Priserna för grafikkort dalar

Permalänk
Medlem

MSI RTX 3090 Gaming Trio gick för 18500 idag på Tradera. Lägsta priset någonsin, för några veckor sen kostade detta kort 30 000, så nog har det dalat rejält senaste veckorna.
Avslutad auktion Tradera
Märks helt klart att inga Scalpers får sina kort sålda längre med vinst. Inte ens till det höjda butikspriset lyckas dom sälja av dom. Det var bara en tidsfråga innan marknaden skulle bli mättad. Så nu ser det definitivt ljusare ut för gamers under hösten.
Med lite tur kommer 3080-kort gå för under 10 snart igen.

Permalänk
Medlem

Steget ner till 4nm och mer prestanda i RT kommer göra att dagens kort åldras snabbt för de som älskar ögongodis. Men vill du bara spela så kommer dagens kort räcka länge.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Läge att returnera kortet då mao? Tycker 10k för ett 3070 ti känns lite i överkant.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

MSI RTX 3090 Gaming Trio gick för 18500 idag på Tradera. Lägsta priset någonsin, för några veckor sen kostade detta kort 30 000, så nog har det dalat rejält senaste veckorna.
Avslutad auktion Tradera
Märks helt klart att inga Scalpers får sina kort sålda längre med vinst. Inte ens till det höjda butikspriset lyckas dom sälja av dom. Det var bara en tidsfråga innan marknaden skulle bli mättad. Så nu ser det definitivt ljusare ut för gamers under hösten.
Med lite tur kommer 3080-kort gå för under 10 snart igen.

Inget jag har märkt av i butikerna. Om något så har priserna gått upp ännu mer. Drömma kan man alltid göra dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Inget jag har märkt av i butikerna. Om något så har priserna gått upp ännu mer. Drömma kan man alltid göra dock.

Butikerna reagerar inte lika snabbt som marknaden. Sen finns det fortfarande några Scalpers som tror att man kan gå plus på ett 3080 Ti som butikerna tar 21500 för😂.
Värt att lägga till är väl att Chia-mining tagit fart, så kanske några valt att satsa på det istället för GPU-mining?
Spännande att följa utvecklingen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De har väl inte ens varit uppe i drygt 3 gånger MSRP här?
Det vore alltså över 23 000 kr för ett RTX 3080.

Nej, men korten jag kollar på från ASUS är fortfarande 3000kr dyrare nu än vid lanseringen. Inget har gått ner där än, där av min kommentar.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jaaay2k:

Nej, men korten jag kollar på från ASUS är fortfarande 3000kr dyrare nu än vid lanseringen. Inget har gått ner där än, där av min kommentar.

Jo, priserna är ju förstås helt galna här också, men nyheten var ju att de gått ner från 3x till 2x MSRP, så vi ligger fortfarande oftast helt okej till.

Förutom att det inte går att köpa överhuvudtaget istället då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 3080 för 10k via butik. Absolut ett ok pris för den prestandan. Väntade medvetet på ett kort med vettig kylning.
Dom som beställde vid lanseringen fick ju kort för under 10k så där ser jag öht inget problem.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Underbart. Scalpers får skylla sig själva hela historien påminner om idioten i USA som tömde sina besparingar och köpte tiotusentals liter handsprit o början av pandemin och sedan grät ut i media när folk inte ville köpa. Fan ta scalpers.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Vägra(r) betala ockerpriser!

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Billigt! Billigt! Blir det billigare så blir man ju kanske "tvungen" att köpa nytt till MSRP. Å det är ju JÄTTE-Billigt!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Ring mig när priset är på eller något under rek pris, t.o.m rek pris känns rätt dyrt enligt mig....

Instämmer.
Att ett RTX 3080 har ett rekpris på ca 8000kr är åt skogen. Så tråkig utveckling att jag tror många lägger ned intresset för datorer. Märkligt att man ska acceptera ett sånt pris när man får en XBox SX för under 6000kr!!!

Sen är ju strömförbrukningen åt skogen för hög. Vad är det som gått fel egentligen? Hur kan ett grafikkort dra så fruktansvärt mycket ström som 350W? Vad är det för usel teknikvärld vi hamnat i?

Intel, allt är förlåtet. Visa nu vart skåpet ska stå och ge oss Xe HPG med RTX 3070/RX 6700-prestanda, TDP 150W och till ett pris av 3500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Instämmer.
Att ett RTX 3080 har ett rekpris på ca 8000kr är åt skogen. Så tråkig utveckling att jag tror många lägger ned intresset för datorer. Märkligt att man ska acceptera ett sånt pris när man får en XBox SX för under 6000kr!!!

Sen är ju strömförbrukningen åt skogen för hög. Vad är det som gått fel egentligen? Hur kan ett grafikkort dra så fruktansvärt mycket ström som 350W? Vad är det för usel teknikvärld vi hamnat i?

Intel, allt är förlåtet. Visa nu vart skåpet ska stå och ge oss Xe HPG med RTX 3070/RX 6700-prestanda, TDP 150W och till ett pris av 3500kr.

Det fanns ju en tid när Nvidias absoluta toppkort (Titan borträknat) kostade knappt 6000kr, och typ ett *70-kort gick på 2000Kr. Dit vill jag tillbaka. Det var rimliga priser för vad man fick. Nu verkar de ge mindre och mindre prestanda per krona för varje generation dessutom. Om prestandaökningen skalat 1:1 med prisökningen hade det kanske gått att svälja med en god Whisky, men som det är nu är det ju fullkomligt galet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Underbart. Scalpers får skylla sig själva hela historien påminner om idioten i USA som tömde sina besparingar och köpte tiotusentals liter handsprit o början av pandemin och sedan grät ut i media när folk inte ville köpa. Fan ta scalpers.

Ditt hat mot scalpers är okunskap kring hur marknaden fungerar. Det blir dålig stämning här på forumet. Någonstans så finns det folk som vill betala för att erhålla varan. Jag menar, finns det folk som tjänar ett par 100k i månaden så är 12K, 20K eller 6K inte några större problem. Folk byter tid/skills för att få vara och du får det låta som man har begått ett brott.

Din historia med handsprit stämmer ju inte, då Amazon stängde av säljaren och i en marknadsekonomi så är det den som betalar mest som får varan. Grafikkort är en lyxvara och har man inte råd så får man spara mer.

Det finns ju en anledning att Israel lyckades vaccinera sin befolkning före alla andra. Det hjälper att ha pengar, hur gärna vi i Sverige tro att det inte är skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Ditt hat mot scalpers är okunskap kring hur marknaden fungerar. Det blir dålig stämning här på forumet. Någonstans så finns det folk som vill betala för att erhålla varan. Jag menar, finns det folk som tjänar ett par 100k i månaden så är 12K, 20K eller 6K inte några större problem. Folk byter tid/skills för att få vara och du får det låta som man har begått ett brott.

Din historia med handsprit stämmer ju inte, då Amazon stängde av säljaren och i en marknadsekonomi så är det den som betalar mest som får varan. Grafikkort är en lyxvara och har man inte råd så får man spara mer.

Det finns ju en anledning att Israel lyckades vaccinera sin befolkning före alla andra. Det hjälper att ha pengar, hur gärna vi i Sverige tro att det inte är skillnad.

Utan att gå in för djupt i det politiska träsket, då politiska diskussioner inte hör hemma på Sweclockers, så vill jag bara påminn om att alla kanske inte håller med om att oreglerad marknadsekonomi är av gud givet och att folk med mer pengar automatiskt är mer värda än andra. Kritiken mot mina inlägg brukar ju ta avstamp i just det där att alla måste hålla med om att marknadsekonomi är det bästa sedan skivat bröd.

Nvidia och AMD kunde ju helt rundat scalpers genom att sätta scalperpriser som MSRP. Fundera lite kring varför de som vinstdrivande företag lät bli det tilltaget.

Den dåliga stämningen uppstår snarare när vissa blåögt vill hävda att folk som skor sig på andras bekostnad inte gör något fel.

Edit: lägg därtill att det på Sweclockers marknad finns kraftiga begränsningar i försäljningen av bristvaror. Om konsensus vore att Scalping är OK och Scalpers är helt OK människor, hade vi då sett den begränsningen? Nä.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Dags att sälja mitt Radeon VII innan det är försent kanske?

Om du vill få bra betalt för det. Jag har inte kikat de senaste veckorna på tradera men jag sålde mitt grafikkort för drygt en månad sedan och jag fick väldigt bra betalt. Jag fick/får känslan att andrahandsmarknaden kommer nog tappa lite i pris nu om ett tag i och med att krypto sjunker i värde och de blir lite av en repis ifrån tidigare år när kryptos värde sjunk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Utan att gå in för djupt i det politiska träsket, då politiska diskussioner inte hör hemma på Sweclockers, så vill jag bara påminn om att alla kanske inte håller med om att oreglerad marknadsekonomi är av gud givet och att folk med mer pengar automatiskt är mer värda än andra. Kritiken mot mina inlägg brukar ju ta avstamp i just det där att alla måste hålla med om att marknadsekonomi är det bästa sedan skivat bröd.

Nvidia och AMD kunde ju helt rundat scalpers genom att sätta scalperpriser som MSRP. Fundera lite kring varför de som vinstdrivande företag lät bli det tilltaget.

Den dåliga stämningen uppstår snarare när vissa blåögt vill hävda att folk som skor sig på andras bekostnad inte gör något fel.

Edit: lägg därtill att det på Sweclockers marknad finns kraftiga begränsningar i försäljningen av bristvaror. Om konsensus vore att Scalping är OK och Scalpers är helt OK människor, hade vi då sett den begränsningen? Nä.

Ingen har sagt att människor med mindre pengar är mindre värda. Det där är din projicering av dina värderingar. MSRP kunde vara satt till 1 krona. Det verkliga priset är vad marknaden anser är värd. Det såldes knappt några 3080ti för MSRP. Fundera varför det är så. Till och med Sweclockers har tagit upp att MSRP är fantasipriser.

Sweclockers marknad är ju inte en öppen marknad, utan en marknad där man har bestämt hur man verkar i den. Att sätta MSRP som utgångspris eller lägre är ett krav som ägarna/representanter har valt att göra så.

Du är efter konsensus och det fungerar inte riktigt så, men att projicera ditt hat mot miners,scalpers hör inte hemma här på Sweclockers. Samhället är polariserat som det är redan.

Så du har dina övertygelser. Räcker det inte att framföra de utan att nedvärdera de grupper du ogillar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

Ditt hat mot scalpers är okunskap kring hur marknaden fungerar. Det blir dålig stämning här på forumet. Någonstans så finns det folk som vill betala för att erhålla varan. Jag menar, finns det folk som tjänar ett par 100k i månaden så är 12K, 20K eller 6K inte några större problem. Folk byter tid/skills för att få vara och du får det låta som man har begått ett brott.

Din historia med handsprit stämmer ju inte, då Amazon stängde av säljaren och i en marknadsekonomi så är det den som betalar mest som får varan. Grafikkort är en lyxvara och har man inte råd så får man spara mer.

Det finns ju en anledning att Israel lyckades vaccinera sin befolkning före alla andra. Det hjälper att ha pengar, hur gärna vi i Sverige tro att det inte är skillnad.

Det behövs mer dålig stämning emot idiotin som människan håller på med. Lyxvaror förstörs dagligen:

"I used to gasp. There's no rhyme or reason to what gets destroyed: Dyson fans, Hoovers, the occasional MacBook and iPad; the other day, 20,000 Covid (face) masks still in their wrappers.
https://www.itv.com/news/2021-06-21/amazon-destroying-million...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

På en rent principiell nivå kan man väl hävda att "scalpers" bara följer kapitalismens filosofi om tillgång och efterfrågan. Med det sagt så kan jag ändå inte bli av med den instinktiva känslan av att en person som sparat och köat för att äntligen få köpa sin efterlängtade ps5 (eller vad det nu är), är defacto en bättre människa än en script skrivande person som dammsuger marknaden bara för att 5 sekunder efter denne fått vad det nu rör sig om säljer varan till dubbla priset igen.
Kan egentligen inte argumentera för varför det skulle vara så fel, men det känns inte rätt för det!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Scalpers strävar ju efter en monopol/kartellsituation där dom ensamt styr pris och tillgång. I den verkliga marknadsekonomin är sådant beteende hårt reglerat av en anledning. Varför skulle scaplers beteende vara ok?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Tack gode gud!

Tror också AMD och nVidia kommer sänka priserna när intel släpper DEGDuo för att möta konkurrensen.

Eller så lägger sig Intel på samma priser som gäller just nu så kan alla bolagen fortsätta tälja guld.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ser ut som våra kära grafikkort kan bli ännu dyrare nu med en fallande krona:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/415pm9/ekonom-regerin...

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Eller så lägger sig Intel på samma priser som gäller just nu så kan alla bolagen fortsätta tälja guld.

Jag tror faktiskt inte det. Intel har mycket att bevisa och många är nog skeptiska till intels nya kort. Vi som följt med lite minns också att Raja sa att Vega var världens snabbaste grafikkort vilket inte stämde.
Om vi säger att det blir uppåt en tredjedel fler tillgängliga grafikkort på marknaden så kommer priserna också tvingas ner.'

Men som muSahi säger nedan kanske priserna går upp över lag ändå.

Skrivet av muSashi:

Ser ut som våra kära grafikkort kan bli ännu dyrare nu med en fallande krona:

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/415pm9/ekonom-regerin...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror faktiskt inte det. Intel har mycket att bevisa och många är nog skeptiska till intels nya kort. Vi som följt med lite minns också att Raja sa att Vega var världens snabbaste grafikkort vilket inte stämde.
Om vi säger att det blir uppåt en tredjedel fler tillgängliga grafikkort på marknaden så kommer priserna också tvingas ner.'

Men som muSahi säger nedan kanske priserna går upp över lag ändå.

Du har säkert rätt då Intel blir lite av en outsider på GPU-marknaden där de verkligen vill komma in och en lösning på detta är att helt enkelt prisa sig in på marknaden eller som just nu kan det räcka att man kan ha ett ok pris och kan leverera för att få sälja.
Det finns säkert många runtom i världen som chansade och sålde av sina 10- och 20-kort innan 30-korten skulle släppas och sen helt enkelt blev utan och fick återköpa något mediokert kort för högre pris och inte är helt nöjda. Många av dessa är nog beredda att chansa bara för att få något nytt i burken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Sålde min två år gamla 2080 Ti för 10 k nån dag sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Ingen har sagt att människor med mindre pengar är mindre värda. Det där är din projicering av dina värderingar. MSRP kunde vara satt till 1 krona. Det verkliga priset är vad marknaden anser är värd. Det såldes knappt några 3080ti för MSRP. Fundera varför det är så. Till och med Sweclockers har tagit upp att MSRP är fantasipriser.

Sweclockers marknad är ju inte en öppen marknad, utan en marknad där man har bestämt hur man verkar i den. Att sätta MSRP som utgångspris eller lägre är ett krav som ägarna/representanter har valt att göra så.

Du är efter konsensus och det fungerar inte riktigt så, men att projicera ditt hat mot miners,scalpers hör inte hemma här på Sweclockers. Samhället är polariserat som det är redan.

Så du har dina övertygelser. Räcker det inte att framföra de utan att nedvärdera de grupper du ogillar?

Nej. Det gör det inte. Jag vill inte att folk ska tro att det är ok. Man kan inte bete sig illa mot sina medmänniskor och skylla på den fria marknaden. Om du mår dåligt av att få det påpekat så låt bli att läsa mina inlägg då. Jag har lika stor rätt att skriva vad jag tycker som du. Man behöver inte försöka tysta folk bara för att man inte håller med dem. Min avsky för orättvisor kommer inte försvinna. Så du och andra lär få stå ut tills vanligt hederligt folk kan få tag på den hårdvara de vill ha till priser de har råd att betala. Men som sagt, tycker du det är jobbigt att jag står upp för hederligt folk är det din fulla rätt att scrolla vidare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blixa_Bargeld:

Hårddiskar och SSD härnäst?

Nja, crypto-boomen är på nedgång kraftigt, det sjunker lite i värde för varje dag som går just nu

Chia kommer nog mineas istället så där väntas nog prisökningar istället :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Ditt hat mot scalpers är okunskap kring hur marknaden fungerar. Det blir dålig stämning här på forumet. Någonstans så finns det folk som vill betala för att erhålla varan. Jag menar, finns det folk som tjänar ett par 100k i månaden så är 12K, 20K eller 6K inte några större problem. Folk byter tid/skills för att få vara och du får det låta som man har begått ett brott.

Din historia med handsprit stämmer ju inte, då Amazon stängde av säljaren och i en marknadsekonomi så är det den som betalar mest som får varan. Grafikkort är en lyxvara och har man inte råd så får man spara mer.

Det finns ju en anledning att Israel lyckades vaccinera sin befolkning före alla andra. Det hjälper att ha pengar, hur gärna vi i Sverige tro att det inte är skillnad.

Ja det är ju tråkigt att han skapar dålig stämning bland alla scalpers på forumet

Permalänk
Medlem

Man ska inte ropa hej för tidigt vid förra kryptoboomen så fick Bitcoin också ett bakslag och tappa mer än halva värdet men sen fick den ett uppsving ytterligare en gång och den riktiga luften gick ur först 9 månader senare då det verkligen kollapsade.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Underbart. Scalpers får skylla sig själva hela historien påminner om idioten i USA som tömde sina besparingar och köpte tiotusentals liter handsprit o början av pandemin och sedan grät ut i media när folk inte ville köpa. Fan ta scalpers.

Eller den som köpte upp ett halvt lager av toapapper, inte fick sålt en enda rulle, och sedan inte fick returnera köpet till butik alls

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |