Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Skrivet av anon309108:

nopp... Denna datorn jag sitter vid nu köpte jag modekortet i november 2019, biosdatum för tillverkning var juni 2019.. jag har en 9:e gens i3:a med 16GB ram och det finns inte ett spår i bios om TPM 2.0 eller PTT..
Det är ett billigt skräp modekort ioförsig... Men det är nog en hel del som inte kommer klara kraven... Det verkar finnas en del i tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/1638133-se-microsoft-a... som upplever samma.

Även om det inte kommer bli en flykt till linux, så kommer begagnatmarknaden överösas med hårdvara så priserna dumpas... Vilket jag inte tackar nej till, då jag ofta köper begagnat av dels konstnadsskäl men även att det är miljövänligt att datorer återanvänds än hamnar på tippen.

Oj, ytterligare en grej som helt gått mig förbi: Trodde TPM var standard på PC sen många år. Man lär sig nåt nytt varje dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Oj, ytterligare en grej som helt gått mig förbi: Trodde TPM var standard på PC sen många år. Man lär sig nåt nytt varje dag.

Samma här... Hade det inte varit för den där tråden, så hade jag aldrig noterat att modekortet saknar det.. Jag kör Legacyboot för att slippa problematik med uefiboot som kan strula när man byter hårddisk för att testa ett annat system o sedan byter tillbaka till gamla hårddisken så kan uefiboot få lite frispel o man får böka lite för att få den att boota igen... samt med legacy slipper man den där lilla irriterande efi partitionen
Jag hade TPM på min gamla ultraslim dell dualcore E6400 som levererades med vista.. Det var ioförsig en dator som var poppis som företags workstation datorer.. så det kan ju haft något med att den var före sin tid... dock stödde inte cpun det utan det var när jag gradera upp cpun till 8000serien som den stödde det..

Kan man någonsin bli fullärd på databiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Den modden funka inte... skiten poppa upp igen. *morrar masssor*
och förhoppningen om att fly tillbaka till windows gick åt pipan.. så jag är fast i linux tills windows12 om det blir bättre.
Inte min dag idag.

Med största sannolikhet är det inte Firefox som vill tala om för dig att det finns en uppdatering. Det är package-update-indicator som säger att det finns en uppdatering via apt. Vet inte vad du använder för att hantera paket i din dist. Jag använder Synaptic. Det har väl en del brister, men det är vad jag tycker är bäst när det kommer till gui-applikationer för apt. Där ser du vad som finns att uppdatera enkelt.

Frågan är varför du ändå inte bara uppdatera Firefox? Har aldrig under mina 15 år med Debian (vilket din dist typ bygger på) att det skulle ta sönder något genom att uppdatera Firefox....

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Även om det inte kommer bli en flykt till linux, så kommer begagnatmarknaden överösas med hårdvara så priserna dumpas... Vilket jag inte tackar nej till, då jag ofta köper begagnat av dels konstnadsskäl men även att det är miljövänligt att datorer återanvänds än hamnar på tippen.

Tyvärr är det väl så att de flesta av de datorerna som inte klarar W11 kommer att hamna på tippen då man får så lite för dem att det inte är värt besväret att sälja. Tex så för flera år sen så kastade man en hel pall med datorer på jobbet. Mest Core2-duo med 2GB ram efter att WinXP blev utbytt till W7. Uppgraderat till 8 GB ram + SSD hade de funkat hyfsat även för W10 i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Med största sannolikhet är det inte Firefox som vill tala om för dig att det finns en uppdatering. Det är package-update-indicator som säger att det finns en uppdatering via apt. Vet inte vad du använder för att hantera paket i din dist. Jag använder Synaptic. Det har väl en del brister, men det är vad jag tycker är bäst när det kommer till gui-applikationer för apt. Där ser du vad som finns att uppdatera enkelt.

Frågan är varför du ändå inte bara uppdatera Firefox? Har aldrig under mina 15 år med Debian (vilket din dist typ bygger på) att det skulle ta sönder något genom att uppdatera Firefox....

Dessutom är det ju så att om det är package-update-indicator som säger till så har du ju alltid 3 möjligheter: 1. Uppdatera, 2 Ignorera (avmarkera, men då kommer den ju säga till igen) 3. Markera för att i framtiden inte uppdatera.
3 brukar man ju använda för programvaror där man vill ha extra manuell kontroll, som jag t.ex. med PostgreSQL (gick bra på den tiden jag använde någon av Debian / Ubuntu / Mint och fungerar utmärkt på Manjaro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eazy:

Med största sannolikhet är det inte Firefox som vill tala om för dig att det finns en uppdatering. Det är package-update-indicator som säger att det finns en uppdatering via apt. Vet inte vad du använder för att hantera paket i din dist. Jag använder Synaptic. Det har väl en del brister, men det är vad jag tycker är bäst när det kommer till gui-applikationer för apt. Där ser du vad som finns att uppdatera enkelt.

Frågan är varför du ändå inte bara uppdatera Firefox? Har aldrig under mina 15 år med Debian (vilket din dist typ bygger på) att det skulle ta sönder något genom att uppdatera Firefox....

Synaptic pakethanterare är standard i buster Xfce.. sedan har jag även installerat programhanteraren från KDE eller om det är Gnome, då xfce inte hade egen programhanterare.
Men allt är ställt på att aldrig söka efter saker.
Men jag ska kika på package-update-indicator att avinstallera den.
Det är att jag har moddat så extremt mycket med firefox för att öka integritet samt prestanda inställningar och när en ny version installeras så ändrar sig mycket så jag får göra om det igen så därför vill jag att uppdateringen sker när jag har tid, lust och ork att göra om alla inställningar... bekvämlighet asså

Skrivet av SAFA:

Tyvärr är det väl så att de flesta av de datorerna som inte klarar W11 kommer att hamna på tippen då man får så lite för dem att det inte är värt besväret att sälja. Tex så för flera år sen så kastade man en hel pall med datorer på jobbet. Mest Core2-duo med 2GB ram efter att WinXP blev utbytt till W7. Uppgraderat till 8 GB ram + SSD hade de funkat hyfsat även för W10 i dag.

joo det har du en bra poäng i.. dumpas priset för mycket så går majoriteten till tippen.. Men det finns alltid de som jagar de små kronorna, så man kan göra fynd på Tradera

Permalänk

Tyvärr fortfarande en hel del grejer(främst spel) som inte funkar eller funkar tillräckligt bra på Linux för att jag ska känna mig bekväm med att byta.
Kanske blir en dual-boot igen när jag väl gör en välbehövd ominstallation av Windows i samband med hårdvarubyte.

Men börjar iallafall se ljuset i slutet av tunneln med alla framsteg med Wine och projekt som ReactOS osv.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

Tyvärr fortfarande en hel del grejer(främst spel) som inte funkar eller funkar tillräckligt bra på Linux för att jag ska känna mig bekväm med att byta.
Kanske blir en dual-boot igen när jag väl gör en välbehövd ominstallation av Windows i samband med hårdvarubyte.

Men börjar iallafall se ljuset i slutet av tunneln med alla framsteg med Wine och projekt som ReactOS osv.

Vill gärna veta vad, förutom spel, som inte funkar bra på Linux. Har efterlyst det tidigare i tråden men inte fått särskilt mycket respons på den frågan. OBS! att jag inte är ute efter "Window vs MacOS vs Linux"-krig utan vill bara veta. Förutom spel hittar jag ingenting, känner mig obekväm med Windows p.g.a. att jag hela tiden letar i menyer eller gissar eftersom jag aldrig använt windows mer än väldigt tillfälligt. Gillar Linux bättre än MacOS men har inget emot MacOS eller Windows, ser bara olika GUIs ovanpå OS men alla operativsystem (inklusive de jag inte nämnt här men använt) har för mig samma funktionalitet med olika grafiska gränssnitt lagda ovanpå. Så, om du kan precisera mer vore jag tacksam. Spelbiten kan du lämna därhän för den är jag fullt införstådd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vill gärna veta vad, förutom spel, som inte funkar bra på Linux.

Det jag saknar i GNU/Linux är professionell programvara samt programvaror för hobbyister.

Själv jobbar jag mycket med bild- och videoredigering där mycket finns till exempelvis Ubuntu, men tyvärr är mjukvarorna mer begränsade än samma mjukvara till macOS eller Windows. Tänker exempelvis på DaVinci Resolve som saknar viktiga codecs i Linux-versionen.

Jag efterlyste även alternativ till Photoshop i GNU/Linux i denna tråden (nej, GIMP är inget alternativ ):
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1618852-bildredigering...

Min slutsats där var att en webbapplikation (https://pixlr.com/e/) är bättre än allt som finns native till Linux.

För mig som mestadels arbetar från laptops, så blev istället macOS mitt sätt att komma ifrån Windows.

Kan tillägga att min väg ifrån Adobe blev genom Affinitys programvaror (Photo, Designer, Publisher) samt Capture One (ersättare till Lightroom).

Jag försökte även använda Ubuntu på min gamla Thinkpad X240, men prestandan i diverse streamingtjänster fick mig att gå tillbaka till Windows på den datorn.

Att GNU/Linux skulle rulla bättre på äldre hårdvara än Windows är tyvärr en seglivad myt. Windows 10 finns även i 32-bitars version, vilket många större distributioner av GNU/Linux lämnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vill gärna veta vad, förutom spel, som inte funkar bra på Linux.

Nu var det inte mig du frågade, men jag vill flika in ändå!

En sak som fungerade dåligt, men funkar nu, var min Ryzen 4750G. Hade problem med krascher i flera månader, men nu är systemet (Manjaro) stabilt. Inga problem med samma rigg i Windows.

Har inte hittat något sätt att få Netflix att spela 4k. Nu var det ett tag sedan jag testade sist, så det kanske kommit en lösning på problemet, men förr var man tvungen att ha appen eller köra typ Silverlight i Edge - två helt värdelösa alternativ. Har någon en lösning är jag idel öra!

Sedan saknar jag verkligen Lightroom, har inte hittat något som är ens i närheten av lika bra för Linux. Blir bara förbannad när jag sitter och jobbar mot programmen istället för med dem.
Och IrfanView! Världens bästa bildvisningsprogram. Fick det att funka med Wine, men det är inte lika bra som i Winderps.

Hantering av ljud är helt efterblivet i Linux, ställa om bitrates och liknande - som är superenkelt i Winderps - är alldeles för komplicerat och borde helst funka automagiskt år 2021. Är man ingen audiofil spelar det säkert ingen roll.

Lägga till gester till min touchpad var bland det sjukaste jag någonsin varit med om. Också en helt basic sak i vissa andra operativsystem som blir ett djävla projekt i Linux!
Och så måste jag starta om touchpaden varje gång jag ska återansluta den med bluetooth - också bara problem i Linux. Kanske låter som ett litet problem, men den kan då inte heller autoansluta efter omstart, så antingen får man koppla till en mus eller göra någon avancerad kommandorörelse med tangentbordet.

Det ständiga sökandet efter och grävandet i diverse logfiler känns bakvänt när man är van vid event viewer.

På förra datorn där jag körde VM med passthrough höll Navi reset-buggen på att ta knäcken på mig, vilket i slutändan ledde till att jag nu har två separata datorer, men med Linux och en med Winderps.

Och Linuxfolkets attityd att "men vadå, du kan väl bara kompilera om kernel med den här patchen?!", nej det kan jag inte och 99,99999% av världens befolkning kan inte det heller.

Skulle säkert komma på ännu fler exempel, men jag vill inte sitta här och vara arg hela morgonen! Sammanfattningsvis tycker jag Linux som operativsystem funkar mycket sämre än Winderps, men Winderps som produkt är inte längre ett alternativ när man samlar in all persondata och hela tiden försöker ta kontrollen från användaren.
Jag kan acceptera att ha det på min gamingrigg där jag leker, men jag tänker inte förvara mina privata filer där eller använda det för privat kommunikation.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Vill gärna veta vad, förutom spel, som inte funkar bra på Linux.

Fönsterhantering/skärmhantering när man har mer än en skärm. Fungerar rent ut sagt skitdåligt. Har försökt med olika distributioner, skrivbordshanterare, fönsterhanterare och allt vad det heter.

Jag har ägnat ganska många timmar åt att försöka få detta att fungera tillfredsställande, men har inte ens kommit i närheten av hur det fungerar i Windows, där detta fungerar out-of-the-box.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Vill gärna veta vad, förutom spel, som inte funkar bra på Linux. Har efterlyst det tidigare i tråden men inte fått särskilt mycket respons på den frågan. OBS! att jag inte är ute efter "Window vs MacOS vs Linux"-krig utan vill bara veta. Förutom spel hittar jag ingenting, känner mig obekväm med Windows p.g.a. att jag hela tiden letar i menyer eller gissar eftersom jag aldrig använt windows mer än väldigt tillfälligt. Gillar Linux bättre än MacOS men har inget emot MacOS eller Windows, ser bara olika GUIs ovanpå OS men alla operativsystem (inklusive de jag inte nämnt här men använt) har för mig samma funktionalitet med olika grafiska gränssnitt lagda ovanpå. Så, om du kan precisera mer vore jag tacksam. Spelbiten kan du lämna därhän för den är jag fullt införstådd med.

För mig handlar det mycket om professionell polerad mjukvara där alternativen inte är så polerade eller proffsiga.

Photoshop och Illustrator är ju två exempel men också Visual Studio och andra utvecklingsverktyg och (faktiskt) MS Office. Libre Office hade nog mött mina privata behov till kanske 80-90%, likaså MS Office Online, men de sista procenten är ju också viktiga liksom. Sen jobbar jag i MS produkter typ hela dagarna så det är ju de jag kan och är bekväm med. Jag jobbar med Linux varje dag också men inte med något GUI, så jag är hyfsat bekväm med konsolen men inte med resten även om jag har försökt ett antal gånger under rätt många år.

Sen finns förstås allt fluff runtomkring. Netflix-appen i W10 funkar väldigt bra och ger mig den bästa kvaliteten utan strul (well förutom Windows HDR-hantering som är rätt tveksam förstås, men det har blivit bättre). Integrationen mot XB med appar, fjärrspel och så är också trevlig. Dolby Atmos för hörlurar funkar rätt bra och samma app ger mig "spatialt ljud" både i Windows och på XB.

Jag pysslar lite med musik också och även där saknar man ju mer polerad mjukvara, även om det finns distros som är inriktade just mot musikproduktion så är det inte enkelt eller smidigt. Dock är man ju nästan att betrakta som en rebell om man gör sånt på Windows också då Apple dominerar den marknaden, men mjukvaran på Windows duger gott för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Photoshop och Illustrator är ju två exempel men också Visual Studio och andra utvecklingsverktyg och (faktiskt) MS Office. Libre Office hade nog mött mina privata behov till kanske 80-90%, likaså MS Office Online, men de sista procenten är ju också viktiga liksom.

Jag brukar hävda att Word är en av Microsofts mest missförstådda produkter. LibreOffice är lite av ett skällsord för mig. Visst fungerar programmet, men att jämföra det med Word är lite som att jämföra Notepad och Notepad++.

Istället är SoftMaker FreeOffice/Office det enda värdiga alternativet till MS Office enligt mig:

Började snabbt inse att samtliga av mina favoritprogram till GNU/Linux är closed-source, vilket gör att många fanatikeranvändare dissar dessa programmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Jag brukar hävda att Word är en av Microsofts mest missförstådda produkter. LibreOffice är lite av ett skällsord för mig. Visst fungerar programmet, men att jämföra det med Word är lite som att jämföra Notepad och Notepad++.

Istället är SoftMaker FreeOffice/Office det enda värdiga alternativet till MS Office enligt mig:
https://regmedia.co.uk/2020/05/07/planmaker.jpg

Började snabbt inse att samtliga av mina favoritprogram till GNU/Linux är closed-source, vilket gör att många fanatikeranvändare dissar dessa programmen.

Hmm jo de har ju verkligen kopierat gränssnittet. Men gränssnittet kan man ju komma runt, jag saknar mer koppling mot SQL databaser, komplicerade formler och liknande, om vi pratar om Excel. Men de andra delarna har förstås andra funktioner som är viktiga, som AD-integrationen i Outlook och Teams. Powerpoint används också en hel del (tyvärr) och jag har inte hittat något som är så enkelt att använda för att göra enklare animationer för att illustrera flöden eller så. Sen är det ju hela biten med samarbete och så, vilket förstås är mer aktuellt på jobbet men det händer att jag använder samma funktionalitet hemma också. Det funkar väl i online-versionen också men jag är inte riktigt bekväm med web-appar för sådana saker av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Finns det en tråd vi som bytt tillbaka till windows på desktop?

Iomed WSL2 och snart även stöd för gui appar så har jag tappat intresset med att strula med drivrutiner på linux. Då jag 99% jobbar i skalet så uppfyller wsl alla mina behov. Nån annan som gjort samma sak?

*kör dock fortfarande linux på servrar

Permalänk
Medlem

Jag har gjort många försök att gå över till Linux på skrivbordssidan, men återvänder alltid till Windows inom några dagar. För ett par månader sedan lyckades jag hålla ut en hel vecka med Linux, vilket var nytt rekord Men jag tror inte det blir fler försök i år.

Däremot kör jag Debian via WSL i Windows Terminal för att administrera företagets Linuxservrar (som inte har något GUI installerat) via SSH och det fungerar perfekt.
Jag synkar privata foton i Windows med rsync på den lokalt installerade Debianinstansen i WSL till en Linuxserver och jag har även Apache, MySql, PHP och ASP.Net Core installerat för lite tester, men egentligen använder jag bara Debianinstansen/WSL för SSH till servrarna.

Personligen hoppas jag Microsoft släpper en egen Linuxdistribution med en egen skrivbords-, och fönsterhanterare med samma stabilitet och funktionalitet som i Windows. Men tills det sker kommer Linux fortsätta vara förpassat till ett liv som server-OS med ett par procents marknadsandelar på skrivbordssidan.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Finns det en tråd vi som bytt tillbaka till windows på desktop?

Om du tycker det är angeläget kan du starta en sådan tråd.

Permalänk
Inaktiv

Min resa till Linux

Jag bytte till linux av absolut värsta sämsta anledning man kan göra.... och fler av er kommer kanske göra det tack vare win11
Jag bytte inte för att jag är intresserad av linux..
jag bytte inte för att jag gillar att sitta vid datorer o pilla, då jag har 1% dataintresse kvar typish..
Jag bytte inte för att jag bryr mig om konceptet öppen källkod.
Jag hatar kod och filhack sedan mitt dataintresse dog för typ 20år sedan, vilket linux är till 40% om man ska ha datorerna till mer än att surfa med.
Jag är bortskämd med avancerade GUIs och program efter 34år med microsoft.. linux erbjuder halvdana då linux är 98% gjort av nördar för nördar. (inget illa menat) och Linux är för litet i desktoppvärlden för att jättar som Adobe osv ska erbjuda program till linux.

Den enda anledningen jag bytte till Linux var att win7 hade end of life..... och win10spyware är inget alternativ.. Står man i valet mellan pest o kolera så kan ibland kolera vara bättre(apple)
Jag stod i valet att antingen köpa 4stycken stationära mackar och tre bärbara mackar vilket hade blivit grymt dyrt.. eller gå över till linux.. Så med 75%ig sjukskrivning så var enda alternativet Linux.

Så hur lyckades jag byta till linux med de kassa förutsättningarna.
För det första.. Ju mer man kan om microsoftsystemen, ju hårdare blir inlärningskurvan av linux, då de två är totalt olika och första tanken som är svår att övervinna (Men det borde ju funka så här, det gör det ju i windows... Men så här felsöker jag ju i windows, varför funkar inte det i linux)

Så om man ska ge sig själv en riktigt ärlig chans att byta till linux, utan att ge upp första halvåret... så är Dualboot Linux-windows en stark rekommendation, eller kör linux på en parallell dator.
Frustrationen kommer stundtals vara skyyyyhög första tiden.. En eller två månader för vissa upp till ett år för andra.. sorgligt men sant.
Det är här dualboot/alternativ dator kommer in..
För när frustrationen kickar in vid absolut sämsta tänkbara tillfälle, när man måste göra något viktigt och inte har tid att bråka med linux....... Boota in i windows.. gör det du ska och boota tillbaka till linux och lös problemet när du har tid/lust/ork/lugnet är tillbaka.

Linux distros blir bättre och bättre med tiden, men det tar lite längre tid, då det är svårt att övertyga linuxnördarna som jobbar ideellt att GUI program behövs istället för att allt ska lösas via terminal och fil-hack. (fortfarande inget illa menat åt de som lägger ner sin skäl i linux distros) De gör ett bra jobb och utvecklingen går framåt.. de är bara inte så superintresserade i användarvänlighet ännu

Vissa distros är lättare än andra om man går från windows eller MacOS.. Så börja med de som påminner mest om just det operativet just du går ifrån.. och ha i åtanke att vartefter linux växer så kommer jättar som adobe osv även stötta linux som plattform

Edit:
Om man är beroende av win som plattform för något enstaka program eller för några få spel som inte går rakt av i linux..
Ha dualboot med win7 eller 8 eller 10an eller en VM och strunta i om det inte får säkerhetsuppdateringar.. Startar man office, adobe photoshop eller ett spel, så är risken extremt liten att man får in ett virus om man bara gör det man ska och inte gör en massa annat som man kan göra i linux.
När allt en dag stödjs i linux eller du hittat bra ersättningsprogram/spel... skrota VMen eller dualbooten den dagen

Permalänk
Inaktiv

En ny fråga
Hur ändrar man så att filsystem och nätverkshastigheter visas i MiB istället för MB?
OS Debian buster

Permalänk
Medlem

Filsystem: Använd df -h i stället för df -H (om jag kommer ihåg vilken som är rätt av Mb och MiB. Annars är det tvärtom).
Och vill du inte ha svaret för cli-kommandot får du berätta vilken filhanterare du använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Min resa till Linux

Jag bytte till linux av absolut värsta sämsta anledning man kan göra.... och fler av er kommer kanske göra det tack vare win11
Jag bytte inte för att jag är intresserad av linux..
jag bytte inte för att jag gillar att sitta vid datorer o pilla, då jag har 1% dataintresse kvar typish..
Jag bytte inte för att jag bryr mig om konceptet öppen källkod.
Jag hatar kod och filhack sedan mitt dataintresse dog för typ 20år sedan, vilket linux är till 40% om man ska ha datorerna till mer än att surfa med.
Jag är bortskämd med avancerade GUIs och program efter 34år med microsoft.. linux erbjuder halvdana då linux är 98% gjort av nördar för nördar. (inget illa menat) och Linux är för litet i desktoppvärlden för att jättar som Adobe osv ska erbjuda program till linux.

Den enda anledningen jag bytte till Linux var att win7 hade end of life..... och win10spyware är inget alternativ.. Står man i valet mellan pest o kolera så kan ibland kolera vara bättre(apple)
Jag stod i valet att antingen köpa 4stycken stationära mackar och tre bärbara mackar vilket hade blivit grymt dyrt.. eller gå över till linux.. Så med 75%ig sjukskrivning så var enda alternativet Linux.

Så hur lyckades jag byta till linux med de kassa förutsättningarna.
För det första.. Ju mer man kan om microsoftsystemen, ju hårdare blir inlärningskurvan av linux, då de två är totalt olika och första tanken som är svår att övervinna (Men det borde ju funka så här, det gör det ju i windows... Men så här felsöker jag ju i windows, varför funkar inte det i linux)

Så om man ska ge sig själv en riktigt ärlig chans att byta till linux, utan att ge upp första halvåret... så är Dualboot Linux-windows en stark rekommendation, eller kör linux på en parallell dator.
Frustrationen kommer stundtals vara skyyyyhög första tiden.. En eller två månader för vissa upp till ett år för andra.. sorgligt men sant.
Det är här dualboot/alternativ dator kommer in..
För när frustrationen kickar in vid absolut sämsta tänkbara tillfälle, när man måste göra något viktigt och inte har tid att bråka med linux....... Boota in i windows.. gör det du ska och boota tillbaka till linux och lös problemet när du har tid/lust/ork/lugnet är tillbaka.

Linux distros blir bättre och bättre med tiden, men det tar lite längre tid, då det är svårt att övertyga linuxnördarna som jobbar ideellt att GUI program behövs istället för att allt ska lösas via terminal och fil-hack. (fortfarande inget illa menat åt de som lägger ner sin skäl i linux distros) De gör ett bra jobb och utvecklingen går framåt.. de är bara inte så superintresserade i användarvänlighet ännu

Vissa distros är lättare än andra om man går från windows eller MacOS.. Så börja med de som påminner mest om just det operativet just du går ifrån.. och ha i åtanke att vartefter linux växer så kommer jättar som adobe osv även stötta linux som plattform

Edit:
Om man är beroende av win som plattform för något enstaka program eller för några få spel som inte går rakt av i linux..
Ha dualboot med win7 eller 8 eller 10an eller en VM och strunta i om det inte får säkerhetsuppdateringar.. Startar man office, adobe photoshop eller ett spel, så är risken extremt liten att man får in ett virus om man bara gör det man ska och inte gör en massa annat som man kan göra i linux.
När allt en dag stödjs i linux eller du hittat bra ersättningsprogram/spel... skrota VMen eller dualbooten den dagen

Vill man använda GUI är nog Tumbleweed bästa alternativet. YaST har GUI för de flesta aktiviterna.
https://drive.google.com/file/d/1g7QIVk_FGUSsa2G-wHrVPGFSb0HAFYIQ/view?usp=sharing

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

En ny fråga
Hur ändrar man så att filsystem och nätverkshastigheter visas i MiB istället för MB?
OS Debian buster

Skrivet av clnr:

Filsystem: Använd df -h i stället för df -H (om jag kommer ihåg vilken som är rätt av Mb och MiB. Annars är det tvärtom).
Och vill du inte ha svaret för cli-kommandot får du berätta vilken filhanterare du använder.

kollar jag med man df så säger det att

-h, --human-readable
print sizes in powers of 1024 (e.g., 1023M
-H, --si
print sizes in powers of 1000 (e.g., 1.1G)

alltid värt att kolla manualen (man) när det kommer till program.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av clnr:

Filsystem: Använd df -h i stället för df -H (om jag kommer ihåg vilken som är rätt av Mb och MiB. Annars är det tvärtom).
Och vill du inte ha svaret för cli-kommandot får du berätta vilken filhanterare du använder.

Jag använder Caja som filhanterare.. som DE kör jag Xfce med inslag av gnome och kde GUIs

Skrivet av nick-li:

kollar jag med man df så säger det att

-h, --human-readable
print sizes in powers of 1024 (e.g., 1023M
-H, --si
print sizes in powers of 1000 (e.g., 1.1G)

alltid värt att kolla manualen (man) när det kommer till program.

men räcker det med att bara skriva sudo df -h och hela systemet ändrar sig från MB till MiB så jag får värde om 1024 överallt i systemet, istället för det nya påhittet om 1000... och det ändrar aldrig tillbaka sig igen?
Jag har stört mig som attan på att jag får olika filstorlekar mellan win7 och linux samt även vid filöverföringar blir beräkningen fel då win7 använder sig av 1024

Denna veckan ligger linux extreeemt pyrt till då sak efter sak inte gått min väg senaste tiden haha
Det gamla hederliga uttrycket "Format c:" är extremt lockande just nu
Som jag skrev angående att switcha till linux... extrem frustration uppstår ibland.

Permalänk
Medlem

[quote postid="19149623" userid="309108" name="Marie SWE"]
men räcker det med att bara skriva sudo df -h och hela systemet ändrar sig från MB till MiB så jag får värde om 1024 överallt i systemet, istället för det nya påhittet om 1000... och det ändrar aldrig tillbaka sig igen?

Kort svar: nej.
sudo df -h kör bara kommandot. Den ändrar ingenting.

Edit: tog bort lite text från citat.

Tog bort onödig text
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Hallå,
Jag har väl funderat ett tag på att byta över, men har ändå en del specifika program/spel som bara funkar i windows. Så min fråga till er som kanske kan lite mer om detaljerna med dualboot/virtualisering: Kan man köra Linux som standard, för att sen ha en dualboot till win10(11), men även i Linux kunna köra en virtualisering till samma dualboot? Det jag egentligen vill åt är att snabbt i Linux kunna starta virtualisering och köra programmen som jag använder då och då, men när jag väl vill spela spel så får jag gå in på dualboot och faktiskt köra win10? eller är jag ute på hal is nu?

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Kan man köra Linux som standard, för att sen ha en dualboot till win10(11), men även i Linux kunna köra en virtualisering till samma dualboot?

Det går! Bara att peka till din fysiska hårddisk och partitionen för Windows i exempelvis VirtualBox.

https://bystram.be/posts/virtualize-dual-boot-windows-10/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Hallå,
Jag har väl funderat ett tag på att byta över, men har ändå en del specifika program/spel som bara funkar i windows. Så min fråga till er som kanske kan lite mer om detaljerna med dualboot/virtualisering: Kan man köra Linux som standard, för att sen ha en dualboot till win10(11), men även i Linux kunna köra en virtualisering till samma dualboot? Det jag egentligen vill åt är att snabbt i Linux kunna starta virtualisering och köra programmen som jag använder då och då, men när jag väl vill spela spel så får jag gå in på dualboot och faktiskt köra win10? eller är jag ute på hal is nu?

Det går men det är krångligt och det räknas som två windowsinstallationer eftersom virtualiseringsprogramvaran simulerar sin egen hårdvara och inte tar hänsyn till den egentliga hårdvaran. Jag försökte, hittade något recept på nätet men gav till slut upp. Det var bara för att jag var nyfiken, jag använder ju inte windows, så jag la inte direkt ner min själ i att få det att funka.
Tror att receptet var https://superuser.com/questions/1171524/possible-to-dual-boot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det går! Bara att peka till din fysiska hårddisk och partitionen för Windows i exempelvis VirtualBox.

https://bystram.be/posts/virtualize-dual-boot-windows-10/

Kollade igenom receptet som @walkir länkade till och det verkar ju fungera, det är delvis så jag under en period virtualiserade en windows på en Manjaro Linux. Verkar vara receptet att använda.

Permalänk
Medlem

@Serafim, @Walkir,
Tackar tackar! Jag vet att jag försökte att kolla upp det för ett tag sedan men hittade bara det motsatta: att köra win och sen virtualisera linux till dualboot och med en brasklappen att det inte skulle funka tvärt om. Men nu har ni ju länkat till det så ska bli spännande att börja rota i

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Tackar tackar! Jag vet att jag försökte att kolla upp det för ett tag sedan men hittade bara det motsatta.

Tänkte faktiskt tipsa om att göra det motsatta tills du hittat en Linux-dist som du trivs med.

Nästan löjligt vad likt Windows 11 är Gnome med ArcMenu nu