Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Jag sitter på 64GB RAM, dubbla M.2, flera SSD:n, RTX 20-serie samt 9900KF och PS/LR är skitslöa i Windowsmiljö.
Drar ett svep med penseln, ser att muspekaren går fort, men själva inställningarna för penseln kommer 30-40 sek senare.

Min kamera är en Z6 och jag fotar i 14-bit okomprimerade RAW-filer, vilket kan skena iväg i storlek, men jag vill bevara så mycket detaljer som möjligt i mina bilder därav dessa inställningar. Video är samma sak. 4K videon kan bli flera GB stora.
Resolve fungerar relativt bra i min dator, men inte Adobes programvara.
Mähän kommer med uppdateringar som dödar programmen varannan gång, om inte varje gång som det var med förra året.

Därav frågar jag runt om Mini M1, och som jag förstått rätt så lär det komma en ny senare i år med M1X som ska vara ännu bättre. Vill helst ha en liten nätt stationär burk bredvid min nuvarande och koppla in flera skärmar där jag kan göra diverse jobb samtidigt.

Vet inte hur mycket de extra två bitarna (vs min kameras 12) gör, men Lightroom är inte särskilt långsamt på min dator och då har jag betydligt mindre RAM och sämre grafikkort än dig (16GB, AMD 3700x, GTX 1060 Ti). Video är alltid tungt men helt ärligt så tror jag du har något annat problem om dina penseldrag kommer 30-40 sek senare. Jag har kanske någon sekund fördröjning på penseln på min gamla MacBook på liknande RAW filer, och med dagens mått är den knappast snabb och har 8GB RAM.

Kan också tillägga att min flickvän då och då som utbildad fotograf gör professionella jobb med sin Sony A7III, samt har retuscherat (och då menar jag rejält med 100-tals lager) gott om bilder tagna med mellanformat Hasselblad-kameror (50-80 MP, troligen 16-bit färger) med sin 2013 MacBook Pro.

Summa summarum: Har svårt att se hur en liten Mac ska prestera så pass mycket bättre bara för den har annat OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Automation som är PC bundna? Vad kodar du i? Allt jag kodar i finns både till Mac och PC

Så är det nog mesta förutom just industri plc och scada-system som jag jobbar med. Hoppas och tror på en förändring på den fronten i framtiden men det kommer att ta tid

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Så är det nog mesta förutom just industri plc och scada-system som jag jobbar med. Hoppas och tror på en förändring på den fronten i framtiden men det kommer att ta tid

Vilken/a tillverkare jobbar du mot?

Jag kör också en del automation med PLCer (codesys) och SCADA men mot fastighet. Har länge tänkte prova köra detta på en Mac med Parallells men inte kommit till skott. Du har inte provat?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Massy:

Summa summarum: Har svårt att se hur en liten Mac ska prestera så pass mycket bättre bara för den har annat OS.

Skillnaden ligger inte i OS:et, skillnaden ligger i att hårdvarustödet för att hantera olika bild- och video-format. Apple riktar sig mot den kundkategorin och har därför lagt in särskilt stöd i M1-chippet (iofs integrerat med OS). Med dedikerat hårdvarustöd så rasslar det på även med en 'liten Mac'. Som jag förstått det, kikar en hel del på ny Mac men reservation för att jag inte vet allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Skillnaden ligger inte i OS:et, skillnaden ligger i att hårdvarustödet för att hantera olika bild- och video-format. Apple riktar sig mot den kundkategorin och har därför lagt in särskilt stöd i M1-chippet (iofs integrerat med OS). Med dedikerat hårdvarustöd så rasslar det på även med en 'liten Mac'. Som jag förstått det, kikar en hel del på ny Mac men reservation för att jag inte vet allt.

Ja så är det. Inlägget jag citerade lät bara helt orimligt med tanke på att jag redigerat högupplösta RAW bilder på allt från i5 2500k från 2010/2011, Macbook Pro 2013, flickvännen jobbar/jobbat professionellt med foto med RAW filer från Sony A7III/Hasselblad mellanformat på 50-80 megapixlar med 100+ lager i PS på en MacBook Pro 2013/2014. Personen jag citerade har en mycket modernare Windows dator med 64 GB RAM, snabbare processor och snabba SSD diskar och anser att penseldrag i LR/PS dyker upp först efter 30-40 sekunder. Det måste vara något annat som spökar, det SKA inte vara några problem.

4K video däremot är en annan best att klå. Men även där vill jag poängtera att enklare 4k redigering av 4K material, 100 Mbit/s+ ur en Lumix G9/GH4/5 gick att redigera på min i5 2500k 8/16GB RAM från 2010/2011. Men det var faktiskt just den biten som fick mig att köpa en 3700x 2019, det flöt helt enkelt inte så bra.

Lightroom går extremt smooth på min 3700x, penseldrag är i högsta grad "live"/60 FPS.

M1 och Apples integration osv är bra, men det är inte magi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Vilken/a tillverkare jobbar du mot?

Jag kör också en del automation med PLCer (codesys) och SCADA men mot fastighet. Har länge tänkte prova köra detta på en Mac med Parallells men inte kommit till skott. Du har inte provat?

Kör uteslutande beckhoff plc med deras Twincat 3 runtime (codesys-baserat). Jobbar också inom fastigheter. På en Intel-mac är det inga konstigheter att få igång det i parallells men tvivlar på att det funkar särskilt bra om ens alls med ARM-versionen av Windows 10 i parallells. Jag har dock inte testat.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Är sugen på att skaffa mig en Macbook Pro M1 för jobb. men jag behöver ibland kunna använda smartkort för att logga in på servrar via rdp. När jag tittade på det för något år sedan kunde man få med kortet ifall man ville logga in i något Windows-program på rdp-servern, men det gick inte att använda för själva Windows-inloggningen.
Någon som vet ifall det förbättrats och om det även fungerar på M1 eller om man behöver Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Skillnaden ligger inte i OS:et, skillnaden ligger i att hårdvarustödet för att hantera olika bild- och video-format. Apple riktar sig mot den kundkategorin och har därför lagt in särskilt stöd i M1-chippet (iofs integrerat med OS). Med dedikerat hårdvarustöd så rasslar det på även med en 'liten Mac'. Som jag förstått det, kikar en hel del på ny Mac men reservation för att jag inte vet allt.

Skrivet av Massy:

Ja så är det. Inlägget jag citerade lät bara helt orimligt med tanke på att jag redigerat högupplösta RAW bilder på allt från i5 2500k från 2010/2011, Macbook Pro 2013, flickvännen jobbar/jobbat professionellt med foto med RAW filer från Sony A7III/Hasselblad mellanformat på 50-80 megapixlar med 100+ lager i PS på en MacBook Pro 2013/2014. Personen jag citerade har en mycket modernare Windows dator med 64 GB RAM, snabbare processor och snabba SSD diskar och anser att penseldrag i LR/PS dyker upp först efter 30-40 sekunder. Det måste vara något annat som spökar, det SKA inte vara några problem.

4K video däremot är en annan best att klå. Men även där vill jag poängtera att enklare 4k redigering av 4K material, 100 Mbit/s+ ur en Lumix G9/GH4/5 gick att redigera på min i5 2500k 8/16GB RAM från 2010/2011. Men det var faktiskt just den biten som fick mig att köpa en 3700x 2019, det flöt helt enkelt inte så bra.

Lightroom går extremt smooth på min 3700x, penseldrag är i högsta grad "live"/60 FPS.

M1 och Apples integration osv är bra, men det är inte magi.

Mac har SWAP, det har inte Windows. Windows använder temp-mappen på helt fel sätt, och även om man skulle använda en temp-hårddisk så fylls den på allt eftersom men töms aldrig förrän den blir full. SWAP-partitionen töms när du stänger av programmet du använder som kräver temporära filer. Det är så Mac/Linux/BSD är byggda. Lite skillnad. Och detta gör att saker och ting flyter på bättre på en Mac-dator än på en Windowsdator.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Mac har SWAP, det har inte Windows. Windows använder temp-mappen på helt fel sätt, och även om man skulle använda en temp-hårddisk så fylls den på allt eftersom men töms aldrig förrän den blir full. SWAP-partitionen töms när du stänger av programmet du använder som kräver temporära filer. Det är så Mac/Linux/BSD är byggda. Lite skillnad. Och detta gör att saker och ting flyter på bättre på en Mac-dator än på en Windowsdator.

Swap används bara om RAM är fullt. För att fylla 64GB RAM med Photoshop får man kämpa. Den huvudsakliga anledningen till att du upplever problem är någon annan.

Köp en Mac M1 för all del, det är jag också inne på att göra, men det låter minst sagt som du har problem du inte borde ha i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

men det låter minst sagt som du har problem du inte borde ha i Windows.

Problemet heter Microsoft Windows

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk

Efter ett antal uppdateringar har nu drivrutinerna till skrivaren slutat fungera. Är detta typiskt för Apple?
Det gäller en Brother HL-5350DN.
Hur åtgärdar man detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Mac har SWAP, det har inte Windows. Windows använder temp-mappen på helt fel sätt, och även om man skulle använda en temp-hårddisk så fylls den på allt eftersom men töms aldrig förrän den blir full. SWAP-partitionen töms när du stänger av programmet du använder som kräver temporära filer. Det är så Mac/Linux/BSD är byggda. Lite skillnad. Och detta gör att saker och ting flyter på bättre på en Mac-dator än på en Windowsdator.

Windows har kört pagefile så länge jag kan minnas, vilket är som swap i *nix-världen. Tempmappen är något helt annat, och är mer lik /var/tmp i Linuxvärlden.

EDIT: Såg vilken maskin du arbetade med. Du borde inte ha sådana enorma problem som du upplever, något är skumt med din konfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Windows har kört pagefile så länge jag kan minnas, vilket är som swap i *nix-världen. Tempmappen är något helt annat, och är mer lik /var/tmp i Linuxvärlden.

EDIT: Såg vilken maskin du arbetade med. Du borde inte ha sådana enorma problem som du upplever, något är skumt med din konfiguration.

Pagefile.sys är Växlingsfil för Virtuellt Minne, ingen renodlad partition utan den fylls på tills det blir fullt och töms först när du startar om datorn....ish. Jag har jobbat med Windows så länge skiten existerat och sett att det inte fungerar som det ska i jämförelse med *nix-system.

Har genomsökt alla aspekter gällande Adobe problemet. Felet ligger inte i hårdvaran och inte heller Windows utan det är på Adobes egna usla optimering. Adobe har inte stöd för vissa GPUer, likaså gällande CPUer, det ser du på dessa benches:
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

När det kommer till Mac så är M1 idealisk i dagsläget. M1X (om det ens kommer heta så) med stöd för mer RAM kommer bli perfekt för Adobes programvara. Mac är 9/10 gånger optimerad, medan Windows optimeras var 1/100 gånger dvs då när det är programuppgradering som gäller.

Väntar bara på nya Minin så slår jag till. Vill slippa slöa system för redigering.

Video däremot fungerar bra efter lite tweakande i DaVinci Resolve och de gör allt för att Windows-användare ska få nytta av sin hårdvara, även om datorn är ett självbygge och inte senaste i utskottet.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Pagefile.sys är Växlingsfil för Virtuellt Minne, ingen renodlad partition utan den fylls på tills det blir fullt och töms först när du startar om datorn....ish. Jag har jobbat med Windows så länge skiten existerat och sett att det inte fungerar som det ska i jämförelse med *nix-system.

Har genomsökt alla aspekter gällande Adobe problemet. Felet ligger inte i hårdvaran och inte heller Windows utan det är på Adobes egna usla optimering. Adobe har inte stöd för vissa GPUer, likaså gällande CPUer, det ser du på dessa benches:
https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

När det kommer till Mac så är M1 idealisk i dagsläget. M1X (om det ens kommer heta så) med stöd för mer RAM kommer bli perfekt för Adobes programvara. Mac är 9/10 gånger optimerad, medan Windows optimeras var 1/100 gånger dvs då när det är programuppgradering som gäller.

Väntar bara på nya Minin så slår jag till. Vill slippa slöa system för redigering.

Video däremot fungerar bra efter lite tweakande i DaVinci Resolve och de gör allt för att Windows-användare ska få nytta av sin hårdvara, även om datorn är ett självbygge och inte senaste i utskottet.

Jag har inte haft några större problem med Windows pagefile sedan typ Windows Vista. När XP var på tapeten vill jag minnas att man rekommenderades att sätta Pagefile till statisk storlek och inte dynamisk.

Swap är ingen magisk kula, jag brukar dessutom inte ha någon swappartition alls längre när jag har >16GB. Jag tror du missuppfattat lite kring detta, du vill ju aldrig att din maskin ska swappa till hårddisk om du har tillgängligt minne.

>30 s för ett penseldrag låter fortfarande superknepigt, vad du än fått för dig ang swap och pagefile. Men jag lämnar diskussionen där. Mac M1 är supertrevligt så du kommer inte ångra dig när du väl köper. Jag kommer ha väldigt svårt att gå över till x86-burkar om inte drastiska framsteg görs framöver sett till energieffektivitet.

Permalänk
Medlem

Ni som skaffat m1, köpte ni till apple care?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Som Mac Admin för ett företag får jag alltid välja min egen dator, i detta fallet tog jag en Macbook Air M1 med 7core gpu (behöver inte mer i jobbet) och 16GB RAM. Detta är på riktigt den absolut bästa datorn jag haft... Kan jag spela BF6 på Ultra nej. Men för en Mac för none-gaming: Storleken på Macbook Air och en batteritid som är helt galen finns INGET att klaga på. Skärmen är fantastiskt, inga fläktar gör den tyst. Fantastisk tangetbord och trackpad. 2 Thunderbolt portar. Sitter med 10 skärmdelningar, 40 Chrome tabbar, Spotify och datorn bara äter igenom allt, aldrig märkt en enda millisekund av lagg..

Hade inte tvekat en sekund på att köpa denna datorn privat.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag redan skrivit detta i tråden men det enda jag har att klaga på är att bara kunna använda en extern skärm. Det känns lite begränsat på en "pro" dator.

I övrigt är jag supernöjd, kör en 13" med 16gb ram. Har inte ens hört fläktarna dra igång ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Jag tror att jag redan skrivit detta i tråden men det enda jag har att klaga på är att bara kunna använda en extern skärm. Det känns lite begränsat på en "pro" dator.

I övrigt är jag supernöjd, kör en 13" med 16gb ram. Har inte ens hört fläktarna dra igång ännu.

Står på Apples sida att du kan koppla in en extern skärm med Thunderbolt/USB4 (USB 3.2 Gen 2x2, dvs Typ-C) så länge den har anslutning för USB-C eller Thunderbolt.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Står på Apples sida att du kan koppla in en extern skärm med Thunderbolt/USB4 (USB 3.2 Gen 2x2, dvs Typ-C) så länge den har anslutning för USB-C eller Thunderbolt.

En ja, men jag skulle gärna vilja ha två externa. Det går med lite exotiska adaptrar och lite svart magi, men en Thunderbolt->dual HDMI duger inte.

Permalänk
Skrivet av evirob:

En ja, men jag skulle gärna vilja ha två externa. Det går med lite exotiska adaptrar och lite svart magi, men en Thunderbolt->dual HDMI duger inte.

Du kan använda en docking station med displaylink vilket komprimerar bildströmmen och kör det över usb, men det laggar och tar processorkraft. Helt ok för kod/excel men inte mer än det.
Bättre att vänta på m1x om man vill ha externa skärmar.

Permalänk
Medlem

Jo, men det hjälper ju inte när man behöver en ny dator nu!

Oavsett så är det lite trist, när tidigare MacBooks klarade flera skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja så är det. Inlägget jag citerade lät bara helt orimligt med tanke på att jag redigerat högupplösta RAW bilder på allt från i5 2500k från 2010/2011, Macbook Pro 2013, flickvännen jobbar/jobbat professionellt med foto med RAW filer från Sony A7III/Hasselblad mellanformat på 50-80 megapixlar med 100+ lager i PS på en MacBook Pro 2013/2014. Personen jag citerade har en mycket modernare Windows dator med 64 GB RAM, snabbare processor och snabba SSD diskar och anser att penseldrag i LR/PS dyker upp först efter 30-40 sekunder. Det måste vara något annat som spökar, det SKA inte vara några problem.

4K video däremot är en annan best att klå. Men även där vill jag poängtera att enklare 4k redigering av 4K material, 100 Mbit/s+ ur en Lumix G9/GH4/5 gick att redigera på min i5 2500k 8/16GB RAM från 2010/2011. Men det var faktiskt just den biten som fick mig att köpa en 3700x 2019, det flöt helt enkelt inte så bra.

Lightroom går extremt smooth på min 3700x, penseldrag är i högsta grad "live"/60 FPS.

M1 och Apples integration osv är bra, men det är inte magi.

Jag editerar 8K RAW 4:2:2 på min Mac mini M1 i Final Cut Pro, utan proxy, h e l t utan frame drops.
Logic Pro har jag testat 128 spår/kanaler med sampling/tracks utan minsta lagg eller strul.
M1:an blir inte ens ljummen och är helt knäpptyst.

E: Av någon anledning så får jag lite frame drops då och då när jag kör 4K HQ 120 fps-editering. Vet inte varför. Kan vara någon mjukvarugrej/bugg.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aene:

Är sugen på att skaffa mig en Macbook Pro M1 för jobb. men jag behöver ibland kunna använda smartkort för att logga in på servrar via rdp. När jag tittade på det för något år sedan kunde man få med kortet ifall man ville logga in i något Windows-program på rdp-servern, men det gick inte att använda för själva Windows-inloggningen.
Någon som vet ifall det förbättrats och om det även fungerar på M1 eller om man behöver Intel?

Inga problem med smartkort kör de varje dag i min m1 maskin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robajn:

Ni som skaffat m1, köpte ni till apple care?

Nej, har drulle på hemförsäkringen

Permalänk

Blev en ny MBP 13" M1 8 / 256. Senaste Mac jag ägde var en mid-12 MBP Pro Non Retina.

En mycket trevlig skapelse, denna M1 maskin. Känner ingen alls nöd att vänta på M1X och 14". Denna är ta mig tusan perfekt för mig! 8Gb funkar ju skitbra med M1 arkitekturen och det finns molntjänster. För de dryga 11 papp jag lade så är den underbar.

Det enda jag inte fattar är hur jag ska få Apple TV+ att funka (ska ju ingå 3 månader). Funkade sist när vi köpte ATV. Så har ni några tips om hur det ska gå till, så får ni säga till. Får bara upp "vanliga" 7-dagars pröva på tiden. Ska ju även köpa en ny ATV nu i höst och hade hoppats på 3 månader till via det köpet. Funkar det bara EN gång?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Blev en ny MBP 13" M1 8 / 256. Senaste Mac jag ägde var en mid-12 MBP Pro Non Retina.

En mycket trevlig skapelse, denna M1 maskin. Känner ingen alls nöd att vänta på M1X och 14". Denna är ta mig tusan perfekt för mig! 8Gb funkar ju skitbra med M1 arkitekturen och det finns molntjänster. För de dryga 11 papp jag lade så är den underbar.

Det enda jag inte fattar är hur jag ska få Apple TV+ att funka (ska ju ingå 3 månader). Funkade sist när vi köpte ATV. Så har ni några tips om hur det ska gå till, så får ni säga till. Får bara upp "vanliga" 7-dagars pröva på tiden. Ska ju även köpa en ny ATV nu i höst och hade hoppats på 3 månader till via det köpet. Funkar det bara EN gång?

Verkar bara gälla en gång per konto så du får göra ett nytt om du vill ha gratis ATV igen. Blev lika förnärmad när jag köpte en ny iphone och inte fick dom 12 månader gratis som de sagt

Permalänk
Skrivet av Releaces:

Verkar bara gälla en gång per konto så du får göra ett nytt om du vill ha gratis ATV igen. Blev lika förnärmad när jag köpte en ny iphone och inte fick dom 12 månader gratis som de sagt

Har dessutom fått veta att 12 månader har blivit 3.

Jaja....

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Jag har rätt stora problem med min touchpad (den interna). Här googlat detta och ja - många har problem, speciellt med M1 (men även Intel) och "Big Sur".

När man scrollar, i exvis webbsidor så går det ryckigt. Inte alls den lyxiga lena känslan vi är vana vid. Har själv provat att ta bort prefpane-filen - men det gjorde noll skillnad. Även varit inne och ändrat i "accessibility", (varför dessa inställningar inte är under de för touchpaden är en gåta) och där satt långsammare och snabbare scrollning. Ingen skillnad heller (som löste problemet).

Vad tusan är det som pågår? Tydligen har det vara på detta viset l ä n g e, och Apple verkar inte bry sig.

Någon mer som reagerat på detta? =(

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

När man scrollar, i exvis webbsidor så går det ryckigt. Inte alls den lyxiga lena känslan vi är vana vid.
...
Någon mer som reagerat på detta? =(

Vilken MacBook har du? Upplever du samma sak i samtliga webbläsare/program?

Har inte märkt något på min MacBook Air M1 med 16GB RAM här. Använder främst Chrome med uBlock Origin samt Privacy Badger.

Detta är dock min första MacBook, så jag har egentligen inte mycket att jämföra med. Min sambo har en MacBook 12, så jag borde kanske testa med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jag har rätt stora problem med min touchpad (den interna). Här googlat detta och ja - många har problem, speciellt med M1 (men även Intel) och "Big Sur".

När man scrollar, i exvis webbsidor så går det ryckigt. Inte alls den lyxiga lena känslan vi är vana vid. Har själv provat att ta bort prefpane-filen - men det gjorde noll skillnad. Även varit inne och ändrat i "accessibility", (varför dessa inställningar inte är under de för touchpaden är en gåta) och där satt långsammare och snabbare scrollning. Ingen skillnad heller (som löste problemet).

Vad tusan är det som pågår? Tydligen har det vara på detta viset l ä n g e, och Apple verkar inte bry sig.

Någon mer som reagerat på detta? =(

Har personligen driftsatt runt 25 st M1:or (både Pro och Air) och inte stött på detta problem alls. Har själv en Pro M1 och har inte varit med om det du beskriver en enda gång. Har du lämnat in den på rep? Tänker om din touchpad faktiskt är fysiskt trasig på något sätt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata