Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Samtidigt hör och läser jag om Deltavarianten som verkar bara vara någon eller några mutationer borta från att bli helt vaccinresistent vilket betyder att alla miljarder doser som delats ut blir förgäves och vi börjar om ruta ett...

Nu får du nog lugna ner dig lite. Det där är rena spekulationer. Att använda ordet vaccinresistent är bara helt fel. Virus är inte vaccinresistenta. Däremot kan virus vara opåverkade av det immunsvar som vi "tränat upp" mha ett vaccin, ungefär som att vaccin mot hepatit inte ger någon immunitet mot mässlingen.

Spikproteinet som ska binda till ACE-2 receptorerna kan inte ändras alltför mycket om det ska passa i receptorerna, så jag tror inte du behöver vara speciellt orolig för att nuvarande vaccin ska bli verkningslösa inom en snar framtid, även om immuniteten blir sämre. Dock så lär det komma uppdaterade vaccin som ger ett bättre skydd mot de muterade varianterna av spikproteinet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars, folk dör ju oxå av andra skäl. Får kolla om det dykt upp nya lägenheter nu hos hyresvärden!

Fy fan vilket smaklöst försök till att vara rolig, så in i h****e respektlöst, nedvärderande och pricken över i’et en smiley? Respektlösheten lyser om dig, din syn om medmänniskor är genuint låg oavsett cov-19, cancer, hjärtsjukdomar eller andra dödsorsaker så är en ny lägenhet värd mer i din bubbla…

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-06-04/u-k-s-john...
...och, ja, de verkar ju vara dit vi är på väg, att yngre ovaccinerade blir smittade. De har ju haft sin första vecka utan corona-dödsfall sen pandemin startade, så går ju åt rätt håll där också.

Antar att Värmland/Kronoberg tidigare varit rätt förskonade från smittspridning, så då finns det förstås fler att smitta nu när folk börjar röra sig lite mer normalt ute i samhället igen.

Jag hoppas du har rätt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Izenoz:

Fy fan vilket smaklöst försök till att vara rolig, så in i h****e respektlöst, nedvärderande och pricken över i’et en smiley? Respektlösheten lyser om dig, din syn om medmänniskor är genuint låg oavsett cov-19, cancer, hjärtsjukdomar eller andra dödsorsaker så är en ny lägenhet värd mer i din bubbla…

Det kallas för "brittisk humor" och "negativ humor" som ett sätt att hantera nuvarande situation. Läs gärna mina andra inlägg här så ser Du att jag värnar mer om liv än många andra oaktsamma medmänniskor runtom världen...

Hus är nästa anhalt för mig. Lägenhetshyrorna höjs årligen men området omkring blir bara osäkrare att bo i trots hyresvärdens pressmeddelanden om att "förbättra boendeområdet" hela tiden...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu får du nog lugna ner dig lite. Det där är rena spekulationer. Att använda ordet vaccinresistent är bara helt fel. Virus är inte vaccinresistenta. Däremot kan virus vara opåverkade av det immunsvar som vi "tränat upp" mha ett vaccin, ungefär som att vaccin mot hepatit inte ger någon immunitet mot mässlingen.

Spikproteinet som ska binda till ACE-2 receptorerna kan inte ändras alltför mycket om det ska passa i receptorerna, så jag tror inte du behöver vara speciellt orolig för att nuvarande vaccin ska bli verkningslösa inom en snar framtid, även om immuniteten blir sämre. Dock så lär det komma uppdaterade vaccin som ger ett bättre skydd mot de muterade varianterna av spikproteinet.

Jovars, det är korrekt att det är korrekt att virusets "nyckel" inte kan förändras för mycket för då kommer det till slut inte in i kroppens "nyckelhål". Därför jag varit inne ett bra tag om att "En tredje dos? Känns högst troligt!".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det kallas för "brittisk humor" och "negativ humor" som ett sätt att hantera nuvarande situation. Läs gärna mina andra inlägg här så ser Du att jag värnar mer om liv än många andra oaktsamma medmänniskor runtom världen...

Hus är nästa anhalt för mig. Lägenhetshyrorna höjs årligen men området omkring blir bara osäkrare att bo i trots hyresvärdens pressmeddelanden om att "förbättra boendeområdet" hela tiden...

Du får kalla det precis vad du vill, oavsett så är det som jag skrev innan smaklöst och på inget vis försvarbart vad det än kallas även om du helt på annat tal ska till hus som nästa anhalt pga annat som inte ens hör till denna diskussion. Klarar du inte av att hantera saker finns det professionell hjälp att söka via vårdcentraler.

Att sitta på ett forum med tusentals användare där garanterat EN användare har förlorat sin anhöriga (utöver alla andra tusentals bara i Sverige) rättfärdigar inte den kommentaren oavsett karakteristiska humor.

Smaklöst är ordet.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Företaget Roboscientific säger sig kunna detektera covid-19 i rumsluft och utandningsluft.
http://www.roboscientific.com/applications/covid-19/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars, det är korrekt att det är korrekt att virusets "nyckel" inte kan förändras för mycket för då kommer det till slut inte in i kroppens "nyckelhål". Därför jag varit inne ett bra tag om att "En tredje dos? Känns högst troligt!".

Om man nu ska ägna sig åt spekulationer så tror jag mer på en dos av ett uppdaterat vaccin snarare än en tredje dos av samma vaccin.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad var det, 40% av Sveriges befolkning har fått minst en dos?

Skrivet av Mindfighter:

Bättre upp! 50% av de över 18 år har fått en dos och 25% över 18 har fått båda

Skrivet av AplAy:

Härligt, då går vi åtminstone åt rätt håll.

För att undvika missförstånd vill jag bara påpeka att 50% av Sveriges vuxna befolkning är detsamma som 40% av Sveriges hela befolkning. Jag lämnar det som övning att ur det uppskatta hur stor andel minderåriga vi har i Sverige

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om argumentet att vaccinationerna inte har någon påvisad effekt eftersom vi såg en liknande trend förra våren/sommaren med en minskning i antalet fall och dödsfall?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Vad tycker ni om argumentet att vaccinationerna inte har någon påvisad effekt eftersom vi såg en liknande trend förra våren/sommaren med en minskning i antalet fall och dödsfall?

Återkom när de har en förklaring på Israels siffror

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Hur lätt som helst att säga att det påståendet är felaktigt. Bara att se på vilken ålder det på dem som blivit sjuka och på de som dött jämfört med hur det var förra vintern och våren. Då syns det löjligt tydligt att vaccinet självklart hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Hur lätt som helst att säga att det påståendet är felaktigt. Bara att se på vilken ålder det på dem som blivit sjuka och på de som dött jämfört med hur det var förra vintern och våren. Då syns det löjligt tydligt att vaccinet självklart hjälper.

Såklart, men jag har redan förutspått responsen mot detta i och med att jag sett teorier flöda där det gör gällande att virus har en begränsad livslängd, c:a 1 år och att nedgången av fall och dödsfall förklaras av detta. Givetvis är det skitsnack, vi har ju exempel på virus som härjat mycket, mycket lång tid.

Men jag tror att det här är för att förbereda inför hösten om en fjärde våg uteblir, då kan man fortfarande mentalt gymnastisera bort att det är vaccinen som haft en effekt, det beror helt enkelt på att sjukdomen löpt linan ut.

Det svåra med att bemöta argumenten är inte att hitta information som pekar mot att deras ståndpunkt inte är genomtänkt det svåra är ju att de är oemottagliga för information som inte bekräftar den ståndpunkt de redan har, de avfärdas ju konsekvent som en del av konspirationen mot befolkningen, att det inte går att lita på den evidens som läggs fram från officiella källor eller lita på den konsensus som existerar då den är jävig.

Jag vet ju att det är lönlöst att ens argumentera, det kommer inte övertyga någon. Men det vore ändå intressant att höra om det nu råkar vara någon som känt sig lite sådär extra masochistisk och faktiskt gett sig den på att dunka sitt huvud i väggen och faktiskt argumentera mot dessa människor och vilka metoder och källor de i så fall använder sig av.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Naturligtvis är det till allra största delen säsongseffekten som gör att antalet fall sjunker så dramatiskt nu. Takten är nog förhöjd tack vare de redan vaccinerade, som till största delen inte bidrar till smittspridning. Men även utan en enda vaccinerad person hade vi garanterat haft en liknande situation, fast lite mer utdragen och kanske inte till fullt lika låg nivå.

Det verkliga eldprovet kommer i oktober/november, när smittan tar fart igen. Förhoppningsvis har vi inte fått in nån ny, elak mutation som vaccinet inte är särskilt effektivt mot, och förhoppningsvis har de flesta hunnit bli fullvaccinerade innan jul, så vi i alla fall kraftigt kapar toppen av den oundvikliga fjärde "vågen".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av AplAy:

Jag får min andra dos av Fiser om knappa 17 dagar.

Min andra Pfizer igår. Efter 6 timmar lite lätt huvudvärk och antydan till feber. Idag inga som helst symptom, inte ens ont/öm vid injektionsstället. Tydligen vanligare tvärt om, att man reagerar lite häftigare för andra dosen. Inte för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Naturligtvis är det till allra största delen säsongseffekten som gör att antalet fall sjunker så dramatiskt nu. Takten är nog förhöjd tack vare de redan vaccinerade, som till största delen inte bidrar till smittspridning. Men även utan en enda vaccinerad person hade vi garanterat haft en liknande situation, fast lite mer utdragen och kanske inte till fullt lika låg nivå.

Det verkliga eldprovet kommer i oktober/november, när smittan tar fart igen. Förhoppningsvis har vi inte fått in nån ny, elak mutation som vaccinet inte är särskilt effektivt mot, och förhoppningsvis har de flesta hunnit bli fullvaccinerade innan jul, så vi i alla fall kraftigt kapar toppen av den oundvikliga fjärde "vågen".

Du avser alltså att en fjärde våg är oundviklig? Jag har egentligen ingen uppfattning om det mer än att jag inte blir förvånad oavsett åt vilket håll det går.

Men det verkar ju inte vara den linje som jag senast hörde exempelvis Tegnell är inne på.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag håller med om det kommande eldprovet, även att det blir ett "förtest" nu efter midsommarfirandet som möjligen blir ännu "värre" än fjolåret när flera vaccinerade spenderar tid med icke-vaccinerade som då resonerar, "Amen, du är ju vaccinerad så du kan inte smitta mig, skååål!!".

Jag håller inte med om att situationen hade varit likadan just nu utan vaccinerade folk eftersom vi får inte glömma bort att i år har vi smittsammare varianter i landet än jämfört med fjolåret under samma säsong. Det kunde alltså ha varit värre just nu om det inte vore för den pågående massvaccineringen.

Det verkar som om vaccinen gör faktisk nytta i att minimera risken för faktisk infektion och/eller göra viralhalten så låg att den inte kan orsaka infektion. Sista biten måste jag få tag på en virolog att fråga för jag är ruskigt nyfiken på att förstå det här med "Infection", "Infectiousness" och "Viral load" och hur begreppen förhåller sig till varann.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För dom som undrar varför anti-vaxxers är farliga:

Bulgarien hade på fredagen bara lyckats vaccinera 12,5 procent av hela sin befolkning med minst en spruta, ...

En opinionsundersökning visar också att 40 procent av bulgarerna tror att vaccinen är ett biologiskt vapen skapat för att minska antalet människor på jorden och 17 procent inte tror att viruset existerar över huvud taget.

Källa: https://www.dn.se/varlden/flera-eu-lander-misslyckas-vacciner...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får min andra Pfizer-dos nu på torsdag. Sen får vi se om det blir en tredje dos så jag är i riskgrupp.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

För dom som undrar varför anti-vaxxers är farliga:

Bulgarien hade på fredagen bara lyckats vaccinera 12,5 procent av hela sin befolkning med minst en spruta, ...

En opinionsundersökning visar också att 40 procent av bulgarerna tror att vaccinen är ett biologiskt vapen skapat för att minska antalet människor på jorden och 17 procent inte tror att viruset existerar över huvud taget.

Källa: https://www.dn.se/varlden/flera-eu-lander-misslyckas-vacciner...

Exakt. Jag känner vissa som också smått tror på "depopulation conspiracy theory". Detta öppnar då upp för fler mutationsmöjligheter.

Återigen vill dessa personer känna att viruset inte kom av en slump (antingen mänskligt misstag vid ett labb eller mänskligt misstag med djurkontakt) utan kom "kontrollerat" genom "medvetet utsläpp av labb" eller "bioterrorism".

När dessa människor måste bemöta verkligheten att vi människor INTE har kontroll över allt på denna jord så mår de uppenbarligen mycket dåligt varav en osannolik konspirationsteori gör att de mår åtminstone lite bättre över sina liv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Min andra Pfizer igår. Efter 6 timmar lite lätt huvudvärk och antydan till feber. Idag inga som helst symptom, inte ens ont/öm vid injektionsstället. Tydligen vanligare tvärt om, att man reagerar lite häftigare för andra dosen. Inte för mig.

Fick också huvudvärk, sen fick jag dock trötthet och sjukdomskänsla ett par dagar. Nu känner jag mig nästan som vanligt igen. Inte i närheten av hur jobbigt en vanlig influensa är så inget som man behöver vara orolig över. Min mor kände ingenting men hon är äldre och immunförsvaret reagerar inte lika starkt då som hos yngre.

Permalänk
Medlem

Fascinerande att Region Stockholm/SLSO fortfarande inte har tillräcklig kapacitet för Alltid öppet-appen när de släpper nya åldersgrupper, där Android ett flertal gånger tröttnade och meddelade "Alltid öppet isn't responding" - Close app / Wait / Send feedback. Och det är enda sättet att boka om man inte ska ringa... Man kan också notera att det inte är specifikt vaccinationsbokningen som segar ihop.

Sedan är det ju lite kul att jag nu har en tid bokad typ 7-8 mil bort och jag kan, om jag vill, inte se om det finns tider närmare som passar utan att avboka. Genialiskt! I och för sig kan det gå att skapa ett till "ärende" och försöka boka i det, men jag vet inte om det finns någon spärr. Att ha två ärenden går i alla fall, märkte jag på grund av idiotutformningen att om man trycker på knappen för vaccination istället för sitt "ärende" så kommer man inte till det befintliga ärendet, utan det skapas ett till.

Man kan också undra hur de tänkte med frågeformuläret man tvingas besvara innan man kan boka. Om jag har vaccinerat mig de senaste sju dagarna? Ja, det känns ju som en relevant fråga när den bokade tiden ligger typ två veckor framåt. Huruvida jag har feber e dyl just nu känns också som måttligt relevant... Att jag som man inte är gravid är dock ett förhållande som kan antas bestå även i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fascinerande att Region Stockholm/SLSO fortfarande inte har tillräcklig kapacitet för Alltid öppet-appen när de släpper nya åldersgrupper, där Android ett flertal gånger tröttnade och meddelade "Alltid öppet isn't responding" - Close app / Wait / Send feedback.

Spelar ju ingen roll om appen och dess back-end orkar med när det ändå inte finns tider att boka…

Men håller med, det hade inte krävts många iq-poäng och utvecklingskunskap för att göra en bättre lösning och jo, det går att boka flera tider genom att skapa nya ärenden om de inte täppt till det nu, antagligen inte… gonatt mössa…

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Spelar ju ingen roll om appen och dess back-end orkar med när det ändå inte finns tider att boka…

Men håller med, det hade inte krävts många iq-poäng och utvecklingskunskap för att göra en bättre lösning och jo, det går att boka flera tider genom att skapa nya ärenden om de inte täppt till det nu, antagligen inte… gonatt mössa…

Nu är ju appen tyvärr inte bara avsedd för bokning av vaccination, så det blir inte så bra för de som försöker använda den till sådant den egentligen långsiktigt är avsedd för, även om det för stunden skulle vara slut på just vaccinationstider.

Ett annat störigt inslag är att den säger "För att visa avstånd till enheter krävs åtkomst till din position" varenda gång man öppnar den. Att jag nekat att appen ska få min position verkar den inte vilja acceptera. Detta förstås efter att jag först börjat titta efter om det låg någon gammal iPad i ett hörn. Tydligen var det vårdinrättning som avsågs, så det kanske borde följa med en liten vårdbyråkratparlör.

Permalänk
Inaktiv

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/pA7GnR/inter...
Christian Eriksen hade inte tagit något vaccin.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Har sagts förr men tål att upprepas:
Om man vill posta youtube-länkar behöver man berätta lite om innehållet i videon, varför det är relevant till tråden, eventuella viktiga tidstämplar om det är en längre video samt vad man vill diskutera om innehållet.

Att bara posta en random länk utan att citera eller svara någon annan eller skriva något om länken är alltså inte okej

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

På tal om "Depopulationskonspirationsteorin" så publicerades idag (14:e juni) en mycket mustig artikel på Science-based Medicine: https://sciencebasedmedicine.org/depopulation-by-covid-19-vac...

Artikel avhandlar ursprunget till Depopulation Conspiracy Theory (det som används för att påstå att COVID-19 vaccinen "egentligen" är till för att minska jordens population) vilket först härstammar från när H1N1 vaccin rullades ut. Det är alltså inget nytt. Sedan avhandlas varför denna konspirationsteori är högst osannolik att vara sann (TLDR; för många skulle behöva vara inblandade och hålla tyst om det, går att likna med månlandningen).

Artikeln är skriven med referenser för den som vill kontrollera påståendena gjorda i artikeln. Den är också skriven med glimten i ögat med måttlig humor. Du får även bekanta dig med många kända kvacksalvare.

Exempelvis en av dessa har fått stått framför amerikanska lagstiftare och "demonstrerat vetenskapen bakom magnetism och COVID-19 vaccin". Personen som gjorde det är en "känd" antivaxxer så du kan ju föreställa dig jävigheten!

Jag håller själv på att läsa artikeln nu då den är av mycket mustig kvalité, både innehållsmässigt och engelsktgrammatiskt talat.

Jag rekommenderar varmt och starkt Science-based Medicine-bloggen för den som vill hålla sig uppdaterad om det senaste kvacksalveriet inom Medicinsk vetenskap vilket är viktigare än någonsin under den pågående pandemin.

Spännande och skrämmande!

EDIT: Intressant utdrag ur artikeln än så länge:

Citat:

[...] because I can see a very sensible reason for boosters [dvs., tredje dosen]. Given how widely the virus has circulated, natural mutation has produced a number of variants of concern that are more transmissible and possibly more deadly. It is known that the antibodies stimulated by current vaccines do not neutralize some of these variants as well as they do the original SARS-CoV-2, although fortunately they still neutralize them well enough to produce strong immunity. For now.

Än så länge så verkar nuvarande vaccin producera tillräcklig immunitet för nuvarande florerande virusvarianter. Frågan är hur länge innan de blir helt verkningslösa på någon ny smittsammare och dödligare variant? Bara en tidsfråga i nuvarande världssituation med fler stolpskott än i ett parkeringshus!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Frågan är hur länge innan de blir helt verkningslösa på någon ny smittsammare och dödligare variant?

Lyckligtvis kommer det troligen aldrig hända.

"Fördelen" med dödligare varianter är att dom dör ut fortare/smittar mindre. (Tack vare att värden dör.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Lyckligtvis kommer det troligen aldrig hända.

"Fördelen" med dödligare varianter är att dom dör ut fortare/smittar mindre. (Tack vare att värden dör.)

Tyvärr inte. Dödsfallen av covid-19 kommer ju nästan uteslutande i slutet av eller efter man är smittsam. Smittsamheten är maximal nåt dygn före och några dygn efter symtomen debuterar. Dödsfallen uppträder oftast efter en vecka eller mer från symtomdebut, när smittsamheten (uppskattad utifrån mätbara virushalter) är låg till obefintlig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Tyvärr inte. Dödsfallen av covid-19 kommer ju nästan uteslutande i slutet av eller efter man är smittsam. Smittsamheten är maximal nåt dygn före och några dygn efter symtomen debuterar. Dödsfallen uppträder oftast efter en vecka eller mer från symtomdebut, när smittsamheten (uppskattad utifrån mätbara virushalter) är låg till obefintlig.

Kommer ju dock inte att stämma ifall det blir en dödligare variant.