Permalänk
Medlem

Ny för streaming

Hejsan!

Ska börja med streaming snart, men osäker på vad jag kan behöva.
Har en stark dator men undrar om jag behöver externa saker etc.
i9-10900fk
Asus TUF 3080 OC
3200 32gb Ram
M2 Samsung 970 PRO
Samsung odyssé G7 G-sync skärm 240hz 1440p
Har ett Sennheiser pc 363d

Är väl kamera, green screen som jag kan tänka att jag behöver men något mera?

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem

Du behöver en dator och en webcam.
Sen finns de mjukvara som kan hjälpa dig.
Kraftig dator kan behövas om du ska koda om video i realtid, men grafikkort brukar klara de ganska bra.
Sen beror det på vad du ska streama för något.
Du kan inte testa först med en kompis och se vad som går bra eller vad som behöver förbättras...

Permalänk

internetuppkoppling med skaplig UPP hastighet, kan t.ex. glömma att försöka streama nått vettight på adsl...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Du behöver en dator och en webcam.
Sen finns de mjukvara som kan hjälpa dig.
Kraftig dator kan behövas om du ska koda om video i realtid, men grafikkort brukar klara de ganska bra.
Sen beror det på vad du ska streama för något.
Du kan inte testa först med en kompis och se vad som går bra eller vad som behöver förbättras...

Kan du rekommendera någon cam du har bra erfarenhet utav?

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

internetuppkoppling med skaplig UPP hastighet, kan t.ex. glömma att försöka streama nått vettight på adsl...

Haha Jo, inväntar mitt fiber som ska vara klar runt v32 blir 1000/1000 då, och det ska väl räcka

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Unrated:

Kan du rekommendera någon cam du har bra erfarenhet utav?

Logitechs C92-serien är extremt populär för streaming (med all rätt).
Har dålig koll på vad som skiljer C920 och 922 åt men det är oftast(?) smågrejer.

Har du en digitalkamera med ”ren” hdmi-ut (dvs utan en massa kladd i bilden) så kan du även använda den

Skrivet av Unrated:

Haha Jo, inväntar mitt fiber som ska vara klar runt v32 blir 1000/1000 då, och det ska väl räcka

Det lär räcka och bli över! För övrigt är jag inte alls avis, nejdå

När det kommer till greenscreen så är det värt att ta med belysning i beräkningen också.
Det går oftast bra med vanlig rumsbelysning för att det ska bli ok.

Ska det bli riktigt bra så ska du belysas med en lampa och duken med två lite från sidorna.

När det gäller mic så är blue yeti poppis men de flesta är ok

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Logitechs C92-serien är extremt populär för streaming (med all rätt).
Har dålig koll på vad som skiljer C920 och 922 åt men det är oftast(?) smågrejer.

Har du en digitalkamera med ”ren” hdmi-ut (dvs utan en massa kladd i bilden) så kan du även använda den

Det lär räcka och bli över! För övrigt är jag inte alls avis, nejdå

Har ingen kamera alls xD
Ska kolla den du nämnde.

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Kan du rekommendera någon cam du har bra erfarenhet utav?

Logitech c920 är nästan en standard. Jag fick tag på en Logitech stream cam för bra pris och den är plug and stream. Om du kan hitta en ms life cam studio för bra pris och kan tänka dig ställa in inställningar innan du strömmar så är den riktigt prisvärd. För bästa kvalité så är det DSLR kamera och capture card.
Men för bästa tips så krävs nästan en budget. 3000kr DSLR och run 1000kr Logitech C9xx alt stream cam vid bra rea.

MS lifecam studio vs stream cam

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av Unrated:

Haha Jo, inväntar mitt fiber som ska vara klar runt v32 blir 1000/1000 då, och det ska väl räcka

tveksamt

nä men de e inga probs då skylle du streama till twitch hade 10/10 räckt typ då deras cap tror jag iaf fortfarande är 6000kbps inkl ljud aka 6Mbps.

personligen så avskyr jag streamers med webcam bryr mig inte de minsta om den när ja kollar strams vill ja se gameplay inte när personen bakom skrivbordet sitter och petar sig i näsan.

så webcam är väl efter personligt tycke om det behövs.

men vill du ha det så kör på de.

som greenscreen kan du i princip köra vad som hälst och färgen har inte så stor betydelse sålänge den verkligen skär sig mot objektet som ska synas framför den mjukvaran fixar resten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Är din MIC dålig så tappar du tittare snabbt!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av downup:

Är din MIC dålig så tappar du tittare snabbt!

Inte bara mic, utan även eko från dåligt klädda rum sabbar upplevelsen. Se till att ha dämpande material både bakom och framför dig (helst alla sidor, tänk på hur en inspelningsstudio ser ut). Alternativt sänk känsligheten på micen och ha den nära dig, men då måste du se till att inte flåsa på den.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Bra mic och akustik (går att tweaka till med filter rätt bra i OBS.live, bara att googla efter en guide om du inte är så insatt i ljud).

Då du planerar att visa dig själv så rekommenderar jag starkt att satsa på en lösning med DSLR-kamera med "dummy-batteri" så att du kan koppla till ett nätuttag. Skillnaden på webcams och en DSLR-lösning är sjukt stor. Jag använder min Canon 80D med en Elgato CamLink 4K (finns billigare och lika bra alternativ på tex Amazon). Dessutom är ljussättning mycket viktigt för bäst och "skönast" bild. Det går att lösa dyrt med "brandade" produkter från tex Elgato, eller med några lampor från Ikea för nästan lika bra bild. Jag är rätt säker på att tex LTT har gjort en mycket bra video om hur du sätter upp en budget-ljussättning för streaming på YouTube.

En lampa som lyser upp din greenscreen mycket jämt för bäst och enklast inställning i OBS (kan behövas två beroende på hur du väljer att göra). Sedan en primär lampa lite snett framför dig på ena sidan, och en sekundär lampa som är lite svagare på andra sidan framifrån. Alla lampor bör ha någon sorts diffusor för mjukt ljus. Det går att lösa på olika sätt, jag har använt spy-påsar som jag satt över en lampa och dragit ut vid några tillfällen hehe.

Går du balls-to-the-walls kan du även ha en lampa som lyser upp ditt huvud lite snett bakifrån som definierar din siluett och kan ge ett proffsigare resultat (som vid intervjuer i dokumentärer exempelvis). Detta har säkert något namn, men jag har helt självlärd och kan inte terminologin så bra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Kan du rekommendera någon cam du har bra erfarenhet utav?

Här hittar du enormt med tips osv gällande streaming.

https://www.youtube.com/user/EposVox

https://www.youtube.com/channel/UCATWC1JSlhzmYeDbjnS8WwA

Normalt rekommenderar man emot webcam för streamers nu, många kör med en gammal telefon eller kamera. Men beror ju på nivån man är, 99% av streamers behöver ingen webcam tbh. Några av de största på Twitch klarar sig ganska bra utan.

Köper du en webcam köper du typ in dig i ett hörn direkt. Och ska du ha cam med bra bild måste du skaffa ljus typ direkt annars ser det ut som fan. Då är vi uppe i 2k redan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag snöade själv in på samma spår för några år sedan.

Såhär ser min Setup ut gällande kringutrustning:

* Webbkamera Logitech C920
* Nikon Z6 Systemkamera (Main)
* Elgato Greenscreen
* Elgato Keylight
* Elgato Streamdeck XL

Detta skulle jag väl vilja påstå är en väldigt fin utrustning för bla Twitch.

Har använt OBS som plattform vilket jag tycker är enkelt och smidigt.

Det tråkiga är att jag hade väldigt svårt att komma igång.

Mao, det gäller att verkligen lägga ner tid på plattformen för att
göra den personlig med mersmak.

Enligt mig så kräver bakgrundsarbetet minst lika mycket (om inte mer) jobb som all utrustning.
Templates, länkar, system, att allt ska fungera bra ihop.

Kom ihåg, att man även kan lyckas både utan kamera, greenscreen och allt annat.

Men då gäller det att verkligen ha en lockande personlighet eller karaktär.

SovietWomble är ett väldigt bra exempel (dock håller han på mest med Youtube)

Fråga gärna om du undrar över något!

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Bra mic och akustik (går att tweaka till med filter rätt bra i OBS.live, bara att googla efter en guide om du inte är så insatt i ljud).

Då du planerar att visa dig själv så rekommenderar jag starkt att satsa på en lösning med DSLR-kamera med "dummy-batteri" så att du kan koppla till ett nätuttag. Skillnaden på webcams och en DSLR-lösning är sjukt stor. Jag använder min Canon 80D med en Elgato CamLink 4K (finns billigare och lika bra alternativ på tex Amazon). Dessutom är ljussättning mycket viktigt för bäst och "skönast" bild. Det går att lösa dyrt med "brandade" produkter från tex Elgato, eller med några lampor från Ikea för nästan lika bra bild. Jag är rätt säker på att tex LTT har gjort en mycket bra video om hur du sätter upp en budget-ljussättning för streaming på YouTube.

En lampa som lyser upp din greenscreen mycket jämt för bäst och enklast inställning i OBS (kan behövas två beroende på hur du väljer att göra). Sedan en primär lampa lite snett framför dig på ena sidan, och en sekundär lampa som är lite svagare på andra sidan framifrån. Alla lampor bör ha någon sorts diffusor för mjukt ljus. Det går att lösa på olika sätt, jag har använt spy-påsar som jag satt över en lampa och dragit ut vid några tillfällen hehe.

Går du balls-to-the-walls kan du även ha en lampa som lyser upp ditt huvud lite snett bakifrån som definierar din siluett och kan ge ett proffsigare resultat (som vid intervjuer i dokumentärer exempelvis). Detta har säkert något namn, men jag har helt självlärd och kan inte terminologin så bra.

Var tvungen att rota fram den här videon ang ljussättning efter jag läst ditt inlägg. Han gör det väldigt tydligt och det blir uppenbart hur viktig ljussättning egentligen är. Även fallgroparna lyfts fram. Visst, sån flådig utrustning behöver inte gemen man men principen som du är inne på.

https://www.youtube.com/watch?v=COubO-eCH9U

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Bra mic och akustik (går att tweaka till med filter rätt bra i OBS.live, bara att googla efter en guide om du inte är så insatt i ljud).

Då du planerar att visa dig själv så rekommenderar jag starkt att satsa på en lösning med DSLR-kamera med "dummy-batteri" så att du kan koppla till ett nätuttag. Skillnaden på webcams och en DSLR-lösning är sjukt stor. Jag använder min Canon 80D med en Elgato CamLink 4K (finns billigare och lika bra alternativ på tex Amazon). Dessutom är ljussättning mycket viktigt för bäst och "skönast" bild. Det går att lösa dyrt med "brandade" produkter från tex Elgato, eller med några lampor från Ikea för nästan lika bra bild. Jag är rätt säker på att tex LTT har gjort en mycket bra video om hur du sätter upp en budget-ljussättning för streaming på YouTube.

En lampa som lyser upp din greenscreen mycket jämt för bäst och enklast inställning i OBS (kan behövas två beroende på hur du väljer att göra). Sedan en primär lampa lite snett framför dig på ena sidan, och en sekundär lampa som är lite svagare på andra sidan framifrån. Alla lampor bör ha någon sorts diffusor för mjukt ljus. Det går att lösa på olika sätt, jag har använt spy-påsar som jag satt över en lampa och dragit ut vid några tillfällen hehe.

Går du balls-to-the-walls kan du även ha en lampa som lyser upp ditt huvud lite snett bakifrån som definierar din siluett och kan ge ett proffsigare resultat (som vid intervjuer i dokumentärer exempelvis). Detta har säkert något namn, men jag har helt självlärd och kan inte terminologin så bra.

Fullständigt overkill för en nybörjare med dslr. Själv kör jag med en äldre sony actionkamera (med modifierad lins) som klarar 1080p60 och en AY103-baserad camlink-kopia. Lägg isf. mer krut på en vettig mikrofon. Usb-mic duger gott och väl, men om eller när du bestämmer dig för en dedikerad streaming-pc kan det vara idé med en xlr-mic samt ljudinterface.
Sony AS20-kameran gav betydligt mindre greenscreen jitter än motsvarande gopro hero 3.

Min utrustning är följande:

Sony AS20 primär kamera
"Can't link" AY103-baserad USB2.0 camlink kopia
No-name ljusbox från amazon
no-name greenscreen "grönt tyg" från wish
Elgato Stream Deck
Elgato 4k60 Pro Mk2 (för 1440p60 från speldatorn)

Frågan är, hur seriös kommer din streamsatsning vara?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------