Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst senaste sidan i denna tråden känner jag mig ganska nöjd med min privatleasade bil

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Det kanske är bara jag men det är ju inte särskilt intressant att höra på vad en elbil kostar för någon rent personligen, i alla fall inte om man går i tankarna i att införskaffa en elbil. Det som däremot är intressant är vad den faktiska kostnaden är för lån/leasing samt driftkostnader. Om man har sparat undan pengar för att köpa bilen kontant så är det ju fortfarande ett inköp som behöver räknas ut på ett eller annat sätt, för att ställas mot en icke-elbil.

Jag känner en som har höjt sitt huslån med cirka 800 000 kronor endast för att köpa en Tesla, vilket jag själv tycker är vansinnigt. Inte nog med det så hade personen i fråga ingen laddare då bilen parkeras på gatan intill lägenheten...

I samma veva så motiverade personen köpet med att servicekostnaderna är försumbara, men det är väl knappast denna kostnad som bör stå i fokus om man har ökat på huslånen med 800 000 kronor. Eller är det verkligen bara jag som tänker så?
Inte nog med det så var personen i frågan tvungen att åka till en Teslaladdare som låg en bra bit från bostaden, för att sitta och vänta på laddning. Även detta tycker jag är fullständigt vansinne...

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av Sanazin:

Det kanske är bara jag men det är ju inte särskilt intressant att höra på vad en elbil kostar för någon rent personligen, i alla fall inte om man går i tankarna i att införskaffa en elbil. Det som däremot är intressant är vad den faktiska kostnaden är för lån/leasing samt driftkostnader. Om man har sparat undan pengar för att köpa bilen kontant så är det ju fortfarande ett inköp som behöver räknas ut på ett eller annat sätt, för att ställas mot en icke-elbil.

Jag känner en som har höjt sitt huslån med cirka 800 000 kronor endast för att köpa en Tesla, vilket jag själv tycker är vansinnigt. Inte nog med det så hade personen i fråga ingen laddare då bilen parkeras på gatan intill lägenheten...

I samma veva så motiverade personen köpet med att servicekostnaderna är försumbara, men det är väl knappast denna kostnad som bör stå i fokus om man har ökat på huslånen med 800 000 kronor. Eller är det verkligen bara jag som tänker så?
Inte nog med det så var personen i frågan tvungen att åka till en Teslaladdare som låg en bra bit från bostaden, för att sitta och vänta på laddning. Även detta tycker jag är fullständigt vansinne...

Inte mer vansinne än många datorer som folk har här på forumet i mina ögon, senaste Intel processorn när det är marginella förbättringar sedan många generationer eller 77" OLED tv 😉

Om man sen är övertygad, som jag är, att elbilar är otroligt mycket bättre för miljön och man vill hjälpa till att driva på övergången till elbilar så blir det ännu mindre vansinne. Då är all annan "slit-och-släng" konsumtion mer vansinnig...

Men visst, det låter lite opraktiskt att inte kunna ladda bilen enkelt, vet inte om ens jag skulle skaffa elbil om jag inte kunde ladda hemma 😄 (antar att du menar bostadslån när du skriver huslån, har hen hus så är det ju enkelt löst)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Inaktiv

Många resonerar tyvär så, de ser aldrig den faktiska kostnaden. Hade en granne som var ett typexempel, han hade en S70 00a bensinare, han tyckte den drog så mycket och köpte därför en ny XC70 2012 diesel för 350k och försökte förklara för mig hur mycket han tjänade på att den drog så lite.

Jag förklarade för han att han inte tjänar en ettöring, hans totala kostnad har istället ökat med 8-10k i månaden, men det kunde han inte förstå.

Sedan det där m,ed miljön kan vi diskutera till dödagar, jag anser inte att elbilar är det minsta miljövänligt, och jag köper inte heller en bil med miljötänkt i skallen, när det gäller bilar bryr jag mig inte överhuvudtaget. Ska du tänka miljö i det sammanhanget ska du gå på dina bara ben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Det kanske är bara jag men det är ju inte särskilt intressant att höra på vad en elbil kostar för någon rent personligen, i alla fall inte om man går i tankarna i att införskaffa en elbil. Det som däremot är intressant är vad den faktiska kostnaden är för lån/leasing samt driftkostnader. Om man har sparat undan pengar för att köpa bilen kontant så är det ju fortfarande ett inköp som behöver räknas ut på ett eller annat sätt, för att ställas mot en icke-elbil.

Jag känner en som har höjt sitt huslån med cirka 800 000 kronor endast för att köpa en Tesla, vilket jag själv tycker är vansinnigt. Inte nog med det så hade personen i fråga ingen laddare då bilen parkeras på gatan intill lägenheten...

I samma veva så motiverade personen köpet med att servicekostnaderna är försumbara, men det är väl knappast denna kostnad som bör stå i fokus om man har ökat på huslånen med 800 000 kronor. Eller är det verkligen bara jag som tänker så?
Inte nog med det så var personen i frågan tvungen att åka till en Teslaladdare som låg en bra bit från bostaden, för att sitta och vänta på laddning. Även detta tycker jag är fullständigt vansinne...

800 000 kr i lån. En ränta på 1.3% blir en årlig kostnad för bilen på 7280 kr efter ränteavdrag på 30%.
Detta om personen har amorteringsfritt (under 50% belåning) tänkt bo i lägenheten i hela sitt liv och ha bilen i 20 år. 145 000 kr blir det i räntekostnader.
Räkna sen på en inflation på snitt 2%. På 20 år blir det 50%.
800 000 * 0.5 + 145 000 = bilen har nu kostat honom 545 000 kr.
Detta om han lyckas hålla räntan låg, behåller bilen länge etc etc.
Eller nått sånt.

Edit. Eller blir det 800 000/1.5 + 145000 kr = 678 000 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Inte mer vansinne än många datorer som folk har här på forumet i mina ögon, senaste Intel processorn när det är marginella förbättringar sedan många generationer eller 77" OLED tv 😉

Om man sen är övertygad, som jag är, att elbilar är otroligt mycket bättre för miljön och man vill hjälpa till att driva på övergången till elbilar så blir det ännu mindre vansinne. Då är all annan "slit-och-släng" konsumtion mer vansinnig...

Men visst, det låter lite opraktiskt att inte kunna ladda bilen enkelt, vet inte om ens jag skulle skaffa elbil om jag inte kunde ladda hemma 😄 (antar att du menar bostadslån när du skriver huslån, har hen hus så är det ju enkelt löst)

Jag är fundersam kring totalkostnaden för elbilar gentemot icke-elbilar, inte för att bilen nödvändigtvis är en hobby utan för vilka friheter själva bilägandet medför, speciellt om man har en familj.
Vad övriga hobbyn och intressen kostar blir ju inte särskilt intressant i den bemärkelsen heller, utan snarare en sidospår av mina egna tankar kring bilkostnader. Miljödiskussionen lämnar jag helt åt sidan då det blir för mycket politik för mig personligen.

Sedan förstår jag inte hur den andra tankebanan kan ställa en dator för 20000/kontant mot en bil för 800000/bostadslån, men det kanske är bara jag

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av anon910:

Många resonerar tyvär så, de ser aldrig den faktiska kostnaden. Hade en granne som var ett typexempel, han hade en S70 00a bensinare, han tyckte den drog så mycket och köpte därför en ny XC70 2012 diesel för 350k och försökte förklara för mig hur mycket han tjänade på att den drog så lite.

Jag förklarade för han att han inte tjänar en ettöring, hans totala kostnad har istället ökat med 8-10k i månaden, men det kunde han inte förstå.

Sedan det där m,ed miljön kan vi diskutera till dödagar, jag anser inte att elbilar är det minsta miljövänligt, och jag köper inte heller en bil med miljötänkt i skallen, när det gäller bilar bryr jag mig inte överhuvudtaget. Ska du tänka miljö i det sammanhanget ska du gå på dina bara ben.

Inte för att dra upp diskussionen igen, men kan någon på riktigt förklara för mig hur bilen BÅDE kan kosta 350.000 i inköp OCH 8-10.000 i månaden? Har man köpt bilen för sparade pengar tas ju värdeminskningen av det kapitalet? 🤔 Jag vill på riktigt förstå hur ni räknar 😄

Bilen kostade honom 350.000 (minus vad han nu får om han säljer den nån gång). Inte 8-10.000 i månaden, det blev säkert visst billigare månadskostnad för honom. Sen kan den säkert totalt sett ha blivit dyrare än den gamla bilen.

Räknar ni likadant om ni köper en dator eller en tv för 20.000? Att den BÅDE kostar 20.000 I inköp OCH t.ex 1800 i månaden under ett års tid? Om inte, varför inte 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Det kanske är bara jag men det är ju inte särskilt intressant att höra på vad en elbil kostar för någon rent personligen, i alla fall inte om man går i tankarna i att införskaffa en elbil. Det som däremot är intressant är vad den faktiska kostnaden är för lån/leasing samt driftkostnader. Om man har sparat undan pengar för att köpa bilen kontant så är det ju fortfarande ett inköp som behöver räknas ut på ett eller annat sätt, för att ställas mot en icke-elbil.

Jag känner en som har höjt sitt huslån med cirka 800 000 kronor endast för att köpa en Tesla, vilket jag själv tycker är vansinnigt. Inte nog med det så hade personen i fråga ingen laddare då bilen parkeras på gatan intill lägenheten...

I samma veva så motiverade personen köpet med att servicekostnaderna är försumbara, men det är väl knappast denna kostnad som bör stå i fokus om man har ökat på huslånen med 800 000 kronor. Eller är det verkligen bara jag som tänker så?
Inte nog med det så var personen i frågan tvungen att åka till en Teslaladdare som låg en bra bit från bostaden, för att sitta och vänta på laddning. Även detta tycker jag är fullständigt vansinne...

Att ta bilen på bostadslånet är idag det mest ekonomiska (givet att man förhandlat ner sin ränta), det blir en lägre kostnad helt enkelt så efter man sålt bilen kommer man ha högre tillgångar än de andra alternativen. Låga bostadsräntor är vad vi kan tacka för det, jag personligen tog bilfinansiering mest för att jag var lat och det var det enklaste men det är sämre än bostadslån. Och så som börsen har gått hade det varit riktigt dumt att sälja aktier och betala kontant, vill man vara helt riskfri kan man få högre ränta på sparkonto än vad bolån kostar.

Det intressanta är vad något kostar, inte utgifter eller hur man finansierat saker osv. Det enda som krävs är att man kan täcka utgifterna varje månad men det som bestämmer hur mycket tillgångar man har efter X tid är kostnaderna. Så som det sett ut hittills för elbilar är iaf låga räntekostnader, relativt sett låg värdminskning, i princip ingen servicekostnad och låga drivmedelskostnader.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon910:

Sedan det där m,ed miljön kan vi diskutera till dödagar, jag anser inte att elbilar är det minsta miljövänligt, och jag köper inte heller en bil med miljötänkt i skallen, när det gäller bilar bryr jag mig inte överhuvudtaget. Ska du tänka miljö i det sammanhanget ska du gå på dina bara ben.

Skrivet av Sanazin:

Miljödiskussionen lämnar jag helt åt sidan då det blir för mycket politik för mig personligen.

Vad man anser och politik är helt oväsentliga i sammanhanget. Faktum är att i princip samtliga seriösa undersökningar, vetenskapliga artiklar och analyser visar att en elbil i dagsläget är mindre skadlig för miljön än vad en diesel/bensinbil är ("miljövänlig" är att ta i, för alla bilar). Det gäller även i länder där den övervägande delen av elproduktionen kommer från fossila bränslen. I länder där elproduktionen kommer från mestadels förnyelsebara källor är elbilens övertag rent ut sagt förkrossande.

Självklart är det mest miljövänliga att transportera sig till fots. Men jämför man bilar som drivs av diesel, bensin eller el så finns det liksom inget utrymme för tycke, smak eller politiska åsikter där. Det är som att diskutera vad som är längst: 10cm eller 100cm?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Inte för att dra upp diskussionen igen, men kan någon på riktigt förklara för mig hur bilen BÅDE kan kosta 350.000 i inköp OCH 8-10.000 i månaden? Har man köpt bilen för sparade pengar tas ju värdeminskningen av det kapitalet? 🤔 Jag vill på riktigt förstå hur ni räknar 😄

Bilen kostade honom 350.000 (minus vad han nu får om han säljer den nån gång). Inte 8-10.000 i månaden, det blev säkert visst billigare månadskostnad för honom. Sen kan den säkert totalt sett ha blivit dyrare än den gamla bilen.

Räknar ni likadant om ni köper en dator eller en tv för 20.000? Att den BÅDE kostar 20.000 I inköp OCH t.ex 1800 i månaden under ett års tid? Om inte, varför inte 🤔

Den kostar honom inte 350.000kr när han köper den då han kan sälja den igen och få nästan 350.000 tillbaka.
Med åren minskar värdet, efter 3 år kanske han inte får mer än 170.000 för bilen när han säljer den. Därmed kan han slå ut värdeminskningen på åren han ägt bilen och kommer då fram till att den kostat honom 5000 kr per månad i 36 månader (5000*36=180.000)

I tillägg har det kostat honom att ligga ute med 350.000 i alternativkostnad.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Inte för att dra upp diskussionen igen, men kan någon på riktigt förklara för mig hur bilen BÅDE kan kosta 350.000 i inköp OCH 8-10.000 i månaden? Har man köpt bilen för sparade pengar tas ju värdeminskningen av det kapitalet? 🤔 Jag vill på riktigt förstå hur ni räknar 😄

Bilen kostade honom 350.000 (minus vad han nu får om han säljer den nån gång). Inte 8-10.000 i månaden, det blev säkert visst billigare månadskostnad för honom. Sen kan den säkert totalt sett ha blivit dyrare än den gamla bilen.

Räknar ni likadant om ni köper en dator eller en tv för 20.000? Att den BÅDE kostar 20.000 I inköp OCH t.ex 1800 i månaden under ett års tid? Om inte, varför inte 🤔

Bilen kostar inte 350k i inköp, det är en utgift. Kostnader uppstår definitionsmässigt när något förbrukas, dvs uppstår kostnaden när värdeminskningen sker. Det spelar ingen roll om kostnader tas i form av att man betalar varje månad eller att man lagt in pengarna från början. Du blandar ihop utgifter med kostnader, utgifter är irrelevanta så länge man kan täcka dem varje månad, det intressanta är kostnaderna.

Det är viktigt att tänka såhär på kostnader och utgifter för annars kan man urlaka sina tillgångar. Dina utgifter kan nämligen vara 50% av din lön men kostnaderna över 100%, då kommer man till slut inte ha några fler tillgångar. Å andra sidan kan man ha utgifter på 100% av sin lön men låga kostnader, då kommer man till sist ha mycket pengar.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av TobiasStockholm:

Inte för att dra upp diskussionen igen, men kan någon på riktigt förklara för mig hur bilen BÅDE kan kosta 350.000 i inköp OCH 8-10.000 i månaden? Har man köpt bilen för sparade pengar tas ju värdeminskningen av det kapitalet? 🤔 Jag vill på riktigt förstå hur ni räknar 😄

Bilen kostade honom 350.000 (minus vad han nu får om han säljer den nån gång). Inte 8-10.000 i månaden, det blev säkert visst billigare månadskostnad för honom. Sen kan den säkert totalt sett ha blivit dyrare än den gamla bilen.

Räknar ni likadant om ni köper en dator eller en tv för 20.000? Att den BÅDE kostar 20.000 I inköp OCH t.ex 1800 i månaden under ett års tid? Om inte, varför inte 🤔

Nu tror jag bestämt att du inte alls förstår hur en kostnadskalkyl fungerar, alls.

Du blandar ihop kassaflödesanalys/utgiftsanalys med kostnadsanalys.

Vad bilen faktiskt kostar att äga blir ju

350tkr - försäljningspris + andra omkostnader som bilen orsakar.

En bil som köps för 350tkr och sen säljs för 200tkr 3 år senare har ju tappat 150tkr i värde under dessa tre år. Alltså 50tkr om året.

bilen har då kostat ca 4100:- varje månad bara i värdeminskning. Plus då bensin, service, försäkring, skatt etc.

Kort sagt. För att göra en riktig TCO kalkyl måste du summera ALLA kostnader bilen orsakat. Dra bort värdet du fick tillbaka när du sålde den. Då har du din riktiga kostnad för bilen.

För att få fram månadskostnad så delar du sen helt enkelt din totalkostnad med antalet månader du ägde bilen. Svårare än så är det inte.

På exakt samma sätt kan du såklart räkna med på en TV.

Jag köpte TVn för 20tkr
Ägde den i 1 år
Sålde den för 8tkr
Total ägandekostnad (TCO) 12tkr
Månadskostnad: 1tkr

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vad man anser och politik är helt oväsentliga i sammanhanget. Faktum är att i princip samtliga seriösa undersökningar, vetenskapliga artiklar och analyser visar att en elbil i dagsläget är mindre skadlig för miljön än vad en diesel/bensinbil är ("miljövänlig" är att ta i, för alla bilar). Det gäller även i länder där den övervägande delen av elproduktionen kommer från fossila bränslen. I länder där elproduktionen kommer från mestadels förnyelsebara källor är elbilens övertag rent ut sagt förkrossande.

Självklart är det mest miljövänliga att transportera sig till fots. Men jämför man bilar som drivs av diesel, bensin eller el så finns det liksom inget utrymme för tycke, smak eller politiska åsikter där. Det är som att diskutera vad som är längst: 10cm eller 100cm?

Mitt egna inlägg syftade snarare på att jag personligen håller mig utanför den diskussionen, resterande får ju självfallet diskutera som man vill

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Okej då är jag med på hur ni räknar, TACK! Ni räknar som ett företag bokför, inte som en privatekonomi där kostnaden oftast är samma sak som utgift. Kostnad vs utgift igen. Ni formulerar er lite konstigt dock vissa av er, som att den skulle kosta både när man köper den OCH varje månad i värdeminskning. Men kanske jag som missförstår 🙄 ber om ursäkt isf.

Men skönt, då kostade min bil inget när jag köpte den, den kostar varje månad istället 👍

Skrivet av Xyborg:

Nu tror jag bestämt att du inte alls förstår hur en kostnadskalkyl fungerar, alls.

Du blandar ihop kassaflödesanalys/utgiftsanalys med kostnadsanalys.

Vad bilen faktiskt kostar att äga blir ju

350tkr - försäljningspris + andra omkostnader som bilen orsakar.

En bil som köps för 350tkr och sen säljs för 200tkr 3 år senare har ju tappat 150tkr i värde under dessa tre år. Alltså 50tkr om året.

bilen har då kostat ca 4100:- varje månad bara i värdeminskning. Plus då bensin, service, försäkring, skatt etc.

Kort sagt. För att göra en riktig TCO kalkyl måste du summera ALLA kostnader bilen orsakat. Dra bort värdet du fick tillbaka när du sålde den. Då har du din riktiga kostnad för bilen.

För att få fram månadskostnad så delar du sen helt enkelt din totalkostnad med antalet månader du ägde bilen. Svårare än så är det inte.

På exakt samma sätt kan du såklart räkna med på en TV.

Jag köpte TVn för 20tkr
Ägde den i 1 år
Sålde den för 8tkr
Total ägandekostnad (TCO) 12tkr
Månadskostnad: 1tkr

Det är jag helt med på, men det svåra är ju att göra det medan man fortfarande äger produkten. Då är det bättre att se på utgifter snarare än kostnad skulle jag säga.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej då är jag med på hur ni räknar, ni räknar som ett företag bokför, inte som en privatekonomi där kostnaden oftast är samma sak som utgift. Kostnad vs utgift igen. Ni formulerar er lite konstigt dock vissa av er, som att den skulle kosta både när man köper den OCH varje månad i värdeminskning. Men kanske jag som missförstår 🙄 ber om ursäkt isf.

Men skönt, då kostade min bil inget när jag köpte den, den kostar varje månad istället 👍

Det är egentligen ingen större skillnad på hur man bör bokförs mellan företag och privatekonomi. Utgifter är aldrig detsamma som kostnader. Skillnaden är att man i ett företag kan skriva av saker på lite olika tider oberoende av hur kostnaderna faktiskt fördelar sig.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Det är egentligen ingen större skillnad på hur man bör bokförs mellan företag och privatekonomi. Utgifter är aldrig detsamma som kostnader. Skillnaden är att man i ett företag kan skriva av saker på lite olika tider oberoende av hur kostnaderna faktiskt fördelar sig.

Till viss del har du rätt, men känner du inte till försäljningspriset eller ens det förväntade värdet eller ägandetiden så KAN du inte göra en kostnadsanalys, du kan bara veta utgifterna.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Till viss del har du rätt, men känner du inte till försäljningspriset eller ens det förväntade värdet eller ägandetiden så KAN du inte göra en kostnadsanalys, du kan bara veta utgifterna.

Klart du kan göra en kostnadsanalys, men det är i så fall en analys så den bygger på antaganden så den kommer inte vara 100%. Det är oavsett bättre och du kommer närmare sanningen än att att helt strunta i det. Tittar man bara på utgifterna så kan man i var fall vara helt säker på att man inte har en aning om hur det kommer påverka ens ekonomi i förlängningen. Även om man kanske har kapitalet för att betala för bilen från början betyder inte att man har inkomsterna för att täcka kostnaderna för bilen, och då har man i mina ögon inte råd med den. Detta gäller ju allting vi köper egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Det kanske är bara jag men det är ju inte särskilt intressant att höra på vad en elbil kostar för någon rent personligen, i alla fall inte om man går i tankarna i att införskaffa en elbil. Det som däremot är intressant är vad den faktiska kostnaden är för lån/leasing samt driftkostnader. Om man har sparat undan pengar för att köpa bilen kontant så är det ju fortfarande ett inköp som behöver räknas ut på ett eller annat sätt, för att ställas mot en icke-elbil.

Jag känner en som har höjt sitt huslån med cirka 800 000 kronor endast för att köpa en Tesla, vilket jag själv tycker är vansinnigt. Inte nog med det så hade personen i fråga ingen laddare då bilen parkeras på gatan intill lägenheten...

I samma veva så motiverade personen köpet med att servicekostnaderna är försumbara, men det är väl knappast denna kostnad som bör stå i fokus om man har ökat på huslånen med 800 000 kronor. Eller är det verkligen bara jag som tänker så?
Inte nog med det så var personen i frågan tvungen att åka till en Teslaladdare som låg en bra bit från bostaden, för att sitta och vänta på laddning. Även detta tycker jag är fullständigt vansinne...

Jo, det är ju för att få fram det värdet som man måste göra en kalkyl för hur kostnaderna fördelar sig under ägandetiden. Första frågan i kalkylen blir förstås A: Måste jag ha en bil. Blir svaret ja på den frågan får man ta det därifrån. Olika bilar har olika kostnadsstrukturer, så där får man göra en modell och jämföra aktuella värden. Vad behöver jag betala i försäkring på bil A resp bil B? Hur mycket kör jag/Hur mycket påverkar kostnadsskillnaderna i de olika energibärarna totalekonomin? Skatten? etc. Beroende på vem du är och hur mycket du kör kan du få ganska stora skillnader mellan de olika alternativen och i vissa fall kan ett utökat huslån vara befogat. Det är billigt kapital, trots allt. Men att det är just skillnaderna i servicekostnader som gör att kalkylen svänger...

En intressant fråga som lyfts här i tråden ibland är den om alternativkostnader, där man menar att man måste räkna in avkastning på att placera mellanskillnaden i inköpspris på börsen. Motfrågan där måste bli om man har möjlighet att finansiera ett sådant alternativ. Jag har ingen erfarenhet av att låna pengar på banken för att finansiera något sådant, men spontant hoppas jag att bankerna har sådan riskaversion att det inte skulle gå. Behöver man inte låna för att kunna ha 500k på börsen blir ju förstås frågan en annan, men det är inte alla som har de förutsättningarna.

Skrivet av Aktsu:

Det är egentligen ingen större skillnad på hur man bör bokförs mellan företag och privatekonomi. Utgifter är aldrig detsamma som kostnader. Skillnaden är att man i ett företag kan skriva av saker på lite olika tider oberoende av hur kostnaderna faktiskt fördelar sig.

Det kan man ju iofs göra som privatperson också om man har en bra kontakt med banken:) Eller om man hittar bra erbjudanden för finansiering.

Skrivet av TobiasStockholm:

Till viss del har du rätt, men känner du inte till försäljningspriset eller ens det förväntade värdet eller ägandetiden så KAN du inte göra en kostnadsanalys, du kan bara veta utgifterna.

Samtidigt vet du att värdeminskningen inte är 0%/år och inte heller 50%. En snabb analys på Blocket ger dig ganska robusta ramar för hur mycket en bil kommer vara värd om 3 eller 5 år. Vilket värde du väljer att stoppa i ni din kalkyl blir sedan en fråga om hur stor risk du vill basera din kalkyl på. Där kan leasingavgifterna vara en ganska bra mätare också, de företagen tycker inte om risk och ska dessutom räkna in en vinst efter att de sålt bilen efter 3 år till ett pris de är absolut 100% säkra på inte kommer kosta dem några pengar. M.a.o. Närmar du dig leasingpriserna i din kalkyl har du räknat med en hel del marginaler:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Till viss del har du rätt, men känner du inte till försäljningspriset eller ens det förväntade värdet eller ägandetiden så KAN du inte göra en kostnadsanalys, du kan bara veta utgifterna.

Jag tror faktiskt du är den enda i tråden som inte hänger med och virrar till saker och ting.
Ingen har hävdat att man först räknar inköpspriset och sedan också lägger på för värdeminskning varje månad (alltså inköpspris + värdeminskning). Det är något du lyckats få för dig helt på egen hand.

Det stämmer att du inte känner till det faktiska andrahandsvärdet (vilket du endast gör vid operationell leasing, där leasingbolaget gett ett garanterat restvärde), ingen har påstått något annat. Du får därför göra en uppskattad kalkyl baserat på rimliga antaganden. Sedan kan antagandet slå mer eller mindre fel, och det behöver man också ha utrymme för i sin kalkyl. Att köpa en något för en halv miljon utan att ha något som helst susning om vad som kan tänkas vara ett förväntat andrahandsvärde och därmed kostnaden blir är vansinne. Däremot kommer kalkylen skilja sig åt väsentligt om du behåller bilen i 1 eller 4 år, eller kör 1000 mil/år eller 4000 mil/år. Man kan därför räkna om kalkylen efter att du har haft bilen i ett år och fler variabler blivit kända.

Det är givetvis så att milkostnaden eller månadskostnaden (hur du nu än vill räkna) kommer skilja sig baserat på ovan nämnda faktorer (och även andra, helt externa faktorer). Så det kan absolut vara så att om du har bilen i 1 år så är den totala kostnaden utslaget per månad 10.000:-, men om du istället har den i 4 år så blir månadskostnaden "bara" 7.000:-, etc.

Du verkar dock ha fått en underlig uppfattning om skillnaden mellan att betala kontant, låna och leasa (finansiell leasing). Det är inte så att den totala ägandekostanden blir väsentligt annorlunda. Kontant, lån och leasing är alltså olika finansieringsmetoder för ditt köp. Bilens totalkostnad är i allt väsentligt samma (alltså inköpspris - värdeminskning + driftskostnader).

Ett kontantköp innebär att du lägger upp alla pengar "up front", på så sätt slipper du betala exempelvis ränta. Men å andra sidan så binder du också upp kapital i bilen som alltså inte kan användas till annat (exempelvis till en kontantinsats eller andra investeringar).

Ett billån betyder att du lånar kapitalet av en bank som i utbyte får ränta av dig, plus att du i normalfallet och amorterar av din skuld. Fördelen är att du slipper binda ditt eget kapital (som kan användas till annat), men nackdelen är ju att du betalar en avgift (ränta) till banken.

I båda fallen ovan så är det rent teoretiskt ägaren som bestämmer hur, var och när bilen avyttras. Om bilen har ett lägre värde vid försäljning än den kvarstående skulden så måste ju ägaren pynta in mer pengar till banken för att lösa skulden. Den enda egentliga skillnaden mellan billån och kontantköp är att du alltså lagt in pengarna i förväg, men i all väsentlig het så räknas den totala ägandekostnaden ut på exakt samma sätt.

Leasing är egentligen också samma sak, dock med skillnaden att tiden och sättet för avyttring redan är bestämt. Alltså, du skriver ett avtal om exempelvis 3 år 6000 mil. Du får en månadskostnad baserad på det kalkylerade andrahandsvärdet enligt avtalet. Om du vill frånträda avtalet i förtid så uppkommer generellt en kostnad för det, vill du förlänga avtalet är det ofta möjligt också. Dock är det så att när bilen väl avyttras så jämförs försäljningsvärdet med det uppskattade värdet, om bilen är mer värd så får föraren tillbaka pengar, om bilen är mindre värd så får föraren göra en extra inbetalning.

Alltså, i all väsentlighet så kommer den totala kostnaden vara likvärdig oavsett vilken finansieringsmetod som väljs (förutsatt att bilen avyttras efter lika många år/mil), däremot finns det andra skillnader i risk, flexibilitet, etc. som man får ta hänsyn till.

Det är inte som du verkar tro att din totala ägandekostnad är 2500:-/månad för du betalat kontant, och någon som har ett billån har en mycket högre ägandekostnad på 8000:-/månad, alltså att det skulle kosta 5500:- MER om du har ett billån. Du kan säga att dina driftskostnader är 2500:-/månad och att ägandekostnaden i övrigt är okänd (för du inte kan göra en bedömning av andrahandsvärdet). Du kan också säga att din utgift varje månad är 2500:-, men när man talar om ägandekostnad för en bil kan man inte utelämna värdeminskningen!

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Jag tror faktiskt du är den enda i tråden som inte hänger med och virrar till saker och ting.
Ingen har hävdat att man först räknar inköpspriset och sedan också lägger på för värdeminskning varje månad (alltså inköpspris + värdeminskning). Det är något du lyckats få för dig helt på egen hand.

Det stämmer att du inte känner till det faktiska andrahandsvärdet (vilket du endast gör vid operationell leasing, där leasingbolaget gett ett garanterat restvärde), ingen har påstått något annat. Du får därför göra en uppskattad kalkyl baserat på rimliga antaganden. Sedan kan antagandet slå mer eller mindre fel, och det behöver man också ha utrymme för i sin kalkyl. Att köpa en något för en halv miljon utan att ha något som helst susning om vad som kan tänkas vara ett förväntat andrahandsvärde och därmed kostnaden blir är vansinne. Däremot kommer kalkylen skilja sig åt väsentligt om du behåller bilen i 1 eller 4 år, eller kör 1000 mil/år eller 4000 mil/år. Man kan därför räkna om kalkylen efter att du har haft bilen i ett år och fler variabler blivit kända.

Det är givetvis så att milkostnaden eller månadskostnaden (hur du nu än vill räkna) kommer skilja sig baserat på ovan nämnda faktorer (och även andra, helt externa faktorer). Så det kan absolut vara så att om du har bilen i 1 år så är den totala kostnaden utslaget per månad 10.000:-, men om du istället har den i 4 år så blir månadskostnaden "bara" 7.000:-, etc.

Du verkar dock ha fått en underlig uppfattning om skillnaden mellan att betala kontant, låna och leasa (finansiell leasing). Det är inte så att den totala ägandekostanden blir väsentligt annorlunda. Kontant, lån och leasing är alltså olika finansieringsmetoder för ditt köp. Bilens totalkostnad är i allt väsentligt samma (alltså inköpspris - värdeminskning + driftskostnader).

Ett kontantköp innebär att du lägger upp alla pengar "up front", på så sätt slipper du betala exempelvis ränta. Men å andra sidan så binder du också upp kapital i bilen som alltså inte kan användas till annat (exempelvis till en kontantinsats eller andra investeringar).

Ett billån betyder att du lånar kapitalet av en bank som i utbyte får ränta av dig, plus att du i normalfallet och amorterar av din skuld. Fördelen är att du slipper binda ditt eget kapital (som kan användas till annat), men nackdelen är ju att du betalar en avgift (ränta) till banken.

I båda fallen ovan så är det rent teoretiskt ägaren som bestämmer hur, var och när bilen avyttras. Om bilen har ett lägre värde vid försäljning än den kvarstående skulden så måste ju ägaren pynta in mer pengar till banken för att lösa skulden. Den enda egentliga skillnaden mellan billån och kontantköp är att du alltså lagt in pengarna i förväg, men i all väsentlig het så räknas den totala ägandekostnaden ut på exakt samma sätt.

Leasing är egentligen också samma sak, dock med skillnaden att tiden och sättet för avyttring redan är bestämt. Alltså, du skriver ett avtal om exempelvis 3 år 6000 mil. Du får en månadskostnad baserad på det kalkylerade andrahandsvärdet enligt avtalet. Om du vill frånträda avtalet i förtid så uppkommer generellt en kostnad för det, vill du förlänga avtalet är det ofta möjligt också. Dock är det så att när bilen väl avyttras så jämförs försäljningsvärdet med det uppskattade värdet, om bilen är mer värd så får föraren tillbaka pengar, om bilen är mindre värd så får föraren göra en extra inbetalning.

Alltså, i all väsentlighet så kommer den totala kostnaden vara likvärdig oavsett vilken finansieringsmetod som väljs (förutsatt att bilen avyttras efter lika många år/mil), däremot finns det andra skillnader i risk, flexibilitet, etc. som man får ta hänsyn till.

Det är inte som du verkar tro att din totala ägandekostnad är 2500:-/månad för du betalat kontant, och någon som har ett billån har en mycket högre ägandekostnad på 8000:-/månad, alltså att det skulle kosta 5500:- MER om du har ett billån. Du kan säga att dina driftskostnader är 2500:-/månad och att ägandekostnaden i övrigt är okänd (för du inte kan göra en bedömning av andrahandsvärdet). Du kan också säga att din utgift varje månad är 2500:-, men när man talar om ägandekostnad för en bil kan man inte utelämna värdeminskningen!

Det du skriver är jag helt med på! Kanske tolkade jag fel/läste slarvigt eller så var andra otydliga. Vi släpper det 🙂👍

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Vi släpper det sålänge du lovar att inte säga att din tesla bara kostar 2500.

Permalänk
Medlem

https://www.torquenews.com/1/lfp-batteries-pros-and-cons-elon...

Coolt att Tesla nu börjar växla över till Kobolt och Nickelfria batterier. Finns mkt annat att gräva ner sig i runt den "nya" tekniken men intressant att man minskar beroendet till Kobolt.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Vi släpper det sålänge du lovar att inte säga att din tesla bara kostar 2500.

Kan jag göra om folk slutar skriva att deras bil kostar 8000 i månaden utan att skriva hur de kommit fram till den siffran 🙄

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Jag tror faktiskt du är den enda i tråden som inte hänger med och virrar till saker och ting.
Ingen har hävdat att man först räknar inköpspriset och sedan också lägger på för värdeminskning varje månad (alltså inköpspris + värdeminskning). Det är något du lyckats få för dig helt på egen hand.

Det stämmer att du inte känner till det faktiska andrahandsvärdet (vilket du endast gör vid operationell leasing, där leasingbolaget gett ett garanterat restvärde), ingen har påstått något annat. Du får därför göra en uppskattad kalkyl baserat på rimliga antaganden. Sedan kan antagandet slå mer eller mindre fel, och det behöver man också ha utrymme för i sin kalkyl. Att köpa en något för en halv miljon utan att ha något som helst susning om vad som kan tänkas vara ett förväntat andrahandsvärde och därmed kostnaden blir är vansinne. Däremot kommer kalkylen skilja sig åt väsentligt om du behåller bilen i 1 eller 4 år, eller kör 1000 mil/år eller 4000 mil/år. Man kan därför räkna om kalkylen efter att du har haft bilen i ett år och fler variabler blivit kända.

Det är givetvis så att milkostnaden eller månadskostnaden (hur du nu än vill räkna) kommer skilja sig baserat på ovan nämnda faktorer (och även andra, helt externa faktorer). Så det kan absolut vara så att om du har bilen i 1 år så är den totala kostnaden utslaget per månad 10.000:-, men om du istället har den i 4 år så blir månadskostnaden "bara" 7.000:-, etc.

Du verkar dock ha fått en underlig uppfattning om skillnaden mellan att betala kontant, låna och leasa (finansiell leasing). Det är inte så att den totala ägandekostanden blir väsentligt annorlunda. Kontant, lån och leasing är alltså olika finansieringsmetoder för ditt köp. Bilens totalkostnad är i allt väsentligt samma (alltså inköpspris - värdeminskning + driftskostnader).

Ett kontantköp innebär att du lägger upp alla pengar "up front", på så sätt slipper du betala exempelvis ränta. Men å andra sidan så binder du också upp kapital i bilen som alltså inte kan användas till annat (exempelvis till en kontantinsats eller andra investeringar).

Ett billån betyder att du lånar kapitalet av en bank som i utbyte får ränta av dig, plus att du i normalfallet och amorterar av din skuld. Fördelen är att du slipper binda ditt eget kapital (som kan användas till annat), men nackdelen är ju att du betalar en avgift (ränta) till banken.

I båda fallen ovan så är det rent teoretiskt ägaren som bestämmer hur, var och när bilen avyttras. Om bilen har ett lägre värde vid försäljning än den kvarstående skulden så måste ju ägaren pynta in mer pengar till banken för att lösa skulden. Den enda egentliga skillnaden mellan billån och kontantköp är att du alltså lagt in pengarna i förväg, men i all väsentlig het så räknas den totala ägandekostnaden ut på exakt samma sätt.

Leasing är egentligen också samma sak, dock med skillnaden att tiden och sättet för avyttring redan är bestämt. Alltså, du skriver ett avtal om exempelvis 3 år 6000 mil. Du får en månadskostnad baserad på det kalkylerade andrahandsvärdet enligt avtalet. Om du vill frånträda avtalet i förtid så uppkommer generellt en kostnad för det, vill du förlänga avtalet är det ofta möjligt också. Dock är det så att när bilen väl avyttras så jämförs försäljningsvärdet med det uppskattade värdet, om bilen är mer värd så får föraren tillbaka pengar, om bilen är mindre värd så får föraren göra en extra inbetalning.

Alltså, i all väsentlighet så kommer den totala kostnaden vara likvärdig oavsett vilken finansieringsmetod som väljs (förutsatt att bilen avyttras efter lika många år/mil), däremot finns det andra skillnader i risk, flexibilitet, etc. som man får ta hänsyn till.

Det är inte som du verkar tro att din totala ägandekostnad är 2500:-/månad för du betalat kontant, och någon som har ett billån har en mycket högre ägandekostnad på 8000:-/månad, alltså att det skulle kosta 5500:- MER om du har ett billån. Du kan säga att dina driftskostnader är 2500:-/månad och att ägandekostnaden i övrigt är okänd (för du inte kan göra en bedömning av andrahandsvärdet). Du kan också säga att din utgift varje månad är 2500:-, men när man talar om ägandekostnad för en bil kan man inte utelämna värdeminskningen!

Du har rätt i det mesta av vad du skriver, men leasing funkar inte riktigt så i allmänhet utan påminner mer om långtidshyrning. Man får alltså inte betala om bilen skulle vara värd mindre än restvärdet utan det är finansieringsbolaget som tar den risken, det är det som är garanterat restvärde som är det vanligaste. Man kan leasa med kalkylerat restvärde också men det är väldigt ovanligt (då är det som du beskriver). Det man däremot riskerar är ju om de bedömer att slitaget är onormalt, så repor och liknande kan bli dyrt, och eventuella övermil, alltså om man kört längre än avtalat. Ibland får man tillbaka pengar om man kört mindre än avtalat också, men det varierar. Företagsleasing kan fungera på annat vis dock, det har jag ingen koll på.

Det är ju det som är poängen med leasing, i alla fall för min del (en del leasar för att de inte hade fått ta ett lån på den summa som hade krävts, men det är ju inte så smart). Att någon annan tar risken liksom. Jag var inte säker på att en hyfsat törstig bensinbil hade hållit sitt värde så bra över några år, således lämpade jag hellre över risken att den hade tappat mer värde än beräknat på leasingföretaget. Nu verkar det snarare bli tvärtom, höga skatter på nya bensinbilar verkar ju göra att begagnatpriserna på nyare och lite lyxigare bensinbilar hålls uppe, så det kanske inte var det bästa. Å andra sidan fick jag en väldigt bra deal så i slutändan tror jag att jag går plus jämfört med om jag hade betalat kontantinsats och tagit lån ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du har rätt i det mesta av vad du skriver, men leasing funkar inte riktigt så i allmänhet utan påminner mer om långtidshyrning. Man får alltså inte betala om bilen skulle vara värd mindre än restvärdet utan det är finansieringsbolaget som tar den risken, det är det som är garanterat restvärde som är det vanligaste. Man kan leasa med kalkylerat restvärde också men det är väldigt ovanligt (då är det som du beskriver). Det man däremot riskerar är ju om de bedömer att slitaget är onormalt, så repor och liknande kan bli dyrt, och eventuella övermil, alltså om man kört längre än avtalat. Ibland får man tillbaka pengar om man kört mindre än avtalat också, men det varierar. Företagsleasing kan fungera på annat vis dock, det har jag ingen koll på.

Det är ju det som är poängen med leasing, i alla fall för min del (en del leasar för att de inte hade fått ta ett lån på den summa som hade krävts, men det är ju inte så smart). Att någon annan tar risken liksom. Jag var inte säker på att en hyfsat törstig bensinbil hade hållit sitt värde så bra över några år, således lämpade jag hellre över risken att den hade tappat mer värde än beräknat på leasingföretaget. Nu verkar det snarare bli tvärtom, höga skatter på nya bensinbilar verkar ju göra att begagnatpriserna på nyare och lite lyxigare bensinbilar hålls uppe, så det kanske inte var det bästa. Å andra sidan fick jag en väldigt bra deal så i slutändan tror jag att jag går plus jämfört med om jag hade betalat kontantinsats och tagit lån ändå.

Det du beskriver gäller ju bara operationell leasing eller finansiell leasing med restvärde, något som inte gäller i alla fall. Mycket finansiell leasing är utan restvärde så då kan man både få tillbaka pengar eller få betala extra när man lämnar tillbaka bilen. Vad jag förstått är det vanligast att inte ha ett restvärde när man väljer finansiell leasing även om vissa erbjuder det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Den kostar inte mig mer varje månad iaf. Sen var den dyr i inköp däremot 😉 förhoppningsvis får jag igen lite när jag ev säljer den nån gång, då får jag se vad totalkostnaden blivit. Enkelt att räkna på iaf. Annars blir det lätt komplicerat. Oavsett hur man räknar är den billigare totalt sett än min förra Volvo V60 hybrid för drygt halva priset. Men man kan konstatera att det är dyrt att ha bil överhuvudtaget iaf. Jag släpper den här diskussion nu, hoppas ni kan göra detsamma.

Du har ett eget hittepåsätt att räkna. Såklart kan man sticka huvudet i sanden och låtsas som om kostnader inte finns, men då menar jag att vi kan skippa att räkna på några kostnader över huvud taget. Vi kan bara köpa dyraste Lucid Air och njuta av vår i princip gratis bilägande.

Permalänk
Inaktiv

Kan vi hoppa det där med hur man räknar värdeminskning på en bil kanske?

Sidospåret slammar igen hela diskussionstråden tyvärr!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Det du beskriver gäller ju bara operationell leasing eller finansiell leasing med restvärde, något som inte gäller i alla fall. Mycket finansiell leasing är utan restvärde så då kan man både få tillbaka pengar eller få betala extra när man lämnar tillbaka bilen. Vad jag förstått är det vanligast att inte ha ett restvärde när man väljer finansiell leasing även om vissa erbjuder det också.

Jag förstår inte vad du menar med "utan restvärde" riktigt, det finns ju alltid ett restvärde. Frågan är om det är ett restvärde garanterat av bilhandlaren/finansiären eller ett där man som kund får stå för en eventuell högre värdeminskning än beräknat. Men när det gäller privatleasing är det i princip alltid garanterat restvärde.

Jag kollade upp ett antal bilmärkens leasingdeals:
Audi: "När leasingavtalet löper ut lämnar du enkelt tillbaka din bil till din återförsäljare. Du behöver alltså inte bry dig om bilens framtida värde."
BMW: "Du behöver inte tänka på att sälja bilen och risken för värdeminskning står vi för."
Mercedes: "Serviceavtal och garanterat restvärde ingår, finansknuten bilförsäkring kan väljas till."
Nissan: "Du slipper krångel med andrahandsvärdet och att sälja bilen."
Hyundai: "När du väljer privatleasing behöver du inte oroa dig för värdeminskningen av bilen då du inte står som ägare. Detta ingår redan som en förmån i månadskostnaden. När avtalstiden löper ut kan du därför återlämna bilen utan att behöva oroa dig för restvärde eller försäljning."
VW: "När leasingavtalet löper ut lämnar du enkelt tillbaka din bil till din återförsäljare. Du behöver alltså inte bry dig om bilens framtida värde."
Volvo: "Du betalar ingen kontantinsats och slipper tänka på restvärdet."

Alla garanterar restvärdet och är alltså riskfria för konsumenten när det gäller den biten, skador och liknande innebär alltid en risk däremot. Jag hittade ingen tillverkare som specificerade något annat, däremot kollade jag också på Honda och där står det inte utskrivet vad som gäller utan bara: "Prata med din återförsäljare för mer information!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Kan vi hoppa det där med hur man räknar värdeminskning på en bil kanske?

Sidospåret slammar igen hela diskussionstråden tyvärr!

Det finns inga riktiga nyheter om nya bilar så det är ganska relevant att vissa tror att ens bil är gratis och därför bör alla direkt springa ut och köpa en elbil för en miljon

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår inte vad du menar med "utan restvärde" riktigt, det finns ju alltid ett restvärde. Frågan är om det är ett restvärde garanterat av bilhandlaren/finansiären eller ett där man som kund får stå för en eventuell högre värdeminskning än beräknat. Men när det gäller privatleasing är det i princip alltid garanterat restvärde.

Jag kollade upp ett antal bilmärkens leasingdeals:
Audi: "När leasingavtalet löper ut lämnar du enkelt tillbaka din bil till din återförsäljare. Du behöver alltså inte bry dig om bilens framtida värde."
BMW: "Du behöver inte tänka på att sälja bilen och risken för värdeminskning står vi för."
Mercedes: "Serviceavtal och garanterat restvärde ingår, finansknuten bilförsäkring kan väljas till."
Nissan: "Du slipper krångel med andrahandsvärdet och att sälja bilen."
Hyundai: "När du väljer privatleasing behöver du inte oroa dig för värdeminskningen av bilen då du inte står som ägare. Detta ingår redan som en förmån i månadskostnaden. När avtalstiden löper ut kan du därför återlämna bilen utan att behöva oroa dig för restvärde eller försäljning."
VW: "När leasingavtalet löper ut lämnar du enkelt tillbaka din bil till din återförsäljare. Du behöver alltså inte bry dig om bilens framtida värde."
Volvo: "Du betalar ingen kontantinsats och slipper tänka på restvärdet."

Alla garanterar restvärdet och är alltså riskfria för konsumenten när det gäller den biten, skador och liknande innebär alltid en risk däremot. Jag hittade ingen tillverkare som specificerade något annat, däremot kollade jag också på Honda och där står det inte utskrivet vad som gäller utan bara: "Prata med din återförsäljare för mer information!".

Ja jag missade ordet garanterat, var garanterat restvärde jag menade.

Poängen var att den mesta leasing är vad jag vet finansiell företagsleasing och där är garanterat restvärde inte standard. Tänkte inte på att du menade privatleasing.