"Inga problem att nå rekommenderat pris med Radeon RX 6600 XT"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av #hallå#:

Så med lite tur kan jag köpa ett nytt grafikkort idag som är aningen bättre än det jag köpte för 4år sedan för samma pengar.. Kul att det går framåt! 🙃

Precis.. jag köpte 2stk rx480 mellanklasskort som tillsammans påstods skulle kunna ta sig an gtx 1080 för strax över 4k för båda. Det var väl en 4-5år sedan.

Då promotade man VR och inte raytracing, men någon VR blev det aldrig av.

Permalänk
Medlem

Kommer det ett Radeon RX 6600 utan XT också?

Teoretiskt sett så skulle ett sådant kort kanske kunna ha ett okej pris.
Men frågan är om det inte är för klent för att motivera ett pris på runt 3000kr eller liknande.

Tidigare var jag sugen på att köpa ett nytt grafikkort.
Men nu kommer jag troligtvis hoppa över RTX 3000 och RX 6000 serierna av grafikkort.
Hoppas på bättre lycka nästa generation. Men det kanske är naivt?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av GuessWho:

Kommer det ett Radeon RX 6600 utan XT också?

Teoretiskt sett så skulle ett sådant kort kanske kunna ha ett okej pris.
Men frågan är om det inte är för klent för att motivera ett pris på runt 3000kr eller liknande.

Tidigare var jag sugen på att köpa ett nytt grafikkort.
Men nu kommer jag troligtvis hoppa över RTX 3000 och RX 6000 serierna av grafikkort.
Hoppas på bättre lycka nästa generation. Men det kanske är naivt?

Det har ju gått lite rykten om ett sådant kort. Men det är inget som är nära stundande i alla fall.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag köpte ett palit 1060 6gb dual för 2899kr och det var inte ens en månad efter att 1060 släpptes 2016-08-16 .kylaren på det kortet var helt okej speciellt i standardfrekvens.
3gb korten har jag för mig var ganska ofta nere runt 2000kr.

...och det var precis därför jag nämnde mining bomen...
...för priserna steg senare.

Drabbade inte de som var tidigt ute...
...men svårt att använda en tidsmaskin och åka tillbaka till bättre priser om man var ute för sent.

...och skulle man ha tillgång till en tidsmaskin så skulle man nog göra annat än att köpa ett GTX 1060 till bättre pris.

Permalänk
Hjälpsam

Ser ändå en ljusning i horisonten, fortfarande mörkt men läget har blivit något bättre, får se hur det ser ut om några månader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av #hallå#:

Så med lite tur kan jag köpa ett nytt grafikkort idag som är aningen bättre än det jag köpte för 4år sedan för samma pengar.. Kul att det går framåt! 🙃

Det går ju framåt ser man tekniskt sett så är ju dagens GPU bättre med stöd för PCIE 4.0 med GDDR6 eller GDDR6X minne för fyra år sen var det fortfarande GDDR5 i princip så att rent tekniskt har det gått framåt sen är ju prisfrågan givetvis en annan femma hur mycket pengar man måste betala för det och vad som är ett rimligt pris för den tekniska utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Tror't nä ja ser't.

Edit:

Helt ok med fri prissättning. Men den där typen av fulspel borde vara olagligt. Var ärliga med vad produkterna kommer att kosta. Är ändå ingen som tror på er längre när det kommer till MSRP.

Vet inte hur ni andra känner, men för mig skadar det där trovärdigheten för företaget i övrigt. Har blivit allt mer skeptisk till alla uttalanden av AMD/NVIDIA sen de började med den där skiten.

Jag fattar vad du menar men MSRP är ju det priset som dom rekommenderar att återförsäljarna skall ta betalt, sen är det ju upp till återförsäljarna att följa det, eller strunta i det. Det är ingen som hindrar återförsäljarna att följa MSRP om dom vill.

Köpte mitt 3090 för i princip MSRP av en liten datorbutik i Dublin, bevis för att det går om dom vill

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Det går ju framåt ser man tekniskt sett så är ju dagens GPU bättre med stöd för PCIE 4.0 med GDDR6 eller GDDR6X minne för fyra år sen var det fortfarande GDDR5 i princip så att rent tekniskt har det gått framåt sen är ju prisfrågan givetvis en annan femma hur mycket pengar man måste betala för det och vad som är ett rimligt pris för den tekniska utvecklingen.

Om pris/prestanda hålls på samma nivå.
Men att den absoluta prestandan ökar och ökar.
Så man hela tiden kan få något snabbare till högre pris än tidigare.
Då är det inget som drabbar de rikaste.
Drabbar mellanklassen.
Överklassen är i stort sett opåverkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

När jag köpte GTX 660 har jag för mig det var bara strax över 2000kr.
Typ 2100-2300kr, något sådant.
(Någon ASUS CU någonting OC med låg ljudnivå)

När jag köpte GTX 1060 6GB så var ordinarie pris runt 4000kr (MSI Gaming X), mer för vissa modeller.
Jag fick mitt för ca 3000kr på blackfriday rea.

Har köpt:
GTX 660 1500 kr
GTX 1060 6GB 1790 kr
RTX 2070 Super 6189 kr
😬

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om pris/prestanda hålls på samma nivå.
Men att den absoluta prestandan ökar och ökar.
Så man hela tiden kan få något snabbare till högre pris än tidigare.
Då är det inget som drabbar de rikaste.
Drabbar mellanklassen.
Överklassen är i stort sett opåverkade.

Absolut är det exakt som du beskriver och det är givetvis som så att man vill att tekniken ska åka neråt i prisklasserna så att ett budgetkort idag har samma prestanda som ett mellanklass kort för två år sedan. Tar man dock bort priset och ser till två kort med ugnefär liknande prestanda idag jämnfört med fyra år sen har det ändå skett mycket i bakgrunden med transistorer minnesteknik även om priset just nu är för högt det håller jag absolut med om så är det kortet du kan köpa idag för likvärdig prestanda som det du köpte för fyra år sen ändå på nyare och bättre teknik sen historiskt sett har ju fyra år gammal prestanda varit betydligt billigare fyra år senare när tekniken blivit bättre.

Permalänk
Skrivet av gashemi:

Finns inte som referenskort, bilden du ser är för marknadsföring.

Ursäkt att jag var otydlig. Vid tidigare lansering har AMD's partners släppt ett fåtal "referenskort" för rekommenderat pris, det var de korten jag menade men om de gör det denna gången återstår att se.

Skrivet av lappen81:

Varsågod så har du förhoppningsvis något till Jul https://www.komplett.se/product/1168127/datorutrustning/dator...
Finns NVD kort på lager +20k så det gäller att öppna sparbössan i övrigt generellt dålig lagerhållning.
Finns hur mycket AMD kort som helst i lager med start på 8k

1080ti verkar gå för ~4k i marknaded så vill du inte ha förr förr förra generationen så kanske det inte är orimligt med +6000 baserat på din prognos.

Att lägga 20K för 3090/3080TI är inte intressant eller ens 8K för RX 6700 XT, samt att hela situationen vi har nu när allt är kraftigt överprisat och om det skulle finnas något AMD kort till bra pris till Jul så kanske det blir ett då men har svårt att se att priserna kommer att gå ner till mer resonabla priser tills dess.
4K för en 1080TI är kanske en ok pris, vet ej, men då lägger jag nog lite mindre på ett 1060/70 så jag för mera VRAM då det är det som är mitt största bekymmer just nu och sitter på ett sådant kort ett år.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ah dagarna när mellanklassaren GTX 460 kostade ca 2000kr i butik (ca 2300kr i dagens penningvärde). Heja heja spelkonsolerna.

Eller när jag betalade 1749:- för ett Asus 1060. Det är så man kan gråta. 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Kan man dubblera priset på toppmodellen utan att försäljningen rasar finns ingen anledning att inte dubblera priserna på alla underliggande modeller, så tacka alla dem som varit villiga att betala >10 kkr för ett grafikkort för att de förstört marknaden för oss vanliga konsumenter.

Samtidigt ger dagens mellanklassen mycket prestanda för pengarna. Problemet är väl att folk idag förväntar sig för mycket. Ingen är nöjd med <1080p/<60fps/medium utan alla kort testas med höga inställningar och då är det klart att ett 1500-kronorskort som inte trycker ut mer än 20 fps i 1440p/Ultra inte ser vidare lockande ut. Detta trots att lägre inställningar med lätthet skulle kunna gett en god spelupplevelse med det kortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuessWho:

När jag köpte GTX 660 har jag för mig det var bara strax över 2000kr.
Typ 2100-2300kr, något sådant.
(Någon ASUS CU någonting OC med låg ljudnivå)

När jag köpte GTX 1060 6GB så var ordinarie pris runt 4000kr (MSI Gaming X), mer för vissa modeller.
Jag fick mitt för ca 3000kr på blackfriday rea.

Det var någon gång efter lansering av GTX 1000 serien och innan RTX 2000 serien som folk började minea och tillgången på grafikkort sjönk och priserna steg.
(Låter det bekant?)
Så det var inte alltid så att runt 4000-4500kr var normalpris för GTX 1060 (6GB varianten med bättre 3:e parts kylare, typ Asus Strix och dyl).
Priserna var lägre innan den mining bomen kom.
Men jag tröttnade på att vänta och blackfriday priset fick vara tillräckligt bra.

Jag vet att jag måste nämna mining bomen...
För annars är det alltid folk som säger att "GTX 1060 var inte så dyra" ...
... svaret är att det beror på dels när du köpte/kollade och vilken version (före/under mining, 3GB eller 6GB, kylare, märke, osv).

Det man kan säga är att den mining bomen som var då inte påverkade GTX 1000 serien lika mycket som nuvarande mining boom har påverkat RTX 3000 serien.
Men det är grader i helvetet. Båda påverkade åt fel håll. Bara olika mycket.

Det var en liten boom i så fall, under en kort period. Jag kollade mycket på GPU då och jag har inget direkt minne att 4000kr var normalpris för 6GB.

I vilket fall är jag fortfarande grymt nöjd med mitt RTX2060 för 3000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Precis.. jag köpte 2stk rx480 mellanklasskort som tillsammans påstods skulle kunna ta sig an gtx 1080 för strax över 4k för båda. Det var väl en 4-5år sedan.

Då promotade man VR och inte raytracing, men någon VR blev det aldrig av.

köpte mitt RX480 4GB för 2290kr på netonnet, ville egentligen ha ett gtx1060 men de var helt slutsålda överallt (miningvågen hade kommit igång precis)
Tror det var 2015, ca 3 månader innan Intel släppte sin 7:e gen cpuer iaf.

edit: 2016 ska det vara hittade kvitton ifrån mina datorinköp då:

i3-6100 1190kr
MSI B150 moderkort 890kr
RX480 2290kr
240GB SSD 499kr
i5-6500 2149kr
Logitech G502 399kr
Logitech G610 Cherry Brown 599kr
16GB Fury 2133MHz 749kr
Logitech G633 599kr

Allt var billigare 2016

Skrivet av Meathim:

Det var en liten boom i så fall, under en kort period. Jag kollade mycket på GPU då och jag har inget direkt minne att 4000kr var normalpris för 6GB.

I vilket fall är jag fortfarande grymt nöjd med mitt RTX2060 för 3000kr.

2995 för gtx1060 6GB var ganska normalt pris när jag köpte mitt rx480

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Att priserna på toppkorten går i taket skiter jag fullständigt i. Om nån vill lägga 20k på ett grafikkort så får de väl göra det, inte mina pengar de spenderar. Problemet är när det inte finns kort i de prisklasser där jag brukar handla. Än så länge så sitter jag lugnt med vad jag har, men nån gång vill man ju uppdatera, och jag tänker inte lägga femsiffrigt på ett grafikkort.

Å andra sidan är det ju rätt givet att det är så här de skall göra. Om de inte har tillgång att räcka efterfrågan så gör de korten som de har bäst marginal på, inget konstigt med det. AMD verkar ha lämnat öppningar i schemat för ett par billigare kort (6600 och 6700 utan XT). Anar en plan att göra en ”280X” där, dvs en marginellt nedkapad modell med väsentligt lägre pris, när tillgången blir bättre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Det var en liten boom i så fall, under en kort period. Jag kollade mycket på GPU då och jag har inget direkt minne att 4000kr var normalpris för 6GB.

I vilket fall är jag fortfarande grymt nöjd med mitt RTX2060 för 3000kr.

www.sweclockers.com/forum/post/17555933

GTX 1060 lanserades 2016 och av mitt inlägg jag hittade så var detta 2018.
Så senare delen av GTX 1000 serien innan RTX 2000 lanserades och även ett överlapp efter RTX 2000 hade lanserats.
Är nog därför många inte kommer ihåg det.
Många hade redan skiftat fokus.

o O (Eller så är helt enkelt "i mannaminne" ganska kort)

Permalänk
Medlem

Jag väntar ett tag till. Ett år. Två år. Spelar ingen roll alls - detta kortet är värt högst ett par tusen kronor.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Uppdaterade artikeln då vi fått svar från en tredje återförsäljare nu (som inte heller hade konkret prisinformation ännu men som vittnade om god tillgänglighet i alla fall)

Är det max tilldelning eller får återförsäljarna beställa fritt? Med tanke på antal AMD kort som finns på lager i Sverige så tror jag de är osäkra på vilka volymer de vågade beställa om det inte fanns något tak. Att sitta på lager som tar 3-4mån att sälja är inte så kul när priserna idag är så uppblåsta. Känns redan som priserna är på väg ner med besked.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sesese:

Är det max tilldelning eller får återförsäljarna beställa fritt? Med tanke på antal AMD kort som finns på lager i Sverige så tror jag de är osäkra på vilka volymer de vågade beställa om det inte fanns något tak. Att sitta på lager som tar 3-4mån att sälja är inte så kul när priserna idag är så uppblåsta. Känns redan som priserna är på väg ner med besked.

Vi har fått indikationer på att svenska återförsäljare tackar nej till 6600 XT, 6700 XT och 6900 XT på senare tid.
6800 och 6800 XT är det dock fortfarande ont om.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Om pris/prestanda hålls på samma nivå.
Men att den absoluta prestandan ökar och ökar.
Så man hela tiden kan få något snabbare till högre pris än tidigare.
Då är det inget som drabbar de rikaste.
Drabbar mellanklassen.
Överklassen är i stort sett opåverkade.

I slutändan blir marknaden liten nog att antingen blir det konsol eller lägre som spelen får anpassas för. Tänk ÖstEuropa med löner på motsvarande < 5000 kr / månad. Finns med andra ord en risk för AMD / Nvidia att de är så "lyckosamma" att de dödar sin egen marknad. Ett år "utan" kort är nog inget problem men om det blir 2-3 år, vad händer då?

Permalänk
Medlem

Medan på Amd.com (no stock) har de rx 6800XT modellen listad för 6908kr, 16GB grafikminne och vad jag är relativt säker är över 50% bättre prestanda, verkar inte som 6600XT är värt sitt pris. Nej, med rykten om att AMD är på goda vägar med nästa års 7000 serie, så väntar jag nog hellre på det.

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

köpte mitt RX480 4GB för 2290kr på netonnet, ville egentligen ha ett gtx1060 men de var helt slutsålda överallt (miningvågen hade kommit igång precis)
Tror det var 2015, ca 3 månader innan Intel släppte sin 7:e gen cpuer iaf.

edit: 2016 ska det vara hittade kvitton ifrån mina datorinköp då:

i3-6100 1190kr
MSI B150 moderkort 890kr
RX480 2290kr
240GB SSD 499kr
i5-6500 2149kr
Logitech G502 399kr
Logitech G610 Cherry Brown 599kr
16GB Fury 2133MHz 749kr
Logitech G633 599kr

Allt var billigare 2016

2995 för gtx1060 6GB var ganska normalt pris när jag köpte mitt rx480

Är ganska säker på att mitt första rx480 8gb kostade 2350 sen gick de ner lite i pris. Minns inte helt vad jag gav för mitt andra. Gick att få ett rx480 4gb för 2000kr en stund på butikshyllan hos NON har jag för mig men de var utan blower fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Är ganska säker på att mitt första rx480 8gb kostade 2350 sen gick de ner lite i pris. Minns inte helt vad jag gav för mitt andra. Gick att få ett rx480 4gb för 2000kr en stund på butikshyllan hos NON har jag för mig men de var utan blower fan.

Jag köpte mitt xfx rx480 i november 2016, så möjligt att priserna såg annorlunda ut innan.
Men det var även det enda grafikkortet som netonnet hade, för resten var slut
Ungefär såhär såg prisbilden ut då:

rx480 2290kr
gtx1060 3gb 2490
rx480 8gb 2790kr
gtx1060 6gb 2995kr

gtx1070 tror jag låg runt lite under 4000kr för jag har ett svagt minne att jag funderade på att lämna tillbaka mitt amd och köpa det istället efter att en kollega införskaffat ett sådant och fick mycket bättre framerate än vad jag fick

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Att priserna på toppkorten går i taket skiter jag fullständigt i. Om nån vill lägga 20k på ett grafikkort så får de väl göra det, inte mina pengar de spenderar. Problemet är när det inte finns kort i de prisklasser där jag brukar handla.

Och du ser inte sambandet mellan dessa?
1. När priset på toppkorten går i taket försämras pris/prestanda rejält.
2. När toppkorten trots kraftigt försämrad pris/prestanda fortsätter sälja kan man höja priset på korten i klassen under.
3. När dessa också fortsätter att sälja så kan man försämra pris/prestanda även i de lägre segmenten...
4. När "prisjusteringen" nått tillräckligt långt ner i prestandaklass finns inget utrymme kvar för grafikkort med lågt (läs: vettigt) pris, då dessa skulle prestera betydligt sämre än processorns inbyggda GPU.

Permalänk
Medlem

Sagor lyssnade man på när man liten, hoppas det ligger nåt uns sanning i detta är det bra.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Och du ser inte sambandet mellan dessa?
1. När priset på toppkorten går i taket försämras pris/prestanda rejält.
2. När toppkorten trots kraftigt försämrad pris/prestanda fortsätter sälja kan man höja priset på korten i klassen under.
3. När dessa också fortsätter att sälja så kan man försämra pris/prestanda även i de lägre segmenten...
4. När "prisjusteringen" nått tillräckligt långt ner i prestandaklass finns inget utrymme kvar för grafikkort med lågt (läs: vettigt) pris, då dessa skulle prestera betydligt sämre än processorns inbyggda GPU.

1. Toppkorten har alltid usel pris/prestanda. Lägger man till en ny nivå högst upp blir pris/prestanda naturligt ännu sämre. För misstolka inte - det är i allt väsentligt en ny nivå högst upp som representeras av Navi 21 och GA102. Sistnämnda är 628 mm2 som launchkort på en ny process - det har aldrig hänt förut, och du får gå tillbaka till Fermi för att hitta något liknande (529mm2) - och det överstiger standarden på både strömmen och alla fysiska dimensioner.
2. Det följer inte automatiskt.
3. Det kommer inte att hålla, eftersom folk har grafikkort idag. Om jag skall ersätta det kortet jag har med något som är en uppdatering, så blir det 6700XT åtminstone (om vi håller oss till AMD-kort i en tråd om AMD-släpp) och egentligen 6800. Där är vi redan på absurda priser, och mer än dubbelt vad jag betalade för dagens. Då blir det inget kort, och därmed ingen marknad. I dagens läge finns det en grupp som vill ha nytt grafikkort för att de vill spela när de sitter hemma och inte har något kort alls (eller något rejält gammalt) och då kanske betalar mer, men den situationen kommer inte att hålla i sig.
4. Det där att integrerad grafik äter korten underifrån har vi sagt i decennier nu. Jag hade i ett läge ett grafikkort för 700kr som jag absolut spelade på - den nivån finns inte längre, för den integrerade grafiken har ätit den prestandaklassen. Inget fel i det. Tror bara inte att det kommer att fortsätta upp i 3000kr-klassen, eftersom kort i den klassen drar en del ström.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

1. Toppkorten har alltid usel pris/prestanda. Lägger man till en ny nivå högst upp blir pris/prestanda naturligt ännu sämre. För misstolka inte - det är i allt väsentligt en ny nivå högst upp som representeras av Navi 21 och GA102. Sistnämnda är 628 mm2 som launchkort på en ny process - det har aldrig hänt förut, och du får gå tillbaka till Fermi för att hitta något liknande (529mm2) - och det överstiger standarden på både strömmen och alla fysiska dimensioner.

Värt att notera är också att wafer priset har gått upp för varje nod sen 28nm, tror 7nm hade runt 3x så högt introduktionspris som 28nm, Navi 22 är t ex större än kretsen i GTX 680…

Nvidias marginaler har faktiskt inte ökat något enormt (upp 10%ish på senaste ca10åren, och då vet vi inte hur stor påverkan datacenter segmentet har på den siffran). Om man bortser från prisökningen över MSRP så är en stor del av förklaring av priserna att man helt enkelt kastar pengar på att få ut mer prestanda, man tillverkar så kraftfulla kort som tekniken tillåter och prissätter därefter eftersom redan första Titan visade att folk är villiga att betala för det.

Sen okej, dessa priser vi sett på senaste där kort går för dubbla msrp har varit rent sagt piss…

Permalänk
Medlem

Ribban lades väl när Nvidia lanserade 2000 serien, det är klart hela ledet fick hicka sen när Nvidia börjar tillverka kort som kostar hälften när marknaden är beredd att betala det dubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

2. Det följer inte automatiskt.
3. Det kommer inte att hålla, eftersom folk har grafikkort idag.

2. Jo, det gör det. Om ganska många är villiga att betala ett till synes ohemult pris för toppkortet, varför sätta ett 50% lägre pris på modellen med 10% lägre prestanda?
Upprepa sedan nedåt i hierarkin!
3. "Folk" har grafikkort med olika ålder och prestanda. För egen del är jag i situationen att jag redan avstått från att köpa två mer trögdrivna spel i väntan på att kunna köpa ett kraftfullare grafikkort.

Skrivet av sKRUVARN:

Värt att notera är också att wafer priset har gått upp för varje nod ...

Transistordensiteten har också ökat, så jag vet inte hur kostnaden per etsad delkomponent i varje chip utvecklats.
Därtill kommer att ett grafikkort består av många fler komponenter än en GPU, så tillverkningskostnaden för grafikkort påverkas även av dessa.

Skrivet av sKRUVARN:

Nvidias marginaler har faktiskt inte ökat något enormt (upp 10%ish på senaste ca10åren, och då vet vi inte hur stor påverkan datacenter segmentet har på den siffran). ...

Det intressanta är ju vilken marginal de tar ut när de säljer GPU (och RAM) till sina "partner" på konsumentmarknaden.