Miners i Kina säljer av grafikkort till förlust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast traditionella banker har ju lite solidare grunder att stå på än de extremt flyktiga krypto"valutorna".
Miljontals arbetar ju inom bankväsendet för att kunna göra masor av olika tjänster möjliga.
Kort sagt, vi får någonting i utbyte av energin som bankerna använder.
Medans krypto marknaden hittills slösat energi till ingen som hellst nytta.

Sant, nytta ut ställd till energiförbrukning. Så även om Bitcoin-mining (Endast en av varianterna! Och inte de som bryts med GPU:er) använder endast hälften av energin i jämförelse med det traditionella banksystemet så står det traditionella banksystemet för typ ALLA ekonomiska transaktioner världen över, aktier, besparingar, kortbetalningar, RUBBET. Nyttan är solklar.

Bitcoin?... eh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Exakt. Energiåtgången för brytning av krypto är dessutom inte särskilt stor ställt mot traditionell bankverksamhet. https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/bit...

Sjukt jobbigt artikel men läste du vad det stod långt ner ifall Bitcoin skalade upp till att bli lika stor verksamhet som bankerna?
Kan ha missuppfattat artikeln men om bitcoin använder hälften av energin mot bankvärlden men användandet är en tiondel (antagligen ännu mindre) då är det ju rätt värdelöst.
Sen eftersom det blir svårare och svårare att bryta och vi läser om folk som säljer grafikkort vad säger det om framtiden för kryptovalutor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Sant, nytta ut ställd till energiförbrukning. Så även om Bitcoin-mining (Endast en av varianterna! Och inte de som bryts med GPU:er) använder endast hälften av energin i jämförelse med det traditionella banksystemet så står det traditionella banksystemet för typ ALLA ekonomiska transaktioner världen över, aktier, besparingar, kortbetalningar, RUBBET. Nyttan är solklar.

Bitcoin?... eh.

Bitcon ger dig tillgång till dina pengar världen över, oavsett vad någon tycker om det. Det är kanske inte användbart för dig men nyttan finns där för dem som behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakoir:

I Norden är elmarknaden redan väldigt styrd, mest är det vattenkraften som reglerar effekten. Många el tunga företag styr sin produktion efter el priset, om det är lågt drar man igång mer produktion om det är högt backar man produktion, och på detta sätt regleras tillgänglig effekt ganska bra. Även el-producenter startar olika anläggningar beroende på spotpriset, man brukar ha en brytpunkt när man drar igång tex olja och gas. Tror det är väldigt sällan el bara "dumpas" för att det inte går att reglera ned vattenkraften. skulle tippa på att det är liknande system i resten av världen. För den intresserade kan man gå in på https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ och kolla runt. Annars kan man alltid göra vätgas om det skulle finnas överbliven el som faktiskt är till nytta istället för krypto.

I norden har vi gott om vattenkraft ja, men det gäller knappast hela världen. De startar alternativ elproduktion ja, men vi vill ju inte att det ska behöva startas olja och gas anläggningar för elproduktionen, då är det ju bättre om vi istället har ännu mer förnyelsebar och sedan på något sätt kan utnyttja den elen som överproduceras.
Och jag är den första som skulle supporta vätgastillverkning, och håller med om att det vore ännu bättre. Men den tekniken och framför allt infrastrukturen är inte mogen än, krypto går att starta idag och tjäna pengar på.
Och att det inte fyller någon nytta är ju din subjektiva bedömning, bara det att det skulle vara en extra inkomst för förnyelsebar elproduktion är ju en form av nytta (utan att gå in på våra ekonomiska system).

Permalänk
Medlem

Well, kanske förlust i förhållande till vad de betalade initialt men de lär väl ha tjänat in den kostnaden vid det här laget (kanske inte om de högg något TI kort)?
Kan ju hoppas att det lättar för de som behöver köpa kort.
Sitter själv bra på mitt 2070 super minst en generation till med tanke på att jag i princip bara spelar ffxiv

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Bitcon ger dig tillgång till dina pengar världen över, oavsett vad någon tycker om det. Det är kanske inte användbart för dig men nyttan finns där för dem som behöver det.

Fortfarande, en knapp nytta för få personer ställt i jämförelse med ett stort energibehov.
Jämförelsen med banksystem haltar. Och tillgång till mina pengar världen över, hur köper jag bröd i Bangladesh med mina coins utan att gå genom en bank och därigenom till kontanter? Vilket jag kan göra med existerande banksystem. Jaja, kanske jag missar något självklart

Permalänk
Medlem

Bara kolla tradera och blocket för att se att efterfrågan har gått ner rejält. Minns själv när förra miningboomen "crashade". Efter de första rapporterna om en crash så tog ca 6månader för priserna att stabiliseras och några månader till för marknaden att vara översvämmad av begagnade kort. Roligt för alla som letar efter ett billigt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Alltså.. kom in i matchen. När går miners förlust? Korten har ju redan betalat sig själv. Du vet verkligen inte hur kineser fungerar. Andra klassens medborgare? lägg ned.

De säljer ju dem inte för att de tänker köpa nya, utan för att de ska sluta med mining, så då är det klart att jag blir glad.

Skrivet av wwraver:

Jag och gamla kollegan får oss alltid ett gott skratt av att följa dina avgrundsvrål vid klagomuren - sluta aldrig är du snäll
Mental misshandel av gamers, haha underbart!

Fortsätter det såhär så har jag och andra gamers snart vunnit kampen så då blir det nog ingen mer underhållning från mig på temat mining är jag rädd. Men sitt nu inte och hoppas att trenden vänder bara för det.

Skrivet av BMac:

Bara en liten aning spelberoende där va.

Du tror att du har förtur till hårdvara bara för att du gillar tv-spel?

Jag gör fortsättningsvis exakt vad jag vill med mina ägodelar som jag själv betalat för så länge aktiviteten inte bryter mot vårt lands lagar eller internationella konventioner.
De mänskliga rättigheter har mig veterligen inte inskrivet att var och en har rätt till senaste grafikkortet när de så önskar?

Att sen tillverkarna passar på att sätta i sämre komponenter eftersom de som leker spel inte nyttjar ett korts fulla potential är en annan sak. Tänker främst fläktarna här.
Det finns fläktar som klarar flertalet år på fullvarv dygnet runt utan att lägga ner så ge dig på tillverkarna för att de sätter i undermåliga och kvalitativt tveksamma delar.
Annonserar de ut ett kort och specificerar det till att klara x GHz på gpun och y GHz på minnena så ska det ju klara detta hela tiden också.

Trams. Allt går ju min och andra gamers väg just nu. Om Nvidia delat din inställning så hade aldrig LHR-korten sett dagens ljus,

Gör vad du vill med det du köpt, men kom inte och gnäll när tillverkarna lägger in begränsningar för att de tycker du använder hårdvaran fel. Geforce är och har alltid varit främst för spel, och för mig är det då självklart att jag som gamer har förtur framför miners. Den åsikten kommer jag aldrig ändra.

Skrivet av Dimman:

Det verkar vara ett "välkänt faktum" hos förstå-sig-på'are snarare än i verkligheten. Hittar resultat med sample size 1 och lägger fram detta som faktum.

Är man någorlunda insatt i elektronik och kretsar så förstår man givet förutsättningarna vad som skulle kunna påverka och vad som inte påverkar. Att någon exempelvis har kört VRAM över tillverkarens max Tj under en längre period är en sak, men att ligga under max Tj är ett testat scenario som är godkänt av kretstillverkaren.

Någon nämnde ovan argumentet att det är bättre att hålla konstant jämn temperatur än att temperaturväxla mellan rumstemp "varmt". Ja det kan mycket väl vara ett värre scenario än att hålla (vad vi tycker är) "hög" temperatur pga expansion/kontraktion.

Är man inom spec. med alla parametrar så är man inom spec.

Läs artikeln.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Härligt, nu svänger pendeln och snart kan vi nog bada i grafikkort.

Black Friday i år kommer kanske bli bra😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

"till förlust", med tanke på hur länge dom har hållit på och i vilka gigantiska volymer så är dom korten nog betalda x antal gånger om.

Ligger nog själv på snart 300% av inköpspriset (lite olika kort b.la. 2070s 3070 och nu 3080) som "amatör miner" med normal elkostnad.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

fakkin finally

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Garantin gäller väl endast för ursprungsköparen iaf?

Ex
"Garantins begränsningar

Denna garanti gäller endast för den ursprungliga köparen av de Garanterade produkterna från en NVIDIA-auktoriserad tredje part eller www.nvidia.com"

Det var inte poängen, poängen är att inte ens tillverkaren tror att dom håller när det minas

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

De säljer ju dem inte för att de tänker köpa nya, utan för att de ska sluta med mining, så då är det klart att jag blir glad.

Fortsätter det såhär så har jag och andra gamers snart vunnit kampen så då blir det nog ingen mer underhållning från mig på temat mining är jag rädd. Men sitt nu inte och hoppas att trenden vänder bara för det.

Trams. Allt går ju min och andra gamers väg just nu. Om Nvidia delat din inställning så hade aldrig LHR-korten sett dagens ljus,

Gör vad du vill med det du köpt, men kom inte och gnäll när tillverkarna lägger in begränsningar för att de tycker du använder hårdvaran fel. Geforce är och har alltid varit främst för spel, och för mig är det då självklart att jag som gamer har förtur framför miners. Den åsikten kommer jag aldrig ändra.

Läs artikeln.

Grattis till vinsten Nvidia vill vinstmaximera . Därför kommer LHR. Hur svårt kan det vara, men jag kan aldrig låta bli att trycka till dig :). Hur mycket jag försöker låta bli. Happy Gaming!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Grattis till vinsten Nvidia vill vinstmaximera . Därför kommer LHR. Hur svårt kan det vara, men jag kan aldrig låta bli att trycka till dig :). Hur mycket jag försöker låta bli. Happy Gaming!

Du kan ju försöka men du får höja nivån en aning om du ens vill vara i närheten av att lyckas. Du tycks ha missat vad det är jag är ute efter. Jag skiter fullständigt i vad Nvidia har för motiv sålänge GeForce blir ointressant för mining. Om Nvidia lyckas håva in miljarders miljarders miljarder i vinst så rör det mig inte i ryggen, sålänge de kort som faktiskt finns att köpa hamnar hos oss gamers och kreatörer. Förstår du? Jag struntar i om Nvidia inte gör detta av kärlek till gamers utan av kärlek till pengar. Blir korten dyrare? Givetvis. Men ett dyrt kort som finns i lager är mer värt för mig än ett billigt kort som är slut för att någon köpt det och ska ha det till mining.

Jag förstår ärligt talat inte hur folk kan tro att jag gillar Nvidia eller något annat företag för den delen. Företag är lagstadgade att försöka gå med vinst. Bara det är äckligt. Men om nu något företag någon gång gör något som jag tycker är bra så måste jag såklart hylla det. Du kan inte "trycka till mig" genom att hänvisa till att företag vill tjäna pengar. Jag vet. Men om ett företag kan tjäna pengar och samtidigt få bukt med något jag ser som ett otyg, så finns noll anledning för mig att inte hylla den handlingen. Vi gamers har blivit uvdsvkvuffsfr från en marknad som vi har moralisk rätt till. Att nu nvidia gör två flugor på smällen genom att dela lyfta bort oönskade spekulanter och dels tvinga de som fortfarande insisterar på att hålla på med mining att betala dyrt är bara bra. Allt handlar ju bara om pengar för miners ändå. Och har de sig i leken gett, då får de leken tåls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Du kan ju försöka men du får höja nivån en aning om du ens vill vara i närheten av att lyckas. Du tycks ha missat vad det är jag är ute efter. Jag skiter fullständigt i vad Nvidia har för motiv sålänge GeForce blir ointressant för mining. Om Nvidia lyckas håva in miljarders miljarders miljarder i vinst så rör det mig inte i ryggen, sålänge de kort som faktiskt finns att köpa hamnar hos oss gamers och kreatörer. Förstår du? Jag struntar i om Nvidia inte gör detta av kärlek till gamers utan av kärlek till pengar. Blir korten dyrare? Givetvis. Men ett dyrt kort som finns i lager är mer värt för mig än ett billigt kort som är slut för att någon köpt det och ska ha det till mining.

Jag förstår ärligt talat inte hur folk kan tro att jag gillar Nvidia eller något annat företag för den delen. Företag är lagstadgade att försöka gå med vinst. Bara det är äckligt. Men om nu något företag någon gång gör något som jag tycker är bra så måste jag såklart hylla det. Du kan inte "trycka till mig" genom att hänvisa till att företag vill tjäna pengar. Jag vet. Men om ett företag kan tjäna pengar och samtidigt få bukt med något jag ser som ett otyg, så finns noll anledning för mig att inte hylla den handlingen. Vi gamers har blivit uvdsvkvuffsfr från en marknad som vi har moralisk rätt till. Att nu nvidia gör två flugor på smällen genom att dela lyfta bort oönskade spekulanter och dels tvinga de som fortfarande insisterar på att hålla på med mining att betala dyrt är bara bra. Allt handlar ju bara om pengar för miners ändå. Och har de sig i leken gett, då får de leken tåls.

Bra för dig. Nästa tack

Permalänk
Medlem

Dags att åka till Kina Asap

Permalänk
Medlem

Förstår inte snacket om hård belastning.

Miners kör i regel korten ordentligt undervoltade, med så låg temperatur som möjligt.
Allt för att det ska vara så kostnadseffektivt som möjligt(låg strömförbrukning).

Dessutom drar korten en jämn last över tid, vilket bara är positivt när det gäller elektronik.

Vågar nog att slå vad om att ett mining kort som konstant ligger på 50-60 grader och jämn last håller lika länge eller längre än ett grafikkort i en speldator, som går mellan 30-90 grader c ett antal gånger under en spelkväll med extremt ojämn belastning

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Fortfarande, en knapp nytta för få personer ställt i jämförelse med ett stort energibehov.
Jämförelsen med banksystem haltar. Och tillgång till mina pengar världen över, hur köper jag bröd i Bangladesh med mina coins utan att gå genom en bank och därigenom till kontanter? Vilket jag kan göra med existerande banksystem. Jaja, kanske jag missar något självklart

Jag har inte gjort någon jämförelse med banksystemet. Men till din fråga så kan du växla med någon som erbjuder den lokala valutan i utbyte mot bitcoin, det kan vara en bank men det behöver inte vara det. När jag skrev kommentaren tänkte jag på länder i krig eller väldigt dysfunktionella samhällen där du behöver smuggla med dig dina tillgångar, det är lättare med bitcoin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Miners kör i regel korten ordentligt undervoltade, med så låg temperatur som möjligt.
Allt för att det ska vara så kostnadseffektivt som möjligt(låg strömförbrukning).

Dessutom drar korten en jämn last över tid, vilket bara är positivt när det gäller elektronik.

Vågar nog att slå vad om att ett mining kort som konstant ligger på 50-60 grader och jämn last håller lika länge eller längre än ett grafikkort i en speldator, som går mellan 30-90 grader c ett antal gånger under en spelkväll med extremt ojämn belastning

Ja alltså hade miners överklockat kortet och kört det på max gräns konstant kanske man kunde se nån form av degradering, vilket de flesta oinsatta verkar tro. De enda exempel jag själv testat är mina 1080ti som minat några år, och i 3dmark presterar de exakt lika, lite bättre till och med än de gjorde vid launch (då jag bytt kylpasta) definitivt inte sämre. Kan tänka mig att det kan finnas nått exempel där det skulle bli skillnad, men i det fallet hade nog skillnaden uppstått oavsett om det minats eller gejmats på det.

Permalänk
Medlem

Trevligt med mer billiga kort, ETH körs över årsskiftet minst, skrattar hela vägen till banken....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Trevligt med mer billiga kort, ETH körs över årsskiftet minst, skrattar hela vägen till banken....

Ja snubben är tidsoptimist, har varit "nästa år" i evigheter på g, tror lätt de kommer fortsätta 1-2 år till minst^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av baner85:

För vissa här så är sanningen lögn och lögn sanning. Spelar ingen roll vilken fakta man presenterar. Det luktar fundamentalism. Tänk att man hatar mining som företeelse att man är beredd att betala mer bara för att ha rätt. Att ens barn kommer få leva med e-waste pga CMP. Ändå är det rätt. När fel blir rätt och rätt blir fel. Då är man nära 1984 och debatten åker rätt ned i sandlådan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Role_Model:

Exakt. Energiåtgången för brytning av krypto är dessutom inte särskilt stor ställt mot traditionell bankverksamhet. https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/bit...

Hur är det ens en rimlig jämförelse?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte om att klaga i Sweclockers forum räknas som att kämpa för något förstås Men alla har vi väl lite gubbgnäll inom oss.
Den fria marknaden vinner alltid i slutet - allt löser sig med lite kapitalism. Om gamers "vinner" så visar det ju bara på marknadens kraft att förändras.

Det är inte mycket vi är berättigade till här i livet. Att få ett kort för att spela spel i högre FPS som också kan användas till beräkningar känns inte högst upp på den listan

PS. Hade jag chansat så tror jag nog att majoriteten av de som har använt GPU till mining också är gamers. Hur fungerar det i så fall?

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

En fråga vad gäller mining med grafikkort (eller mining generellt).. Varför är de hårt använda efter mining? Förstår att de är igång 24/7 under lång tid men det borde vara på relativt låga frekvenser och med bra temperaturer om miningen ska ge så bra utfall som möjligt. Detta då det är energin som kostar pengar i mining så man borde vilja optimera till så hög perf/W som möjligt.
Eller finns det någon annan bra anledning att istället köra korten i maxfrekvenser? Känns inte som det borde löna sig, speciellt om det innebär att man måste skaffa nya kort oftare dessutom (i dessa tider också).

Sen kanske ett kort som gått 24/7 i undervoltat läge även det är slitet, men känns som att det inte borde vara så farligt...? Det är ju så man använder beräkningskort (lägre frekvenser osv pga att de ofta körs med konstant hög belastning), där garanterar man lång livstid (visserligen också selekterat kisel).

Lödningar och chip mm mår ju bra av att gå med konstant temperatur så för dem är det ju bra med drift 24/7 medans kondensatorer har begränsad livslängd i timmar och inte gillar hög temperatur. Dvs man kan förvänta sig olika felmoder beroende om kortet är minat med eller inte.

En som minar med flera kort i en rigg vill ju så klart minimera strömförbrukningen för att spara elkostnader och ev kunna köra flera kort med samma kragg vilket ju är bra för korten.

Mer tveksam skulle jag vara till en "gamer" som minar med kortet när det inte spelas. Kommer han orka ställa om kortet till lågeffekt varje gång vid mining eller kör han på med samma maxade prestanda som det spelas på?.

Kanske nån som minar med speldatorn kan svara på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

I mitt fall är det nog mer att orka ställa om till spelprofil när man ska gayma. Är ju inte mer än att klicka till en annan profil i MSI AB. Dock funkar många spel precis lika bra med miningprofilen aktiverad Skulle dock aldrig dra igång minern med spelprofilen aktiverad, fet waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Sådant tas ju i beaktning på öppna marknaden. Kommer det en "flod" av begagnade 3080 utan garanti så finns det säkert en skara människor villiga att bortse den biten, om de kan köpas för 4000

Fläktar är förhållandevis billiga och okomplicerade. Behöver man byta och inte är värst intresserad av att ghettomodda vanliga chassifläktar så finns det ofta ersättningsmodeller på eBay.

Hur fläktarna mår beror ju väldigt mycket på vilken kvalité man har använt. Tex Intel hade väldigt bra cpu-fläktar på celeron300A och pentium-III slot1 cpuerna.

Jag byggde en dual-celeron300A (överklockad från 300MHz till 450) runt 1999. Den var senare uppgraderad till 2xpentium-III 550 MHz (som jag fick begagnade efter någon som uppgraderat). Den maskinen gick i stort sett 24/7 till 2019. Inga problem med någon av cpu-fläktarna på den fantastiskt nog.

Så de kan nog hålla länge. Å andra sidan nåt av det lättaste att byta på ett grafikkort om de skulle bli dåliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

I mitt fall är det nog mer att orka ställa om till spelprofil när man ska gayma. Är ju inte mer än att klicka till en annan profil i MSI AB. Dock funkar många spel precis lika bra med miningprofilen aktiverad Skulle dock aldrig dra igång minern med spelprofilen aktiverad, fet waste.

Ja eller hur. Aldrig att man skulle minea på spelprofilen. Högre ljud, mera värme, lägre hash. Usch och tvi, speciellt under sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Lödningar och chip mm mår ju bra av att gå med konstant temperatur så för dem är det ju bra med drift 24/7 medans kondensatorer har begränsad livslängd i timmar och inte gillar hög temperatur. Dvs man kan förvänta sig olika felmoder beroende om kortet är minat med eller inte.

En som minar med flera kort i en rigg vill ju så klart minimera strömförbrukningen för att spara elkostnader och ev kunna köra flera kort med samma kragg vilket ju är bra för korten.

Mer tveksam skulle jag vara till en "gamer" som minar med kortet när det inte spelas. Kommer han orka ställa om kortet till lågeffekt varje gång vid mining eller kör han på med samma maxade prestanda som det spelas på?.

Ja absolut, jag gissar också att majoriteten av kort som kommer ut på marknaden är från riktiga miners om det blir mindre lönsamt att mina..

Permalänk
Medlem

Säljer...delar av grafikkort till förlust läser min anno 2004-hjärna det som. Säljer vad av grafikkort? Dom säljer grafikkort. Man stänger en dörr och stoppar en server. Menmen, mer relevant kanske ( ) är att vi tidigare hade en fin diskussion om miners skulle köpa specialdesignade kort utan videoutgång eller ej, där argumentet var att såklart inte, de vill sälja dom vidare sen blah blah. Undrar om många som går från miners till miners i Kina har videoutgång. Vi ska inte ropa hej men december 2021 kanske vi inte "simmar i grafikkort" men hoppas sitsen ser en hel del ljusare. Typ enkom någon km från msrp.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)