Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Nu är det inte många dagar kvar till lanseringen av Microsoft Flight Simulator. Hur många mer än mig är taggade? Förvisso "bara" 30 FPS (vilket får anses vara ok givet hur tungdrivet det är på PC), men kan gå högre om man har en TV med VRR-funktion.

Har haft spelet till PC sedan i augusti 2020 och kan bara säga att det är ETT GRYMT BRA SPEL (OCH SIMULATOR)!!! Förutom att flyga överallt i världen så är det kul att se olika sevärdheter (Grand Canyon, Egyptens pyramider, Ayers Rock i Australien m.m). Sen att man kan göra detta med MÅNGA andra i spelet i multiplayer gör ju inte saker sämre hehe.. Underbart! Dessutom finns det landningsutmaningar för att se om man klarar av att landa i regn och storm m.m. Och få så hög poäng som möjligt för bäst landning. Sen min favorit - Bush trips! Det finns ganska många som ingår som default i spelet nu (och hundratals extra som går att lägga in på PC som addons). Man flyger en speciell rutt med mellanlandningar.. och kan få medaljer om man klarar det utan karthjälp. Just det ja... "medaljer". Det finns ett achievement-system kopplat till spelet såsom så många andra spel. Kul som attan! Jag har just nu endast en Logitech Extreme 3D Pro-joystick som bara funkar till PC. Men när ett XSX är införskaffat så ska jag ha en HOTAS till det. Men det får bli när XSX går att köpa på normalt sätt (inte i år då?). Nåja.. jag har ju PC:n och spelet så jag klarar mig ett tag.

EDIT. Plus att jag spelar på en 55" 4K TV.. men endast i full HD-upplösning.. mitt gamla GTX1060 pallar inte mer. Men fullt tillräckligt för att ha kul i spelet.

Visa signatur

🖥 MB:Asus TUF Gaming B650-Plus WiFi CPU:AMD Ryzen 7600X @ 4.7 GHz GPU:PowerColor Radeon RX 6700 XT Fighter 12GB MEM:Kingston Fury Beast Black 2x16 GB 6000 MHz DDR5 SSD: 2 x Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 2TB 🖥️ Samsung UE55JU7005TXXE 4K 55"

Permalänk
Medlem

har aldrig varit min grej flygsims... ska testa på xsx, med handkontroll hur det nu kommer funka
har ju tv med vrr oxå

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Konsolgrävare

Gratis Next-gen upgrade!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Vilket spel anses vara mest grafikkrävande spelet till series x ?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Vilket spel anses vara mest grafikkrävande spelet till series x ?

Flight Simulator 2020 som kommer tisdag nästa vecka kan nog bli det mest krävande spelet.
Här är en preview släppt idag:

https://forums.flightsimulator.com/t/xbox-series-x-and-series...

Permalänk
Skrivet av teejee:

Flight Simulator 2020 som kommer tisdag nästa vecka kan nog bli det mest krävande spelet.
Här är en preview släppt idag:

https://forums.flightsimulator.com/t/xbox-series-x-and-series...

Okej är nyfiken på hur mycket en series x låter i full belastning.

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martincool:

Okej är nyfiken på hur mycket en series x låter i full belastning.

Den låter inte mycket hur mycket man än belastar den tycker jag. Den känns aldrig ansträngd liksom. Jag har faktiskt inte alls märkt av att den drar på med fläktarna någon gång vad jag kan minnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Okej är nyfiken på hur mycket en series x låter i full belastning.

Jag har aldrig hört fläkten på min Xbox series x (ganska tidigt ex köpt i december) Sitter ca 2.5 meter ifrån den och den har 1,5cm fritt ovanför utblåset.

Vet inte vad det mest krävande spelet jag spelat är. Men spelat mycket Cod cold war (series versionen me strålspårning) och Forza horizon 3 samt 4.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martincool:

Okej är nyfiken på hur mycket en series x låter i full belastning.

Den är i praktiken ljudlös.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den låter inte mycket hur mycket man än belastar den tycker jag. Den känns aldrig ansträngd liksom. Jag har faktiskt inte alls märkt av att den drar på med fläktarna någon gång vad jag kan minnas.

Det finns nog andra spel än FS2020 som är bättre på att maximera effektutvecklingen. Jag tänkte mer på hur imponerande det ser ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

Det finns nog andra spel än FS2020 som är bättre på att maximera effektutvecklingen. Jag tänkte mer på hur imponerande det ser ut.

Jo jag förstod det. Det är säkert ett av de mer krävande spelen totalt sett, men jag vet inte om det belastar grafikkortet så hårt och det borde vara det som får fläkten att växla upp om något.

Forza Horizon 4 är också grymt snyggt, och Control exempelvis, men de är ju ändå spel utvecklade för föregående generation egentligen så även om de får bättre effekter, högre upplösningar och så på Series så borde de inte vara så tunga. De spel som är specifikt byggda för Series är inte så supertunga heller egentligen. Ori 2 är ju riktigt snyggt exempelvis men knappast tungt, Dirt 5 är ju en tyngre typ av spel men där tycker jag inte att det är så imponerande snyggt egentligen. Tetris behöver knappt nämnas. Men det lär väl ändras framöver. Forza Horizon 5 tror jag kan bli rätt imponerande exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag förstod det. Det är säkert ett av de mer krävande spelen totalt sett, men jag vet inte om det belastar grafikkortet så hårt och det borde vara det som får fläkten att växla upp om något.

Forza Horizon 4 är också grymt snyggt, och Control exempelvis, men de är ju ändå spel utvecklade för föregående generation egentligen så även om de får bättre effekter, högre upplösningar och så på Series så borde de inte vara så tunga. De spel som är specifikt byggda för Series är inte så supertunga heller egentligen. Ori 2 är ju riktigt snyggt exempelvis men knappast tungt, Dirt 5 är ju en tyngre typ av spel men där tycker jag inte att det är så imponerande snyggt egentligen. Tetris behöver knappt nämnas. Men det lär väl ändras framöver. Forza Horizon 5 tror jag kan bli rätt imponerande exempelvis.

Det mest krävande hittils borde väl vara Gears 5 expansionen hivebusters?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av issue:

Det mest krävande hittils borde väl vara Gears 5 expansionen hivebusters?

Har aldrig fastnat för den serien riktigt så jag har inte testat. Men den expansionen kommer väl till XBone också? I så fall borde den inte höra till de mest krävande titlarna till Series.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Har aldrig fastnat för den serien riktigt så jag har inte testat. Men den expansionen kommer väl till XBone också? I så fall borde den inte höra till de mest krävande titlarna till Series.

Det är möjligt men dom la riktigt mycket tid på att optimera den för Series vad jag har läst, och den är riktigt snygg.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yomartin:

Produkt: Amiibo Joker (Från Persona 5) - Super Smash Bros. Collection
Länk: https://www.amazon.se/Amiibo-Character-Super-Smash-Collection...
Kategori: Spel
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/search?search=amiibo%20joker
Pris: 165 kr
Värd runt 500kr på ebay, annars slut överallt. Billigast 269kr hos inet

Produkt: POWER-A Moga mobilhållare för xbox kontroller (Android)
Länk: https://www.amazon.se/MOBILE-GAMING-CLIP-CONTROLLERS-Android/...
Kategori: Spel
Prisjakt: (Hittar ej på prisjakt)
Pris: 107 kr
Original pris - 259,00 kr, Elgiganten och mediamarkt har dem för 279 kr.

Produkt: Amiibo Terry Bogard - Super Smash Bros. Collection (Amazon.de)
Länk: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08SNGJR84/ref=ox_sc_sa...
Kategori: Spel
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5715911 (Billigast 179kr)
Pris: €10,99
Plus moms när man lägger vid checkout, då blir det istället €11.55 eller €12.54, frakt €5,99. Om man har €5 kupong då kan det vara värt.

Vill tacka för tipset på mobilhållaren till xbox-kontrollern. För mig kommer vissa spel på gamepass till sin fulla rätt i detta format. Fastnat för The Touryst som jag gärna tipsar om såhär i semestertider

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Vill tacka för tipset på mobilhållaren till xbox-kontrollern. För mig kommer vissa spel på gamepass till sin fulla rätt i detta format. Fastnat för The Touryst som jag gärna tipsar om såhär i semestertider

Ser att spelet snart försvinner från tjänsten! Någon som vet när det kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Ser att spelet snart försvinner från tjänsten! Någon som vet när det kan vara?

Det står ju datum. I alla fall i windows.
1 augusti.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det står ju datum. I alla fall i windows.
1 augusti.

Tack! Kunde inte se det i xbox-systemet, får försöka klara ut det tills dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Tack! Kunde inte se det i xbox-systemet, får försöka klara ut det tills dess

Försvinner spelet trots man har det på boxen? Förstår att man inte kan ta hem det (gratis, gamepass), men trodde spelen man laddat ner funkar tills man raderar dom.

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

Försvinner spelet trots man har det på boxen? Förstår att man inte kan ta hem det (gratis, gamepass), men trodde spelen man laddat ner funkar tills man raderar dom.

Spelet går inte att starta längre när det tas bort från Gamepass eftersom licensen för spelet upphör.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det någon som vet vilket klockslag som MS Flightsimulator kommer att finnas tillgängligt i Gamepass imorgon?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Är det någon som vet vilket klockslag som MS Flightsimulator kommer att finnas tillgängligt i Gamepass imorgon?

Det går att ladda ned redan nu.
17:00 den 27:e går det att spela.

Permalänk
Hedersmedlem

Imorgon trillar de stora recensionerna av Flight Simulator in. Många förhandstittar är imponerande, t.ex. The Verge: https://www.theverge.com/2021/7/26/22593883/microsoft-flight-....
Graphical settings are broadly comparable to what you’d get on a good gaming PC, if not quite at the top of the line. The game consistently looks stunning when you’re high in the air, and any seams in the experience are only really apparent when flying close to the ground.

Detta på en konsol för 4995 kronor... Dock är ju spelet 30 FPS vilket en top-of-the-line PC kan prestera bättre än. Dock till priset av 30 000 kronor+++

Här har ni gameplay från Series X - ser riktigt coolt ut: https://www.youtube.com/watch?v=IHrUA5vLvsI&ab_channel=TomWar...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Vill tacka för tipset på mobilhållaren till xbox-kontrollern. För mig kommer vissa spel på gamepass till sin fulla rätt i detta format. Fastnat för The Touryst som jag gärna tipsar om såhär i semestertider

Åh, nu vart jag nyfiken!
Spelar du Cloud-versionen? Vad har du för upplevelse av det? Laggigt? Inte laggigt? Har inte lyckades få igång det på min telefon (Huawei P20 Pro) än, men har inte försökt felsöka så mycket heller 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Åh, nu vart jag nyfiken!
Spelar du Cloud-versionen? Vad har du för upplevelse av det? Laggigt? Inte laggigt? Har inte lyckades få igång det på min telefon (Huawei P20 Pro) än, men har inte försökt felsöka så mycket heller 😅

Jag har också Huawei P20 Pro och det fungerar skitdåligt. Tror att det är luren som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Åh, nu vart jag nyfiken!
Spelar du Cloud-versionen? Vad har du för upplevelse av det? Laggigt? Inte laggigt? Har inte lyckades få igång det på min telefon (Huawei P20 Pro) än, men har inte försökt felsöka så mycket heller 😅

Jag kör genom Xbox-appen! Fjärransluter Xboxet därigenom och kör trådlöst med 5 Ghz, funkar prima!

Permalänk
Medlem

Man måste ladda ner en 27.59GB uppdatering av Flight Sim innan man kan spela.

Så där, förstå nu efter 15 min loading screen efter inställningarna, är man inne i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Jag har också Huawei P20 Pro och det fungerar skitdåligt. Tror att det är luren som är problemet.

Har du också prövat köra via 5 Ghz då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Har du också prövat köra via 5 Ghz då?

Javisst. Men det känns oftast som att telefonen inte riktigt orkar driva appen. Låser sig och kraschar ofta.

Efter att ha sökt efter olika lösningar så är det tydligt att många har problem med just Huawei (framförallt äldre) och Xbox.

Permalänk
Medlem

Jag testade Cloud pc betan, Vissa spel funkar fint på i mp och sp medans andra har mer märkbar "lagg"