Permalänk

Frugan ska ha ny budgetdator

Hej,

Jag sitter på en uråldrig maskin men frugans dog först, tyvärr, så nu är det dags att införskaffa lite delar och bygga. Dock var det ett tag sedan jag plockade ihop en dator och det skulle uppskattas om ni kan slänga ett getöga ifall ni ser något som är uppenbart knasigt.

Det kommer spelas på datorn. Lite blandade spel, strategi, rpgs, och fps. Mest krävande i katalogen lär väl vara Red dead redemption, Cyberpunk och Total War Warhammer. Behöver inte ha allt på ultra, vill mest att det flyter på hyffsat. Är ju van vid en skitdator vid det här laget och vill inte lägga ut allt för mycket då jag tänkt införskaffa dator nummer 2 under hösten/vintern.

Sen har jag fråga om skärmen, jag är osäker vilken typ av panel jag ska välja och om den ska vara krökt/rak. Det är kanske en smaksak. Visst blir det lite FPS, främst barnen som spelar Fortnite. Tänkte jag kör på VA skärm som kompromiss. Någon som har erfarenhet att dela med sig?

Tack i förväg!

Ja jag såg att GPU:n inte fanns i lager, får väl vänta tills det kommer in igen eller ta något likvärdigt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt en IPS skärm, mycket bättre färgåtergivning och bilden går att se även om man inte sitter precis framför den.
Casual gamers känner ingen större skillnad.
Testa skärmarna på tex Elgiganten eller Mediamarkt, brukar stå på rad.

Permalänk
Medlem

Att köpa ett 1660 idag känns inte som ett bra val. Kika runt på beggat-marknaden, finns en hel del bättre val att köpa begagnat.

Permalänk
Medlem

Ett 1660 Super är ett bra kort för 1080p men ögonen kommer blöda om du ska spela Cyberpunk och RDR2 med det. Passar dock bra för Fortnite, Minecraft, Roblox och andra inte så krävande titlar går att rulla på max inställningar och ha över 100fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13lackCat:

Hej,

Jag sitter på en uråldrig maskin men frugans dog först, tyvärr, så nu är det dags att införskaffa lite delar och bygga. Dock var det ett tag sedan jag plockade ihop en dator och det skulle uppskattas om ni kan slänga ett getöga ifall ni ser något som är uppenbart knasigt.

Det kommer spelas på datorn. Lite blandade spel, strategi, rpgs, och fps. Mest krävande i katalogen lär väl vara Red dead redemption, Cyberpunk och Total War Warhammer. Behöver inte ha allt på ultra, vill mest att det flyter på hyffsat. Är ju van vid en skitdator vid det här laget och vill inte lägga ut allt för mycket då jag tänkt införskaffa dator nummer 2 under hösten/vintern.

Sen har jag fråga om skärmen, jag är osäker vilken typ av panel jag ska välja och om den ska vara krökt/rak. Det är kanske en smaksak. Visst blir det lite FPS, främst barnen som spelar Fortnite. Tänkte jag kör på VA skärm som kompromiss. Någon som har erfarenhet att dela med sig?

https://komponentkoll.se/bild/NaNKf.png

Tack i förväg!

Ja jag såg att GPU:n inte fanns i lager, får väl vänta tills det kommer in igen eller ta något likvärdigt.

Skulle kört detta paket istället och satsa på ett 6600XT eller RTX 3060 skärmen valde också en 1080p skärm för att RX 6600XT och RTX 3060 lämpar sig bäst för 1080p ifall man ska spela nya Triple AAA titlar.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Tack alla! Ser till att byta till 1080p isp-skärm och rtx3060. Blir nog bra.