Varning för Tradera-betalning!

Permalänk
Avstängd

Varning för Tradera-betalning!

Sålde förra helgen ett grafikkort på tradera
Ville kunna ta emot swish betalning och då är man tvungen att även aktivera "traderabetalning".

Kortet sålde och tyvärr betalade köparen med Paypal.

Fick ett mail från Tradera
"G***** har nu betalat och det är dags för dig att skicka varan. Denna bekräftelse innebär att du lugnt kan skicka varan utan invänta överföringen.

Beloppet kommer att sättas in på det bankkonto du angivit på Mitt Tradera.

Tradera betalar alltid ut så fort det går. Det tar en till två bankdagar innan du ser beloppet på ditt konto."

Och går jag in på annonsen skriver de nästan samma sak:
"Köparen har nu betalat och det är dags för dig att skicka varan.

Pengarna kommer in på det bankkonto du angivit här på Tradera. Tradera betalar alltid ut så fort det går. Det tar 1-2 bankdagar innan du ser pengarna på ditt konto.".

Så jag skickade ju kortet och väntade, efter 4 bankdagar och inga pengar kontaktade jag Traderas kundtjänst.

De säger då att överföringen är låst av deras samarbetspartner för utredning enligt penningtvätt och EU-direktiv, och de säger även att deras samarbetspartner kan hålla i pengarna på obestämd tid och att det inte är deras bekymmer, och de vägrar även berätta vem denna "samarbetspartner" som har mina pengar är. De säger också att det alltid görs en utredning vid "större summor", vad större summor är får jag inte heller veta.

Så nu sitter man utan graffe och utan stålar.

Tycker det är skitkonstigt, tradera lovar utbetalning inom 1-2 bankdagar och skriver inget alls om utredningar och samarbetspartners.
Dessutom har det väl inget med mig att göra? Om köparen nu rånat en bank så ska väl inte det påverka mig? Och det kan de ju utreda efter jag fått mina pengar.

Misstänker att köparen inte köpte grafikkortet för gaming så nu får man ju hoppas att hen skattat och gjort rätt för sig annars verkar jag bli utan pengar, och kommer dessutom få betala tradera 200:- för att de förmedlat försäljningen.......

Tycker det är märkligt, om de vill utreda vart köparen fått pengarna ifrån ska ju inte drabba mig som säljare

Permalänk
Medlem

Större betalningar brukar ligga norr om 10k. Då kontrolleras de flesta betalningar lite extra noga.

Synd att du drabbas såklart, du ska ju få dina pengar iom att du sålt kortet... Det är ju därför du betalade extra för försäkringen?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Större betalningar brukar ligga norr om 10k. Då kontrolleras de flesta betalningar lite extra noga.

Synd att du drabbas såklart, du ska ju få dina pengar iom att du sålt kortet... Det är ju därför du betalade extra för försäkringen?

Det handlar om ~6000 spänn.

Får säkert pengarna tids nog, tycker bara hela upplägget är knepigt och traderas attityd att det inte är deras bekymmer om jag får mina pengar eller inte är riktigt märklig, när det ju är de som förmedlat både försäljningen och betalningen och lovat betalning inom 1-2 bankdagar. Är ju även tradera som skickade mail att jag nu "säkert kan skicka varan utan att invänta överföringen"

Tycker även det är riktigt knepigt att jag ens riskerar inte få betalt alls, speciellt då tradera skriver i sin FAQ "Köparen är inte nöjd med varan. Vad ska jag göra?
Som köpare har man rätt till en vara som överensstämmer med vad som utlovats på förhand. Har du som säljare levererat detta är du inte skyldig att godta ett återköp."

Så även om köparen skulle ångra sig så ska jag ju få mina pengar.

Kommer definitivt undvika tradera-betalning iaf, det som är tråkigt då är ju att man inte heller får ta betalt med swish enligt traderas villkor, vilket också är knepigt. Borde ju vara fritt för säljaren att välja hur hen vill ha betalt

Permalänk
Medlem

Väldigt vilseledande information från Tradera. Jag har själv sålt på Tradera och alltid fått betalat inom två dagar, även vid köp över 10k. Det här visar ju att systemet inte fungerar och att man kanske ska överväga att vänta tills pengarna finns på kontot innan varan skickas.
Hoppas att det löser sig och att du får dina pengar.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för info. Ännu inte provat denna betalningsmetod, men nu vet jag vad som gäller om det händer.

Kan inte säga att jag blir förvånad. Har köpt varor på flera förmedlingsplattformar och rankar Tradera som den absolut sämsta när det kommer till att hjälpa kunden när det strular. De anser sig aldrig ha något ansvar eller några metoder att hjälpa till.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av b-fire:

Väldigt vilseledande information från Tradera. Jag har själv sålt på Tradera och alltid fått betalat inom två dagar, även vid köp över 10k. Det här visar ju att systemet inte fungerar och att man kanske ska överväga att vänta tills pengarna finns på kontot innan varan skickas.
Hoppas att det löser sig och att du får dina pengar.

Gäller det större summor är det helt klart vettigt att vänta tills man ser pengarna, och även skriva detta i annonsen.

Sen går ju alla betalningar som görs med Tradera via Tradera, även om man betalar med Swish via appen. Men då får man pengarna omedelbart om jag minns rätt.

Permalänk
Avstängd

Jag säger ju det: Tradera ÄR Sveriges motsvarighet till AliExpress och Alibaba. Visst, så länge det fungerar det är det prima.

Men så fort det krånglar så blir det som om du aldrig har funnits för dem och står där i skiten med all smet själv...

IRL-affärer med swishande plats är det enda som gäller vid större/dyrare affärer.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Lite konstigt, sålde i början av året, fick som du ett okej att köparen betalat och att det var okej att skicka, så jag gjorde det.

Sen fick jag ett mejl att jag var tvungen att kontakta kundtjänst och skicka in bevis på att varan skickats, alltså kolli numret (även fast jag köpt frakt genom tradera).

Pengarna skulle betalas ut efter att det plockats ut, vilket det gjordes några dagar senare. Nojjade lite då detta aldrig hänt innan, även vid större belopp. Hoppas det löser sig, återkom gärna med vad som händer!

Permalänk
Medlem

Jag förvånas av att folk fortfarande använder Tradera, detta skitföretag, efter alla dessa år av konstigheter...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

IRL-affärer med swishande plats är det enda som gäller vid större/dyrare affärer.

Wörd!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Jag förvånas av att folk fortfarande använder Tradera, detta skitföretag, efter alla dessa år av konstigheter...

Det beror helt och hållet på vad det gäller. Jag skulle aldrig sälja t ex nya/dyra datorkomponenter, men göra en utrensning och sälja elektronikskrot, elmotorskrot och bra-att-ha-grejor för likasinnade? Då är Tradera väldigt bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeoplesMC:

Lite konstigt, sålde i början av året, fick som du ett okej att köparen betalat och att det var okej att skicka, så jag gjorde det.

Sen fick jag ett mejl att jag var tvungen att kontakta kundtjänst och skicka in bevis på att varan skickats, alltså kolli numret (även fast jag köpt frakt genom tradera).

Pengarna skulle betalas ut efter att det plockats ut, vilket det gjordes några dagar senare. Nojjade lite då detta aldrig hänt innan, även vid större belopp. Hoppas det löser sig, återkom gärna med vad som händer!

Vad händer då om köparen struntar helt i att plocka ut paketet? Du som säljare ska ju ändå få betalt enligt traderas villkor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vad händer då om köparen struntar helt i att plocka ut paketet? Du som säljare ska ju ändå få betalt enligt traderas villkor?

Jo precis, kändes lite oseriöst. Gick ju bra så tänkte inte så mycket mer på det, var inte tyidligt om de kollade med köparen om den fått rätt produkt eller något heller, kunde ju lika väl sagt att han fick en tegelsten och få pengarna tillbaks eller nått

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Får säkert pengarna tids nog, tycker bara hela upplägget är knepigt och traderas attityd att det inte är deras bekymmer om jag får mina pengar eller inte är riktigt märklig, när det ju är de som förmedlat både försäljningen och betalningen och lovat betalning inom 1-2 bankdagar. Är ju även tradera som skickade mail att jag nu "säkert kan skicka varan utan att invänta överföringen"

Kan du inte ta det till Kronofogden eller ARN för att Tradera inte betalat ut pengarna till dig? Glöm inte att kräva dröjsmålsränta. Tradera verkar ju ha sålt en tjänst till dig om att förmedla betalningen och att du ska få pengarna inom 1-2 dagar och sedan inte utfört tjänsten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kommenterande 2:

Kan du inte ta det till Kronofogden eller ARN för att Tradera inte betalat ut pengarna till dig? Glöm inte att kräva dröjsmålsränta. Tradera verkar ju ha sålt en tjänst till dig om att förmedla betalningen och att du ska få pengarna inom 1-2 dagar och sedan inte utfört tjänsten.

Det bör man kunna, dock kostar det 300:- att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden, och skulle Tradera sen invända mot föreläggandet tillkommer ännu en avgift på 600-2500:- för de ska titta på ärendet. Så riskerar behöva pröjsa upp till 3100 spänn extra.

Ännu inte fått några pengar för övrigt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klubba:

Det bör man kunna, dock kostar det 300:- att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden, och skulle Tradera sen invända mot föreläggandet tillkommer ännu en avgift på 600-2500:- för de ska titta på ärendet. Så riskerar behöva pröjsa upp till 3100 spänn extra.

Ännu inte fått några pengar för övrigt...

Då är det pressen som gäller för att få ut sanningen om att Tradera trampar på småkonsumenterna så fort det blir lite ansträngande för dem. Oseriös när det väl krisar...

Bättre att hålla sig till IRL-affärer via fejjan där man är mycket - fördomsfullt nog - noga med vem man säljer till så man slipper tvingas agera som "obetald teknisk support".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Det bör man kunna, dock kostar det 300:- att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden, och skulle Tradera sen invända mot föreläggandet tillkommer ännu en avgift på 600-2500:- för de ska titta på ärendet. Så riskerar behöva pröjsa upp till 3100 spänn extra.

Å andra sidan åker väl Tradera på att betala Kronofogdens avgift på 300 kr och tingsrättens motsvarande avgift om de förlorar?

Permalänk
Medlem

Jag lyfte detta för drygt två veckor sedan som en risk: #19137147. Jag råkade ut för samma sak som du efter det men tänkte jag fyller ändå i det även om jag inte ser varför de skulle ha rätt att hålla in betalningen tills jag svarat på deras frågor.

Permalänk
Avstängd

Fick pengarna idag, 8 dagar senare. Tydligen väntade de med utbetalningen tills köparen lämnat positivt omdöme, vilket ju lämnar en hel del frågor om säkerheten för säljare, men gick bra denna gång, med en veckas fördröjning

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Fick pengarna idag, 8 dagar senare. Tydligen väntade de med utbetalningen tills köparen lämnat positivt omdöme, vilket ju lämnar en hel del frågor om säkerheten för säljare, men gick bra denna gång, med en veckas fördröjning

Vad händer om köparen inte lämnar något omdöme alls? Jag skulle kunna tänka mig att många nya köpare inte har koll på det där att man ska lämna omdömen om varandra. Sedan finns förstås möjligheten att köparen vill jävlas med säljaren och därför lämnar negativt omdöme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Vad händer om köparen inte lämnar något omdöme alls? Jag skulle kunna tänka mig att många nya köpare inte har koll på det där att man ska lämna omdömen om varandra. Sedan finns förstås möjligheten att köparen vill jävlas med säljaren och därför lämnar negativt omdöme.

Nu får någon kanske rätta mig, men låter väldigt konstigt att de skulle hålla på pengarna till köparen lämnat gott omdöme. Jag gissar att det bara råkade vara en slump att det hände samtidigt.

Har själv sålt lite på tradera på senaste, tog 3-4 dagar för mina pengar att komma in på kontot (detta med ganska låga belopp). Så undrade lite vad som hände där.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem

Jag har sålt mycket på Tradera förr.
Man får inte alltid betalt inom den tidsram dom angett men betalt för man.
Hela systemet är inte gjort för att man säljer en grej och ska få "pengarna på en gång" det är mer en marknadsplats där du köper/säljer löpande så rullar pengarna in.
Surt om man "behöver pengarna snabbt" men då får man nog vända sig till blocket eller nått.
Vissa användare på Tradera kan ta emot personlig betalning via Swish/bankkonto men vad jag hört ska det tas bort för alla.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vad händer då om köparen struntar helt i att plocka ut paketet? Du som säljare ska ju ändå få betalt enligt traderas villkor?

Då går alla pengarna inklusive frakt kostnaden tillbaka till köparen, och köparen har ångerrätt fast det inte finns någon lagstadgad ångerrätt eftersom det är köplagen som gäller här.

Förövrigt finns det en Tradera FB-grupp där det ska hålla till representanter från Tradera, läst flera inlägg där med samma bekymmer som TS.
https://www.facebook.com/groups/Traderaakuten/

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag skickar aldrig något innan jag fått betalt när jag säljer via Tradera. Och med betalt så menar jag att pengarna är på kontot. Köparen får vänta helt enkelt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Det är Paypals köparskydd som kickar in i vissa fall när dom misstänker bedrägeri/scam. Tycker det är riktigt nice faktiskt fast det är inget Tradera ens skyltar om utan dom vill att man ska köpa deras löjligt dyra skydd. Även riktigt shady av dom att de inte bara sa som det är från början så man slipper bli orolig.

Permalänk
Medlem

Sålde själv ett grafikkort under helgen på tradera.
Köparen betalade och jag fick sedan ett mail från tradera att jag granskas...

Pengarna ska utbetalas senast 48 timmar efter att köparen har hämtat ut paketet, fick skicka in kolli-id och vilken transportör det gäller.

Köparen hämtade ut paketet idag iaf så får se vad som händer.

Ganska störande, hade dock varit värre om man hade varit i akut behov av pengar.

Kommer nog att börja vänta tills jag har pengarna på kontot innan jag skickar och lär inte sälja några dyrare grejer där längre...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Swish går faktiskt bra, tvärtemot vad vissa här skrev om Traderabetalning. Jag säljer bara riktigt dyra varor på Tradera då det är smidigast via dem lch 200 kr i avgift inte känns så dyrt då men 10% är dyrt för många varor.

Sen så tycker jag att man borde kunna betala sina avgifter direkt istället för att vänta på en månadsfaktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Sålde själv ett grafikkort under helgen på tradera.
Köparen betalade och jag fick sedan ett mail från tradera att jag granskas...

Pengarna ska utbetalas senast 48 timmar efter att köparen har hämtat ut paketet, fick skicka in kolli-id och vilken transportör det gäller.

Köparen hämtade ut paketet idag iaf så får se vad som händer.

Ganska störande, hade dock varit värre om man hade varit i akut behov av pengar.

Kommer nog att börja vänta tills jag har pengarna på kontot innan jag skickar och lär inte sälja några dyrare grejer där längre...

Vilken betalningsmetod använde köparen? Intressant att kunna förstå om tradera har börjat göra grejer som inte ens står i deras säljarpolicyn. Helt klart kommer man ju då vänta på att skicka grejjorna. Då kan dom granska till all evighet för min del om man ändå sitter på sina varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Vilken betalningsmetod använde köparen? Intressant att kunna förstå om tradera har börjat göra grejer som inte ens står i deras säljarpolicyn. Helt klart kommer man ju då vänta på att skicka grejjorna. Då kan dom granska till all evighet för min del om man ändå sitter på sina varor.

Han betalade med Paynova.

Hade inte heller någon aning om att dom har börjat med sådant.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Han betalade med Paynova.

Hade inte heller någon aning om att dom har börjat med sådant.

Ahh okej, i Paynova ingår Traderas egna betalskydd så det är nog därför. Traderas svar på Blocketpaketet alltså.