Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Se Microsoft avtäcka nästa version av Windows klockan 17:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkmeister-F:

Det är en Asus Z270-H. Så inget gammalt som så. Byggde datorn själv, och kan ärligt säga att köpa en TPM modul fanns inte ens i närheten på min radar under bygget.

Finns i alla fall Asus-moduler att köpa hos tex Webhallen. Inte så dyra. Jag har ett äldre msi-kort med port för tpm men kan inte hitta någon modul att köpa (19-pin)

Jag hoppas på att de backar från det kravet.

Permalänk
Medlem

Hade hoppas att de skulle byta kärna till linux hade varit en lika stor grej som Apple m1.

Hoppas de rensar ut allt gammalt skit och gör något likande som rosetta som Apple gjorde.

Gör något slags uppdateringaverlryg typ apt-get så man slipper jaga olika hemsidor efter uppdateringar

Permalänk
Medlem

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

Ja med tanke vilka Intel Core CPU's som inte stöds så kommer det inte bli en stor succé. 8xxx serien och senare enbart. Speciellt med tanke på halvledar o komponentbristen vilket gör att folk inte ens kan uppgradera.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

W11 kommer med sannolikhet bomba stort iaf vid release med krav på TPM vilket sannolikt de absolut flesta som kör W10 inte har. Samt om man ska behöva göra inställning i BIOS för det ska fungera på maskiner som har det så blir det än mer niche. De flesta PC användare har ingen aning om hur man gör sånt här.

Tror på stor flopp även om det verkar vara ett najs OS.

Jag skulle gissa på att detta krav kommer att försvinna inom kort. Det är mestadels företagsdatorer som levereras med TPM-chip. Mindre vanligt för konsumentdatorer även om det ökar i antal. Hur som, vill MS ha med sig hela W10 floran så kan det kravet inte kvarstå särskillt länge.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkmeister-F:

Det är en Asus Z270-H. Så inget gammalt som så. Byggde datorn själv, och kan ärligt säga att köpa en TPM modul fanns inte ens i närheten på min radar under bygget.

Det är fortfarande en plattform som stödjer Intel PTT, vilket ger TPM-stödet som behövs för Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

Ja med tanke vilka Intel Core CPU's som inte stöds så kommer det inte bli en stor succé. 8xxx serien och senare enbart. Speciellt med tanke på halvledar o komponentbristen vilket gör att folk inte ens kan uppgradera.

Det finns en lista för Windows 10 också. Mina processorer finns inte med på den listan heller.

Här är en mer detaljerad pdf som listar lägsta kraven för Windows 11: https://download.microsoft.com/download/7/8/8/788bf5ab-0751-4928-a22c-dffdc23c27f2/Minimum Hardware Requirements for Windows 11.pdf
Kanske har postats redan men jag lägger den här ändå.

La till pdf-länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Det finns en lista för Windows 10 också. Mina processorer finns inte med på den listan heller.

Här är en mer detaljerad pdf som listar lägsta kraven för Windows 11: https://download.microsoft.com/download/7/8/8/788bf5ab-0751-4928-a22c-dffdc23c27f2/Minimum Hardware Requirements for Windows 11.pdf
Kanske har postats redan men jag lägger den här ändå.

TPM 2.0 stödet som krav kommer extremt många falla på dock.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

Ja med tanke vilka Intel Core CPU's som inte stöds så kommer det inte bli en stor succé. 8xxx serien och senare enbart. Speciellt med tanke på halvledar o komponentbristen vilket gör att folk inte ens kan uppgradera.

Det är inte en fullständig lista eller lika med att det inte går att köra på modeller som inte finns på listan, precis som med föregående Windows-versioner.

Skrivet av N!klas:

Det finns en lista för Windows 10 också. Mina processorer finns inte med på den listan heller.

i7-4790K finns inte med i listan för Windows 10 heller, så antar att det inte går att köra då?

Om kraven är en tvåkärnig 1 GHz CPU så får man nog ha en väldigt gammal dator innan CPUn blir ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Jag skulle gissa på att detta krav kommer att försvinna inom kort. Det är mestadels företagsdatorer som levereras med TPM-chip. Mindre vanligt för konsumentdatorer även om det ökar i antal. Hur som, vill MS ha med sig hela W10 floran så kan det kravet inte kvarstå särskillt länge.

Skrivet av Bonovox85:

TPM 2.0 stödet som krav kommer extremt många falla på dock.

Ja, alla som har ett Intel- eller AMD-system äldre än 2013.

Intel PTT/AMD PSP ger support för TPM 2.0 annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

TPM 2.0 stödet som krav kommer extremt många falla på dock.

Ja, jag gör det som sagt. Datorerna här hemma är gamla och har i7-3770k, i7-3770 och i7-2600. De tuffar på fint för det vi gör. Mycket minne och SSD-diskar. Har inga planer på att uppgradera i närtid i alla fall (jag spelar inte men grabben gör). Ena dottern har en bärbar som möjligen kan ha TPM-stöd men den är också till åren.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag funderade på varför jag såg rapporter om detta lite överallt men inte här.

Det jag vill se är såklart om de har börjat gått över till Refs istället för NTFS.
NTFS är fel på hur många sätt och vis. Sedan bör de kraftigt förbättra filsökning och enklare med att folks filer indexeras. Folk har allmänt problem att hitta filer idag för sökmotorn är så dålig, sedan visst ha bättre ordning själv är inte fel.

Bortsett från detta tycker jag Remote Desktop protokollet bör förbättras och göra open soruce.

Och såklart mer linux in.

Resten, ja det ser jag mer som småsaker som de lika väl kunde lägga in i en servicepack till windows 10.

*edit*

De kommer säkert prata om deras förbättrade appstore där de för varje programtillverkare tar lite betalt.
Min åsikt till Appstore är blandad. Ska man ha viss mjukvara idag så är sättet fortfarande att tillverkaren kräver att man mailar över ens kortuppgifter och man säger till dem, tror du jag är helt korkat i huvudet eller? Och tillverkaren som ofta finns i usa förstår inte vad man är rädd för. -Vi pratar om seriös mjukvara som staten, kommuner, megastora företag och några privatpersoner köper.

Refs fanns ju i win pro, har kvar min partition på 4 diskar. Om den rasar så kan jag dock inte komplettera upp med en ny...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

4790K är väl nyare än Haswell vad jag vet? Hur får man PTT att fungera på den då?

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

4790K är väl nyare än Haswell vad jag vet? Hur får man PTT att fungera på den då?

4:e generationens Intel Core är Haswell. Intel PTT aktiveras i UEFI, sidan 3-15 i din moderkortsmanual. När uppåt 8 år gamla datorer har officiellt TPM-stöd så är det antagligen inte något stort problem räknat i antal användare, man kan snarare fråga sig varför Windows 11 skulle anpassas för att köras på äldre maskiner?

Permalänk
Medlem

Sjukt bra att läsa igenom denna tråd faktiskt. Jävligt mkt fipplande i mitt BIOS för att få igång det där men nu är man uppe och rullar med stöd för TPM 2.0. Tack till alla som pratat om vilka termer man skulle luska efter därinne!

Imorgon måste jag få reda på om min haswell-dator klarar detsamma. Jag förstår som att Intel PTT kom då men att det inte stöddes överallt. Har en TPM-modul beställd också utifall att. Antar att de flög av hyllorna idag.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag förstår som att Intel PTT kom då men att det inte stöddes överallt.

Så kan det ju absolut vara, då det hänger på moderkortstillverkaren att implementera full funktionalitet. Med lite tur så har de eventuellt berörda moderkorten fått ett antal BIOS-uppdateringar genom åren som löst de bristerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

4:e generationens Intel Core är Haswell. Intel PTT aktiveras i UEFI, sidan 3-15 i din moderkortsmanual. När uppåt 8 år gamla datorer har officiellt TPM-stöd så är det antagligen inte något stort problem räknat i antal användare, man kan snarare fråga sig varför Windows 11 skulle anpassas för att köras på äldre maskiner?

Gått igenom allt i mitt BIOS eller UEFI finns ingen sådan inställning någonstans. Har ett MSI Z87 - G45 med Click Bios 4.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Gått igenom allt i mitt BIOS eller UEFI finns ingen sådan inställning någonstans. Har ett MSI Z87 - G45 med Click Bios 4.

Ska ligga under Security och Trusted Computing enligt manualen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ska ligga under Security och Trusted Computing enligt manualen.

Som sagt gått igenom allt, finns inget som heter Trusted Computing någonstans. Kollade precis, ännu en gång.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Så är vi som kör X99 plattformen körda nu?

  • TPM 2.0-modulerna passar ej.

  • PTT verkar inte finnas i våra BIOS.

EDIT: Processorerna är inte ens med i listan över vilka som stöds
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Minimisystemkrav

Internetanslutning Ett Microsoft-konto och internetanslutning krävs för konfiguration för Windows 11 Home

Windows 11 är inget OS. Det är MS tjänsteplattform i fårakläder.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sorten:

Kraven på Secure boot och Uefi är fantastiskt bra att de tar det steget för säkerhetens skull och den förhöjda säkerheten som krävs för Windows 11 är väl bara bra för du kan inte säga att förhöjd säkerhet inte är bra?

att de försvårar dualboot och möjligheter att switcha diskar är dåligt ja.
Många uefiboot får frispel när man tar ur disken, sätter i en annan disk och installerar ett annat system på.. sedan byter tillbaka till första disken så kan de strula med boot.
Så japp jag vidhåller föregående uttalande,

Permalänk
Medlem

Eller snarare är win11 en fåraherde som vallar in fåren i en fålla. Win11 verkar vara mer begränsande än tidigare windowsversioner, jag kommer definitivt avvakta tills mer sansade versioner förhoppningsvis släpps, typ LTSC-versionerna av win10.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Hoppas man fortfarande kan ha statusraden (eller vad den nu kallas) överst. Annars såg det väl hyfsat fint ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kollade min manual till Asus moderkortet och såg att det fanns anslutning för Asus 14-1 PIN TPM-M modul. Det finns en annan modul från Asus TPM-L som har 20-1 PIN (tror denna är äldre). Bäst kolla i moderkortsmanualen. Hade också kunnat switcha till Intel PTT i BIOS (embedded TPM), men eftersom TPM-modulen inte kostade mycket beställde jag en.

Permalänk
Inaktiv

hmmm... Jag stötte på ett intressant fenomen som jag inte fattar hur det gått till.
Maj2020 installerade jag win 10 utan produktnyckel på en dualcore dell dator för att kunna ta lite printscreens inför en guide jag skrev, så den användes vid ett 10-20tals gånger under en månads tid och aldrig online..
Efter det jobbet var klar så fick jag tag i en nyare labbdator, en 3:e gens i5:a men jag montera aldrig den 1TB disken i den utan tänkte den får bli datadisk i denna linuxdatorn.. sagt o gjort den åkte i denna för 7månader sedan när jag byggde ihop den här datorn..

För 4-5månader sedan råka jag av misstag boota från labbdatorns disk som hade xp/7an/8.1/10pro alla installerade utan nycklar då 90dagar test tid räcker vid labb.. xp behövde dock nyckel att installera.. aja.. hur som.. jag råka boota upp 10an och döm till min förvåning så startade den på denna burken som är sekel nyare typish.. Så jag lät den köra en update när ändå närverkskabeln var i och jag kika på ettpar saker jag hade mixtrat med i win10.... inaktiverat massor trashat systemet en heeel del i labbet maj 2020.. Jag stängde ner windows och glömde bort det igen då jag kör linux.

Nu vart jag nyfiken om denna datorn skulle klara 11an men programmet som testar funkar ju inte i linux.. så jag bota in i 10an som jag ännu inte raderat då jag inte har diskbrist så att säga..

Nu 1år 1månad och några veckor senare starta jag 10an igen.. körde några winupdate o skulle testa testprogrammet.. Det ville inte starta då jag trashat systemet så jag fick fixa till lite.
Efter uppdateringar på 2timmar kunde jag äntligen testa... Underkänt då jag kör legacyboot osv..

Men jag notera.. varför är inte bakgrundsbilden borta och bara svart???? .....
Varför gnäller den inte om att jag måste aktivera windows???
Varför har jag inte vattenstämpeln om oäkta windows???

Jag gick in i kontrollpanelen.. öppna system och bläddra ner till botten...... där står det Windows är aktiverat :O:O:O:O:O vad i h**ete... Hur gick detta till..
Jag läste av produktnyckeln med program och plocka ur den.. gratis pro licens som jag inte fattar hur det gick till.. och den verkar vara knuten till den här datorn som är custombyggd... inte min gamla labbdell som den installerades på maj 2020.

Någon som kan förklara det?? ni som är win10 kunniga...
Jag hade bara en timmas samlad erfarenhet av 10an innan jag börja bråka med uppdateringarna för några timmar sedan.. alla mina kunskaper om windows upp till win7 och 30år i bakfickan av windowssystem kan inte förklara detta fenomet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Så är vi som kör X99 plattformen körda nu?

  • TPM 2.0-modulerna passar ej.

  • PTT verkar inte finnas i våra BIOS.

EDIT: Processorerna är inte ens med i listan över vilka som stöds
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/mini...

Windows 10 blir nog det sista Windows jag kommer att kunna köra på min AMD FX 8350 då den inte heller fanns med på listan.

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag har lekt lite nu och fattar inte vad han menar med att det ska kännas bekant. "It should feel familiar, it should feel secure."
Nya windows 8.

Mindre möjlighet att använda tangetbordet IGEN.

Edit:
Känns som en blanding mellan Samsungs news i om man drar till vänster fast med windows phone tiles. Chromebook får att alt ska ser ut som en app.

Söker jag i Edge på opera browser så får jag alla google får jag upp som första reklam som tar en fjärdedel av hemsidan en ruta.
Promoted by Mircosoft
sedan under att de rekommenderar att man kör edge för hastighet, säkerhet och PRIVACY.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Sorten:

Okej ska förklara lite närmare Windows 7 slutade uppdateras med säkerhetsuppdateringar på den här länken kan du läsa mer ifrån Microsoft om när Windows 7 slutade stödjas med säkerhetsuppdateringar!

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/supporten-f%C3%B6...

När Microsoft inte längre stödjer operativsystemet så innebär det att hackare kan öppna säkerhetshål i operativsystemet som Microsoft inte längre kommer fixa till och därför ska man alltid vara på ett operativsystem supporterat av Microsoft. Om man dock har datorn helt offline och inte har den ansluten till internet är den givetvis inte en säkerhetsrisk längre.

Hoppas du känner dig nöjdare med detta!

Jasså inte ens säkerhetsuppdateringar. Jag tror frugans laptop har windows 7 så får se hur vi gör med den.

Permalänk
Medlem

Spännande att min speldator inte kan köra Windows 11 enligt deras verktyg. Men min verkligen enkla server får tummen upp. Antar det är något program som är boven i det hela.

EDIT2: Behövde aktivera TPM på moderkortet så var det löst.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bonovox85:

W11 kommer med sannolikhet bomba stort iaf vid release med krav på TPM vilket sannolikt de absolut flesta som kör W10 inte har. Samt om man ska behöva göra inställning i BIOS för det ska fungera på maskiner som har det så blir det än mer niche. De flesta PC användare har ingen aning om hur man gör sånt här.

Tror på stor flopp även om det verkar vara ett najs OS.

En tanke kan ju också vara att Windows 11 skall vara en anledning att köpa nya datorer (och det kommer ju köras på alla nya som säljs). Förra året fick ju branschen nytt liv av att många hemmajobbare uppgraderade, men risken är ju att det bara var en temporär ökning.