Permalänk
Medlem

Har upplevt samma jag med, Bahnhof 100/100 enbart ubiquiti utrustning och får ut full hastighet med låg ms i hela huset men ändå buffring till och från ingen logik i vilka videor eller hur stora/små dom är i antalet tittare.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

250/250 Bahnhof. Videos startas oftast direkt. Men kan buffra till och från sen. Får ofta ladda om sidan. Även om jag kollar på typ Twitch så kan det börja buffra helt random. Och samma för mig att det finns ingen logik i vilka videos det gäller. Jäkligt störigt är det iaf. Men "skönt" att veta att man inte är ensamen om problemet.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

För mig buffrar det inte när jag slår av wifi och använder mobilnätet på min telefon, samma video och allt. Funkar det så för er också?

Permalänk
Medlem

Irriterat mig på detta ett par gånger idag. Såg denna tråd och nu förstår jag varför.
Har Telia 250/250

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Man skall också tänka på att även om det är olika operatörer så "tunnlar" de ibland trafik i samma stomfiber, så det skulle kunna vara att trots att det är olika operatörer så skulle det kunna vara ett gemensamt fel.

Nu har dessutom bl.a. Telia gått över från routing till layer 3 switching så det är nu inte lika enkelt att se vilken väg trafiken tar och var det eventuellt är fel.

En annan tanke är att det på vägen är något som är tokigt med just layer 3 switching så att trafiken dirigeras fel väg och en switch någonstans "bottnar" och tappar paket. Haken är att traceroute inte fungerar med layer 3 switching. Layer 3 switching lär dock ge bättre prestanda, vilket är varför operatörerna valt detta.

Permalänk
Medlem

Upplever samma sak med Comhem bredband!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag tweetade åt Team Youtube och självklart fick jag standardrespons med länk till felsöknings steg och hur man skickar in feedback:

Felsöka problem med videostreaming: https://support.google.com/youtube/answer/3037019

Skicka feedback: https://support.google.com/youtube/answer/4347644

Men är vi nog många som skickar feedback kanske nåt händer... kanske...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem, varken i 1080 eller 4k

Permalänk
Medlem

Tittar väldigt mycket på youtube och har haft dessa problem i mer än 3 år!
Och det handlar då om tre problem som jag har märkt av.
1, klipp som är sega hela tiden även om man tittar på dom flera gånger/dagar/veckor senare.
2, klipp som är sega när dom är ganska nyuppladdade.
Detta kan vara att alla upplösningar/etc kanske inte är helt omkodade av youtube och/heller att få servrar har filen så man får en seg server/server långt bort.
(och 1 och 2 har inget med vilken kanal det är utan ett klipp kan funka felfritt men ett annat krångla).

3, I stort sett allt är segt en viss tid.
Är ganska säker att youtube helt enkelt drar ner hastigheten på större användare, tex 1-2 dagar efter man har tittat/laddat ned extra mycket så är nr 3 väldigt vanligt för mig i 2-4 dagar.

Jag laddar ned en del youtube klipp för tittande senare/utan uppkoppling/för att youtube buffrar/etc.
Detta gör jag med hjälp av https://youtube-dl.org/ och https://jdownloader.org/ (finns ju även plugins som dock krånglar mer än jd/ydl)
JA använder båda delvis för att när youtube ändrar nåt (vilket dom gör ofta!) så slutar oftas inte båda att fungera samtidigt.
Men även för att det verkar som att när youtube drar ner hastigheten så handlar det oftas bara om att dom gör det på ett "ställe"/"program".

Om webläsare är segt så funkar oftas jd/ydl bra/bättre.
Dvs när firefox blir för "segt" för min del så laddar jag ned med tex ydl i 1-2 dagar innan det "segas ned", då funkar jd i 1-2 dagar innan det "segas ned" och då funkar det oftas bra i firefox igen.
Byta till chrome/edge har hjälpt nån enstaka gång under 3+år så är ingen direkt idé att ens prova det (för min del i alla fall).
Samma sak med plugins dessa använder ju sig av firefox/chrome/etc och funkar lika bra/dåligt som webläsaren i sig gör, dvs inte värt o prova.

Skrivet av lambdan:

Men är vi nog många som skickar feedback kanske nåt händer... kanske...

Om vi är ett par miljader som skickar inom 2-3 timmar så kanske det finns en liten chans att dom svarar nåt halv vettigt men tro inte att dom kommer åtgärda nåt!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag har Telia 500/100 och har upplevt problemen ni beskriver.
Testade att använda min vpn och sedan dess har jag knappt märkt av något.

Min spontana tanke är att det har med routingen att göra och att av någon anledning tar trafiken en väg som resulterar i att vissa klipp vägrar buffra alls för att senare funka ok långt efter. Även om klippen startade så buffrades det så ofta att det inte gick att kolla på vissa av klippen. Alternativt gick upplösningen ned till nivåer som var löjligt lågupplösta och då var det ingen idé att kolla alls.
Tappade även oerhört många frames där klippet kunde fortsätta spela ljudet men bilden stannade upp helt.

Förhoppningsvis löser det sig snart och även om det inte är idealt att använda vpn så verkar det funka för mig iallafall.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jag brukar också dra ner filmer från Youtube med youtube-dl men jag tycker det också blivit väldigt segt på sistone. Det börjar bra, typ maxar min 100/100 lina (ca 10 MB/s ner) men ganska fort går det ner till enstaka KB/s. Jag har tänkt dock att det är för att dem throttlade mig (jag försökte dra ner en hel spellista med 480 filmer) men det kanske är kopplat till dessa problem också.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Just nu fick jag en video som strular. Hastigheten verkar falla till 2Mbps helt abrupt.

Så det är något som hickar. Men om det är lika för alla operatörer så borde det vara YouTube som har en bugg.

Permalänk
Medlem

Handlar om olika youtube-servrar, inget lokalt.

Går det långsamt så hjälper det att starta om uppspelningen eller nerladdningen (om man nu laddar hem saker från dem.)

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan instämma. Sitter på gamla bredbandsbolagets fiber, numera telenor. Inga problem med övriga nättjänster, men just enstaka YT-klipp kan sluta buffra och det är väldigt random. Vissa klipp vill bara inte starta/spela ordentligt. Bufferstopp direkt eller efter ett par sekunder. Några börjar men i extremt låg upplösning. Medan andra klipp kan precis gå som väntat. Kan vara klipp från en och samma kanal som beter sig helt olika.

Har pågått i en vecka eller mer nu.

Permalänk
Medlem

Kan joina er med Telenor 500/500. Sjukt galet att titta på något stundtals.
Allt börjar på runt 480ish och man måste manuellt ändra till fullhd

Permalänk
Medlem

Telenor 200/200, började också för några veckor sedan. Videor buffrar eller går ner till 480p ibland slumpmässigt. Skicka tråden till någon CTO tack!
Får en känsla av att byte av adblocker hjälpte lite men säkert bara slump.

Permalänk
Medlem

Senaste veckorna så kan videon stanna någon minut in för att buffra, aldrig varit med om tidigare. Bahnhof 100/100 lina

Permalänk
Medlem

Instämmer att det är samma problem även för mig. Rätt så irriterande faktiskt då jag tittar mycket på YouTube. Brukar ladda om sidan och försöka igen då det helt slutar buffra ibland. Särskilt problematiskt när jag vill hoppa fram lite i videos och spelaren inte alls vill samarbeta; titta på tidsstämpel och ladda om sidan och hoppa fram. Tidsödande men mest irriterande småmoment.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]

Permalänk
Medlem

Samma här med Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dcxs:

Telenor 200/200, började också för några veckor sedan. Videor buffrar eller går ner till 480p ibland slumpmässigt. Skicka tråden till någon CTO tack!
Får en känsla av att byte av adblocker hjälpte lite men säkert bara slump.

Jag kan (nästan) bekräfta att detta inte handlar om reklamblockering eller dylikt eftersom jag har premium så ni behöver inte stänga av sånt. Telia, samma problem senaste veckorna. Vissa videor går aldrig igång med "prefer image quality" i settings och kör man auto så buffrar det fortfarande men börjar spelas upp i 144/240p typ. Samtidigt kan man stänga ner den sega videon och ta en annan som kan spelas upp i 4k direkt utan buffrande så det är inget fel på nätverket.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Jag har likande problem och har haft i kanske två veckor. Har Internetbolaget och 1000/100.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har tyckt att Youtube har varit halvsegt sen ett tag tillbaka, det verkar fungera bättre när jag använder VPN.
Bahnhof som operatör, Mullvad som VPN.

Permalänk
Medlem

Samma här, Bahnhof. Sjukt skönt att se den här tråden, annars hade jag lätt kunnat blivit galen

Visa signatur

i5 8600k & RTX 3080 KFA2

Permalänk
Medlem

Samma här, Ownit 1000/100. (Kör med internetkabel så det är inte WIFI eller något annat som strular)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk

Haft samma problem under en vecka nu. Buffrar så in i helvete. Banhof 500/500. Är youtube för har samma problem med telefonen när jag kör på 3s nätverk

Permalänk
Medlem

Jag har också haft problem med youtube i ett par veckor, för mig så startar nästan alla videos i potatis upplösning, som jag sedan manuellt måste växla över till något bättre och det är oftast inga problem med buffrande efter det för mig.

Permalänk
Avstängd

Samma problem i snart 1 år. Telia 100/100.

Vissa kanaler drabbas betydligt oftare än andra i min erfarenhet (Tarkov-spelare som DeadlySlob t.ex.)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Jag har också haft problem med youtube i ett par veckor, för mig så startar nästan alla videos i potatis upplösning, som jag sedan manuellt måste växla över till något bättre och det är oftast inga problem med buffrande efter det för mig.

Kör du med ad-block? Youtube brukar gilla att starta videos i lägsta upplösning då.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Samma problem här Bahnhof 250/250 via IP-Only, polare som bor ca 2km från mig med Bahnhof via Telia Öppen Fiber upplever ej samma problem.

För alla andra problem vad har ni för fiber leverantör?

Permalänk
Musikälskare

Trodde det hade blivit bättre men nu är det fan samma mög igen... Har till och med provat med Youtube Premium ett tag utan nämnvärda resultat

Man måste ner i upplösningen 240p ibland för att det inte ska börja buffra på vissa videos, jag la ett ärende hos Telia och frågade om dom känner till problemet. Gjorde en felsökning på deras hemsida men så klart var allt i sin ordning...

Börjar bli lagom less känner jag

EDIT: Provar NordVPN och det verkar vara bättre nu *ta i trä*, men surt att behöva betala för en tjänst bara till youtube om så är fallet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?