LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Jodå så att! Kl 09 knackade det på dörren här på 5te våningen och utanför står en Postnordkille med min nya TV Han stannade och snackade hembio i 10 minuter haha! Han hade tydligen denna modellen innan han bytt till en som var 88 tum, LG Z1 signature.
Helt knäppt enligt honom själv, men han är totalt biotokig sa han 299k för en TV....njae, det vet jag inte. Om han bara inte mytade såklart, men han verkade trovärdig.

Här står den i hallen iaf
https://i.imgur.com/eipVB5C.jpg

Snyggt!

Jag trodde bara det var Hamilton som körde den TVn. Hur faen har en postnord-anställd råd med en TV för 300K.. ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Sitter med en 10 år gammal plasma som har grymt bra bild. Funderar på att köpa ny tv, LG CX . I mina ögon är det så mycket pengar så måste verkligen bli en väldigt stor skillnad för det ska vara värt det. Någon som har gjort liknande uppgradering och tyckte ni det va värt pengarna ? Kommer spela ps5 och kolla netflix. Ps4 blir väldigt fint på plasman så skulle bli förvånad om inte ps5 ser bra ut på plasma också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Snyggt!

Jag trodde bara det var Hamilton som körde den TVn. Hur faen har en postnord-anställd råd med en TV för 300K.. ;D

Det är väl bara att inte köpa en bil eller något annat som folk tar lån för hela tiden. Inte direkt omöjligt om man vill

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alebaler87:

Sitter med en 10 år gammal plasma som har grymt bra bild. Funderar på att köpa ny tv, LG CX . I mina ögon är det så mycket pengar så måste verkligen bli en väldigt stor skillnad för det ska vara värt det. Någon som har gjort liknande uppgradering och tyckte ni det va värt pengarna ? Kommer spela ps5 och kolla netflix. Ps4 blir väldigt fint på plasman så skulle bli förvånad om inte ps5 ser bra ut på plasma också

Svårt för oss att göra den bedömningen. Testa åk ut till en butik och kolla hur bilderna ser ut på OLED?

Rimligtvis borde det ju bli bättre bild iaf

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Svårt för oss att göra den bedömningen. Testa åk ut till en butik och kolla hur bilderna ser ut på OLED?

Rimligtvis borde det ju bli bättre bild iaf

Har gjort det, va grym bild på cx blev imponerad. Men svårt att se om det är värt pengarna när tv apparaterna inte står bredvid varandra. Om jag köper blir det att gå från 50 tums till cx 65 tums så det borde också göra en del på ca 3 meters avstånd

Permalänk
Medlem

Nån som tror att det kommer att komma 3840x1600 oled displayer ifrån tex LG i framtiden?

Min vanliga TV har gått sönder, och det ultimata vore att skifta min 48CX till TV platsen, samt ersätta med en 3840x1600 till datorn, men IPS monitorerna i den upplösningen går ju på 16k+ och det är ju ganska insane när CX serien har sitt bef prisläge.

Alternativet är ju att behålla 48CX som monitor, och gå på en ny 55" eller 65" till TV platsen.

------------------------

Vill även svara de som undrat om 48CX fungerar för FPS spel, min 48Cx skärm står på 64Cm avstånd ifrån på bordet till bordskant (80 cm djupt skrivbord + bytt ut stativet på skärmen där jag tjänade c.a 5 CM iaf), sen sitter man ju inte exakt med ögonlinjen vid bordskanten, så när jag sitter i datorstolen så har jag 20-25 Cm fram till bordskant ifrån ögonen så att säga.

Så det är totalt c.a 80-85 Cm ifrån ögonen räknat fram till skärmen.

Kan säga att den distansen är helt perfekt, jag har inte märkt någon skillnad på hur jag rankar i matcherna, de som säger att "precisionen" är bättre på en mindre skärm, vet jag inte om jag håller med, det kan tom vara tvärt om för egen del iaf.

Den som påstår att det är till en nackdel att ha större skärm i FPS spel, där vill jag nog hävda att det nog finns lika många fördelar med det.

De som är skeptiska och menar på att det inte alls fungerar med "en så stor skärm" sitter nog på sidlinjen och har helt enkelt inte en Cx, eller provat att spela med en, de är helt enkelt inte med i matchen alls, och detta är deras motivation för att tracka ner på det hela.

För de som funderar på att ta steget in i matchen, gör det, ni kommer inte att ångra er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Nån som tror att det kommer att komma 3840x1600 oled displayer ifrån tex LG i framtiden?

Nån gång kanske, men sannolikt inte i närtid och isåfall inte till rimliga pengar på ett bra tag skulle jag säga.

Det minsta som är på gång från LG:s OLED TV-paneler är 42 tum.
(se tex detta: https://m3.idg.se/2.1022/1.745382/lg-premiarvisar-sin-minsta-... )
Den bygger alltså på samma panel som TV-apparaterna (med WRGB struktur osv), och om jag får gissa dyker den kanske upp i nästa års modellutbud?
LG skulle ju kunna släppa en sån panel men med botten "klippt" så den blir en ca 40 tums 3840x1600 panel men jag tvivlar de gör det på en TV-panel.

Utöver det så har LG även en hyfsat färsk 32 tums 4k OLED monitor som heter 32EP950 men den bygger inte på TV-panelerna utan är en RGB JOLED skärm och är nog tänkt mer för nishat professionellt bruk då den inte har mer än 60hz och en gaaaaaanska saftig prislapp
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5723946
LG kan väl möjligen släppa nån variant av den som 3840x1600 men om de gör det så lär den kosta multum!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Jag gick precis från en Panasonic 55VT60 plasma. Det var ett tvingat byte då plasman gick sönder ett par dagar innan EM började.

Herregud så mycket bättre bild det är
Herregud så mycket bättre "smart-tv" det är

Frågan är bara om det är sååå mycket bättre bild för att byta ut fungerande TV?
Hade jag tyckt det var värt 11500 kr om jag hade jämfört de båda sida vid sida och hade haft valet att lägga pengapåsen på nåt annat kul?

Antagligen inte

Men. Man vänjer sig fort vid nånting bättre och nu inser jag att vi borde bytt ut plasman långt tidigare ändå

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Skrivet av Vapo:

Jag gick precis från en Panasonic 55VT60 plasma. Det var ett tvingat byte då plasman gick sönder ett par dagar innan EM började.

Herregud så mycket bättre bild det är
Herregud så mycket bättre "smart-tv" det är

Frågan är bara om det är sååå mycket bättre bild för att byta ut fungerande TV?
Hade jag tyckt det var värt 11500 kr om jag hade jämfört de båda sida vid sida och hade haft valet att lägga pengapåsen på nåt annat kul?

Antagligen inte

Men. Man vänjer sig fort vid nånting bättre och nu inser jag att vi borde bytt ut plasman långt tidigare ändå

Kommer köpa 65 tums, så går på 18000-20000 med vägfäste, montering 🙈 men om uppgraderingen känns så stor är det värt det enligt mig så blir nog köp då. Kul att höra din upplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Du kan skapa en custom resolution och köra 3840x1600. Iom att de svarta kanterna blir helt svarta, så tycker iaf inte jag att det stör - spelat så en hel del.
(Detta gör skärmen ganska mycket mindre också, ifall man har ont om plats att sitta på lagom avstånd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Beror väl på när den är köpt?

Sant.
Ska nog formulera om frågan till; hur lång tid har man på sig att kontakta LG för att de ska åtgärda något liknande med pixlarna?
Någon som vet det eller kanske hur många pixlar som "får" vara trasiga innan de ens bryr sig om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Kommer köpa 65 tums, så går på 18000-20000 med vägfäste, montering 🙈 men om uppgraderingen känns så stor är det värt det enligt mig så blir nog köp då. Kul att höra din upplevelse

Bli medlem på Webhallen så får du köpa den för 17990 kr 😃 det gjorde jag.
Jag bytte upp mig från en LG OLED 55 2017 års modell. Tyckte den såg klumpig ut på väggen och jag ville ha större.
Därför vlev det en 65a GX 😃

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Snyggt!

"Borttappat paket" av PostNord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Sitter i liknande sits som du, 10 år gammal 50" Plasma. Vad jag kommit fram till efter läst runt:

Kollar du mest på 1080 i upplösning -> Behåll Plasman
Kollar du mest på 4K -> Värt att byta

Jag minns jag var rädd för Plasma och inbränningar men OLED verkar bra mycket värre. Börjar komma bilder nu på inbränningar från 2018 års modeller och det är för kort livstid för min del så siktar snarare på XH95 som har "OLED-lik" bild enligt de som jämfört närmre, men är LED så bör hålla längre. Lägger man så mycket pengar så vill man gärna den skall hålla i 5 år. Kanske någon svensk butik börjar göra som en del i England och erbjuda gratis 5 års garanti på high-end TV.

Permalänk
Medlem

Om du har klarat dig hittills utan inbränning på plasma så finns det inte en chans att du kommer du få inbränningar på en OLED. Sen har det hänt en massa med tekniken sen 2018. Sitter själv med sista gen panasonic plasma, får temporär burn-in efter någon minut, så jävla tröttsamt men TV:n funkar så sitter nog på den ett år till. Sen fan blir det en LG OLED 77". Bye bye surrande oljud vid ljusa scener.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Sitter i liknande sits som du, 10 år gammal 50" Plasma. Vad jag kommit fram till efter läst runt:

Kollar du mest på 1080 i upplösning -> Behåll Plasman
Kollar du mest på 4K -> Värt att byta

Jag minns jag var rädd för Plasma och inbränningar men OLED verkar bra mycket värre. Börjar komma bilder nu på inbränningar från 2018 års modeller och det är för kort livstid för min del så siktar snarare på XH95 som har "OLED-lik" bild enligt de som jämfört närmre, men är LED så bör hålla längre. Lägger man så mycket pengar så vill man gärna den skall hålla i 5 år. Kanske någon svensk butik börjar göra som en del i England och erbjuda gratis 5 års garanti på high-end TV.

OLED är mycket mer motståndskraftiga mot inbränning än vad plasma är. Har du klarat din plasma i så många år kommer inte OLED vara något problem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Hej, skulle tycka det vore kul att kunna ta sig in i service-menyn för att se hur länge vår CX varit i bruk. Vad jag förstår behövs en ”LG Service fjärrkontroll” för att kunna göra detta. Någon som vet om vilken LG Service-kontroll som helst fungerar, tänker t.ex. på den i länken nedan?

https://www.wish.com/se/product/new-mkj39170828-service-remot...

Jag köpte samma "artikelnummer" från amazon.se, vi får se om det är en sten som dyker upp eller vad

Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

Jag köpte samma "artikelnummer" från amazon.se, vi får se om det är en sten som dyker upp eller vad

…och ännu viktigare om du kan ta dig in i Service menyn med den.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

…och ännu viktigare om du kan ta dig in i Service menyn med den.

Vad har man för nytta av att vara där inne och fippla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

”Fippla” skall man absolut inte göra men för att kunna se hur länge tvn varit i bruk så är en snabb titt i servicemenyn ända sättet.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Def_Dog:

Går också att stänga av den automatiska dimningen som TVn håller på att syssla med ibland.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Går även att komma in i service-menyerna via appen Lg Service Remote Control om ni har en Android-telefon med IR.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Min vanliga TV har gått sönder, och det ultimata vore att skifta min 48CX till TV platsen, samt ersätta med en 3840x1600 till datorn, men IPS monitorerna i den upplösningen går ju på 16k+ och det är ju ganska insane när CX serien har sitt bef prisläge.

Alternativet är ju att behålla 48CX som monitor, och gå på en ny 55" eller 65" till TV platsen.

------------------------

Vill även svara de som undrat om 48CX fungerar för FPS spel, min 48Cx skärm står på 64Cm avstånd ifrån på bordet till bordskant (80 cm djupt skrivbord + bytt ut stativet på skärmen där jag tjänade c.a 5 CM iaf), sen sitter man ju inte exakt med ögonlinjen vid bordskanten, så när jag sitter i datorstolen så har jag 20-25 Cm fram till bordskant ifrån ögonen så att säga.

Så det är totalt c.a 80-85 Cm ifrån ögonen räknat fram till skärmen.

Kan säga att den distansen är helt perfekt, jag har inte märkt någon skillnad på hur jag rankar i matcherna, de som säger att "precisionen" är bättre på en mindre skärm, vet jag inte om jag håller med, det kan tom vara tvärt om för egen del iaf.

Den som påstår att det är till en nackdel att ha större skärm i FPS spel, där vill jag nog hävda att det nog finns lika många fördelar med det.

De som är skeptiska och menar på att det inte alls fungerar med "en så stor skärm" sitter nog på sidlinjen och har helt enkelt inte en Cx, eller provat att spela med en, de är helt enkelt inte med i matchen alls, och detta är deras motivation för att tracka ner på det hela.

För de som funderar på att ta steget in i matchen, gör det, ni kommer inte att ångra er.

Du kan köra 48CX med den upplösningen och ’black bars’. Jag ser ingen direkt nackdel att göra det om man stör sig på höjden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

”Fippla” skall man absolut inte göra men för att kunna se hur länge tvn varit i bruk så är en snabb titt i servicemenyn ända sättet.

Som sagt, vad har man för nytta av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Allt här i världen behöver inte göra nytta. Statistik kan va roligt o veta om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Efter att ha kopplat ur tv:n från uttaget och sen in igen slutade min ARC att fungera. Löste det genom att stänga av Quick Start+ (All Settings > General > Additional Settings > Quick Start +) och därefter koppla ut och in tv:n. Kanske redan nämnts i tråden men jag slänger in det så går det att söka sig till!

Nu har det slutat fungera igen och inget fungerar. Nån som haft liknande problem?

Permalänk
Medlem

Eftersom servicemenyn är på tal vill jag passa på att varna för att trycka på In-Stop knappen på fjärrkontrollen. Trycker man på den knappen så fabriksåterställs TVn direkt och antalet timmar apparaten varit i drift nollställs vilket får till följd att de automatiska kompensationscyklerna kommer ur fas.

Generellt sett bör man vara väldigt försiktig med vad man gör i servicemenyn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

”Nytta” är ett relativt begrepp, du behöver inte gå in i menyn om du inte vill såklart. Jag vill gärna kunna dock.

Skrivet av Calle:

Eftersom servicemenyn är på tal vill jag passa på att varna för att trycka på In-Stop knappen på fjärrkontrollen. Trycker man på den knappen så fabriksåterställs TVn direkt och antalet timmar apparaten varit i drift nollställs vilket får till följd att de automatiska kompensationscyklerna kommer ur fas.

Jag fick en utförlig beskrivning på ett engelskt forum och precis som du säger så varnade de just för att trycka på den knappen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Gäller detta även "Reset to Initial Settings" i inställningar? Antagligen inte men dubbelkollar innan jag återställer tv:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Gäller detta även "Reset to Initial Settings" i inställningar? Antagligen inte men dubbelkollar innan jag återställer tv:n.

Varningen gäller bara servicemenyn.
Du kan inte göra nån permanent skada i vanliga menyerna.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //