ska ha. Håller med om att förmånsbil är smidigt men absolut ingen förmån för mig egentligen.
Har du en dator på jobbet som du kan använda hemma så borde du då betala några hundra varje månad för det även om du inte använder den. Samma sak med telefon och liknande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har förmånsbil och får i dagsläget betala drygt 6000kr för oskattade pengar för den. Det är ett ok pris om jag nu hade krävt att jag ville åka runt i en sprillans ny bil.
Hade jag inte haft det jobbet jag har så hade min körsträcka legat på ca 700 mil/år och då räknar jag högt. Hade utan problem kunnat göra dessa mil i en bil för ca 50000kr men då jag i jobbet åker drygt 4000 mil ett normalår så skulle det inte funka.

Jag får alltså rätt kraftigt höjda kostnader för att jag har ett arbetsredskap som mitt företag kräver att jag ska ha. Håller med om att förmånsbil är smidigt men absolut ingen förmån för mig egentligen.
Har du en dator på jobbet som du kan använda hemma så borde du då betala några hundra varje månad för det även om du inte använder den. Samma sak med telefon och liknande.

Har du inte valt "fel" typ av avtal då? Eller att du får ha körjournal och då minskar kostnaden?
Jag får också betala en massa i förmån men det är ju bara mitt problem så för mig är det ok. Ingen som tvingat mig..

Edit: Sen ska du väl betala förmånsskatt på telefonen om du använder den privat? Tror inte det är någon skillnad. Sen kanske ingen gör det, men det är en annan femma

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Hade utan problem kunnat göra dessa mil i en bil för ca 50000kr men då jag i jobbet åker drygt 4000 mil ett normalår så skulle det inte funka.

Körde mer än så i flera år med en gammal dieselmerca i den prisklassen på den tiden som mitt jobb krävde att man var på plats på olika ställen, och hade oerhört sällan problem tills jag passerat 33000 mil och blev så trött på omkörningsprestandan att jag bytte. 😆

Med det sagt är det väl bara för firman att köpa bilar och låta anställda köra dem i tjänst så slipper man råka illa ut med trista skatter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Körde mer än så i flera år med en gammal dieselmerca i den prisklassen på den tiden som mitt jobb krävde att man var på plats på olika ställen, och hade oerhört sällan problem tills jag passerat 33000 mil och blev så trött på omkörningsprestandan att jag bytte. 😆

Med det sagt är det väl bara för firman att köpa bilar och låta anställda köra dem i tjänst så slipper man råka illa ut med trista skatter?

Skulle mycket väl kunna tänka mig ha en ren firmabil om det kommer fortsätta så här med ökade kostnader. Jag utgår hemifrån så skillnaden för mig skulle vara att jag måste ha en privat bil också för de småresor jag gör.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Stefflo:

Jag har förmånsbil och får i dagsläget betala drygt 6000kr för oskattade pengar för den. Det är ett ok pris om jag nu hade krävt att jag ville åka runt i en sprillans ny bil.
Hade jag inte haft det jobbet jag har så hade min körsträcka legat på ca 700 mil/år och då räknar jag högt. Hade utan problem kunnat göra dessa mil i en bil för ca 50000kr men då jag i jobbet åker drygt 4000 mil ett normalår så skulle det inte funka.

Jag får alltså rätt kraftigt höjda kostnader för att jag har ett arbetsredskap som mitt företag kräver att jag ska ha. Håller med om att förmånsbil är smidigt men absolut ingen förmån för mig egentligen.
Har du en dator på jobbet som du kan använda hemma så borde du då betala några hundra varje månad för det även om du inte använder den. Samma sak med telefon och liknande.

6tkr låter jäkligt saftigt om du kör i 4000 mil om året i tjänsten. Det innebär alltså att (om du marginalskattar 50%) har en bil med förmånsvärde på 16tkr /månaden*? Eller har du bruttolöneavdrag på bilen också, fast än du måste ha den i tjänsten? ELLER så har jag totalt missförstått allting, det har hänt förr

* 16 000 SEK förmånsvärde
nedsatt förmånsvärde till 75% p.g.a. 3000 mil plus i tjänsten = 12 000 SEK
50% skatt på förmånsvärdet 12 000 SEK = 6000 SEK

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

6tkr låter jäkligt saftigt om du kör i 4000 mil om året i tjänsten. Det innebär alltså att (om du marginalskattar 50%) har en bil med förmånsvärde på 16tkr /månaden*? Eller har du bruttolöneavdrag på bilen också, fast än du måste ha den i tjänsten? ELLER så har jag totalt missförstått allting, det har hänt förr

* 16 000 SEK förmånsvärde
nedsatt förmånsvärde till 75% p.g.a. 3000 mil plus i tjänsten = 12 000 SEK
50% skatt på förmånsvärdet 12 000 SEK = 6000 SEK

Jag har inte räknat av det nedsatta förmånsvärdet då jag just nu kör väldigt lite pga corona. Det är som jag skrev bruttopengar så skulle jag köra fullt så blir det ca 6000 - 25% = 4500 kr och sen ca 50% i skatt så ca 2250 kr/mån.
Fortfarande billigt för ett problemfritt bilägande men fortfarande mer än vad jag skulle betalt för en bil som jag egentligen klarat mig på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Stefflo:

Jag har inte räknat av det nedsatta förmånsvärdet då jag just nu kör väldigt lite pga corona. Det är som jag skrev bruttopengar så skulle jag köra fullt så blir det ca 6000 - 25% = 4500 kr och sen ca 50% i skatt så ca 2250 kr/mån.
Fortfarande billigt för ett problemfritt bilägande men fortfarande mer än vad jag skulle betalt för en bil som jag egentligen klarat mig på.

Ok, det är ju en jäkla skillnad på att betala 6tkr och 2250:- dock

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Ok, det är ju en jäkla skillnad på att betala 6tkr och 2250:- dock

Håller med om det men som sagt vissa månader så går bilen kanske 10 privata mil så då är det ändå rätt mycket pengar. Jag är väl en av alla dessa hemmaälskare som inte känner att jag måste vara på resande fot hela tiden och njuter varje dag när man bara kan vara hemma.
När jag sen åker på mina jobbresor så har jag inga problem att åka 100 mil på en dag och njuter av det för varje mil, men just nu är det inte riktigt såna tider då mina kunder inte vill ha besök.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Jo kör man över 160 dagar per år i tjänsten får man ju dra av för alla arbetsdagar så då är det ändå inte så dyrt. De som får det mycket dyrare nu är ju främst de som har en ren förmånsbil, alltså de som kör inget eller lite i tjänsten utan mest har bilen för privatanvändning. Jag vet inte om reglerna blir mer rättvisa eller så, men någonstans är det ju ändå vi, det allmänna, som sponsrar deras inköp av nya bilar som används privat, så jag gråter inga större mängder tårar för deras skull i alla fall.

Däremot är det ju väldigt konstigt att de försämrar för elbilarna. Samtidigt kan man ju se till hur de har gjort i Norge exempelvis där de har minskat på subventionerna för de större och dyrare elbilarna då de sällan har den effekt man är ute efter. Är man spekulant på en Taycan för dryga miljonen så borde 60 000 i bidrag inte göra så stor skillnad liksom, däremot om man kollar på en Dacia för 200 000 eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo kör man över 160 dagar per år i tjänsten får man ju dra av för alla arbetsdagar så då är det ändå inte så dyrt. De som får det mycket dyrare nu är ju främst de som har en ren förmånsbil, alltså de som kör inget eller lite i tjänsten utan mest har bilen för privatanvändning. Jag vet inte om reglerna blir mer rättvisa eller så, men någonstans är det ju ändå vi, det allmänna, som sponsrar deras inköp av nya bilar som används privat, så jag gråter inga större mängder tårar för deras skull i alla fall.

Däremot är det ju väldigt konstigt att de försämrar för elbilarna. Samtidigt kan man ju se till hur de har gjort i Norge exempelvis där de har minskat på subventionerna för de större och dyrare elbilarna då de sällan har den effekt man är ute efter. Är man spekulant på en Taycan för dryga miljonen så borde 60 000 i bidrag inte göra så stor skillnad liksom, däremot om man kollar på en Dacia för 200 000 eller så.

Fast 160 dagar har väl inget med förmånsbil att göra?
Där är så vitt jag känner till de enda relevanta tröskelvärdet 3000 mil/år i tjänsten för att få sänkt förmånsvärde.

De är alltså inte bara de som har en ren förmånsbil som får en högre kostnad, utan det är alla med någon typ av förmånsbil/personalbil. Även den som får göra avdrag för 3000 mil/år får ju ett 25-30%:igt påslag på förmånsvärdet.

Jag kan hålla med om att det inte särskilt "rättvist" att de som har möjlighet att ha en förmånsbil/personalbil får skattelättnader som inte är tillgängliga för alla. Men man kan också vända på myntet och säga att det är orimligt att jag personligen ska behöva betala massa skatt för att jag i min tjänst behöver en bil med vissa egenskaper, som jag råkar få använda privat. För de allra flesta med personalbil/förmånsbil så finns det från arbetsgivarens håll flera kriterier som denna bil behöver uppfylla. Inte sällan ska det vara en ny bil av en viss storlek, med hög säkerhet och låga utsläpp. Kanske behöver den ha dragkrok och en högt specad dragkapacitet. Som anställd behöver du då skatta efter din arbetsgivares krav, snarare än dina egna krav/preferenser. Alternativet är ju att ha en ren tjänstebil och sedan en egen privat bil, men det kanske inte är den bästa lösning ur hållbarhetssynpunkt heller...

Sedan är det också en definitionsfråga om det allmänna verkligen "sponsrar" förmånsbilarna. Anser man att pengarna tillhör staten och de pengar som staten låter dig behålla är "sponsring", eller anser man att pengarna tillhör företaget/skattebetalarna som inte behöver betala lika mycket. För det är på inget sätt så att upplägget med förmånsbilar är en kostnad för staten, det är bara en fråga om hur stora intäkterna för staten ska vara på den posten.

Permalänk
Medlem

Kia Ev6 grund modell för 4695:-/mån med 4500 mil & 36 mån leasing lär sälja bra.
https://alltomelbil.se/kia-presenterar-privatleasing-for-kia-...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Fast 160 dagar har väl inget med förmånsbil att göra?
Där är så vitt jag känner till de enda relevanta tröskelvärdet 3000 mil/år i tjänsten för att få sänkt förmånsvärde.

De är alltså inte bara de som har en ren förmånsbil som får en högre kostnad, utan det är alla med någon typ av förmånsbil/personalbil. Även den som får göra avdrag för 3000 mil/år får ju ett 25-30%:igt påslag på förmånsvärdet.

Jo det handlade mer om reseavdraget, vilket man får även för förmånsbil (dock reducerat). Men de reglerna är nog samma för alla som gör reseavdrag.

Citat:

Jag kan hålla med om att det inte särskilt "rättvist" att de som har möjlighet att ha en förmånsbil/personalbil får skattelättnader som inte är tillgängliga för alla. Men man kan också vända på myntet och säga att det är orimligt att jag personligen ska behöva betala massa skatt för att jag i min tjänst behöver en bil med vissa egenskaper, som jag råkar få använda privat. För de allra flesta med personalbil/förmånsbil så finns det från arbetsgivarens håll flera kriterier som denna bil behöver uppfylla. Inte sällan ska det vara en ny bil av en viss storlek, med hög säkerhet och låga utsläpp. Kanske behöver den ha dragkrok och en högt specad dragkapacitet. Som anställd behöver du då skatta efter din arbetsgivares krav, snarare än dina egna krav/preferenser. Alternativet är ju att ha en ren tjänstebil och sedan en egen privat bil, men det kanske inte är den bästa lösning ur hållbarhetssynpunkt heller...

Nja, har man behov av exempelvis en dragbil i tjänsten så brukar det väl vara en tjänstebil och inte en förmånsbil i så fall. Är det inte det så gäller ett nersatt förmånsvärde, skatteverket nämner exempelvis taxibilar eller lätta lastbilar, men det innefattar ju även sådant som ifall man behöver exempelvis en minibuss för att köra sina kollegor eller något.

Men absolut kan arbetsgivaren sätta upp villkor för tjänstebilarna de köper in eller leasar, vilket inte är så konstigt då det ju är de som köper dem. Mitt företag exempelvis försöker vara (eller i alla fall försöker ge skenet av att de är-) miljövänliga så de har helt slutat med tjänstebilar trots att vi ägs av en stor biltillverkare. Medan andra sätter upp krav på miljö, säkerhet eller exempelvis att man ska köpa en svensk bil (hur det nu går i dagsläget). Som anställd har man ju valet att inte ta detta erbjudande förstås. Är det ett krav att ha en bil med vissa egenskaper så får ju arbetsgivaren tillhandahålla en sådan men de kan inte tvinga någon att ta en förmånsbil så om någon inte är intresserad så får de lösa det med tjänstebil eller någon annan typ av firmabil. Sen är det ju lätt att det flyter ihop lite i vissa situationer, för egenföretagare exempelvis, eller de som har hemmakontor men också reser mycket i arbetet.

Citat:

Sedan är det också en definitionsfråga om det allmänna verkligen "sponsrar" förmånsbilarna. Anser man att pengarna tillhör staten och de pengar som staten låter dig behålla är "sponsring", eller anser man att pengarna tillhör företaget/skattebetalarna som inte behöver betala lika mycket. För det är på inget sätt så att upplägget med förmånsbilar är en kostnad för staten, det är bara en fråga om hur stora intäkterna för staten ska vara på den posten.

Ser man det så så är det ganska mycket som inte är en kostnad för staten, exempelvis alla avdrag. Men det är ju ganska enkelt i mina ögon. Om du tjänar en viss summa betalar du skatt på den, om du får förmåner utöver lön så skattar du på dem ungefär som ifall du hade betalat de själv med skattade pengar, eller som om kostnaden för dem är en del av din lön snarare, men det blir ju samma effekt. Sen kan man ha åsikter om hur skatteverket eller staten beräknar värdet av en förmån, ibland är det bara konstigt och ibland hänger riktlinjerna inte med i den tekniska utvecklingen.

För elbilar är, eller var i alla fall jag har inte hundra koll hur det är just nu, värdet vad värdet för en motsvarande "fossilbil" hade varit. För en del bilar är det enkelt, köper du en Kona som elbil så räknas värdet som för en Kona bensinbil exempelvis. Sen får man ytterligare rabatt, vilket väl är vad som ska tas bort nu, just för att öka incitamentet att välja en elbil. Men det blir lite mer problematiskt när samma bil inte finns som både el- och fossilbil. Då verkar det vara lite för mycket godtycklighet i bedömningarna om vilken bil som motsvarar elbilen. Samtidigt är det ju svårt, vilken bensinbil borde motsvara en Tesla Model 3 Performance exempelvis? Det blir ju en väldig skillnad om man tänker att det är en S60 T8 eller Audi A5 eller kanske en RS5 jämfört med om man anser att det är en Octavia liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kia Ev6 grund modell för 4695:-/mån med 4500 mil & 36 mån leasing lär sälja bra.
https://alltomelbil.se/kia-presenterar-privatleasing-for-kia-...

Tack för infon!
Dom där priserna gillar jag starkt, vi ska byta bil om knappt 1 år och försöker hitta bästa bang for the buck.

Tycker enyaq'en blir lite för dyr men den är även en större bil också. Tror dock EV6an räcker gott och väl för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Kia Ev6 grund modell för 4695:-/mån med 4500 mil & 36 mån leasing lär sälja bra.
https://alltomelbil.se/kia-presenterar-privatleasing-for-kia-...

Ruggigt bra pris, hade valt en EV6 om jag inte redan hade en Enyaq iV80 Sportline. Bra att det kommer elbilar med vettig räckvidd till ett helt bra pris:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Ruggigt bra pris, hade valt en EV6 om jag inte redan hade en Enyaq iV80 Sportline. Bra att det kommer elbilar med vettig räckvidd till ett helt bra pris:)

Har du fått hem den?
Är du nöjd? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har du fått hem den?
Är du nöjd? 🙂

Japp, jag fick den förra onsdagen och är supernöjd, går som på räls, tyst känns otroligt gedigen och välbyggd. Inte den snabbaste men fullt tillräckligt (har en BMW 0-100 ca 7 sek.) och Enyaq känns piggare när man väl är på rull. Dock en SUV med lite gung (har alla SUV) kan tycka att den är lite dyr när man utrustar den. Det är det jag menar med att EV6 känns otroligt prisvärd sett till vad man får, sen att det laddar lite snabbare har inge större betydelse för mig.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Jag har förmånsbil och får i dagsläget betala drygt 6000kr för oskattade pengar för den. Det är ett ok pris om jag nu hade krävt att jag ville åka runt i en sprillans ny bil.
Hade jag inte haft det jobbet jag har så hade min körsträcka legat på ca 700 mil/år och då räknar jag högt. Hade utan problem kunnat göra dessa mil i en bil för ca 50000kr men då jag i jobbet åker drygt 4000 mil ett normalår så skulle det inte funka.

Jag får alltså rätt kraftigt höjda kostnader för att jag har ett arbetsredskap som mitt företag kräver att jag ska ha. Håller med om att förmånsbil är smidigt men absolut ingen förmån för mig egentligen.
Har du en dator på jobbet som du kan använda hemma så borde du då betala några hundra varje månad för det även om du inte använder den. Samma sak med telefon och liknande.

Du resonerar fel - Om jobbet kräver bil så är det inte genom förmånsbil det behovet ska täckas, det är inte det förmånsbil är till för. Hade förmånsbil inte varit så fördelaktigt som det varit så hade den naturliga lösningen varit att din arbetsgivare hade fått förse dig med en bil för de 4000 jobb i en och du hade fått köpa valfri bil själv privat för dina 700 privatmil. Förmånsbil innebär ju just att du får förmånen att åka runt dina privatmil i en bil bekostad av jobbet.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Är egentligen ganska dubbel till Porsche Taycan Cross Turismo, men den här filmningen var snygg/tuff!

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Polestar/Volvo får bättre priser hos Ionity med plugsurfing.

Från och med den första juli i år så kommer det kosta 3,53 SEK per kWh för Volvo och Polestar-ägare att ladda på Ionity.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210609/n...

Underbara nyheter, tack! Tänkte nästan skippa plugsurfing iom att de flesta laddställen faktiskt är betydligt dyrare via just plugsurfing. Inte värt hundralappar per laddning för att slippa klicka på en annan app. Nu blev det helt plötsligt väldigt lönt att skaffa konto

Kan vara så att en Polestar 2 (DMLR, void, 20”, nappa, drag) hämtas nästa vecka 😁

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Tesla Model S Plaid Delivery Event - imponerande bil!

/M

Permalänk
Avstängd

AMS har testat sex elbilar i "mellan-SUV"-storlek. i-Pace, Model y, iX3, XC40, Mustang och EQC. Märk dock att Teslan är en USA-specad variant, vet inte vad det innebär för skillnader. Testet är också gjort av tyska AMS och bara översatt och kommenterat i den svenska tidningen, vilket kan vara en bidragande orsak till den höga placeringen av de tyska vagnarna, men i alla fall.

Lite förvånande kommer iX3 på förstaplats och Model Y sist. De förklarar det något med att de inte har fokuserat på elbilsaspekterna så hårt, alltså räckvidd och laddning, utan mer på vad som gör en bra bil generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Tesla Model S Plaid Delivery Event - imponerande bil!

https://www.youtube.com/watch?v=kUmkbzQ-BS0

/M

Kort sammanfattning från eventet

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.