Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tror en del av förklaringen finns i att batterierna oftast ligger i golvet, så bilen blir naturligt högre för att ge vettig takhöjd. Då är det crossovers etc som är "enklaste" valet. Men typ Audi e-tron GT, Sportback finns ju, och Polestar! Inte billiga dock.

Polestar är väl lite högre (annars måste jag säga från utsidan gillar starkt designen dock ingen Volvo fantast när det gäller inredning) men Audio e-Tron GT är nog ett alternativ (dock över min budget) men tycker den ser jättestor ut, allafall jättelång ut som typ Mazda 6. Gillar lite mera kompakta sportiga till formatet själv men tycks inte va nån populär kombination ännu bland elbilar men kanske det händer något efter några år då den vanligaste form-faktorn har vattnats ur. Model 3 ser ut som det bästa alternativet just nu men där är jag lite emot att allting ska styras via surfplattan, gillar själv fysiska knappar, är inte så förtjust i touchscreens överlag i bilar.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Snabb fråga till er med ID.3! Är det någon som har en barnstol utan Isofix, fäst med remmar som går i öglor/i fästet till stolen framför? Funkar det, finns det öglor eller tillräckligt med utrymme att dra remmarna? Det är en Axkid Minikid som ska in.

Kontext är att vi ska bli skjutsade av en granne för att hämta vår egen bil (...), de har en ID.3:a och jag behöver kunna montera barnstolen där temporärt. Har inte möjlighet att kolla själv i god tid innan avfärd, så skulle gärna hinna klura ut en Plan B vid behov.

Jag kan inte tänka mig att det inte skulle gå att fästa stolen, men öglor är det väl bara Volvo som har om jag inte minns fel. Kanske Polestar också med tanke på deras arv, men annars får man binda remmarna runt stolens fästen eller så. Det är konstigt att ingen annan har anammat öglorna, det är liksom inte så att det är någon dyr teknik eller skulle öka på materialkostnaden eller så, och det känns ju ganska B att behöva knyta fast stolen liksom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Polestar är väl lite högre (annars måste jag säga från utsidan gillar starkt designen dock ingen Volvo fantast när det gäller inredning) men Audio e-Tron GT är nog ett alternativ (dock över min budget) men tycker den ser jättestor ut, allafall jättelång ut som typ Mazda 6. Gillar lite mera kompakta sportiga till formatet själv men tycks inte va nån populär kombination ännu bland elbilar men kanske det händer något efter några år då den vanligaste form-faktorn har vattnats ur. Model 3 ser ut som det bästa alternativet just nu men där är jag lite emot att allting ska styras via surfplattan, gillar själv fysiska knappar, är inte så förtjust i touchscreens överlag i bilar.

Audi e-Tron ser enorm ut faktiskt. Kollar man på måtten så är den dock inte så stor, känns lite konstigt tycker jag.

Såg att de angivit 660 liter bagageutrymme... men hur många lastar liter? I praktiken är det ett ganska litet och trångt utrymme om man jämför med en vanlig kombi som t.ex. Passat, där de valt att inte ha det sluttande taket eller den sneda bakluckan.

GT-modellen är ändå lite mindre. Men detta är inte riktigt en "familjebil". Det är ju trots allt mer en prestandabil i premium segmentet. Så blir lite fel att jämföra den med "vanliga" bilar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det finns ju en del alternativ bland småbilarna som inte är några högbyggda klumpar. Typ Zoe, Leaf, Fiat 500. Men de är förstås inte särskilt sportiga hur man än ser på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Snabb fråga till er med ID.3! Är det någon som har en barnstol utan Isofix, fäst med remmar som går i öglor/i fästet till stolen framför? Funkar det, finns det öglor eller tillräckligt med utrymme att dra remmarna? Det är en Axkid Minikid som ska in.

Kontext är att vi ska bli skjutsade av en granne för att hämta vår egen bil (...), de har en ID.3:a och jag behöver kunna montera barnstolen där temporärt. Har inte möjlighet att kolla själv i god tid innan avfärd, så skulle gärna hinna klura ut en Plan B vid behov.

Det är inga problem. Vi har haft en Britax Max Way Plus i vår ID.3 fram tills nyligen. Där fäste jag remmarna i ISOFIX-öglorna på passagerarstolen fram, men det går ju även att dra dom runt stolen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Haha, jag hoppas inte de kör på det som undanflykt på att inte ha något vettigt. Stockholm - Amsterdam är typ lika tråkig i en BMW som en VW om de har samma acceleration i rak linje till Autobahn men om man har hjälpmedel som styr åt än så kommer man fram gladare.

Läste om i4 i tidningen Elbilen precis och de säger nivå 2+ för självkörning.

Men BMW lever ju mycket på idén om att de bygger "körmaskiner" liksom. Således är självkörning inget de ens nämner i marknadsföringsmaterialet.

Permalänk
Samsung Sverige

Inte superimponerande räckviddssiffror på Ioniq 5 i regn och +12 grader, runt 25 mil med helt fullt batteri? Visserligen i 130km/h. Det är ju dock en tidig modell så det är fullt möjligt att det blir bättre med någon uppdatering.

https://www.youtube.com/watch?v=Za_r37w3oz0

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Ugh, om säg 2 år är det kanske dags att byta bil och att köpa en ny bensinbil känns uteslutet. Men finns det någon trevlig modell på gång där man sitter 5 pers (3 barn, men de växer) bekvämt, med hyfsat bagageutrymmet för inte jättemycket pengar? Prestanda är totalt ointressant, men räckvidden får väl vara 40 mil iaf.

Har 3-fas i garaget så det borde väl gå att montera en laddbox där.

Har en VW Touran idag, härlig bil.

EDIT: Kia E-niro kanske? Eller något motsvarande om två år. Helst större och billigare.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av snajk:

Jag kan inte tänka mig att det inte skulle gå att fästa stolen, men öglor är det väl bara Volvo som har om jag inte minns fel. Kanske Polestar också med tanke på deras arv, men annars får man binda remmarna runt stolens fästen eller så. Det är konstigt att ingen annan har anammat öglorna, det är liksom inte så att det är någon dyr teknik eller skulle öka på materialkostnaden eller så, och det känns ju ganska B att behöva knyta fast stolen liksom.

Skrivet av andr3a$:

Det är inga problem. Vi har haft en Britax Max Way Plus i vår ID.3 fram tills nyligen. Där fäste jag remmarna i ISOFIX-öglorna på passagerarstolen fram, men det går ju även att dra dom runt stolen.

Tack för svar! Smart att dra i öglorna fram. Tror det står en annan stol där, men annars blir det nog så. Det är som sagt högst temporärt, för en enda kortare ToR-resa. Så bara det funkar och sitter bra kvittar det hur snyggt allt blir.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Inte superimponerande räckviddssiffror på Ioniq 5 i regn och +12 grader, runt 25 mil med helt fullt batteri? Visserligen i 130km/h. Det är ju dock en tidig modell så det är fullt möjligt att det blir bättre med någon uppdatering.

https://www.youtube.com/watch?v=Za_r37w3oz0

Vad tar andra bilar i 130?
Måste nästan ut och testa min bil i olika hastigheter. Ska ner till Skåne om en månad och det ska bli spännande att se hur långt vi kommer. Får testa lite olika hastigheter och hoppas att familjen inte blir för sura

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Wiinis:

Vad tar andra bilar i 130?
Måste nästan ut och testa min bil i olika hastigheter. Ska ner till Skåne om en månad och det ska bli spännande att se hur långt vi kommer. Får testa lite olika hastigheter och hoppas att familjen inte blir för sura

Med motsvarande förhållanden ligger nog Model 3 i runt 2.2-2.3 kWh/mil. Men det är ju å andra sidan en mindre bil. Om jag förstod rätt hade Ioniq 5 också 20-tummarna monterade.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem

Plaid+ inställd, jahapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Plaid+ inställd, jahapp.

Ja det var synd. Gissar att de inte fått till 4680-tillverkningen ordentligt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Gainsgoblin:

Plaid+ inställd, jahapp.

Det blir intressant att se om vanliga Plaid klarar av att bräcka Rimac Nevera. Nu är väl definitionen av produktionsbil lite olika i de fallen (150 bilar ska byggas av Rimac), men båda verkar göra anspråk på titeln som snabbaste produktionsbil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det blir intressant att se om vanliga Plaid klarar av att bräcka Rimac Nevera. Nu är väl definitionen av produktionsbil lite olika i de fallen (150 bilar ska byggas av Rimac), men båda verkar göra anspråk på titeln som snabbaste produktionsbil.

Känns väl extremt osannolikt. Då är nog Tesla Roadster en mer värdig konkurrent om/när den väl kommer. Det är väl sagt produktion 2022 på den för tillfället. 0-100 är väl en sak, men Rimac har nog mer att ge sen med tanke på att det skiljer typ 800 hästkrafter på papper.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ugh, om säg 2 år är det kanske dags att byta bil och att köpa en ny bensinbil känns uteslutet. Men finns det någon trevlig modell på gång där man sitter 5 pers (3 barn, men de växer) bekvämt, med hyfsat bagageutrymmet för inte jättemycket pengar? Prestanda är totalt ointressant, men räckvidden får väl vara 40 mil iaf.

EDIT: Kia E-niro kanske? Eller något motsvarande om två år. Helst större och billigare.

/hulle.

Har du sett nya Volkswagen I.D 4? Kan vara något som passar dina behov.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av scjn:

De lastbalansering jag har i mina två hus med laddare från Garo och Easee stryper aldrig värmen i husen.
Det som händer är att effekten till laddaren styrs ner och anpassas efter annan förbrukning i huset. Laddaren får endast tillgång till det utrymme som finns mellan övriga förbrukare så som värme i huset och upp till vad säkringarna klarar.

Då blir inte bilen laddad heller när det är kallt ute.

Permalänk
Skrivet av abki:

Du verkar inte ha så bra koll på hur det funkar i verkligheten? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Är det inte bättre att du frågar om två år då tycker du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hulle:

/hulle.

Just nu är det ganska svårt att kombinera billig och 40 mils räckvidd, bortsett räckvidden är exempelvis MG ZS riktigt billig och hyfsat stor. Men om två år ser nog marknaden rätt annorlunda ut så om du inte har tänkt att köpa begagnat så är det nog ingen mening med att titta hur det ser ut just nu.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av abki:

Om medelsvensken kör cirka fem mil per dag så räcker det grovt räknat med en mikrovågsugn i effekt mellan 19.00 och 05.00 för att vara fulladdad nästa morgon. Jag kör 11 kW hela tiden (men då har jag 125A anslutning hemma också) och batteriet är allt som oftast fulladdat efter bara någon timme. Det behövs verkligen inte i normalfallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

...men då har jag 125A anslutning hemma också...

Huvudsäkring på 125A WoW, trodde inte det gick att få som privat person;)

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av joabor:

Huvudsäkring på 125A WoW, trodde inte det gick att få som privat person;)

Jo, det går utmärkt. Men över 63A blir det ett effektabonnemang i stället för ett säkringsabbonemang.

https://imgur.com/a/cNHQLVI

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är sällan hela kapaciteten på säkringarna nyttjas utanför billaddningen. Men det är klart att ligger man precis på gränsen och har elvärme i villan så kan det krävas att säkra upp till större säkringar.
Men då borde säkringarna också lösa ut när diskmaskin, torktumlare eller spis går samtidigt som värmen.
Jag har valt att ha kvar mina säkringar på 20A i villan och 16A i sommarhuset och sedan låta lastbalanseringen strypa laddaren vid behov då jag inte anser att det inte är värt den högre abonnemangsavgiften med större säkringar.
I sommarhuset kommer laddaren så gott som aldrig få sträcka ut med sina fulla 11 KW 16 A, men på nätterna kan eventuellt värmepumpen och lite belysning ta 4 A och då har jag 12 A eller 8 KW kvar för laddning vilket ändå innebär 4 mil i timmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jo, det går utmärkt. Men över 63A blir det ett effektabonnemang i stället för ett säkringsabbonemang.

https://imgur.com/a/cNHQLVI

Gissar på att du använder el till lite mer än bara uppvärmning av bostaden och att ladda bilen.
Annars så gillar du verkligen att köra långt eller bor väldigt stort🙂

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av scjn:

Gissar på att du använder el till lite mer än bara uppvärmning av bostaden och att ladda bilen.
Annars så gillar du verkligen att köra långt eller bor väldigt stort🙂

Haha, ja. Det är lite bondgård och tillverkning utöver att ladda elbil och hänga på Sweclockers. Dock ingen egen snabbladdare (än) eftersom priserna är ganska rejäla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick ett nyhetsbrev just nu från VW att dom bjuder på 3 års fri laddning vid köp av en ID 3.

"Nu bjuder vi på tre års fri laddning i Mer´s publika laddnätverk i Sverige när du köper en ID.3 under perioden 20 maj - 30 september. Erbjudandet gäller för privatpersoner och är begränsat till de första 500 kunderna."

https://www.volkswagen.se/idhub/content/experience-fragments/...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Min lokala säljare har gjort reklam för 1 år på ID3or några dagar nu så intressant att se en sån utökning. En sån deal på en id4 hade nog gjort väldigt mycket då id4an nog är mer tilltalande för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Fick ett nyhetsbrev just nu från VW att dom bjuder på 3 års fri laddning vid köp av en ID 3.

"Nu bjuder vi på tre års fri laddning i Mer´s publika laddnätverk i Sverige när du köper en ID.3 under perioden 20 maj - 30 september. Erbjudandet gäller för privatpersoner och är begränsat till de första 500 kunderna."

https://www.volkswagen.se/idhub/content/experience-fragments/...

Gäller det privatleasing också? E ju en typ av ägande 😀😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av luniz:

Gäller det privatleasing också? E ju en typ av ägande 😀😃

Erbjudandet gäller även leasing enligt min handlare och vad jag kan tolka är det fri laddning i tre år utan begränsning.
Den enda begränsningen jag kan läsa mig till är att det inte gäller för taxi, transport och liknande.
Avtalet gäller 36 månader från första aktivering/laddning eller senast 3 månader efter tecknandet.