Se Microsoft avtäcka nästa version av Windows klockan 17:00

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Det kan nog vara så att den läckta versionen är speciell dock. Det skall ju också vara möjligt att fortsätta som (dev-)insider även om man inte uppfyller kraven, men bara om man var insider redan innan.

Så det funkar nu och inte sen? knappast

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Ett billigt skit kinakort, då jag bara använder datorn som kontorsdator och inbyggd grafik.
Machinist står det på kartongen och bioset är ett American Megatrends Inc.
Nu är du imponerad över värstingprylarna va? hihihi

Jag tror inte ditt exempel kan användas som någon allmängiltig slutsats för att stödet saknas på billigare moderkort när det är en kinesisk bootleg-produkt i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jimsofie:

Securestart kan du ju kolla på

Jag kika under alla menyer som existera.. Jag kan aktivera secureboot men det finns inte en stavelse ens om TPM 2.0 eller PTT någonstans om jag ändrar den till enable.. Så är det dolt menar du, så att bara man aktiverar secureboot så är TPM aktiverat även att det inte står någonstans?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tror inte ditt exempel kan användas som någon allmängiltig slutsats för att stödet saknas på billigare moderkort när det är en kinesisk bootleg-produkt i alla fall.

mer undantag än regel ja.. Men det kan nog komma ut en hel del begagnat prylar när win10 får EOL även innan när folk "villha" suget efter win11..
Även om mitt kort är skräp, så fungerar det alldeles ypperligt.. Det går svalt, det laggar inte det minsta av det jag använder datorn till... jag tror inte jag har sett CPUn ligga över 25% belastning mer än några minuter vid uppstart av dator o massor program som autostartas.
Men det skulle ju inte duga att spela spel med garanterat. hahahaha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309108:

Jag kika under alla menyer som existera.. Jag kan aktivera secureboot men det finns inte en stavelse ens om TPM 2.0 eller PTT någonstans om jag ändrar den till enable.. Så är det dolt menar du, så att bara man aktiverar secureboot så är TPM aktiverat även att det inte står någonstans?

återställ bios till fabriksinställningar o titta om ngt går att ändra, kör uppgradering o se vad det klagar på

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jimsofie:

återställ bios till fabriksinställningar o titta om ngt går att ändra, kör uppgradering o se vad det klagar på

Det finns inga nya biosuppdateringar att ladda ner vad jag vet... Modekorts tillverkaren har ingen hemsida... Billigt kinaskit är billigt av en anledning... Man får vad man betalar för här i livet, sägs det ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soitora:

Har också en 20-1 (19) pin TPM Header på mitt Maximus VII Hero (Z97). Verkar ju helt omöjligt att få tag i för en rimlig peng. Som tur var kan min polare ev skapa en själv med verktygen på universitetet. Eller de ska iallafall göra ett projekt med det om tre månader när IC (Infineon SLB9665) kan levereras till oss.

Vill dock inte satsa allt på detta, hade vart gött om man kunde hitta en TPM-L R2.0 (TPM-M R2.0 är för 14-1 (13) pin) igen. Kontaktade Inet och Webhallen ifall de har någon möjlighet att köpa in det igen.

Denna ska fungera på asus 20-1 och ge 1.2-stöd vilket ändå är hard floor. Då det inte var några pengar så har jag beställt en och ska utvärdera.
https://www.ebay.co.uk/itm/161687737377

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airborne:

Väderikonen går att ta bort från aktivitetsfältet, jag störde mig på den och tog bort den. En anledning till att den visar fel är också att man får gå in och ställa in sin ort men jag ville inte ha den ändå, går hellre in på en riktig vädersida och kollar om jag behöver.

Berätta gärna hur du fick bort väderikonen, har försökt flera gånger men misslyckats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Berätta gärna hur du fick bort väderikonen, har försökt flera gånger men misslyckats!

Högerklicka i Taskbaren, välj News and interests, välj Turn off

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Högerklicka i Taskbaren, välj News and interests, välj Turn off

Stort tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

För mej är Windows 10 operativsystemet som fungerar i högst 10 timmar, därav "10" i namnet. Sedan fryser datorn eller BSoD dyker upp.

Jag förväntar mej att Windows 11 är som Windows 10, men en timme längre.

Då kan du inte data

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimsofie:

Så det funkar nu och inte sen? knappast

Jag håller med om att det låter skumt, men Microsoft säger som sagt att man som insider kan ignorera kraven (fast bara en gång; man blir inte insläppt igen om man behöver nollställa).
Uppenbarligen har de alltså ett sätt att kringgå kraven, så det är ju inte omöjligt att den läckta versionen är sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Då kan du inte data

Ja data är hur lätt som helst, man behöver bara lära sig 0 och 1.

Permalänk
Medlem

Enligt en post på Reddit så kollar appen om man möter soft floor nivån. "The health checker reports compatibility based on the Soft Floor requirements, that is your PC must support all the hard floor and soft floor requirements." "If you don't meet the soft floor requirements you can still install it, but "not recommended". If you don't meet the hard floor requirements it won't let you install Windows 11 at all."

Det här med CPU stöd, så är det soft floor enligt tråden på Reddit: "Lastly, if your CPU is "unsupported", according to the below lists, the health checker will report unsupported, but that won't stop you from installing it as that's a soft floor requirement." Reddit tråden: https://www.reddit.com/r/Windows11/comments/o7jair/clearing_u....

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Då kan du inte data

Data? Stryktipset, det binära systemet eller vad?

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Känns som att det finns lite väl många pekpinnar här på forumet.

Kanske det. Men trist när det är en negativ stämning med allt gnäll oavsett ämne. Roligare när man kommer med något positivt eller uppbyggande idér.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som inte kan starta Windows 11 PC Health Check sedan några timmar tillbaka? Ser ut som om den försöker självuppdatera men misslyckas (i sann microsoft-anda) och bara stängs ned.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Någon mer än jag som inte kan starta Windows 11 PC Health Check sedan några timmar tillbaka? Ser ut som om den försöker självuppdatera men misslyckas (i sann microsoft-anda) och bara stängs ned.

Samma här, men skulle ev komma en uppdatering till den idag. Så kan ju vara det som är på g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grensman:

Samma här, men skulle ev komma en uppdatering till den idag. Så kan ju vara det som är på g.

Ladda precis hem filen från Microsoft, men det är fortfarande samma signatur/datum/tid som på den jag tog hem igår.

Permalänk
Medlem

Den jag har fungerar fortfarande:

PC Health Check app (Checks if your PC meets all the system requirements for Windows 11)
https://aka.ms/GetPCHealthCheckApp

Version 2.1.210623002-s2

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av maweric:

Känns som att det finns lite väl många gnällspikar här på forumet.

Folk har alltid gnällt på windows och 11an är inte problemfri.

Jag tycker argumenten som framförs är bra och vi får se hur Windows 11 blir.
Den blir mer krävande och om Microsoft med "våld" tvingar äldre datorer att uppdatera till denna så kommer det bli mycket skit.
Jag själv hade tillgång till laptops med hdd och de var knappt användbara i windows 10, skulle de få in 11an, så "obrukbara".

Jag själv gillar inte att windows är tungdrivet av väldigt många orsaker, men vi system requirement säger inte om hur tungdrivet de är. Det är mer vilken hårdvara Microsoft rekommenderar.

Fördelen med lättdrivet är:
1: Mer batteri
2: Går att köra på väldigt enkla system, jag tänker då främst på industrilösningar som en dator som sitter i ett arbetsredskap eller panel.
3: Lätt att köra väldigt många VM utan att resurserna försvinner.
4: Mer kraft åt sina vanliga program..
5.. osv..

Min poäng är alltså att jag vill att windows 11 ska flyta på bra med en 1 kärnig dator och 1GB ram.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ladda precis hem filen från Microsoft, men det är fortfarande samma signatur/datum/tid som på den jag tog hem igår.

Nu skall den vara uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min poäng är alltså att jag vill att windows 11 ska flyta på bra med en 1 kärnig dator och 1GB ram.

Lägg till 3 kärnor och öka 2GB RAM, så är vi hemma! Dock verkar Microsoft helt ha övergett allt som är mer än 5 år gammalt iom Windows 11.

Min önskedröm är fortsatt stöd för 32-bitars UEFI, men där verkar mina drömmar redan ha gått i kras.

Tack Microsoft för att ni vilseledde alla att 7"-plattor var framtiden!

Permalänk
Medlem

Blir att vänta på OpenShell så man kan få en vettig UI och startmeny
Samt program som ShutUpWin10 för att blockera allt skräp

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu skall den vara uppdaterad.

Laddade hem den för tredje gången nu. Filegenskaper ger "Innehåll skapat: 2021-06-23 11:19", samt att filen är signerad 2021-06-23 11:27 fortfarande.

Får du hem någon annan fil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Laddade hem den för tredje gången nu. Filegenskaper ger "Innehåll skapat: 2021-06-23 11:19", samt att filen är signerad 2021-06-23 11:27 fortfarande.

Får du hem någon annan fil?

Samma här

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=er2yVRl4C3g

Detta gjorde jag och lyckades installera windows 11!

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Teddis:

Denna ska fungera på asus 20-1 och ge 1.2-stöd vilket ändå är hard floor. Då det inte var några pengar så har jag beställt en och ska utvärdera.
https://www.ebay.co.uk/itm/161687737377

Får gärna återkomma om du minns, så ser vi om man själv ska slå till

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kexet70:

https://www.youtube.com/watch?v=er2yVRl4C3g

Detta gjorde jag och lyckades installera windows 11!

Saknas det inte massor i win11 nu? Dels eventuellt stöd vid vissa spel/appar samt drivrutiner?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Laddade hem den för tredje gången nu. Filegenskaper ger "Innehåll skapat: 2021-06-23 11:19", samt att filen är signerad 2021-06-23 11:27 fortfarande.

Får du hem någon annan fil?

Jag har inte hunnit testa, men det annonserades på twitter.