Köpråd- Billig skärm för gaming och kontorsarbete. 32-35 tum , välvd

Permalänk

Köpråd- Billig skärm för gaming och kontorsarbete. 32-35 tum , välvd

Hej,
Jag har kollat på skärmar att komplettera min PC med. Sitter för närvarande med en 27 tums Dell Dell
UltraSharp U2717D Infinity skärm lånad från jobbet. men känner at tjag gärna vill ha en större och välvd skärm att spela på. Men eftersom jag också behöver den skärmen till att jobba med så bör den vara bra att spela Excel på.
Jag har ett ASUS GeForce RTX 3060 12GB TUF GAMING OC grafikkort.

Eftersom jag inte "måste" ha en skärm nu så kollar jag då och då av prisjakt och olika sidor på skärmar som skull ekunna var något.
Just nu undrar jag om denna kan duga till mig?

https://www.webhallen.com/se/product/330603-MSI-MAG342CQRV-34... som just nu ligger på 3490 o köpa på.
Detta är ungefär det priset jag vill sträcka mig till för närvarande.
Om det finns en skärm som är väldigt bra och är typ 32 tum kan det ju också funka. (kanske blir lite för nära och stort med 34?

Spelar mest mest Word of warships just nu men kommer säkert att lira mer spel framgent, har innan spelat bara på PS4. På PS4 spelar jag typ spel som Red dead Redemption 2, Ghost of Tsushima, Assasins Creed serien, Last of us serien mm. Spelar gärna Call of Duty, (kör bara singelplayer campains där. ).

nackdelen med MSI skärmen är att den bara går till 100 hz. kanske behöver högre? eller inte lönt då grafikkortet klent till spelen jag kommer spela?
Har tidigare kollat på denna när den var nere på samma pris https://www.komplett.se/product/1167954/gaming/spelutrustning... men den saknade höj och sänkbart justering vilket jag nog vill kunna göra.

Annars andra tips på skärm i prisklassen som är bra och lite rea på?:

ett exempel till på skärm som jag sneglat på.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-tuf-gaming-vg32vq1...

Permalänk
Medlem

Hur mycket får skärmen kosta? Om du specifikt ute efter välvd skärm och priset inte är en barriär så är det helt klart Samsung Odyseey G7 du ska kika på främst i dessa storlekar.

Som ultrabrett alternativ så ser den nylanserade Dell S3422DWG intressant ut, i princip nästan samma specs som min nuvarande 32'' Dell skärm som jag är riktigt nöjd med. Däremot är den "bara" 144hz och HDR400 certifierad mot 240hz och HDR600 på G7:an från Samsung, den sistnämnda är också i princip fri från såkallad "black smearing" vilket annars brukar vara ett av dom störra minuspunkterna med VA paneler.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Skrivet av ZimpanX:

Hur mycket får skärmen kosta? Om du specifikt ute efter välvd skärm och priset inte är en barriär så är det helt klart Samsung Odyseey G7 du ska kika på främst i dessa storlekar.

Som ultrabrett alternativ så ser den nylanserade Dell S3422DWG intressant ut, i princip nästan samma specs som min nuvarande 32'' Dell skärm som jag är riktigt nöjd med. Däremot är den "bara" 144hz och HDR400 certifierad mot 240hz och HDR600 på G7:an från Samsung, den sistnämnda är också i princip fri från såkallad "black smearing" vilket annars brukar vara ett av dom störra minuspunkterna med VA paneler.

Prsiläget idag är runt 4000 som jag vill ge, helst lägre. därav att jag sneglar lite påp "rea skärmar" och då även kan tänka mig 32, vilket kansek t o m passar bättre med tanke på avståndet jag sitter på? (80 cm djupt skrivbord)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

Prsiläget idag är runt 4000 som jag vill ge, helst lägre.

När jag följer dina länkar till MSI och Samsung skärmarna du postad dock så ligger priserna som syns på 4490 och 4649kr. Så finns då möjligheten att sträcka sig till dessa nivåer?

Går det så vora nog Gigabyte G32QC det bästa alternativet som oftast reas ut för 3990kr men dessvärre inte för tillfället. Är en skärm som ger riktigt bra bildkvalitét, främst tack vare den djupa svärtan som erbjuds (finns exemplar av denna skärm som ger en kontrast på hela 5000:1), men har dessvärre problem med "black smearing" som jag nämnde tidigare. Du kan se vad problemet innebär genom att kika på videodemostratioen här. Men har i alla fall höj och sänkbart stativ som du önskade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Skrivet av ZimpanX:

När jag följer dina länkar till MSI och Samsung skärmarna du postad dock så ligger priserna som syns på 4490 och 4649kr. Så finns då möjligheten att sträcka sig till dessa nivåer?

Går det så vora nog Gigabyte G32QC det bästa alternativet som oftast reas ut för 3990kr men dessvärre inte för tillfället. Är en skärm som ger riktigt bra bildkvalitét, främst tack vare den djupa svärtan som erbjuds (finns exemplar av denna skärm som ger en kontrast på hela 5000:1), men har dessvärre problem med "black smearing" som jag nämnde tidigare. Du kan se vad problemet innebär genom att kika på videodemostratioen här. Men har i alla fall höj och sänkbart stativ som du önskade.

Tack för infon, jag ska kolla på videon.

MSI skärmen kostar 3490 här jus nu. :https://www.power.se/datorer/bildskarmar-och-monitorer/gamingskarm/msi-optix-mag342cqrv-34-bojd-uwqhd-gamingskarm/p-1105434/
Därav frågar jag specifikt om den. Och i nuläget vill jag inte gå över 3900. Då kan jag istället prisbevaka exempelvis skärmen du tipsade om
(Webhallen hade bara bättre länkar) och Samsungen går ner ibland till 3500 eller har gjort det någon gång de senaste månaderna. var mer tänkt som en visning att jämföra spec. finns en 32a med liknande spec för 3300 (tror det var Mediamarkt) https://www.mediamarkt.se/sv/product/_samsung-monitor-odyssey... saknar dock höj och sänk.

Det där med hertz. har man någon nytta av ökad hertz? Tänker då främst på om mitt grafikkort klarar av visa högre hertz med bra FPS? eller om det är "onödigt" för det grafikkortet jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

MSI skärmen kostar 3490 här jus nu. :https://www.power.se/datorer/bildskarmar-och-monitorer/gamingskarm/msi-optix-mag342cqrv-34-bojd-uwqhd-gamingskarm/p-1105434/

Det där med hertz. har man någon nytta av ökad hertz? Tänker då främst på om mitt grafikkort klarar av visa högre hertz med bra FPS? eller om det är "onödigt" för det grafikkortet jag har.

Ah, det var på Power.se som MSI skärmen gick för så lågt, för det priset så verkar det helt klart vara ett attraktivt alternativ!

Skulle säga att möjligheten till höj och sänkbart är definitivt mer önskvärt (speciellt i en kontorsmiljö) över den lilla skillnaden som 100hz till 144hz ger.

Det är just hoppet från 60hz till 75-100hz som märks tydligast, sedan blir det svårare och svårare att se skillnaden ju högre upp man går. Om du endast ska lira på mer "casual" nivå så behöver du inte lägga mycket vikt alls på detta tycker jag. Värt att notera dock att VA överlag är en långsammare paneltyp än IPS så "ghosting" kan vara märkbart, även på en VA panel med väldigt hög hz i specifikationerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Skrivet av ZimpanX:

Ah, det var på Power.se som MSI skärmen gick för så lågt, för det priset så verkar det helt klart vara ett attraktivt alternativ!

Skulle säga att möjligheten till höj och sänkbart är definitivt mer önskvärt (speciellt i en kontorsmiljö) över den lilla skillnaden som 100hz till 144hz ger.

Det är just hoppet från 60hz till 75-100hz som märks tydligast, sedan blir det svårare och svårare att se skillnaden ju högre upp man går. Om du endast ska lira på mer "casual" nivå så behöver du inte lägga mycket vikt alls på detta tycker jag. Värt att notera dock att VA överlag är en långsammare paneltyp än IPS så "ghosting" kan vara märkbart, även på en VA panel med väldigt hög hz i specifikationerna.

Ok, Stort tack. Jag beställde skärmen, öppet köp, får sen hur den blir. Tack för råden. är den för stor så skaffar jag en 32 istället kanske