Microsoft: "Säkerhetsuppdateringar till Windows 10 upphör tidigast år 2025"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Inte alls.

Har installerat Win10 flertalet ggr utan att ange nåt MS-konto, och det med närverkssladden ikopplad. Lösningen är att välja lokalt konto.

Då kör du med Windows 10 Pro. Med Home går det inte längre om du har nätverkssladden inkopplad.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Då kör du med Windows 10 Pro. Med Home går det inte längre om du har nätverkssladden inkopplad.

Har både pro och home och har gjort exakt likadant på båda licenstyperna. Home på två bärbara och pro på två stationära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har både pro och home och har gjort exakt likadant på båda licenstyperna. Home på två bärbara och pro på två stationära.

När gjorde du det sist på home? Jag gjorde det för ca 2 månader sedan och då fanns det inget val om lokalt konto. I början av Windows 10 så kunde man med Home versionen också välja lokalt konto men för ca 1.5 år sedan ändrade MS det. Källor: https://www.howtogeek.com/442609/confirmed-windows-10-setup-n...
https://www.windowslatest.com/2020/02/22/microsoft-is-making-...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

När gjorde du det sist på home? Jag gjorde det för ca 2 månader sedan och då fanns det inget val om lokalt konto. I början av Windows 10 så kunde man med Home versionen också välja lokalt konto men för ca 1.5 år sedan ändrade MS det. Källor: https://www.howtogeek.com/442609/confirmed-windows-10-setup-n...
https://www.windowslatest.com/2020/02/22/microsoft-is-making-...

Minns inte exakt när men isf så är det nåt MS gjort om nyligen. Dock så vill jag minnas att på bärbara så gjorde jag bara en uppdatering via USB-minne då WU inte ville funka. har även för mig det va nån dator vars drivrutiner för nätverkskortet inte fanns med i installationsmediat. Men det är väl bara byta tillbaka från Windowsinloggning till lokalt konto så är ju problemet löst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Minns inte exakt när men isf så är det nåt MS gjort om nyligen. Dock så vill jag minnas att på bärbara så gjorde jag bara en uppdatering via USB-minne då WU inte ville funka. har även för mig det va nån dator vars drivrutiner för nätverkskortet inte fanns med i installationsmediat. Men det är väl bara byta tillbaka från Windowsinloggning till lokalt konto så är ju problemet löst?

Ja, som jag skrev i inlägget, ca 1.5 år sedan. Och ja, det är bara o byta tillbaka efter att man gått igenom startup guiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Du behöver ingen TPM modul. Är inbyggt i cpu sedan 2017.

Som Teddis skrev så är min CPU för gammal. Har en I7 5775C som lanserades hösten 2014. Finns moduler att köpa till moderkortet men de tillverkas inte längre och säljs begagnade för mer än 2000 kr nu på nätet iom Windows 11.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Sett till funktionsuppdateringar för Windows 11 väljer Microsoft att frångå två släpp per år, till förmån för en större variant årligen. Med versionerna Home och samtliga Pro-utgåvor får stöd i 24 månader, medan Education och Enterprise förlänger detta till 36 månader.

Vad menad med detta? Blir det som telefoner där du bara får större uppdateringar en viss tid? I så fall låter det ju helt värdelöst.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Ja, som jag skrev i inlägget, ca 1.5 år sedan. Och ja, det är bara o byta tillbaka efter att man gått igenom startup guiden

👻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Som Teddis skrev så är min CPU för gammal. Har en I7 5775C som lanserades hösten 2014. Finns moduler att köpa till moderkortet men de tillverkas inte längre och säljs begagnade för mer än 2000 kr nu på nätet iom Windows 11.

Kostade 150kr på inet häromdagen...det är sopslut nu ser jag

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid göra lokalt konto endast för att få rätt namn på min användarmapp sen byter jag alltid till microsoft kontot efteråt.
Är det någon som sett hur användarmappen (den i users mappen) om den blir komplett från start nu eller om dom har samma 5 bokstävers problem fortfarande?
Annars brukar min bara heta Krakk om jag kör microsoft konto från start, grymt irriterande OCD problem så kan man ju inte ha det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Bara om ni kör Home.
Om ni har problem med det så använd Pro istället.
Men om ni har problem med att ha ett konto för att använda en enhet, vad har ni för telefon idag?
Android kräver Google-konto och iOS kräver Apple-konto... Eller är det bara coolt att vägra MS-konto?

Android kräver inget google-konto, men det underlättar förstås för uppdateringar mm.
Dock MS konto är bara nödvändigt om man vill använda vissa tjänster, av vilket jag inte behöver några..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Kostade 150kr på inet häromdagen...det är sopslut nu ser jag

Scalpers lägger beslag på dessa moduler 😛

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Inaktiv

Jahap dags att börja planera då.

Permalänk
Medlem

Om du har ett konto för något av följande så har du ett "Microsoft Konto".

Outlook.com (antar Hotmail ingår här)
Office (365 antar jag)
Skype
OneDrive
Xbox Live
Bing
Microsoft Store
Windows eller MSN.

Hade själv Xbox Live, Skype och ett Windows/Microsoft Messenger Konto innan.
Så loggade in med mitt Xbox Live konto på Windows 10.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Kommer självklart vänta. Det är aldrig en bra idé att vara först ut när det kommer till stora system som ett operativsystem. Kan dock bli en bra förändring om microsoft faktiskt tar hand om de problem som har plågat windows från xp-tiden, dock är jag mycket skeptisk till detta.

En annan fin liten grej dem gärna kan fixa är en ordentlig SCCM implementation där man slipper skit som "full CCMcache" pga deltapatchar eller att systemet inte kan särskillja på installerat/nedladdat material. Men det där är ett helt annat nystan.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Kostade 150kr på inet häromdagen...det är sopslut nu ser jag

Det är 14-pins varianten (ASUS TPM-M R2.0 TPM) du såg antar jag? Det är 20-pin connector på mitt moderkort tyvärr. ASUS TPM-L R2.0 TPM är den jag behöver.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Scalpers lägger beslag på dessa moduler 😛

Stod det inte crypto någon stanns? Då måste man köpa alla.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Du behöver ingen TPM modul. Är inbyggt i cpu sedan 2017.

TPM 2.0 kom väl ett par år senare?
Går iofs att uppgradera firmware från TPM 1.2 till TPM 2.0
Några tips att kolla om man redan har TPM installerat:
https://www.windowscentral.com/how-check-if-your-pc-has-trust...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Om du har ett konto för något av följande så har du ett "Microsoft Konto".

Outlook.com (antar Hotmail ingår här)
Office (365 antar jag)
Skype
OneDrive
Xbox Live
Bing
Microsoft Store
Windows eller MSN.

Hade själv Xbox Live, Skype och ett Windows/Microsoft Messenger Konto innan.
Så loggade in med mitt Xbox Live konto på Windows 10.

Ja, vad är ett "Microsoft Konto"
Icke online konto i Windows?
Office Enterprise konto som hanteras av dig men MS inte vet vad det är då du hanterar AD själv.
Bing??? är det något nytt och går det ens att registrera ett bing konto.
Skype, MSN? Den sämre varianten av ICQ? Där satt man i klistret. Var och varannan tjej som inte var dator nörd hade för eller senare ett MSN konto och att övertala dem att MSN var det sämre alternativet var lönlöst.

Blir alt för mycket ställen att logga in på.
IE6 är bra har jag hört. Ska vara svårt att ens skaffa ett MS konto där har jag hört.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Microsoft började ju jobba med att försöka köra androidappar på Windows Phone. Är det nu vi får se resultatet? Skulle inte chocka mig om Microsoft gör ett nytt försök med eget OS till telefoner snart.

Permalänk
Medlem

Har sökt efter en TPM modul att köpa löst till mitt moderkort men ingen butik har en sådan hemma och vet ej när dom får in. Inet webhallen med flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Win 11 är ju samma OS som Win 10, det är egentligen bara en kosmetisk patch med nya tillägg och funktioner.

Stämmer bra, alla standardprogram jag använder till W10 har fungerat utan minsta handpåläggning i W11.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Stämmer bra, alla standardprogram jag använder till W10 har fungerat utan minsta handpåläggning i W11.

Det är nog mer än så i bakgrunden exempelvis pratade de om att uppdateringar skulle vara 40% mindre och hanteras i bakgrunden vilket de inte kunde ha gjort utan och göra förändringar i kärnan tänker jag. Likadant när det gäller säkerhet och de säkerhetsuppdateringar som gjorts som är standard i Windows 11 kunde inte hellre ha genomförts utan förändringar i kärnan. Sen är det givetvis som så att Microsoft vill att applikationer till Windows 10 ska fungera även på 11 de vill ju inte att applikationer ska sluta fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På vilket sätt blir det bökigt o komma in i UEFI med secure boot aktivt?

Utan så är det bara hamra delete eller F2 när datorn startar så är maj inne. Med så månste man först starta Windows,. sen välja någon jävla meny med startalternativ och typ 10 steg senare är man inne. För folk som aldrig är inne i UEFI känns detta kanske OK men för mig som är inne kanske 20-30 gånger på en dag emellanåt när något skall finliras så känns det inte värt det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Pzyber:

Som Teddis skrev så är min CPU för gammal. Har en I7 5775C som lanserades hösten 2014. Finns moduler att köpa till moderkortet men de tillverkas inte längre och säljs begagnade för mer än 2000 kr nu på nätet iom Windows 11.

Även om du skulle få tag på en TPM-modul till ditt moderkort är din cpu för gammal. Den tillhör generation 5.
Intel meddelar att det krävs en cpu från generation 8 och senare för att kunna få stöd för TPM.
Det skulle innebära att det krävs en cpu från 2018 och senare.
Förmodar att det är samma sak med chipsets från Intel alltså att det behövs chipset i 300-serien (Coffee Lake) eller nyare för att få stöd för TPM i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Även om du skulle få tag på en TPM-modul till ditt moderkort är din cpu för gammal. Den tillhör generation 5.
Intel meddelar att det krävs en cpu från generation 8 och senare för att kunna få stöd för TPM.
Det skulle innebära att det krävs en cpu från 2018 och senare.
Förmodar att det är samma sak med chipsets från Intel alltså att det behövs chipset i 300-serien eller nyare för att få stöd för TPM.

Vart säger MS att du måste ha ha gen8 CPU för att få stöd för TPM?
MS säger att du måste ha en Gen8 CPU för att vara supporterad. Om du ha en äldre CPU men en TPM på moderkortet så kommer du kunna köra Win11 men 'its not adviced"

Det är mycket förvirring kring detta.

Citat:

Indeed, the more significant issue here may not be TPM requirements, but the fact that any Intel CPU older than 8th Gen does not make the cut for Windows 11. Unfortunately, that includes a lot of Surface devices, including Surface Studio 2 and Surface Pro 5. That caveat does not mean those computers can't run Windows 11; it just means Microsoft does not support them running Windows 11. It is an important distinction.

https://www.windowscentral.com/tpm-windows-11-what-it-means

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Även om du skulle få tag på en TPM-modul till ditt moderkort är din cpu för gammal. Den tillhör generation 5.
Intel meddelar att det krävs en cpu från generation 8 och senare för att kunna få stöd för TPM.
Det skulle innebära att det krävs en cpu från 2018 och senare.
Förmodar att det är samma sak med chipsets från Intel alltså att det behövs chipset i 300-serien eller nyare för att få stöd för TPM.

Tack, då behöver jag inte leta längre. Trodde bara de listade generation 8 iom att de har PTT-stöd men att det gick ändå med TPM-modul istället om man inte hade det i processorn.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andylindy:

Även om du skulle få tag på en TPM-modul till ditt moderkort är din cpu för gammal. Den tillhör generation 5.
Intel meddelar att det krävs en cpu från generation 8 och senare för att kunna få stöd för TPM.
Det skulle innebära att det krävs en cpu från 2018 och senare.
Förmodar att det är samma sak med chipsets från Intel alltså att det behövs chipset i 300-serien eller nyare för att få stöd för TPM.

Märkligt, min ThinkPad dator med 6:e generationens Intel CPU har TPM 2.0

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Utan så är det bara hamra delete eller F2 när datorn startar så är maj inne. Med så månste man först starta Windows,. sen välja någon jävla meny med startalternativ och typ 10 steg senare är man inne. För folk som aldrig är inne i UEFI känns detta kanske OK men för mig som är inne kanske 20-30 gånger på en dag emellanåt när något skall finliras så känns det inte värt det.

Vad gör du inne i BIOS/UEFI 20-30 gånger på en dag?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Om det är så att det KRÄVS nyare cpu än en I7 7700k för att blidka pyttemjuk med win11 så skjuter dom sig själva i foten.
Då blir det samma som med win7 för dom som kör win10 idag.

En enorm mängd människor kommer klamra sig fast i win10.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.