Windows 11 insider program + TPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Är detta rätt inställning för Insider?
Någon som kan förklara eller berätta om jag gjort alla rätta inställningarna för att få testa Windows 11?

Nej, som tidigare påpekat, du måste välja devkanalen, inte betakanalen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nej, som tidigare påpekat, du måste välja devkanalen, inte betakanalen

Aha, så detta är rätt?
Hur lång nedladdning samt installation kan jag förvänta mig nu ikväll?
Vad kommer hända i form av buggar t ex? Något jag skall akta mig för att göra?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Aha, så detta är rätt?
Hur lång nedladdning samt installation kan jag förvänta mig nu ikväll?

Det fungerar precis som en vanlig uppdatering. En halvtimme-timme kanske?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det fungerar precis som en vanlig uppdatering. En halvtimme-timme kanske?

Ok, kör denna på min primära laptop, hoppas på gött flyt.

Kommer jag få den fullständiga versionen av Windows 11 som en uppdatering när det släpps "på riktigt"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, kör denna på min primära laptop, hoppas på gött flyt.

Kommer jag få den fullständiga versionen av Windows 11 som en uppdatering när det släpps "på riktigt"?

Om du fortsätter ligga i Dev är risken att du istället får en nyare Dev-version, så det kan vara listigt att gå ur insider när det börjar närma sig (eller i alla fall byta nivå).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Aha, så detta är rätt?
Hur lång nedladdning samt installation kan jag förvänta mig nu ikväll?
Vad kommer hända i form av buggar t ex? Något jag skall akta mig för att göra?

Ja. Tog faktiskt närmare 2 timmar för min HP Elitebook 8470p (från 2012) att hämta hem och installera den (fram tills att den kräver omstart) så det tar tid! Jag gick dock tillbaka till Windows 10, då den kändes mycket segare/långsammare än under Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, kör denna på min primära laptop, hoppas på gött flyt.

Kommer jag få den fullständiga versionen av Windows 11 som en uppdatering när det släpps "på riktigt"?

Jag skulle inte rekommendera dig o ha denna version på din huvuddator! Det är som sagt developer version vilket betyder att det kan (eller snarare finns) finnas buggar och andra problem.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Om du fortsätter ligga i Dev är risken att du istället får en nyare Dev-version, så det kan vara listigt att gå ur insider när det börjar närma sig (eller i alla fall byta nivå).

Ah, hur går jag ur Dev? Måste jag gå ur Insider också? Hur gör jag isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ah, hur går jag ur Dev? Måste jag gå ur Insider också? Hur gör jag isf?

Finns en inställning (iallafall i Windows 10) där man kan välja att man ska gå ur Insider Preview när nästa skarpa version släpps. Vet inte om den inställningen finns i Windows 11 än

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ah, hur går jag ur Dev? Måste jag gå ur Insider också? Hur gör jag isf?

Precis som @jnsson säger är det smidigt om man kör beta eller release preview, men Dev kommer man tydligen inte ur lika enkelt. Det verkar som att det krävs en ominstallation.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Finns en inställning (iallafall i Windows 10) där man kan välja att man ska gå ur Insider Preview när nästa skarpa version släpps. Vet inte om den inställningen finns i Windows 11 än

Ok, om den inte finns eller kommer till Windows 11; hur gör jag då för att få den skarpa versionen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, om den inte finns eller kommer till Windows 11; hur gör jag då för att få den skarpa versionen?

Det är den här inställningen, men den finns nog inte för Dev...

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det är den här inställningen, men den finns nog inte för Dev...
https://i.ibb.co/h2d3vKH/Ta-bild.png

Ok, så hur får jag den fulla versionen när den släpps?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, så hur får jag den fulla versionen när den släpps?

Som jag tolkar det krävs en ominstallation av windows (fast det är ju inte så blodigt förutom att man måste installera om sina program. Fast kanske inte om man har installerat dem via windows store...).

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Som jag tolkar det krävs en ominstallation av windows.

Ok jag känner att jag inte vill installera Windows 11 längre.

Hur avbryter jag installationen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok jag känner att jag inte vill installera Windows 11 längre.

Hur avbryter jag installationen?

Tyvärr är det nog samma procedur för att gå tillbaka till windows 10.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Tyvärr är det nog samma procedur för att gå tillbaka till windows 10.

Ok, kanske dumt att avbryta installationen nu när den nästan är klar.
Funderar på att köpa en annan dator med Windows 11 fullversionen när den släpps.

Permalänk
Skrivet av Eduardo_S:

Ok jag känner att jag inte vill installera Windows 11 längre.

Hur avbryter jag installationen?

det vill jag med veta ahha

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Tyvärr är det nog samma procedur för att gå tillbaka till windows 10.

Nu sitter jag hursomhelst på Windows 11
Måste säga att det känns rappt och väldigt behagligt för ögat med det mörka läget!

Men skulle inte Teams ingå från start?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Nu sitter jag hursomhelst på Windows 11
Måste säga att det känns rappt och väldigt behagligt för ögat med det mörka läget!

Ja, man kommer troligen inte sakna så mycket från windows 10, men att vara fast i Dev kan eventuellt innebära störande många uppdateringar. Men det visar sig.

Skrivet av Eduardo_S:

Men skulle inte Teams ingå från start?

Någon Teams-chatt talade de ju om, men den har inte hittat ut än.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Ja, man kommer troligen inte sakna så mycket från windows 10, men att vara fast i Dev kan eventuellt innebära störande många uppdateringar. Men det visar sig.
Någon Teams-chatt talade de ju om, men den har inte hittat ut än.

Kör du också Windows 11? Vad tycker du isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Ok, kanske dumt att avbryta installationen nu när den nästan är klar.
Funderar på att köpa en annan dator med Windows 11 fullversionen när den släpps.

Skrivet av Jimmy_johansson:

det vill jag med veta ahha

Efter installation finns det under Reset PC ett val att återgå till föregående version (i detta fall är det då Windows 10) i 7 dagar efter installation av ny version. Så det är väldigt enkelt. Det gjorde jag igår. Tog 5 minuter så var jag inne i Windows 10 igen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Efter installation finns det under Reset PC ett val att återgå till föregående version (i detta fall är det då Windows 10) i 7 dagar efter installation av ny version. Så det är väldigt enkelt. Det gjorde jag igår. Tog 5 minuter så var jag inne i Windows 10 igen

Ok, känns som en bra ide. Många funktioner som inte finns tydligen nu.

Är det här man hittar denna inställningen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eduardo_S:

Kör du också Windows 11? Vad tycker du isf?

Jag har bara vågat installera det på en dator jag sällan använder än, så jag har inte kört så mycket. Än känns det minst lika stabilt och snabbt som windows 10, men vissa irritationsmoment finns.

Skrivet av jnsson:

Efter installation finns det under Reset PC ett val att återgå till föregående version (i detta fall är det då Windows 10) i 7 dagar efter installation av ny version. Så det är väldigt enkelt. Det gjorde jag igår. Tog 5 minuter så var jag inne i Windows 10 igen

Det är väl en ominstallation dock (det verkar stå att personliga filer försvinner)? Jag har inte testat.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Efter installation finns det under Reset PC ett val att återgå till föregående version (i detta fall är det då Windows 10) i 7 dagar efter installation av ny version. Så det är väldigt enkelt. Det gjorde jag igår. Tog 5 minuter så var jag inne i Windows 10 igen

gjorde precis tack å lov

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Efter installation finns det under Reset PC ett val att återgå till föregående version (i detta fall är det då Windows 10) i 7 dagar efter installation av ny version. Så det är väldigt enkelt. Det gjorde jag igår. Tog 5 minuter så var jag inne i Windows 10 igen

Det var exakt det jag gjorde då jag insåg att det fanns för många buggar för det skulle gå att köra som daily use. Tog som du säger max 5min.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Det var exakt det jag gjorde då jag insåg att det fanns för många buggar för det skulle gå att köra som daily use. Tog som du säger max 5min.

Vart hittar jag detta?

Permalänk
Skrivet av Jimmy_johansson:

gjorde precis tack å lov

Vart hittar jag denna inställningen för att komma tillbaka till Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eduardo_S:

Vart hittar jag denna inställningen för att komma tillbaka till Windows 10?

Har för mig att jag sökte på återställning, alt systemåterställning. Och där ska det finnas ett alternativ att återgå till en tidigare version.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Har för mig att jag sökte på återställning, alt systemåterställning. Och där ska det finnas ett alternativ att återgå till en tidigare version.

Jepp, nu lyckades jag komma tillbaka till Windows 10

Har även gått ur Insider programmet