Permalänk
Medlem

YouTube buffra extremt mycket

Sen snart 3 veckor tillbaka buffra YouTube klipp extremt länge innan dom starta " om dom ens starta " och när klippen väl börja spelas är det 144p upplösningen, höjer jag till 1080p börja det buffra igen.

Skrev bredband 2 då det är dom som leverar fiber till mig. Ha provat startas om routern, och manuellt bytt DNS server. uppdaterad firmware, Återställts routern, inget hjälper. Samt sitter på 250/100 Mbit/s

Vet att YouTube hade problem för något/ några år sen. Där det va mycket buffrande i typ hela Sverige. Kan detta vara ett problem som ha återkommit ??

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Upplever precis samma här, fast med Telia.

Visa signatur

- none -

Permalänk

Bredband 2 här också. Har haft samma problem med vissa videos, inte alla dock. Står och tuggar länge och väl innan de ens vill starta och när de gör det så laggar det titt som tätt. De som varit strul med har varit uppladdade under april, kanske bara är en tillfällighet 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Enstaka videor gör så för mig, och det är alltid samma, dvs jag kan komma tillbaks till dem några dagar senare och det är då samma beteende. De flesta fungerar helt perfekt. Så jag tror det antingen beror på att de ligger på servrar som svarar dåligt, eller att de är uppladdade med annan "teknik" som fungerar sämre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Samma problem här (ownit).

Permalänk
Medlem

Samma här, har gigabit från Ownit. Det verkar alltså ligga på Youtubes sida.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Upplever sporadiskt samma sak (ComHem/Tele2). Verkar ligga hos Youtube, som sagt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Samma här med Bredband 2, men det var även så med Universal innan de slogs ihop för någon vecka sedan. Jag tänkte först det berodde på min YT-adblocker alternativt Pi-Hole men så är det kanske inte alltså. Jag får oftast refreasha sidan eller spola lite framåt och bakåt innan det kommer igång.
Äldre videor med få visningar kan vara hopplösa att få fart på

Permalänk
Medlem

Testade flera videos av olika kategorier. Sitter på 100/100 öppen fiber hos Comviq bredband (får ut 120+/120+) men inget buffrar på 1080p.

Permalänk
Medlem

Samma här. Har A3 100/100.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Sporadiskt liknande problem för mig också med Ownit.
Vissa videor tar tid att starta och kan sen stanna och buffra periodvis, och kvaliteten går ner.
Vissa videos verkar inte påverkas alls?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Får det till och från både hemma med Ownit och på jobbet via Tele2 eller VPN som går genom ett helt annat land.

Det är ganska tydligt att det ligger hos Google, inte ISP om nu inte alla ISP plötsligt har ändrat på något.

Permalänk
Medlem

Från och till här, inget konstant men absolut så det kan upplevas som störigt. Framför allt om man hoppar mkt i klippen. Har Bahnhof 1 gb.

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Medlem

Ibland likadant här. Bahnhof 1000/1000.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Jag har samma här och håller på att bli galen! Bredband2 100/100

Jag ringde till Bredband2 i veckan och dom sa att dom visste precis vad felet var och skulle ge mig ett "publikt ip" och det kunde ta ett par dagar, har svårt att förstå hur det skulle hjälpa men visst.

Permalänk
Medlem

Har ni testat VPN? Då borde ju vägen datan tar ändras, är problemet kvar så är det youtube felet ligger hos.

Permalänk

Fyller på, Bahnhof för mig.

Visa signatur

ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC - AMD Ryzen 9 5900X - ASUS TUF GAMING B550M-PLUS - HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 32GB (2x16GB)

Permalänk
Medlem

Samma här.
Telia

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Har ni testat VPN? Då borde ju vägen datan tar ändras, är problemet kvar så är det youtube felet ligger hos.

En tidigare person i tråden har gjort det.

Jag har provat olika enheter, mobil, tv, dator, med tredjepartsappar också.

Kollar man på statistikrutan man kan få fram på videorna ser man hur den tappar uppkopplingen helt.

Permalänk
Medlem

Instämmer i kören med de som har haft problem de senaste veckorna. Har A3 som ISP. Nätet har överlag känts slött men främst så är youtube det.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Ett par funderingar - ni som har problem, har ni IPv6 aktiverat?

Sedan har YouTube inte en server utan många, så det skulle kunna vara så att det är en enskild server som strular.

Medan videon spelas så går det att högerklicka på den och välja "stats for nerds" för att se litet mer data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Ett par funderingar - ni som har problem, har ni IPv6 aktiverat?

Sedan har YouTube inte en server utan många, så det skulle kunna vara så att det är en enskild server som strular.

Medan videon spelas så går det att högerklicka på den och välja "stats for nerds" för att se litet mer data.

Har allt aktiverat så det ska gå men när jag testar* utåt så används bara IPv4.

Vad ska jag kolla på för något i "stats for nerds" för jag har öppnat där och den tappar connection totalt, jag kan surfa utan problem och kört hastighetstester som visar normal hastighet samtidigt också.

* https://test-ipv6.com/index.html.sv_SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av knedy:

Har allt aktiverat så det ska gå men när jag testar* utåt så används bara IPv4.

Vad ska jag kolla på för något i "stats for nerds" för jag har öppnat där och den tappar connection totalt, jag kan surfa utan problem och kört hastighetstester som visar normal hastighet samtidigt också.

* https://test-ipv6.com/index.html.sv_SE

OK, det var bara en tanke. Har ni provat olika webbläsare också?

I firefox så har du "Web Developer Tools" (jag kör engelsk version) och där kan du kolla på nätverkskommunikationen också.

Det som är intressant är då raderna med "videoplayback" enligt nedan exempel.

I kolumnen "Domain" ser du vilken server som används, ute till höger ser du responstider. Status kan eventuellt också ge intressant info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

OK, det var bara en tanke. Har ni provat olika webbläsare också?

I firefox så har du "Web Developer Tools" (jag kör engelsk version) och där kan du kolla på nätverkskommunikationen också.

Det som är intressant är då raderna med "videoplayback" enligt nedan exempel.
https://www.bedug.com/pics/YouTubeNet.png

I kolumnen "Domain" ser du vilken server som används, ute till höger ser du responstider. Status kan eventuellt också ge intressant info.

Jo testat andra webbläsare, men också mobil och tv med tredjepartsappar.

Däremot provade jag nu att koppla från wifin och kört 4G på mobilen, då fungerade det utan problem! Videon börjar buffra och går ner i 144p, jag slår av wifi, och videon startar direkt igen och kan köra i 1080p. Slår jag igång wifi igen så buffrar det igen.

Måste väl vara samma server hos Google den kopplar till då så felet borde ligga i marknätet i Sverige? Jag bor uppe i Umeå för övrigt och är inte ensam här i stan att uppleva detta problem heller.

Edit: det är inte heller bara äldre klipp utan kan vara nyuppladdat, t.ex den här för mig: https://youtu.be/kBXoIU_YhqQ
Laddades upp för några timmar sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Fyller på, Bahnhof för mig.

Yup, 500/500

Permalänk
Medlem

Händer här också, Telia.

Vissa videos är stört omöjliga att titta på och vissa verkar flyta på som vanligt.. Mycket strul med att kvalitén går in på 144p dock.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Blir väldigt glad att läsa detta, för jag har också samma, och jag tror det började för 3 veckor sedan här också, och jag har fanimej provat allt jag kan tänka mig. Annan DNS, resettade min Pi-hole, körde utan Pi-hole, ändrat Wifi, ominstallerat Youtube appar m.m.
Händer på alla mina enheter (Apple TV och iOS främst där jag märker det, för där jag kollar mest).

Och precis som andra sagt är det inte alla videor.
Kollade denna idag utan problem: https://www.youtube.com/watch?v=mpayqVGmKyo
Denna började buffra efter 10 minuter och fick inte stopp på det (just nu funkar den inte alls): https://www.youtube.com/watch?v=trIiUXdEyo0

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddan:

Från och till här, inget konstant men absolut så det kan upplevas som störigt. Framför allt om man hoppar mkt i klippen. Har Bahnhof 1 gb.

Har också Bahnhof 1Gb, samma problem som alla andra. Började fundera på om det var Adblock och Adguard som ställer till det? Kör jag i browser som saknar reklamblockerare verkar problemet inte uppträda så ofta. Problemet är intermittent, dvs. dyker upp sporadiskt.

Tydligen har YT problem. Överbelastade servrar på grund av pandemin kanske?

Permalänk
Sötast

Antog att det bara var Telia, de hade ju en fuckup för ett par år sedan som såg likadant ut.

Skönt att det inte bara är jag, eller min operatör... då bör väl detta patchas snabbare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Blir väldigt glad att läsa detta, för jag har också samma, och jag tror det började för 3 veckor sedan här också, och jag har fanimej provat allt jag kan tänka mig. Annan DNS, resettade min Pi-hole, körde utan Pi-hole, ändrat Wifi, ominstallerat Youtube appar m.m.
Händer på alla mina enheter (Apple TV och iOS främst där jag märker det, för där jag kollar mest).

Och precis som andra sagt är det inte alla videor.
Kollade denna idag utan problem: https://www.youtube.com/watch?v=mpayqVGmKyo
Denna började buffra efter 10 minuter och fick inte stopp på det (just nu funkar den inte alls): https://www.youtube.com/watch?v=trIiUXdEyo0

Kollade på samma LGR tidigare under dagen, den stannade inte men gick ner från 4K till 360.. Buffrandet kommer titt som tätt. Övriga streamingtjänster jag har här hemma funkar helt klockrent, bara YT som buffrar.
LGR-videon verkar funka nu.

"Video platform YouTube will change its video quality to standard definition by default for users in the European Union, the company announced Friday.

The move comes after a conversation Internal Market Commissioner Thierry Breton had with Google’s CEO, Sundar Pichai, and YouTube’s CEO Susan Wojcicki. Streaming service Netflix made a similar pledge on Thursday."
https://www.politico.eu/article/youtube-adjusts-video-quality...

Observera att detta var i mars 2020. Frågan är om detta fortfarande sker?
Funderar lite på att dra igång en VPN-lina till USA och kolla om det funkar bättre..