Laptop för plugg(spelutveckling) & Blender

Permalänk

Laptop för plugg(spelutveckling) & Blender

Hej, sweclockare! I september börjar jag plugga till game artist/spelutveckling, och till detta behöver jag en gaminglaptop. Jag sitter hemma på en rejäl stationär, men skolan kräver att vi har en bärbar. Har tyvärr noll koll på som är bra, vad man bör tänka på, eller hur ström/grafikkort fungerar (vilket jag slöläst lite om). Razer Blade & ROG Zephyrus ser ut av vara populära, med dock rätt så saftiga prislappar..
Är inte helt hundra på vilka program vi kommer att jobba med, men skulle chansa på Unity och unreal. Använder dock mycket blender till vardags, och tanken är att kunna kombinera detta med studierna.

Kraven är väl ett bra grafikkort, minst ett 2060, men helst ett starkare. 16GB ram, samt 15tum.
Övriga tankar är gärna högre än 1080p, en numpad (för blender), hyfsad batteritid. Detta är dock inga måsten.
60/144hz, spelar ingen större roll.

Budget runt 12k, men tror det lär springa iväg med dessa kraven.. Kan dock tänka mig att köpa begagnat! Alla tips uppskattas dock, oavsett pris!

Permalänk
Medlem

Jag vet att det inte är en 15tummare och kanske/troligen lite väl "stor" att bära på.
Men vill ändå bara nämna Lenovo Legion 5 pro. Det går att ladda den med USB om man inte vill bära på den 300w laddaren hela dagen. Ser ut som den täcker in det mästa av de du vill ha, till och med nästan (ser tyvärr ut att ha ökat något i priset trogen för alla brister på delar) i priset också om du inte väljer en av de starkare modellerna.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Jag vet att det inte är en 15tummare och kanske/troligen lite väl "stor" att bära på.
Men vill ändå bara nämna Lenovo Legion 5 pro. Det går att ladda den med USB om man inte vill bära på den 300w laddaren hela dagen. Ser ut som den täcker in det mästa av de du vill ha, till och med nästan (ser tyvärr ut att ha ökat något i priset trogen för alla brister på delar) i priset också om du inte väljer en av de starkare modellerna.

Tack för tips! Är det verkligen så stor skillnad på 1 tum? Det där med laddaren var helt klart värt att tänka på!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Sebbenyao:

Tack för tips! Är det verkligen så stor skillnad på 1 tum? Det där med laddaren var helt klart värt att tänka på!

15 tum är inte jättesmidigt att släpa på, jag körde endast 13" under mina studier, men vi hade å andra sidan ett datorlabb specifikt för de som gick spel. Hade jag behövt arbeta endast på min laptop tror jag faktiskt jag hellre valt 15". I mitt tycke är det en fördel för både Unity och Unreal, det blir så väldigt pyttigt och bökigt att jobba med det på mindre skärmar

Permalänk
Skrivet av landmarks:

15 tum är inte jättesmidigt att släpa på, jag körde endast 13" under mina studier, men vi hade å andra sidan ett datorlabb specifikt för de som gick spel. Hade jag behövt arbeta endast på min laptop tror jag faktiskt jag hellre valt 15". I mitt tycke är det en fördel för både Unity och Unreal, det blir så väldigt pyttigt och bökigt att jobba med det på mindre skärmar

Jag har faktiskt en gammal macbook på 13 tum och ja.. Jag känner att det är på tok för liten för att kunna arbeta optimalt..

Permalänk

Hittade denna, på rea, som dessutom finns på outlet! (känns okej så länge garantin fortfarande håller).
https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/262979...

Den har ju alla mina kriterier i stort sett, förutom upplösningen! Acer är väl ändå ett rätt så bra märke? eller känns nypriset för bra för att vara sant?