Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Fast "dyra", jag menar visst är 5-600k mycket pengar, och i synnerhet för en bil men samtidigt har väl svenskens välbestånd höjts det senaste decenniet så då kanske det helt enkelt inte är dyrt längre?

Nja, det är fortfarande rätt dyrt med en ny bil i allmänhet och en SUV är generellt dyrare. Men det är ju smart marknadsföring, få bilar som är perfekta för dåliga knän och trötta ryggar att framstå som häftiga liksom. Som om något haute couture-modehus började sälja lyxiga stödstrumpor med deras femtonåriga modeller då de vet att köparna ändå mestadels består av 60+-tanter.

Permalänk
Relik 📜

Körde igår första "långresan" med e-Niro:n, Stockholm -> Söderhamn! Gick alldeles utmärkt, landade på ~16 kWh/100 km vilket får anses vara bra med tanke på att det är väldigt mycket 110- och 120-väg (E4:an hela vägen). Startade fullt och hade 42 % batteri kvar när vi kom fram, trippmätaren på 243 km.

Det ger mig ändå lite hopp att samma resa ska fungera även en stor del av vinterhalvåret.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Då blir det till att prova. Aldrig varit med om att fåglarna har min bil som sin egna toa…
Tack för hjälpen!

Ja jag skulle inte köra utan det nu för tiden. Hade stenskottsfolie på förra bilen för att testa och struntade i behandlingen just för att folien skulle ha vissa delar redan inbyggt. Det var så mycket jobbigare att tvätta den bilen jämfört med en keramiskt behandlad bil att jag svor över det.

Det måste ju göras bra också, gjorde det en gång hos J-Sandell i Stockholm som skulle vara riktigt bra enligt reviews men det var nog det sämsta resultatet jag haft. Nu har jag hittat en firma som är riktigt grym så då byter jag inte.

Sen repade de mina fälgar också och hävdade att källargaraget de jobbade i var gjort av specialbetong som inte kunde repa fälgar. Så att de fuskat med jobbet var väl med facit i hand inte förvånande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Körde igår första "långresan" med e-Niro:n, Stockholm -> Söderhamn! Gick alldeles utmärkt, landade på ~16 kWh/100 km vilket får anses vara bra med tanke på att det är väldigt mycket 110- och 120-väg (E4:an hela vägen). Startade fullt och hade 42 % batteri kvar när vi kom fram, trippmätaren på 243 km.

Det ger mig ändå lite hopp att samma resa ska fungera även en stor del av vinterhalvåret.

Har kört Strängnäs Hudiksvall flera gånger i vintras med en Kona.
Oftast lite laddning i Söderhamn så det ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Du verkar inte ha så bra koll på hur det funkar i verkligheten? 🤔

Du verkar kunna ladda även om det inte finns ström över efter att värmen tagit sitt.
Du kanske har någon hemlig laddning av el som kommer från ovan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Om medelsvensken kör cirka fem mil per dag så räcker det grovt räknat med en mikrovågsugn i effekt mellan 19.00 och 05.00 för att vara fulladdad nästa morgon. Jag kör 11 kW hela tiden (men då har jag 125A anslutning hemma också) och batteriet är allt som oftast fulladdat efter bara någon timme. Det behövs verkligen inte i normalfallet.

125 apmere är runt 10 ggr mer än vad normala personer har.
Du skulle kunna tjäna stora pengar på att skaffa rätt storlek på säkringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scjn:

Det är sällan hela kapaciteten på säkringarna nyttjas utanför billaddningen. Men det är klart att ligger man precis på gränsen och har elvärme i villan så kan det krävas att säkra upp till större säkringar.
Men då borde säkringarna också lösa ut när diskmaskin, torktumlare eller spis går samtidigt som värmen.
Jag har valt att ha kvar mina säkringar på 20A i villan och 16A i sommarhuset och sedan låta lastbalanseringen strypa laddaren vid behov då jag inte anser att det inte är värt den högre abonnemangsavgiften med större säkringar.
I sommarhuset kommer laddaren så gott som aldrig få sträcka ut med sina fulla 11 KW 16 A, men på nätterna kan eventuellt värmepumpen och lite belysning ta 4 A och då har jag 12 A eller 8 KW kvar för laddning vilket ändå innebär 4 mil i timmen.

Hemma har jag det som att man kan köra diskmaskinen eller tvättmaskinen eller laga mat när det är kallt.
Sen kan man köra mer men då får man byta säkring lite då och då och snart blir det kallt inne också.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av abki:

125 apmere är runt 10 ggr mer än vad normala personer har.
Du skulle kunna tjäna stora pengar på att skaffa rätt storlek på säkringen.

Som jag skrev så slutar det vara säkringsabonnemang när du går över 63A (i alla fall med Vattenfall), så jag betalar bara för effekten jag använder utöver en hyfsat låg fast kostnad. Nu använder jag ju dock över 100A återkommande, så det är inte riktigt ett alternativ att minska anslutningseffekten heller.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Du verkar kunna ladda även om det inte finns ström över efter att värmen tagit sitt.

Om man fyller upp 16-25A på alla 3 faserna 24/7 när det är kallt så har man problem med sin uppvärmning som man bör fixa, alternativt en underdimensionerad huvudsäkring. Normalt laddas bilen under natten när inget annat går så om din värme maxar din huvudsäkring då hade du inte kunnat köra tvätten på dagen heller.

I verkligheten är det helt enkelt inga problem för de som inte försöker komma undan med en underdimensionerad huvudsäkring redan nu.

Permalänk
Skrivet av abki:

Fasen vad jobbigt du måste ha som maxar din 16A säkring dygnet runt, elräkningar på över 100.000kWh om året 😅
Min uppvärmning drar ca 3A i snitt över året och då är det inte ens speciellt energieffektivt hus. Finns mycket utrymme över till att ladda bilen som du kan se. Har dessutom 20A huvudsäkringar.

Sluta larva dig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd

Det måste vara något jag missar, men Holmgrens bil ser ut att ha en sjuk deal på i3s 120Ah, privatleasing för 1650 i månaden. 20000 kontant dock, men ändå extremt billigt.

https://www.blocket.se/annons/jonkoping/bmw_i3s_120ah_charged...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det måste vara något jag missar, men Holmgrens bil ser ut att ha en sjuk deal på i3s 120Ah, privatleasing för 1650 i månaden. 20000 kontant dock, men ändå extremt billigt.

Det är väl inte så fantastiskt? 3 316 kr per månad.
Denna är billigare: https://www.blocket.se/annons/dalarna/bmw_i3s_120ah___charged...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leyer:

Det är väl inte så fantastiskt? 3 316 kr per månad.
Denna är billigare: https://www.blocket.se/annons/dalarna/bmw_i3s_120ah___charged...

OK, missade att det var på ett år. Det lät lite för bra för att vara sant.

Modellen börjar ju bli lite gammal nu, även om jag tycker den är rätt nice fortfarande. Räckvidden är inte super direkt men bra mycket bättre än den var vid lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Du måste ha världens tålamod. Jag snittar kring 20 kWh/100km på långresor med min e-Niro xD

Skrivet av abki:

Hemma har jag det som att man kan köra diskmaskinen eller tvättmaskinen eller laga mat när det är kallt.
Sen kan man köra mer men då får man byta säkring lite då och då och snart blir det kallt inne också.

Som alla andra nämnt bör du nog kolla över värmen i huset. Jag har själv 16A säkring i mitt katastrofalt isolerade 2,5våningshus från 60talet och fixar utan problem att ladda elbilen samtidigt som den snart 30år gamla bervärmepumpen går nattetid i vinterns värsta kyla.
Förvisso har vi strypt laddaren till att bara dra 11A på alla tre faserna, men det räcker gott och väl till att ladda mer än dagsbehovet av räckvidd i både vår Zoe och vår e-Niro (vi laddar alltså bara en åt gången eftersom vi bara har installerat en laddare).

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Funderar mest på varför de skriver 120Ah, istället för kWh som är det som andra tillverkare visar?
Är det för att det bara är 42.2 kWh och bilen bara går typ 28 mil eller är det något annat som BMW har fått för sig?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Förvisso har vi strypt laddaren till att bara dra 11A på alla tre faserna, men det räcker gott och väl till att ladda mer än dagsbehovet av räckvidd i både vår Zoe och vår e-Niro (vi laddar alltså bara en åt gången eftersom vi bara har installerat en laddare).

Jag kör mellan 20-45mil/dag och laddar mestadels hemma. Har satt laddningen till 8A och klarar mig gott och väl med det. Alltid fulladdat nästa morgon...

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jäkligt imponerade! Har en Amarok på jobbet som vi skulle nog kunna byta rakt av till en sådan med samma leasingkostnad - malusskatt som vi betalar idag, drygt 24tkr om året! i malus för Amaroken vilket är helt vansinnigt dyrt. Räckvidden räcker gott och väl för en arbetsdag som den går. Dessvärre lär den väl inte komma med schuko-uttag och 240v överallt för EU marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Funderar mest på varför de skriver 120Ah, istället för kWh som är det som andra tillverkare visar?
Är det för att det bara är 42.2 kWh och bilen bara går typ 28 mil eller är det något annat som BMW har fått för sig?

Jo det är ganska störigt. Men när i3 lanserades så fanns det liksom ingen standard riktigt, det fanns inte så många elbilar så vi hade inte landat i att det var KWh som gällde som mått på batterikapacitet. Dock kan man ju tycka att de borde ha ändrat sig när det väl blev en standard, deras nyare elbilar har ju kapaciteten i KWh liksom.

Permalänk

Provkörde en MG ZS idag. Den var mycket trevlig och bättre kvalitetskänsla i än vad jag trott!
Det blev en beställning!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av sunnis:

Jäkligt imponerade! Har en Amarok på jobbet som vi skulle nog kunna byta rakt av till en sådan med samma leasingkostnad - malusskatt som vi betalar idag, drygt 24tkr om året! i malus för Amaroken vilket är helt vansinnigt dyrt. Räckvidden räcker gott och väl för en arbetsdag som den går. Dessvärre lär den väl inte komma med schuko-uttag och 240v överallt för EU marknaden.

Ja, riktigt häftig bil. Om Ford gör en EU-version är det väl inte otänkbart att den kommer med de uttagen? Hyundai har ju Schuko i Ioniq 5. Dock tror jag att det kan dröja en stund innan Ford lanserar här, det känns som att efterfrågan kommer bli hög på hemmamarknaden.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Bunz:

Du måste ha världens tålamod. Jag snittar kring 20 kWh/100km på långresor med min e-Niro xD

Blev typ samma på vägen hem... Snitthastighet 99 km/h, så mycket motorväg!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av emilakered:

I princip samma som min ID.3 drog här om dagen i 110km/h. Sommar är fantastiskt bra tider för elbilar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad anser ni i tråden gällande de tidiga hybrider som kom 2015-2017 med bensinmotor & laddning vid inbromsning osv, dvs ingen sladd / kontakt som sticks i?

Har tittat främst på KIA Niro 2016-2017.

Skälet är att vi bor i en bostadsrätt där föreningen inte är snabbast i världen med att implementera uttag för laddning.

Ser ut som att förbrukningen är låg (på pappret) och skatten endast 360 kr / år.

Åsikter? Erfarenheter? Tacksam för input.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aeig:

Vad anser ni i tråden gällande de tidiga hybrider som kom 2015-2017 med bensinmotor & laddning vid inbromsning osv, dvs ingen sladd / kontakt som sticks i?

Skälet är att vi bor i en bostadsrätt där föreningen inte är snabbast i världen med att implementera uttag för laddning.

Ser ut som att förbrukningen är låg (på pappret) och skatten endast 360 kr / år.

Mvh

För egen del skulle jag nog vara ganska försiktig med hybrider över lag. Det är mer komponenter än i en förbränningsmotorbil som kan fela, och när nybilsgarantin väl är slut är risken att det kan börja kosta en del (givetvis beroende på om man har maskinskadeförsäkring och dylikt). Den låga skatten är väl möjligen motiveringen till att köpa en sådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Vi hade en Niro mildhybrid innan vi bytte upp oss till e-niro. Riktigt trevlig bil! Vi hade dock en som var ett år gammal och ägde den bara ett år.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

20,6 för min del över 30mil nästan bara motorväg o.O
Med tanke på hur fina förbrukningssiffror du har kanske du inte kan svaret på den här frågan, men vet du i vilken hastighet fartspärren går in och stryper din bil? Enligt tillverkaren skulle det vara 160km/h, men det verkar bara vara övre gränsen på min adaptiva farthållare. Bilen som sådan fortsätter en bit efter det, om man är på Autobahn såklart!

Skrivet av Aeig:

Mvh

Kia har 7 års nybilsgaranti, så även en bil från 2017 har garanti ett tag kvar. Frågar du mig är hybriden ett tusen gånger vettigare val än plug-in hybriden. De är dessutom stenkalla på begmarknaden så prisvärt är bara förnamnet.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/begtester/20...
Förvisso en paywall, men om jag spoilar lite så vinner Niro och är dessutom billigare att äga än det mesta som är jämförbart.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Randy Pobst kör Pikes Peak International Hill Climb, med nya Tesla Model S Plaid.
Gubben kan köra....... och vinner sin klass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Du tappar ca 10% på vintern, ca 15% när det är griskallt. Teknikensvärld gjorde ett test på Kona/Eniro , startade iskall i minus 17 grader, tog sig nästan 33mil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ikariwarrior:

Du tappar ca 10% på vintern, ca 15% när det är griskallt. Teknikensvärld gjorde ett test på Kona/Eniro , startade iskall i minus 17 grader, tog sig nästan 33mil.

Lite intressant att bensin/diesel-bilar är som mest effektiva på vintern, och elbilarna är då som minst effektiva.