Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Hur gör man för att kunna scrolla på sidan?
när jag kör kommandot, så får jag bara fler o fler rader ju mer jag drar ut terminalfönstret.. och när jag maximerar så verkar det vara fler rader än som synes

Om du vill logga länge skulle du kunna skriva output till en fil istället, då sparas all output samt att du kan söka/scrolla fritt i den.

T.ex:

watch -n 10 "lsof -n | grep TCP" >> watch-log.txt

Då skrivs all output till filen "watch-log.txt", kommandot fortsätter tills dess att du avbryter det manuellt via Ctrl+c alt. stänger terminalfönstret där du kör kommandot.

Dubbel ">>" står för append, dvs. loggen fortsätter att skriva till filen och lägger till data, använder du enbart ">" skrivs den över varje 10 sek intervall av ditt kommando.

Du kan givetvis öppna filen "watch-log.txt" under tiden du loggar, men du måste troligtvis stänga och sedan öppna den igen för att kunna se de senaste raderna som skrivits till filen. -beror lite på vilket program du läser textfilen med.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

Om du vill logga länge skulle du kunna skriva output till en fil istället, då sparas all output samt att du kan söka/scrolla fritt i den.

T.ex:

watch -n 10 "lsof -n | grep TCP" >> watch-log.txt

Då skrivs all output till filen "watch-log.txt", kommandot fortsätter tills dess att du avbryter det manuellt via Ctrl+c alt. stänger terminalfönstret där du kör kommandot.

Dubbel ">>" står för append, dvs. loggen fortsätter att skriva till filen och lägger till data, använder du enbart ">" skrivs den över varje 10 sek intervall av ditt kommando.

Du kan givetvis öppna filen "watch-log.txt" under tiden du loggar, men du måste troligtvis stänga och sedan öppna den igen för att kunna se de senaste raderna som skrivits till filen. -beror lite på vilket program du läser textfilen med.

Nice Det ska jag testa
Kommer loggfilen hamna bland alla andra under var/log eller hamnar den under home?

Det är dessa tillfällen jag verkligen saknar windows 7 asså.. hihihi

Edit, då du troligtvis inte läst detta ännu
Vet du om man kan fånga alla protokollen i samma kommando? eller behöver man köra det i multipla terminalfönster?

Edit2
Den verkar ha problem att greppa UDP.. jag satte den på 0,2 i tid men ändå kunde den inte fånga trafiken till min DHCP, som jag kan se med wireshark

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det är dessa tillfällen jag verkligen saknar windows 7 asså.. hihihi

För mig summerade precis @krigelkorren allt jag gillar med Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

För mig summerade precis @krigelkorren allt jag gillar med Linux

haha.. jaa terminalen är charmig för många

Det jag menade var att det jag saknar med win7 är just att det finns GUI's och program som gör jobbet smidigare
Jag har superbra program för monitorering/övervakning.. nackdelen är att de funkar bara i windows miljöer.

Dock har jag börjar fundera på wine om man kan komma runt terminalen den vägen för att få mer grafiska verktyg i linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Dock har jag börjar fundera på wine om man kan komma runt terminalen den vägen för att få mer grafiska verktyg i linux.

Jag hade faktiskt valt att köra Windows 8.1 med Open-Shell i ditt fall. Sägs ha extended support fram till 10 januari 2023!

Själv är jag allergisk mot Microsofts rullande uppdateringar och har blockerat Windows Update i Windows 10 (kör version 1809), men har inte fått tummen ur att installera Windows 10 LTSC än.

Jag trivs med att köra GNU/Linux, Windows samt macOS och anser att varje OS är bra på olika saker.

Just GNU/Linux är perfekt som surfdator samt får ibland agera server för olika projekt. Windows är lite "Jack of all trades" men används nog mest för att flytta data mellan mina externa diskar. Sist är macOS perfekt när jag håller på med med bild- och videoredigering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

haha.. jaa terminalen är charmig för många

Det jag menade var att det jag saknar med win7 är just att det finns GUI's och program som gör jobbet smidigare
Jag har superbra program för monitorering/övervakning.. nackdelen är att de funkar bara i windows miljöer.

Dock har jag börjar fundera på wine om man kan komma runt terminalen den vägen för att få mer grafiska verktyg i linux.

Nu har jag inte koll på vad du kör för DE, men vill man ha GUI finns det mycket i KDE.
Nya systemövervakaren visar info om vilka processer som laddar ner/upp, skriver/läser från disk, cpu, ram osv...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

@Marie SWE:
Något för dig? https://github.com/evilsocket/opensnitch
Gillar Little Snitch på macOS. Vet inte om den här är lika bra, men det är något att prova i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Hur gör man för att kunna scrolla på sidan?
när jag kör kommandot, så får jag bara fler o fler rader ju mer jag drar ut terminalfönstret.. och när jag maximerar så verkar det vara fler rader än som synes

Tror inte man kan scrolla... men gör grep på nåt som inte ger så många träffar, tex ip-adressen på du vill kolla.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Jag hade faktiskt valt att köra Windows 8.1 med Open-Shell i ditt fall. Sägs ha extended support fram till 10 januari 2023!

Själv är jag allergisk mot Microsofts rullande uppdateringar och har blockerat Windows Update i Windows 10 (kör version 1809), men har inte fått tummen ur att installera Windows 10 LTSC än.

Jag trivs med att köra GNU/Linux, Windows samt macOS och anser att varje OS är bra på olika saker.

Just GNU/Linux är perfekt som surfdator samt får ibland agera server för olika projekt. Windows är lite "Jack of all trades" men används nog mest för att flytta data mellan mina externa diskar. Sist är macOS perfekt när jag håller på med med bild- och videoredigering.

Det är nog många av oss som är lagom glada för microsofts superbraiga idé att köra rullande OS Det var det som fick mig att backa från 10an.
Fast om du kör opachat win10 så funkar ju win7 lika bra ur säkerhetssynpunkt.
Jag har dualboot win8.1 på en stationär och en bärbar ifall jag skulle hamna i en sits där jag behöver windows online.. Men jag hatar 8ans meny.... visst att tredjepartsprogrammet finns, men jag gillar att köra windows system så microsoftiga som möjligt.. då 30års erfarenhet av M$ har lärt mig att ju mer man håller bort tredjeparts saker från systemet, ju stabilare blir microsoftskiten. Sedan köper 8an bara 2år till.. så det är ingen väg att gå heller.

LTSC.. det är väl enterprise? Den licensen är så fruktansvärt dyr, så därför har jag inte övervägt den ens.. Samt den går inte ladda ner från microsoft lika enkelt som home/pro.. så jag kan inte ens nyttja den i 90 dagar.

såååå sant så sant... alla OSsystem har sina fördelar Det skriver jag under på utan att tveka en millisekund ens

Jag kör 2008R2 i min server.. Men den är offline så uppdateringar är strunt samma lixom Tanken var att skaffa CentOS till den.. men sedan gick ju IBM in o sabba allt så man inte har 10år innan EOL längre. *morrr* Så den får fortsätta köra 2008an

.

Skrivet av Lembritt:

Nu har jag inte koll på vad du kör för DE, men vill man ha GUI finns det mycket i KDE.
Nya systemövervakaren visar info om vilka processer som laddar ner/upp, skriver/läser från disk, cpu, ram osv...

Jag kör Xfce Men jag har KDE's systemövervakare bland annat.. jag har snott lite GUI's/program från KDE och gnome över till min Xfce.. så det är väl en X.K.G jag har nu mer

.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

@Marie SWE:
Något för dig? https://github.com/evilsocket/opensnitch
Gillar Little Snitch på macOS. Vet inte om den här är lika bra, men det är något att prova i alla fall...

Vart var du våren 2018 när jag börja med linux och posta min första tråd om bra GUI brandvägg i ett linuxforum. hahaha
Den där ska jag kolla in... det är precis det jag letat efter... Jag hoppas den även klarar mac-adresser som regler
Supertack för tipset

.

Skrivet av SAFA:

Tror inte man kan scrolla... men gör grep på nåt som inte ger så många träffar, tex ip-adressen på du vill kolla.

Byter jag ut TCP mot ip-adressen i grep?
Vilken super nooobie jag känner mig som asså *hahahaha*

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Byter jag ut TCP mot ip-adressen i grep?
Vilken super nooobie jag känner mig som asså *hahahaha*

foo | grep TCP kör kommandot foo och söker sedan efter TCP i utskriften från kommandot.

foo | grep 1.2.3.4 kör kommandot foo och söker sedan efter IP-adressen 1.2.3.4 i utskriften från kommandot.

Kommandot grep är ungefär samma som kommandot find i Windows, men syntaxen skiljer i vissa avseenden. Jag vet inte om du är bekant med Windows-kommandot.

Som någon nämnde kan du ju också lägga till >> filnamn.txt på slutet av raden och sedan söka i filen med sökfunktionen i ett vanligt textredigeringsprogram om du tycker att det skulle vara enklare än att använda grep.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kommenterande 2:

foo | grep TCP kör kommandot foo och söker sedan efter TCP i utskriften från kommandot.

foo | grep 1.2.3.4 kör kommandot foo och söker sedan efter IP-adressen 1.2.3.4 i utskriften från kommandot.

Kommandot grep är ungefär samma som kommandot find i Windows, men syntaxen skiljer i vissa avseenden. Jag vet inte om du är bekant med Windows-kommandot.

Som någon nämnde kan du ju också lägga till >> filnamn.txt på slutet av raden och sedan söka i filen med sökfunktionen i ett vanligt textredigeringsprogram om du tycker att det skulle vara enklare än att använda grep.

Tackar tackar, det ska jag testa.

Jag började använda programvaror för saker i windows när jag skaffa win2000.. så jag har glömt bort massssssor av ms-dos och find känns bekant.. Men då jag nyttjar ordet bekant i den meningen, så skvallrar det ju om hur ofta jag kan ha använt det i mitt liv. hihi
Många av de programvaror jag använde i windows är dels från cisco, lite från HP som kom med servern.. 3-com har jag från oxå på den tiden när det befann sig.. sedan en drös andra betalprogramvaror genom årens lopp.
Latheten har bedragit kommandokunskapen helt enkelt

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Det är nog många av oss som är lagom glada för microsofts superbraiga idé att köra rullande OS Det var det som fick mig att backa från 10an.

Det tog Microsoft ett tag att få fason på kvalitetskontrollen, men på jobbet har vi enligt dem som sköter laptops ganska sällan problem med detta nu för tiden. Tvärt om skulle jag säga att det är skönt med rullande uppgraderingar eftersom varje versionshopp blir mindre och därmed inte så destruktivt. Jämför Ubuntu, där jag på speldatorn uppdaterar till senaste release strax efter att den släppts och aldrig har problem, med RedHat/CentOS/OracleLinux, där man måste bygga en ny server för en ny major version. Nu har jag allt viktigt i Ansible, så det går normalt sett snabbt att modifiera playbooks för nya mjukvaruversioner, men på den tiden då man gjorde sånt mer eller mindre manuellt var det ett rent h-vete.

Förändringarna kommer ändå, så det är bara att välja om man vill riskera en gordisk knut vart femte eller tionde år eller om man hellre tar sig an eventuella småproblem när eller om de inträffar - vilket nästan aldrig händer när man har ett levande system.

Skrivet av anon309108:

Tanken var att skaffa CentOS till den.. men sedan gick ju IBM in o sabba allt så man inte har 10år innan EOL längre. *morrr* Så den får fortsätta köra 2008an

Med reservation för att jag personligen tycker det är en dålig idé med för lång tid på samma version (se ovan), så börjar det ju dyka upp en del fria RHEL-rebuilds igen.
https://almalinux.org/ lovar uppdateringar så länge RHEL 8 får dem, och https://rockylinux.org/ har nått release candidate-nivå på sitt bygge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det tog Microsoft ett tag att få fason på kvalitetskontrollen, men på jobbet har vi enligt dem som sköter laptops ganska sällan problem med detta nu för tiden. Tvärt om skulle jag säga att det är skönt med rullande uppgraderingar eftersom varje versionshopp blir mindre och därmed inte så destruktivt. Jämför Ubuntu, där jag på speldatorn uppdaterar till senaste release strax efter att den släppts och aldrig har problem, med RedHat/CentOS/OracleLinux, där man måste bygga en ny server för en ny major version. Nu har jag allt viktigt i Ansible, så det går normalt sett snabbt att modifiera playbooks för nya mjukvaruversioner, men på den tiden då man gjorde sånt mer eller mindre manuellt var det ett rent h-vete.

Förändringarna kommer ändå, så det är bara att välja om man vill riskera en gordisk knut vart femte eller tionde år eller om man hellre tar sig an eventuella småproblem när eller om de inträffar - vilket nästan aldrig händer när man har ett levande system.

Allt är relativt på hur man använder saker.
Jag hatar konceptet installera datorn, konfigurera allt, tweaks, personliga inställningar osv.
Där av kör jag konceptet installera 1gång/dator och aldrig mer.. Så efter en första installation när alla grundgrejer är gjorda, program, drivrutiner customiseringosv. så gör jag en image av systemet och lägger på servern.. kraschar OSet hårddisken.. så bootar jag via PXE och gör en återställning på 15minuter.. sedan kör jag updates som tillkommit efter avbildningen.
Med rullande release är inte denna hållbar.. Många OS kraschar om de ska rulla upp 5-10 år i ett svep
Inför win7 EOL så testade jag att stuka om win10 home/pro så den blev som en Enterprise utan cortana, store och onedrive o allt blotware.. Jag konfigurera allt så den inte skulle hålla på med sina autouppdateringar och tvångsomstarter så man var tvungen att uppdatera manuellt.. Lite som win7 möjligheterna.
Sedan kom en stor versionsupprullning och allt jag gjort vart sabbat typ.. Aldrig att jag skaffar ett os som bygger på rollups
Så jag hoppas lite att det som de ska annonsera den 24juni om ny windows.. så hoppas jag på fast versionsrelease igen.. så jag kan gå tillbaka till windows.. Men då var annan gångs principen med kasst, bra, kasst, bra.. med winME, vista, 8.1 så hade jag hoppats på att 10an var nästa steg.. men nooooo... och då de gjort två kassa efter varandra så blir det nog kasst igen
Så jag är fast i Linux

Citat:

Med reservation för att jag personligen tycker det är en dålig idé med för lång tid på samma version (se ovan), så börjar det ju dyka upp en del fria RHEL-rebuilds igen.
https://almalinux.org/ lovar uppdateringar så länge RHEL 8 får dem, och https://rockylinux.org/ har nått release candidate-nivå på sitt bygge.

Samma här som ovan.. recovery image av systemet.. och jag vill ha mellan 7-10+ år mellan ens tänka tanken på att ominstallera ett system igen... upprullingar kan jag gå med på om de utlovar garanti.. en garanti på att systemet aldrig under några omständigheter kan fallera på grund av en upprullning.. Vilket de inte kan garantera.

15minuter plus uppdateringar är värt guld när ett system bråkar. aldrig behöva tweaka, ställa in nätverk, personliga program osv osv.. Heeeelt underbart asså

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Allt är relativt på hur man använder saker.
Jag hatar konceptet installera datorn, konfigurera allt, tweaks, personliga inställningar osv.
Där av kör jag konceptet installera 1gång/dator och aldrig mer.. Så efter en första installation när alla grundgrejer är gjorda, program, drivrutiner customiseringosv. så gör jag en image av systemet och lägger på servern.

15minuter plus uppdateringar är värt guld när ett system bråkar. aldrig behöva tweaka, ställa in nätverk, personliga program osv osv.. Heeeelt underbart asså

Jo, det är därför Gud gav oss Ansible: Man definierar hur ett fungerande system ser ut, med installerad programvara och inställningar, och lägger dessa ovanpå ett nyinstallerat operativsystem som därmed inte kräver ytterligare uppdateringar innan man kan börja använda det. Eftersom alla playbooks är rena textfiler kan man enkelt anpassa dem utan att behöva bygga en hel datorimage från scratch, och man kan versionshantera dem som vilket stycke kod som helst.

Från en tom VMware-template rullar jag ut en konfigurerad och produktionsfärdig Windowsserver på ~12-15 minuter och en Linuxserver på 5-10 minuter i normalfallet.

Alternativet är ju naturligtvis fungerande backup: Ställer jag till det på min Mac rullar jag tillbaka - inte snabbt, men effektivt - med TimeMachine. På jobbet kör vi naturligtvis Veeam, och på de Linuxburkar där jag har viktig data har jag regelbundna zfs snapshots både på lokal disk och till andra servrar med hjälp av sanoid+syncoid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, det är därför Gud gav oss Ansible: Man definierar hur ett fungerande system ser ut, med installerad programvara och inställningar, och lägger dessa ovanpå ett nyinstallerat operativsystem som därmed inte kräver ytterligare uppdateringar innan man kan börja använda det. Eftersom alla playbooks är rena textfiler kan man enkelt anpassa dem utan att behöva bygga en hel datorimage från scratch, och man kan versionshantera dem som vilket stycke kod som helst.

Från en tom VMware-template rullar jag ut en konfigurerad och produktionsfärdig Windowsserver på ~12-15 minuter och en Linuxserver på 5-10 minuter i normalfallet.

Alternativet är ju naturligtvis fungerande backup: Ställer jag till det på min Mac rullar jag tillbaka - inte snabbt, men effektivt - med TimeMachine. På jobbet kör vi naturligtvis Veeam, och på de Linuxburkar där jag har viktig data har jag regelbundna zfs snapshots både på lokal disk och till andra servrar med hjälp av sanoid+syncoid.

Jag kan absolut inget om kodning o programmering.. Jag kan tyda html cod, men jag kan inte skriva den.. Jag har typ fyra kommandon kvar från basic jag pyssla med i slutet på 80talet..
Jag skulle vilja kunna kod så jag kan läsa av koden i linux minneshantering o jämföra den med coden i windows minneshantering.. Du har ju säkert sett den tråden jag hade för lääänge sedan här inne. hihihi

Så jag vet ärligt talat inte om jag skulle kunna lära mig Ansible o göra playbooks på en kväll.
Linux server har jag insett att jag ska inte ens tänka den tanken ens.. så jag kommer fortsätta köra 2008R2 tills hårdvaran dör eller inte klarar av arbetsuppgifterna längre.
Joo vanlig backup kör jag ju oxå så alla dokument och annat jag sparar ner finns kvar vid oförutsedda händelser.
Dock har jag inte fått det att fungera bra på Debian datorerna då de är lite dumma i huvudet när det kommer till samba smb nätverk... ena stunden ser de windows nätverket och andra stunden är de blinda.. och jag har inte orkat bry mig då jag börjar härskna på linux.. 3år och skiten går inte.. det tog mig 20minuter o lista ut hur macOS funka o sätta upp.
Så när de inte ser servern gör jag manuella backupper till extern disk

Så jag hoppas verkligen att nya windows är lösningen.. Linux är till för de som gillar kod, terminal o filhacka.. Linux är inte till för oss som vill jobba med program o guis och slippa memmorisera arch wiki

Så fort jag identifierat vad som kom in på min LMDE3 maskin så blir det windows7 på den igen... Säkrare även om det är opachat, då jag kan alla trix med windows, jag kan till o med höra på hårddiskens ljud om det är onormal aktivitet... Då är man windows-skadad. hahahaha
Ett system är aldrig säkrare än användarens kunskaper.

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Så jag vet ärligt talat inte om jag skulle kunna lära mig Ansible o göra playbooks på en kväll.

Jag förstår vad du menar, men kan inte - åtminstone i dagsläget - identifiera mig med det. Vad datorer är bättre än vi på, är att följa instruktioner till punkt och pricka. Vad vi är bättre än datorer på är att identifiera de nödvändiga stegen för att lösa en problemställning. Om man regelbundet manuellt upprepar en serie operationer som skulle kunna beskrivas en gång och exekveras så har man slösat tid och resurser.

Går det snabbt att komma igång? Troligen inte. Mellan tummen och pekfingret behöver man lägga 20 timmar av aktivt arbete på ett område för att bli hyfsat självgående och 40-80 timmar för att bli ordentligt produktiv. Sen är ju kunskap kumulativ, så att lära sig nya relaterade saker tar kortare tid än att börja lära sig något helt nytt, men självklart prioriterar man själv var man lägger den sortens tid.

Jag hade upplevt den operativsystemssituation du beskrivit som ett direkt handikapp och ansett det vara värt att ändra hur jag arbetar för att bli av med dessa begränsningar. Men har du mer obehag av den processen än av situationen du befinner dig i för närvarande är det självklart ett giltigt val att leva med vad du har. Precis samma sak ser jag på mitt eget jobb, där jag scriptar och programmerar datorer att göra saker åt mig medan många av mina kollegor pekar-och-klickar sig igenom sina arbetsdagar. Ska man göra en enda sak går det ibland snabbare för dem, men ska man genomföra en stor förändring är mitt sätt antingen snabbare eller det enda praktiska sättet att lösa uppgiften. Medan jag skriver detta rullar deployment av en ny byggserverfarm som någon beställt på ett terminalfönster, och i en powershellruta på en annan skärm har jag sorterat 1100 konton baserat på givna egenskaper i ett AD och lagt dem i lämpliga grupper för de tillgångar de behöver enligt ett nytt schema vi har kommit överens om, och i ett tredje terminalfönster har jag skapat en rapport över all mail som gått till en given användare hos en specifik kund de senaste två veckorna. Allt det här hade jag naturligtvis kunnat peka och klicka mig till via GUI men för att få till det på samma tid hade vi behövt vara oerhört många fler på min avdelning. Och eftersom jag gör sånt på jobbet hela dagarna är det naturligtvis också hur jag interagerar med mina privata datorer för annat än rent triviala saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag förstår vad du menar, men kan inte - åtminstone i dagsläget - identifiera mig med det. Vad datorer är bättre än vi på, är att följa instruktioner till punkt och pricka. Vad vi är bättre än datorer på är att identifiera de nödvändiga stegen för att lösa en problemställning. Om man regelbundet manuellt upprepar en serie operationer som skulle kunna beskrivas en gång och exekveras så har man slösat tid och resurser.

Går det snabbt att komma igång? Troligen inte. Mellan tummen och pekfingret behöver man lägga 20 timmar av aktivt arbete på ett område för att bli hyfsat självgående och 40-80 timmar för att bli ordentligt produktiv. Sen är ju kunskap kumulativ, så att lära sig nya relaterade saker tar kortare tid än att börja lära sig något helt nytt, men självklart prioriterar man själv var man lägger den sortens tid.

Jag hade upplevt den operativsystemssituation du beskrivit som ett direkt handikapp och ansett det vara värt att ändra hur jag arbetar för att bli av med dessa begränsningar. Men har du mer obehag av den processen än av situationen du befinner dig i för närvarande är det självklart ett giltigt val att leva med vad du har. Precis samma sak ser jag på mitt eget jobb, där jag scriptar och programmerar datorer att göra saker åt mig medan många av mina kollegor pekar-och-klickar sig igenom sina arbetsdagar. Ska man göra en enda sak går det ibland snabbare för dem, men ska man genomföra en stor förändring är mitt sätt antingen snabbare eller det enda praktiska sättet att lösa uppgiften. Medan jag skriver detta rullar deployment av en ny byggserverfarm som någon beställt på ett terminalfönster, och i en powershellruta på en annan skärm har jag sorterat 1100 konton baserat på givna egenskaper i ett AD och lagt dem i lämpliga grupper för de tillgångar de behöver enligt ett nytt schema vi har kommit överens om, och i ett tredje terminalfönster har jag skapat en rapport över all mail som gått till en given användare hos en specifik kund de senaste två veckorna. Allt det här hade jag naturligtvis kunnat peka och klicka mig till via GUI men för att få till det på samma tid hade vi behövt vara oerhört många fler på min avdelning. Och eftersom jag gör sånt på jobbet hela dagarna är det naturligtvis också hur jag interagerar med mina privata datorer för annat än rent triviala saker.

Jag hade en dålig dag i går. haha
Det var sååååååå nära att jag formatera diskarna o kasta ut linux genom fönstret.. Jag har haft många sådana tillfällen.. Dock främst första året med linux, då idiotförklarade jag nog systemet hundrafemtioelva gånger.. den frustrationen syns på två andra forum som säkert gett en hel del linuxmänniskor ett gott skratt.
Så den dagen du känner dig deppig, så messa mig så skickar jag länkarna till de trådarna, så kommer du ligga dubbelvikt o asgarva resten av dagen

Jo men det kan jag skriva under på... kan man något så går det supersnabbt att lära sig förändringar. Det ser ju jag med Windows operativen.. Jag har ju kört windows sedan 2.0 dock har jag bara testat ME och Vista då jag ansåg de skräp.. 8an är skräp oxå på stationära datorer, men jag har den som dualboot ifall att jag behöver microsoft online... Kontentan iallafall är att det tog mig max 30minuter att lära mig windows10 rakt igenom då saker bara är småändringar från 7/8an.. Så där kan jag referera till hur snabbt du plockar upp linux distars förändringar.
Men just att det bara tog mig 20minuter med en Mac att sätta upp ntfs stöd och nätverket och jag aldrig tidigare tagit i en Mac.. medans i linux tog det veckor. Men det är ju för att Mac är ju ett GUI OS oxå, så då kan man jobba utifrån logik.. Logik fungerar inte i linux då kommandon inte är ord man använder i språkbruk.. utan man måste lära sig kod.
Så här kommer intresset in som en extremt viktig komponent.. viljan att lära sig kod.
Mitt problem är att jag i grunden hatar datorer.. jag tappa intresset för 15år sedan och sedan dess vill jag bara ha datorerna gå och gå i 15-30års tid typ.

Men jag skulle verkligen vilja offra lite tid ihop med lite programmerare och skapa en distro för GUI generationen
Jag har massor av idéer på problemlösningar för nybörjare, vanliga svenssons som bara använder sig dator. jaa o inte förglömma.. gui idioter som mig. hahaha.
Jag tror att linux desktopp även har en framtid att växa.. även växa om Mac datorer... framstegen i linux är stora senaste 5åren.. så om 5-10 år till så kan nog även sådana som mig vara nöjda

Permalänk
Skrivet av anon309108:

Jag tror att linux desktopp även har en framtid att växa.. även växa om Mac datorer... framstegen i linux är stora senaste 5åren.. så om 5-10 år till så kan nog även sådana som mig vara nöjda

Mnja, inte Linuxskrivbord som vi traditionellt ser dem i form av GNU+enhelmassaannat+Linux. Android är en stor spelare på mobilsidan, men tittar du på hur många som är envisa nog att köra Linuxskrivbord så är Steams användardata en relevant datapunkt: Mindre än en procent av deras användare kör regelbundet Linux. Mac ligger snarare runt 10% och det är otroligt litet överlapp mellan folk som väljer Mac och folk som väljer Linux. Jag är en nörd med en soft spot för öppna Unixar och testar regelbundet BSD-varianter samt har som sagt Linux som enda OS på min speldator, men jag skulle ärligt talat inte frivilligt sluta köra Mac som vardags-system på skrivbordet. Det funkar helt enkelt för bra, och inte ens Microsoft med alla resurser de har i sitt företag lägger ner så mycket energi på att skapa en trevlig upplevelse för sina användare, så gratisprojekt som Gnome eller KDE/Plasma kommer aldrig att komma ikapp ens med (viss) backning från RedHat eller SuSE. Det vore roligt om jag hade fel, men det har jag inte. 😁

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Mnja, inte Linuxskrivbord som vi traditionellt ser dem i form av GNU+enhelmassaannat+Linux. Android är en stor spelare på mobilsidan, men tittar du på hur många som är envisa nog att köra Linuxskrivbord så är Steams användardata en relevant datapunkt: Mindre än en procent av deras användare kör regelbundet Linux. Mac ligger snarare runt 10% och det är otroligt litet överlapp mellan folk som väljer Mac och folk som väljer Linux. Jag är en nörd med en soft spot för öppna Unixar och testar regelbundet BSD-varianter samt har som sagt Linux som enda OS på min speldator, men jag skulle ärligt talat inte frivilligt sluta köra Mac som vardags-system på skrivbordet. Det funkar helt enkelt för bra, och inte ens Microsoft med alla resurser de har i sitt företag lägger ner så mycket energi på att skapa en trevlig upplevelse för sina användare, så gratisprojekt som Gnome eller KDE/Plasma kommer aldrig att komma ikapp ens med (viss) backning från RedHat eller SuSE. Det vore roligt om jag hade fel, men det har jag inte. 😁

Andriod ser jag inte som linux faktiskt.. även om det är det.. för räknar man in android så är ju linux jättestort bland folket.. lika så är jag 50/50 på cromeOS ska räknas som linux.. Men det är mer linux än android då det är en dator med tangentbord i fråga

Okej... många av de som spelar brukar väl oftast ty sig till windows eller köra en winVM... Jag spelar inte, så jag har noll koll och har bara sett i linuxforum att de ofta kör en VMlösning eller dualboot för spel.

mmmm, jag är nog benägen att hålla med dig.. gnome/kde/Xfce o allt vad de heter kommer nog aldrig bli för vanliga dödliga.. har de inte lyckats på 30år så är väl sannolikheten liten att det kommer ske inom närmsta framtiden.... Men hoppas gör jag innerligen då jag inte har andra utvägar mer än att gå tillbaka 100år i tiden och bli analog
Vinner jag 700miljoner på eurojackpot ska jag sätta ihop ett team o utveckla en bra distro. hahahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Andriod ser jag inte som linux faktiskt.. även om det är det.. för räknar man in android så är ju linux jättestort bland folket.. lika så är jag 50/50 på cromeOS ska räknas som linux.. Men det är mer linux än android då det är en dator med tangentbord i fråga

Men Android är en Linuxvariant, cromeOS däremot använder Linuxkärnan men resten är inte Linux (eller har i vart fall inte varit det) så att inte räkna Android som Linux bara av den anledningen att Linux annars blir "jättestort"?? Hmm, minns en gång i tiden då Microsoft påpekade att antalet servrar som byggde på Microsoft-produkter var större än "alla andra" tillsammans. MS räknade då alla IP-adresser som i någon mening presenterade någon form av serverprogramvara. Svaret från två av de som räknades som "alla andra", var att det nog var sant om man räknade som MS gjorde men att man ju kunde räkna antalet riktiga servrar, nämligen de som agerade servrar för mer än den dator som körde servern, var antalet fortfarande stort men långt ifrån "fler än alla andra tillsammans". Räknade man istället serverkapacitet så hade MS ungefär 8%, Linux+Unix 86%, och alla andra (utom Linux och Unix) 6%. Ser vi på samma sak nu är MS ännu mindre och Linux/Unix lite större än då.
På samma sätt kan man ju dela upp statistiken och konstatera att (kan ha hunnit ändra sig) det skiljer sig mycket beroende på vad man tittar på. SteamOS, som bygger på Debian Linux, brukar klaga på att de aldrig räknas. Ser man på OS som utnyttjas för spelande så är det i stort sett bara Windows (+ SteamOS), ser man på utvecklingsplattformar för spel blir bilden en helt annan.
Ser vi på desktop + laptop är det drygt 76% Windows, 17% MacOS, Linux knappt 2%, chromeOS något mindre än Linux, FreeBSD mindre än 0,1% och resten olika hybrider (som inte kan hänföras till övriga) eller helt hemmasnickrade OS (vilket är intressant).
Så jag skulle nog räkna Android som Linux men skilja på mobila enheter (plattor + telefoner) resp. desktop + laptop.

Permalänk
Skrivet av serafim:

Men Android är en Linuxvariant, cromeOS däremot använder Linuxkärnan men resten är inte Linux (eller har i vart fall inte varit det) så att inte räkna Android som Linux bara av den anledningen att Linux annars blir "jättestort"??

Har aldrig använt Chrome OS. Android har ett grafiskt användargränssnitt som inte får en att tänka på Linux, men installerar man en terminalemulator ser man att terminalemulatorn beter sig som man förväntar sig i Linux (förutom att vissa vanliga kommandon saknas). Man kan använda cd, ls, rm och en hel del annat. Man verkar kunna köra i princip alla Linuxprogram på Android förutsatt att det inte krävs något grafiskt användargränssnitt. Det är i princip bara att kompilera programmet för rätt processortyp och se till att alla beroenden finns installerade. Kan man inte göra detta med Chrome OS?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Men Android är en Linuxvariant, cromeOS däremot använder Linuxkärnan men resten är inte Linux (eller har i vart fall inte varit det) så att inte räkna Android som Linux bara av den anledningen att Linux annars blir "jättestort"?? Hmm, minns en gång i tiden då Microsoft påpekade att antalet servrar som byggde på Microsoft-produkter var större än "alla andra" tillsammans. MS räknade då alla IP-adresser som i någon mening presenterade någon form av serverprogramvara. Svaret från två av de som räknades som "alla andra", var att det nog var sant om man räknade som MS gjorde men att man ju kunde räkna antalet riktiga servrar, nämligen de som agerade servrar för mer än den dator som körde servern, var antalet fortfarande stort men långt ifrån "fler än alla andra tillsammans". Räknade man istället serverkapacitet så hade MS ungefär 8%, Linux+Unix 86%, och alla andra (utom Linux och Unix) 6%. Ser vi på samma sak nu är MS ännu mindre och Linux/Unix lite större än då.
På samma sätt kan man ju dela upp statistiken och konstatera att (kan ha hunnit ändra sig) det skiljer sig mycket beroende på vad man tittar på. SteamOS, som bygger på Debian Linux, brukar klaga på att de aldrig räknas. Ser man på OS som utnyttjas för spelande så är det i stort sett bara Windows (+ SteamOS), ser man på utvecklingsplattformar för spel blir bilden en helt annan.
Ser vi på desktop + laptop är det drygt 76% Windows, 17% MacOS, Linux knappt 2%, chromeOS något mindre än Linux, FreeBSD mindre än 0,1% och resten olika hybrider (som inte kan hänföras till övriga) eller helt hemmasnickrade OS (vilket är intressant).
Så jag skulle nog räkna Android som Linux men skilja på mobila enheter (plattor + telefoner) resp. desktop + laptop.

Japp jag vet det... även mängder av IoT prylar o smarta hem produkter har linux bas.
Anledningen att jag inte tog upp dem som exempel utan höll dem utanför är att man inte kan bestämma över systemet som man kan med Linux server, linux desktop, pi os o vad allt de heter, som man faktiskt mer eller mindre är öppen källkod så man har möjligheter om man är en programmerare att stuka om efter behov. Det kan man inte i android, cromeOS IoT prylar.
Så det var så min tanke var när jag satte dem i olika fack. även att jag vet att android är Linux Det skrev jag i en annan tråd här inne, när en dissade ner Linux användare att de bara var socioekonomiskt utsatta personer som använde Linux... Då gav jag ett svar att då måste denne vara socioekonomiskt utsatt då han garanterat har en smartphone. *haha*

Har microsoft varit världsledande på servers någon gång i historien? Innan linux var det väl Unix? eller är jag ute o cyklar nu?
IBM körde väl sitt egna OS först.. sedqan delade de säng ett tag med microsoft och nu är det ju redhat.
Små servrar i mindre företag vet jag ju att windows haft en hel del.. Men jag tänker lite mer offsite servrar än lokal servern i städskrubben utanför fikarummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Har microsoft varit världsledande på servers någon gång i historien? Innan linux var det väl Unix? eller är jag ute o cyklar nu?
IBM körde väl sitt egna OS först.. sedqan delade de säng ett tag med microsoft och nu är det ju redhat.
Små servrar i mindre företag vet jag ju att windows haft en hel del.. Men jag tänker lite mer offsite servrar än lokal servern i städskrubben utanför fikarummet

Nej, MS har aldrig varit världsledande på servrar men med lite hokus-pokus i räknandet hävdade man att man var det vid något tillfälle. Antalet ip-adresser som uppvisade någon form av serveraktivitet var ett sånt räknexempel, men det mesta var serverprogramvaror som tillfredsställde lokala behov i samma dator, utan att tillåta trafik från och till andra enheter. Jag har satt upp många sådana i Linux-miljö där en lokal Postgres-, MySQL- eller Maria-databas fungerar som effektivt lagringsmedium för ett antal mjukvaror som ofta behöver tillgång till samma data samtidigt, men då handlar det om enskilda programvaror och inte om serverdatorer som t.ex. de servrar som håller Ladok (betygsdatabaserna för studenter vid svenska universitet).
En "server" kan ju vara en dator som betjänar andra datorer eller en programvara som betjänar andra programvaror internt i en dator. Räknade man varje serverprogram som i någon mening betjänade en annan programvara som en server så hade MS rätt men då räknade man bara antalet installerade serverprogramvaror och räknade inte in serverprogramvarans serverkapacitet. I stort sett kunde man då räkna väldigt många persondatorer och arbetsstationer som en server eller till och med som flera servrar.
När då MS i en artikel hävdade att man hade flest persondatorer, arbetsstationer och serverinstallationer i världen räknade man just så men svaret var ju omedelbart och ett stort hahaha, prata kan ni men många små gör i det här sammanhanget inte en stor, ni håller bara en liten del av kapaciteten för servande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Har aldrig använt Chrome OS. Android har ett grafiskt användargränssnitt som inte får en att tänka på Linux, men installerar man en terminalemulator ser man att terminalemulatorn beter sig som man förväntar sig i Linux (förutom att vissa vanliga kommandon saknas). Man kan använda cd, ls, rm och en hel del annat. Man verkar kunna köra i princip alla Linuxprogram på Android förutsatt att det inte krävs något grafiskt användargränssnitt. Det är i princip bara att kompilera programmet för rätt processortyp och se till att alla beroenden finns installerade. Kan man inte göra detta med Chrome OS?

Nu verkar det som om utvecklingen fortsatt så att chromeOS har en hel del "vanlig" Linux-funktionalitet och det verkar dessutom som om man haft möjligheten hela tiden. Läste att chromeOS bygger på Gentoo Linux med en överbyggnad som skulle göra att all programvara och all lagring skedde i molnet och att all verksamhet skedde genom ett webläsargränssnitt där man pekade och klickade men det verkar inte längre stämma. Får läsa på mera vid tillfälle och återkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Nu verkar det som om utvecklingen fortsatt så att chromeOS har en hel del "vanlig" Linux-funktionalitet och det verkar dessutom som om man haft möjligheten hela tiden. Läste att chromeOS bygger på Gentoo Linux med en överbyggnad som skulle göra att all programvara och all lagring skedde i molnet och att all verksamhet skedde genom ett webläsargränssnitt där man pekade och klickade men det verkar inte längre stämma. Får läsa på mera vid tillfälle och återkomma.

Det finns möjlighet att köra Linux-programvaror och som en virtuell Linuxmiljö baserad på debian i Chrome OS. Dessutom kan man köra android-appar. Har installerat ChromeOS på min laptop (Thinkpad T450s) för att testa lite. Mest för att jag ville provköra appar jag programmerat i Flutter för android.

Det är rätt trevligt i ChromeOS då man även kan köra grafiska program avsedda för Linux. Så exempelvis gimp och LibreOffice fungerar bra. Man installerar dem från debian-miljön. Man behöver aktivera "Linux-beta" i ChromeOS för att kunna köra Linux.

https://www.how2shout.com/linux/enable-linux-on-chrome-os-to-...

Jag använde detta för att installera ChromeOS:
https://github.com/sebanc/brunch

Var en del krav på hårdvaran (typ enklare intelbaserad laptop med intelgrafik). Chrome OS har dessutom Chrome-baserade appar, förutom android och Linux så man klarar sig ganska bra med detta OS. Går ju att spela android-baserade spel också om man gillar spel. Borde väl gå med vissa Linux-spel med men jag har inte testat.

Detta kan vara intressant:
https://www.androidpolice.com/2021/04/15/vulkan-api-support-c...
Men som sagt var det är ju bara enklare hårdvara i chromebooks så native performance kanske inte är jättebra ändå.

Permalänk
Medlem

Jag inser att jag är ganska insnöad som inte har använt annat än TOPS-10, TOPS-20, VMS, olika versioner av IBM-OS, BSD, SunOS, Solaris och Linux förutom en del experiment med helt egna konstruktioner (som aldrig riktigt funkade men det var kul och intressant) och som grundar allt på aktiv programmering. Jag har haft en del erfarenhet av MacOS innan X och en del av MacOSX men är i grunden programmerare. Jag har aldrig använt MS Windows men har då och då hjälpt folk med deras datorer och då lyckats gissa mig fram. Det jag inte förstår i det här sammanhanget är vad som är dåligt i Linux. Jag använder Manjaro Linux med MATE som DE och ser inte skillnaden gentemot andra DE förutom det rent visuella men det är i min värld lull-lull och fullt utbytbart. MATE trivs jag med, har testat en massa annat, XFCE, GNOME, KDE, men fastnat för MATE. Jag gör allt jag vill göra, spelar inte spel i o f s och kan förstå att spelare hellre använder Windows eftersom massor av spel är byggda för den plattformen. Vore intressant för mig, som varje gång jag använder Windows är ute på hal is och som inte trivs med MacOS DE (som för mig endast är en av många möjligheter eftersom MacOS i grunden bygger på en UNIX-liknande bas) att få exempel på vad som är dåligt resp. bra i windows/Linux/MacOS utan att för den sakens skull starta ett ordkrig om vilket OS man ska använda.

Alla de debatter jag hittills sett brukar urarta till något slags OSens krig med invektiv och annan smörja.

Jag är medvetet försiktig här eftersom jag vid flera tillfällen, utan avsikt, startat hårda ordväxlingar mellan olika grupper. Ett sådant exempel är när jag läste en doktorsavhandling inom området människa-dator-interaktion och inte kunde hitta någon för mig begriplig teoretisk grund för det som skrevs i avhandlingen. Naturligtvis totalt insnöad i den naturvetenskapliga världen letade jag efter en grund i stil med matematik eller redan kända, välgrundade, resultat. När jag frågade folk i lunchrummet, där både naturvetare och humanister befann sig, om någon kunde peka i rätt riktning avseende den vetenskapliga basen för avhandlingen, så startade jag ett krig, där humanisterna påstod att jag var gammalmodig och inte begrep modern vetenskap alternativt försökte starta just ett krig, medan naturvetarna ondgjorde sig över humanisternas vaga vetenskapliga grund överhuvudtaget och påstod att avhandlingen egentligen inte hade någon vetenskaplig grund alls och borde ha underkänts. Lite skamsen drog jag mig undan och fick senare veta att debatten, som pågått i timmar efter det att jag gick därifrån, hade satt djupa sår i samarbetet mellan humanister och naturvetare i det multidiciplinära projekt som pågick på institutionen. Det vill jag inte upprepa här. Så om det blir till krig slutar jag mitt engagemang i tråden. Jag har redan sett några inlägg som gör mig bekymrad.

Stavproblem
Permalänk
Medlem

Man kan göra rätt mycket i wsl på windows 10 om man vill köra linux-terminal. Går att installera exempelvis ubuntu eller debian med flera distar. Grafiska program är lite mer pilligt då det inte ingår X-server men det går att lösa om man vill.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/wsl/install-win10

Jag löste exempelvis backuper från familjens Windows 10 datorer genom att köra ett bash-script i wsl2 debian som kör backuper med rsync via ssh till min filserver. Startar det via schemaläggaren i Windows 10. Så lösningar från Linux går att tillämpa även i Windows numera.

Mac OS kan också köra nästan allt som man kör på Linux. Pakethanteraren Homebrew ger tillgång till en ny värld av programvaror och man kan köra bash i terminalen på MacOS. OS-krig orkar jag inte längre. Kör allt möjligt men vill ha någon form av Linux-liknande terminal då jag känner mig hemma där. I värsta fall får man koppla upp sig med ssh till sin egna maskin. Folk får köra vilket OS de vill för min del. I värsta fall kan man alltid köra virtuella maskiner eller hyra någon VPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man kan göra rätt mycket i wsl på windows 10 om man vill köra linux-terminal. Går att installera exempelvis ubuntu eller debian med flera distar. Grafiska program är lite mer pilligt då det inte ingår X-server men det går att lösa om man vill.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/wsl/install-win10

Jag löste exempelvis backuper från familjens Windows 10 datorer genom att köra ett bash-script i wsl2 debian som kör backuper med rsync via ssh till min filserver. Startar det via schemaläggaren i Windows 10. Så lösningar från Linux går att tillämpa även i Windows numera.

Mac OS kan också köra nästan allt som man kör på Linux. Pakethanteraren Homebrew ger tillgång till en ny värld av programvaror och man kan köra bash i terminalen på MacOS. OS-krig orkar jag inte längre. Kör allt möjligt men vill ha någon form av Linux-liknande terminal då jag känner mig hemma där. I värsta fall får man koppla upp sig med ssh till sin egna maskin. Folk får köra vilket OS de vill för min del. I värsta fall kan man alltid köra virtuella maskiner eller hyra någon VPS.

Ja, jag är medveten om vad man kan, att man kan, o.s.v. Vad jag vill veta är konkreta exempel på vad som gör Linux obrukbart i somligas ögon bortsett från det faktum att många spel körs mest effektivt i Windows. Vad annat är det som gör skillnad? Ett allmänt påstående som "MacOS ger den behagligaste användarupplevelsen" är för allmänt för mig eftersom jag tycker mig kunna säga samma sak om Manjaro Mate, Linux Mint, Ubuntu Mate, m.fl. men inser att det är för att jag är "insnöad i" / "uppväxt med" stordatormiljö och Unix/Linux. Jag ser ingen skillnad i användarupplevelse mellan dessa olika OS, det enda jag ser är att det skiljer sig visuellt men, som jag redan sagt, är det påklistrat lull-lull som är enkelt utbytt (bortsett från en omfattande programmeringsinsats). Att jag måste gissa mig fram i Windows och MacOS beror ju på att jag inte är van vid dem men jag är säker på att jag efter en tids daglig användning skulle uppleva dem som lika användbara/behagliga osv.
För mig var det stora lyftet att man skapade GUI/DE samtidigt som jag skrämdes lite grand av programmeringsinsatsen det krävde och fortfarande kräver. I ett program jag skrev där man skulle manipulera grafiska objekt på skärmen för ett visst ändamål var 75% av koden för att hantera det visuella och av detta var 80% (d.v.s. 60% av den totala koden) för att hantera vad som skulle hända då objekten krockade med varandra (när är det krock, hur reagerar objekten, fastnar de i varandra, knuffas de iväg, o.s.v.). Men visst var GUI/DE ett rejält lyft.

Permalänk
Medlem

@serafim: Uppvuxen på Windows, Linux var för hackers och programmerare när jag växte upp. Alltid sneglat på Linux-gänget och viljat testa. Men det har inte blivit av förrens nu, när jag börjat pluggat en IT-utbildning, som jag faktiskt varit inne och lekt i Linux. Har tänkt att köra en dualboot eller rent av byta till linux på min laptop efter plugget. Men samtidigt, vet jag inte varför jag skulle om det inte var för att det skulle hjälpa i ett framtida jobb. Som det ser ut just nu, så kommer jag behöva kunna ta mig fram via SSH och fixa lite på Linux maskiner. Väldigt skoj har det varit och bli mer haj på Linux i alla fall! Snabbt och smidigt OS. Även om jag fortfarande föredrar musen framför tangentbord

EDIT: Kom även att tänka på att viss mjukvara som behövs för hantering av kundernas datorer, miljöer osv kanske inte går att styra via Linux. Beror väl på vilken som används, men misstänker att det mesta är gjort mot Windows only.

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Nej, MS har aldrig varit världsledande på servrar men med lite hokus-pokus i räknandet hävdade man att man var det vid något tillfälle. Antalet ip-adresser som uppvisade någon form av serveraktivitet var ett sånt räknexempel, men det mesta var serverprogramvaror som tillfredsställde lokala behov i samma dator, utan att tillåta trafik från och till andra enheter. Jag har satt upp många sådana i Linux-miljö där en lokal Postgres-, MySQL- eller Maria-databas fungerar som effektivt lagringsmedium för ett antal mjukvaror som ofta behöver tillgång till samma data samtidigt, men då handlar det om enskilda programvaror och inte om serverdatorer som t.ex. de servrar som håller Ladok (betygsdatabaserna för studenter vid svenska universitet).
En "server" kan ju vara en dator som betjänar andra datorer eller en programvara som betjänar andra programvaror internt i en dator. Räknade man varje serverprogram som i någon mening betjänade en annan programvara som en server så hade MS rätt men då räknade man bara antalet installerade serverprogramvaror och räknade inte in serverprogramvarans serverkapacitet. I stort sett kunde man då räkna väldigt många persondatorer och arbetsstationer som en server eller till och med som flera servrar.
När då MS i en artikel hävdade att man hade flest persondatorer, arbetsstationer och serverinstallationer i världen räknade man just så men svaret var ju omedelbart och ett stort hahaha, prata kan ni men många små gör i det här sammanhanget inte en stor, ni håller bara en liten del av kapaciteten för servande.

Jag tror du förstod att jag inte menade små datorer som går att kalla för servrar
Annars skulle ju var o var annan PC räknas som server så fort de lagt in ett program som filezilla eller vad som

Jag var bara nyfiken på om du hade koll på riktiga servervärlden där hur MS var med på tåget eller inte.. När jag plugga så ingick lite av PC's historia då lärarna tyckte det var bra att kunna det... Jag gillar retromaskiner, så på ett sätt var det ju intressant, men jag tyckte väl inte det var så relevant i förhållande till kurserna, då tyckte jag det var lite offtopic
Men jag minns inte att läraren rabbla något om microsoft server i den bemärkelsen utan det närmsta var att småföretag använder sig av mindre standalone lokala windowsservrar.. typ 2003/2008/2012 osv. typ i källaren på byggnaden.
Men när det kommer till serverhallar och farmar har jag då aldrig hört ordet windowsmiljö.
Det var det jag var nyfiken på om du hade hört
.

Jag läste dina inlägg efter detta till mig.
Så sant, så sant... Det finns vissa saker som är livsfarligt att diskutera om. hihi Politik och samhälle, sex o samlevnad, akademiska ämnen med stora motpoler.. OS-krig samt Märkes/Modell saker är farligt oxå. hahaha

Som du sa i ditt inlägg idag 12:08.. (Utan avsikt startat hårda ordväxlingar) Jag känner igen mig själv totalt i dina ord.
Samma här, nyfikenheten gör att man ställer en fråga.. motpart hugger på något man råkar formulera fel i deras ögon.. man hugger tillbax och sedan är heeela cirkusen igång, utan att man ville det, man var ju bara nyfiken.

Du skrev att du är insatt i programmering... Jag kan inte ett dugg om programmering... 1988/89 höll jag på lite med basic men jag har glömt allt.. print; locate; GOTO; är väl typ allt jag minns nu 30år senare. när jag höll på lite med webbdesign så arbeta jag i program enbart.. visst om jag tar fram html koden så kan jag ju känna igen vad koden gör och hänvisar till, men jag skulle aldrig klara av att skriva den på frihand från början till slut.

Men det jag är nyfiken på, är du så insatt att du kan koda om eller förstå hela koden i linuxkärnan?
Jag har i två års tid suttit och funderat på ett fenomen i linux som härstammar ända ifrån 90talet.. men då jag inte förstår den koden så kan jag inte få 1+1 att bli 2
Linuxvärlden har inte brytt sig om fenomenet utan använder enklaste lösningen runt.. "add more ram" för att undvika fenomenet.
Om du är lite nyfiken och tycker det kan vara värt att kasta bort en timma eller två, så kan vi ta det på PM eller skapa en ny tråd, så inte denna tråden blir totalt offtopic