Jag tror faktiskt du är den enda i tråden som inte hänger med och virrar till saker och ting.
Ingen har hävdat att man först räknar inköpspriset och sedan också lägger på för värdeminskning varje månad (alltså inköpspris + värdeminskning). Det är något du lyckats få för dig helt på egen hand.
Det stämmer att du inte känner till det faktiska andrahandsvärdet (vilket du endast gör vid operationell leasing, där leasingbolaget gett ett garanterat restvärde), ingen har påstått något annat. Du får därför göra en uppskattad kalkyl baserat på rimliga antaganden. Sedan kan antagandet slå mer eller mindre fel, och det behöver man också ha utrymme för i sin kalkyl. Att köpa en något för en halv miljon utan att ha något som helst susning om vad som kan tänkas vara ett förväntat andrahandsvärde och därmed kostnaden blir är vansinne. Däremot kommer kalkylen skilja sig åt väsentligt om du behåller bilen i 1 eller 4 år, eller kör 1000 mil/år eller 4000 mil/år. Man kan därför räkna om kalkylen efter att du har haft bilen i ett år och fler variabler blivit kända.
Det är givetvis så att milkostnaden eller månadskostnaden (hur du nu än vill räkna) kommer skilja sig baserat på ovan nämnda faktorer (och även andra, helt externa faktorer). Så det kan absolut vara så att om du har bilen i 1 år så är den totala kostnaden utslaget per månad 10.000:-, men om du istället har den i 4 år så blir månadskostnaden "bara" 7.000:-, etc.
Du verkar dock ha fått en underlig uppfattning om skillnaden mellan att betala kontant, låna och leasa (finansiell leasing). Det är inte så att den totala ägandekostanden blir väsentligt annorlunda. Kontant, lån och leasing är alltså olika finansieringsmetoder för ditt köp. Bilens totalkostnad är i allt väsentligt samma (alltså inköpspris - värdeminskning + driftskostnader).
Ett kontantköp innebär att du lägger upp alla pengar "up front", på så sätt slipper du betala exempelvis ränta. Men å andra sidan så binder du också upp kapital i bilen som alltså inte kan användas till annat (exempelvis till en kontantinsats eller andra investeringar).
Ett billån betyder att du lånar kapitalet av en bank som i utbyte får ränta av dig, plus att du i normalfallet och amorterar av din skuld. Fördelen är att du slipper binda ditt eget kapital (som kan användas till annat), men nackdelen är ju att du betalar en avgift (ränta) till banken.
I båda fallen ovan så är det rent teoretiskt ägaren som bestämmer hur, var och när bilen avyttras. Om bilen har ett lägre värde vid försäljning än den kvarstående skulden så måste ju ägaren pynta in mer pengar till banken för att lösa skulden. Den enda egentliga skillnaden mellan billån och kontantköp är att du alltså lagt in pengarna i förväg, men i all väsentlig het så räknas den totala ägandekostnaden ut på exakt samma sätt.
Leasing är egentligen också samma sak, dock med skillnaden att tiden och sättet för avyttring redan är bestämt. Alltså, du skriver ett avtal om exempelvis 3 år 6000 mil. Du får en månadskostnad baserad på det kalkylerade andrahandsvärdet enligt avtalet. Om du vill frånträda avtalet i förtid så uppkommer generellt en kostnad för det, vill du förlänga avtalet är det ofta möjligt också. Dock är det så att när bilen väl avyttras så jämförs försäljningsvärdet med det uppskattade värdet, om bilen är mer värd så får föraren tillbaka pengar, om bilen är mindre värd så får föraren göra en extra inbetalning.
Alltså, i all väsentlighet så kommer den totala kostnaden vara likvärdig oavsett vilken finansieringsmetod som väljs (förutsatt att bilen avyttras efter lika många år/mil), däremot finns det andra skillnader i risk, flexibilitet, etc. som man får ta hänsyn till.
Det är inte som du verkar tro att din totala ägandekostnad är 2500:-/månad för du betalat kontant, och någon som har ett billån har en mycket högre ägandekostnad på 8000:-/månad, alltså att det skulle kosta 5500:- MER om du har ett billån. Du kan säga att dina driftskostnader är 2500:-/månad och att ägandekostnaden i övrigt är okänd (för du inte kan göra en bedömning av andrahandsvärdet). Du kan också säga att din utgift varje månad är 2500:-, men när man talar om ägandekostnad för en bil kan man inte utelämna värdeminskningen!