Microsoft: "Säkerhetsuppdateringar till Windows 10 upphör tidigast år 2025"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Säkerhetsuppdateringar till Windows 10 upphör tidigast år 2025"

Det finstilta i Windows 11-materialet berättar mer om framtiden för Windows 10, medan forumet benar ut hur Trusted Platform Module fungerar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har redan installerat Win 11 i unraid med gpu/usb passthrough. Testade lite spel men kommer nog avvakta mer användande tills jag har ett mer betrodd källa på ison

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Ja, alltså Microsoft försökte kräva detta för fem år sedan med windows 10 men de insåg att det inte var många som skulle klara av att installera tian då.
TPM 2.0 must be present and enabled by default for all new Win 10 PC`s
https://www.tenforums.com/windows-10-news/50204-tpm-2-0-must-...
Advancing security for consumers and enterprises at every layer of the Windows 10 Stack
https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/blog/2016/06/29...

Själva idén med TPM är ju bra men den faller lite på en av punkterna om Remote Attestation, där om jag inte räknat ut helt fel så finns möjligheten att regelbundet kolla igenom ens dator om man har en "elak" kod, vad som är elak kan ju vara vad som helst om Microsoft får bestämma. https://security.stackexchange.com/questions/187820/do-a-tpms...
exempel: "Om en ond tillverkare sätter TPM att tro att ett välkänt tillstånd är en där skadlig DRM och annan rättighetsbegränsande programvara är aktiverad, har vi ett problem. För nuvarande TPM: er är det helt upp till dig att bestämma vilken programvara du vill köra! De begränsar inte dina rättigheter."

Sen gör de en presentationsvideo där inget om detta nämns och sedan får en del panik...
Lite mer information kan man tycka att Microsoft borde lämnat ut om detta.
Väntar är väl klart lugnast.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Med win 10 kom DX12 och det motiverade många att uppgradera tidigt.
Vad med win 11 finns det för fördelar innan det behövs bytas till??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Microsoft konto för att kunna sluföra installation av Windows 11, visste väl att det fans nån hake, har 0 användning av ett MS konto....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

MM test min dator för win 11 den var inte kompatibel för win 11 lite mysko
sen säger inte test programmet vad som klickar för win 11 så man kan fixa det ...
får väl ta och gå över till Linux den dagen win 10 upphör ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Microsoft konto för att kunna sluföra installation av Windows 11, visste väl att det fans nån hake, har 0 användning av ett MS konto....

Exakt det där som får mig att gärna vänta tills 2025 för att se om de backat på den biten.

Har aldrig haft ett MS-konto för själva datorn, förutom ett Hotmailkonto från tidiga 2000-talet som aldrig används.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Så man måste ha ett microsoft cloud-konto för att logga in på sin lokala dator, svar nej. Blir Windows 10 tills det inte är ett krav längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Microsoft konto för att kunna sluföra installation av Windows 11, visste väl att det fans nån hake, har 0 användning av ett MS konto....

Skrivet av AplAy:

Exakt det där som får mig att gärna vänta tills 2025 för att se om de backat på den biten.

Har aldrig haft ett MS-konto för själva datorn, förutom ett Hotmailkonto från tidiga 2000-talet som aldrig används.

Skrivet av str8forthakill:

Så man måste ha ett microsoft cloud-konto för att logga in på sin lokala dator, svar nej. Blir Windows 10 tills det inte är ett krav längre.

Bara om ni kör Home.
Om ni har problem med det så använd Pro istället.
Men om ni har problem med att ha ett konto för att använda en enhet, vad har ni för telefon idag?
Android kräver Google-konto och iOS kräver Apple-konto... Eller är det bara coolt att vägra MS-konto?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Bara om ni kör Home.
Om ni har problem med det så använd Pro istället.
Men om ni har problem med att ha ett konto för att använda en enhet, vad har ni för telefon idag?
Android kräver Google-konto och iOS kräver Apple-konto... Eller är det bara coolt att vägra MS-konto?

Android kräver inte att man har google konto, det går bra att använda utan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

Bara om ni kör Home.
Om ni har problem med det så använd Pro istället.
Men om ni har problem med att ha ett konto för att använda en enhet, vad har ni för telefon idag?
Android kräver Google-konto och iOS kräver Apple-konto... Eller är det bara coolt att vägra MS-konto?

Så man slipper kontokrav om man kör Pro-edition?

Jag har bara Googlekonto till Android för att det är i princip krav om du vill kunna använda mer än bara medföljande appar till mobilen.

Och ja, MS-konton känns riktigt coola att inte behöva använda.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Bara om ni kör Home.
Om ni har problem med det så använd Pro istället.
Men om ni har problem med att ha ett konto för att använda en enhet, vad har ni för telefon idag?
Android kräver Google-konto och iOS kräver Apple-konto... Eller är det bara coolt att vägra MS-konto?

Har inget google-konto på min Android, varför måste man ha det?
IBM's vision var att ingen skulle äga en dator, man loggade in på en server och fick tjänsten levererad. Att tvinga en att köra ett cloud-konto för att logga in lokalt på en dator lutar åt samma håll. Det är inte en framtid jag tänker ta del av.

Och köpa Windows 11 Pro? kanske närmare 2025 då, Windows 10 Home går att konfiguera som man vill fortfarande . Om Windows 11 låser en in i "always online" cloud konto världen där ens identitet är bundet till allt man installerar på datorn via Microsoft, nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Android kräver inte att man har google konto, det går bra att använda utan.

Skrivet av str8forthakill:

Har inget google-konto på min Android, varför måste man ha det?
IBM's vision var att ingen skulle äga en dator, man loggade in på en server och fick tjänsten levererad. Att tvinga en att köra ett cloud-konto för att logga in lokalt på en dator lutar åt samma håll. Det är inte en framtid jag tänker ta del av.

Och köpa Windows 11 Pro? kanske närmare 2025 då, Windows 10 Home går att konfiguera som man vill fortfarande . Om Windows 11 låser en in i "always online" cloud konto världen där ens identitet är bundet till allt man installerar på datorn via Microsoft, nej tack.

Då får jag be om ursäkt, var helt övertygad om att Android krävde konto för att användas. Kommer man ens åt en Store utan konto?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Så länge datorn funkar om man rycker ut nätverkskabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Då får jag be om ursäkt, var helt övertygad om att Android krävde konto för att användas. Kommer man ens åt en Store utan konto?

Ja, men bara för att uppdatera förinstallerade appar om jag förstått det rätt. Jag använder alltid Google konto. Du kan under startup guiden välja att inte logga in med något Google konto om du inte vill. Samma sak på iOS med Apple konto

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Med win 10 kom DX12 och det motiverade många att uppgradera tidigt.
Vad med win 11 finns det för fördelar innan det behövs bytas till??

DirectStorage, så länge du har en NVMe SSD. I stället för att gå från SSD till RAM och vidare till CPU:n för att bearbetas och sedan tillbaka till RAM för att slutligen skickas vidare till VRAM på grafikkortet så kommer det gå SSD > RAM > VRAM. Att inte behöva involvera CPU:n, som har fullt upp med annat, i detta är guld värt, och kommer vara ett krav i framtida titlar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Då får jag be om ursäkt, var helt övertygad om att Android krävde konto för att användas. Kommer man ens åt en Store utan konto?

Du kan sideloada alla appar på Android, så Google Play är inget krav.

Sedan går det även fint att använda iOS utan koppling till iCloud.

Kommer aldrig att köra Windows med Microsoft-konto här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Exakt det där som får mig att gärna vänta tills 2025 för att se om de backat på den biten.

Har aldrig haft ett MS-konto för själva datorn, förutom ett Hotmailkonto från tidiga 2000-talet som aldrig används.

man kan koppla tex gmail till ms-konto om så behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Då får jag be om ursäkt, var helt övertygad om att Android krävde konto för att användas. Kommer man ens åt en Store utan konto?

Man kan side-loada alla appar, inte svårare än att ladda ned .apk filerna, föra över till mobilen, och dubbelklicka på dem i mobilens filhanterare. Man kan även snabbt skapa ett blankt gmail konto utan någon identitet bundet till det och köra med det utan några betalmetoder tillagda.

MS konto, nej tack. Det är bara en till attackvektor för identitets-stöld utan några som helst fördelar för slutanvändaren. Om man inte älskar Windows Store och kör allt genom det.

Permalänk
Medlem

Varför bölar folk på MS konto när det inte krävs på PRO enligt folk? Sluta köra Home om det är ett problem lol.
Och använda en Android mobil utan google konto, varför?

Hur nojiga är Sweclockers folk egentligen, tror ni alla att ni är Snowden och sitter med rikets säkerhet eller vad.

Jesus.

Permalänk
Medlem

Lite foliehattsvarning här ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Fråga till er som vet: Jag har retail version av Windows 10. Vid ominstallation av Windows när 11an kommit ut, kommer jag alltid behöva installera Windows 10 och sen uppdatera till Windows 11 varje gång? Känns ju rätt omständligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Fråga till er som vet: Jag har retail version av Windows 10. Vid ominstallation av Windows när 11an kommit ut, kommer jag alltid behöva installera Windows 10 och sen uppdatera till Windows 11 varje gång? Känns ju rätt omständligt.

Tror inte det. Tror det är som med Windows 10, en gång och sedan är den digitalt aktiverad och du kan installera Windows 11 direkt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Bara om ni kör Home.
Om ni har problem med det så använd Pro istället.
Men om ni har problem med att ha ett konto för att använda en enhet, vad har ni för telefon idag?
Android kräver Google-konto och iOS kräver Apple-konto... Eller är det bara coolt att vägra MS-konto?

This. Förstår inte varför folk är så anti att använda ett Microsoft-konto när dom använder en produkt ifrån Microsoft.
Foliehatten är på.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tror inte det. Tror det är som med Windows 10, en gång och sedan är den digitalt aktiverad och du kan installera Windows 11 direkt

Okej, de låter ju bra. Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Varför bölar folk på MS konto när det inte krävs på PRO enligt folk? Sluta köra Home om det är ett problem lol.
Och använda en Android mobil utan google konto, varför?

Hur nojiga är Sweclockers folk egentligen, tror ni alla att ni är Snowden och sitter med rikets säkerhet eller vad.

Jesus.

Ptja, prisskillnaden t ex. Är väl en 500 kr extra för Pro licensen (oem).
Och att många köper färdiga datorer samt laptops där licens medföljer och är det då Home så känns det surt att behöva betala för uppgradering till Pro bara för att slippa mer MS spioneri än nödvändigt.

Finns andra android stores där man inte behöver google konto eller något konto överhuvudtaget.
Samt så kan man bara installera dom programmen man vill ha på det gamla viset igenom att ladda ner installationsfilen och köra den.

Löjligt av MS att försöka kräva detta och ser inte att det kommer gå igenom.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

This. Förstår inte varför folk är så anti att använda ett Microsoft-konto när dom använder en produkt ifrån Microsoft.
Foliehatten är på.

Inte jag heller. Använt MS konto i princip sedan Windows 10 släpptes. Har varit väldigt skönt med syncning mellan datorer, t.ex. med teman mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

This. Förstår inte varför folk är så anti att använda ett Microsoft-konto när dom använder en produkt ifrån Microsoft.
Foliehatten är på.

Bästa jag läst på länge 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Man är "tvungen" att ha ett konto för att installera windows 10 också..
För att slippa måste man dra ur nätverkskabeln vid installationen när den frågar om login, då kan man välja att logga in lokalt, annars tvingar den på dig att skapa konto eller logga in med befintligt.
Kanske går med Win11 också?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Man är "tvungen" att ha ett konto för att installera windows 10 också..
För att slippa måste man dra ur nätverkskabeln vid installationen när den frågar om login, då kan man välja att logga in lokalt, annars tvingar den på dig att skapa konto eller logga in med befintligt.
Kanske går med Win11 också?

Går utmärkt att dra ur kabeln under installation och välja lokalt i Windows 11. (Än så länge)