Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Ser främst en risk med att man har svårt att få loss pengar när de behövs. Åker man på en halvt oförutsedd utgift på kanske 150-200k så är det antagligen lättare att få loss de pengarna om de ligger på ett vanligt räntekonto eller i fonder/aktier än att behöva be banken om att få låna tillbaka samma belopp som man amorterat utöver vad man behöver.

Därav är det vettigt att sprida ut "överblivna pengar" på olika saker. Är ränteutgifterna små är det vettigare att inte amortera utan spara de pengarna tills man vet om man behöver dem. Bolån på neråt 1% ränta är inte ovanligt idag och det blir ingen stor månadskostnad för att ha pengar tillgängliga för annat.

Vad skulle det vara för oförutsedd händelse som kräver sådana summor?

Först tänkte jag på vattenläcka i huset, men det täcks ju av försäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det är många saker som bara täcks delvis av försäkringen, i ett äldre hus kan åldersavdragen bli stora även om saker och ting inte är uttjänta. Vattenskada, åsknedslag (även utan att det börjar brinna), byte av bergvärmepump. Att byta syllar pga fukt och mögel kan kosta ett par tusen kronor per löpmeter.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ser främst en risk med att man har svårt att få loss pengar när de behövs. Åker man på en halvt oförutsedd utgift på kanske 150-200k så är det antagligen lättare att få loss de pengarna om de ligger på ett vanligt räntekonto eller i fonder/aktier än att behöva be banken om att få låna tillbaka samma belopp som man amorterat utöver vad man behöver.

Man får väl anta att de som har betalat av sina lån har en hälsosam buffert även efter det att lånen är avbetalda. I varje fall hade jag inte betalt av huset om jag inte hade haft kvar en rejäl buffert.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exxovion:

Många saker som kan kosta mycket pengar att fixa i ett hus är inte säkert att nån försäkring täcker. Åldersavdragen på badrum, värmesystem och så vidare är ganska stora. En del saker täcks inte alls utan ses som rent underhåll.

Några exempel på saker som inte är helt osannolika:
Bergvärmepumpen rasar mitt i vintern... några år innan den "borde" gå sönder
Badrummet som var planerat att bytas "om nårga år" behöver akutbytas pga avloppsrör ingjutna i golvet som börjar läcka.
Fönstren som såg ok ut tills du börjat måla om dem för att förlänga livet på dem 10-15 år visade sig vara tvärslut när man börjar peta på dem.
Dräneringen var inga problem att byta, men det drog med sig att byta avloppsrören ut till gatan och in under huset, vilket inte var medräknat.
Takbyte några 10 år innan det borde vara dags att byta det.

Lägg sen på föräldraledighet (planerad) med ett jobbyte (oplanerat) så är inte banken jättesugen på att låna ut pengar till vettig ränta.

Hus kommer alltid med roliga överraskningar som kan äta upp den tjockaste spargrisen på nolltid. Så en ganska rejäl hög med pengar är bra att ha någorlunda tillgängliga den dagen en eller flera saker råkar hända lite för tätt inpå varandra.

Skrivet av joakim99:

Man får väl anta att de som har betalat av sina lån har en hälsosam buffert även efter det att lånen är avbetalda. I varje fall hade jag inte betalt av huset om jag inte hade haft kvar en rejäl buffert.

Det var just det som var min poäng, lägg inte alla pengar i samma korg! Sprid risker och möjligheter. Att enbart amortera med alla överblivna pengar för att man har nån form av ränte-noja är inte ekonomiskt sunt på något sätt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Att enbart amortera med alla överblivna pengar för att man har nån form av ränte-noja är inte ekonomiskt sunt på något sätt.

Det tror jag alla håller med om, jag har inte sett några tips som visar på något annat i varje fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Säg att ett rör i badrummet separerar eller tätskiktet börjar läcka, helt plötsligt skall man riva hela badrummet. Försäkringen täcker för det första många fall inte ytskikten utan endast återställandet av själva vattenskadan på tätskikten, och i de fall saker täcks är det väldigt aggresiva åldersavdrag. Så i många fall handlar det om att man skall pynta ett helt nytt badrum med viss rabatt.

Sen är det inte osannolikt att två händelser kommer samtidigt heller så man behöver en hel del pengar helt plötsligt.

Även i bostadsrätt satsar jag på att ha en buffert som utan problem skall täcka helrenovering av ett badrum plus en hel del till. Jag vill att den skall vara så pass säker och lättillgänglig så den sitter mer eller mindre utan avkastning. Hade jag ägt hus hade jag nog velat ha en ännu större sådan.

Permalänk
Medlem

"GULD AVA A" på Avanza vs. "Xetra-Gold ETC", någon som kan hjälpa värdera denna tradeoff?

Jag var på gång att ombalansera mitt portfolio när jag försökte lägga en köp-order på guld, men tydligen har Avanza fått för sig nu att inte tillåta utlads-bosatta att handla på Tradegate. (Tysk marknad?) Kollade efter alternativ och hittade denna. Största skillnaden verkara vara att de har löpande avgifter, så istället för en engångsavgift på drygt 1% kan det variera mellan säg 3-7% efter 10 år beroende på avkastning. (-6% till +6% per år för detta spann)

Ärligt talat är jag inte ens helt säker längre på varför jag ens har ädelmetaller i portfoliot, (drygt 10%) var för länge sen jag valde att ta med det. Är det bäst tro att stå ut med den högre avgiften eller borde jag sätta denna 10% av portfoliot på något annat kanske?

Det är inte mitt enda sparande, och jag kommer förmodligen inte sätta in några nya pengar framöver. Nytt sparande kommer istället baseras här i Australien. Sammtidigt har jag ingen större lust att flytta pengarna, utan låter det hellre förhoppningsvis växa i Sverige tillsammans med den pension jag har uppsparad där.

..verkar som att jag också behöver hitta alternativ för mina "government bonds" för €/$..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Börjar precis komma ut på arbetsmarknaden och sätta mig in i pensionssparande och kan väl säga att det inte är helt lätt att förstå för mig så tänkte att jag kanske kan fråga här?

Är det någon faktisk skillnad på att ha tjänstepension och att inte ha tjänstepension utan istället spara själv till pensionen i olika fonder på ett isk? Tänker mest på skatter, avdrag, avkastning, avgifter etc. Eller är de i praktiken likvärdiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Är det någon faktisk skillnad på att ha tjänstepension och att inte ha tjänstepension utan istället spara själv till pensionen i olika fonder på ett isk? Tänker mest på skatter, avdrag, avkastning, avgifter etc. Eller är de i praktiken likvärdiga?

Tjänstepension betalar arbetsgivaren in. Om du blir kompenserad med extra lön som motsvarar avsättningen till tjänstepension så kanske det kan vara likvärdigt. Dock så betalar du inte skatt på tjänstepensionen idag utan först när du tar ut den, då kan din skatt vara väldigt annorlunda jämfört med idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Börjar precis komma ut på arbetsmarknaden och sätta mig in i pensionssparande och kan väl säga att det inte är helt lätt att förstå för mig så tänkte att jag kanske kan fråga här?

Det beror på massa aspekter, hur ser skattesystemet ut för pensionärer när du går i pension? Hur hög pension har du jämfört med lönen nu och vad blir det för marginalskatt? Avkastning?

I de flesta fall så kan man ju dessutom inte välja högre lön istället för tjänstepension eftersom kollektivavtalen bestämmer det åt dig så det blir lite av en ickefråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Tjänstepension betalar arbetsgivaren in. Om du blir kompenserad med extra lön som motsvarar avsättningen till tjänstepension så kanske det kan vara likvärdigt. Dock så betalar du inte skatt på tjänstepensionen idag utan först när du tar ut den, då kan din skatt vara väldigt annorlunda jämfört med idag.

Skrivet av Aktsu:

Det beror på massa aspekter, hur ser skattesystemet ut för pensionärer när du går i pension? Hur hög pension har du jämfört med lönen nu och vad blir det för marginalskatt? Avkastning?

I de flesta fall så kan man ju dessutom inte välja högre lön istället för tjänstepension eftersom kollektivavtalen bestämmer det åt dig så det blir lite av en ickefråga.

Bra poänger med när pengarna beskattas. Företaget jag jobbar på nu har inget kollektivavtal och jag har ingen tjänstepension. Om vi säger att jag har X i lön så antar jag att tjänstepensionen tas från X och inte X + tjänstepension om tjänstepension skulle läggas till? Kan nämna att jag har en provanställning just nu och idag diskuterat tillsvidareanställning med min chef där vi diskuterade lite sådant här. Funderar på om jag ska be om att få tjänstepension så att 4.5%(?) av den lön vi pratade om idag sätts in på tjänstepension, eller om jag ska fixa med sådant själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Bra poänger med när pengarna beskattas. Företaget jag jobbar på nu har inget kollektivavtal och jag har ingen tjänstepension. Om vi säger att jag har X i lön så antar jag att tjänstepensionen tas från X och inte X + tjänstepension om tjänstepension skulle läggas till? Kan nämna att jag har en provanställning just nu och idag diskuterat tillsvidareanställning med min chef där vi diskuterade lite sådant här. Funderar på om jag ska be om att få tjänstepension så att 4.5%(?) av den lön vi pratade om idag sätts in på tjänstepension, eller om jag ska fixa med sådant själv?

Det finns både fördelar och nackdelar, en fördel är ju att om du skattat för pengarna nu och lägger dem i en ISK så är de ju inte låsta.

Normalt så läggs tjänstepensionen på lönen, så om man förhandlar om lön X så får man X + tjänstepension. Vet att man ibland kan få X + kostnaden för tjänstepension som lön istället om man vill (dvs när det inte är ett krav via kollektivavtalet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Att helt välja bort tjänstepensionen kan man inte, men däremot så kan man ju ofta löneväxla så att man avstår en högre lön och får mer inbetalt till pension istället.

Skrivet av SanyaIV:

Bra poänger med när pengarna beskattas. Företaget jag jobbar på nu har inget kollektivavtal.

Om företaget inte har kollektivavtal och därmed inte betalar tjänstepension så får du göra avdrag på skatten för det du själv betalar in till privat pensionssparande. Så om du inte får tjänstepension från din arbetsgivare är det nog något du borde överväga att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det finns både fördelar och nackdelar, en fördel är ju att om du skattat för pengarna nu och lägger dem i en ISK så är de ju inte låsta.

Personligen ser jag det lite som en nackdel också, att det inte är låsta. Gäller ju att man litar på sig själv då och inte tar av dem, om de är låsta så är ju det i sig ett ickeproblem.

Skrivet av Aktsu:

Normalt så läggs tjänstepensionen på lönen, så om man förhandlar om lön X så får man X + tjänstepension. Vet att man ibland kan få X + kostnaden för tjänstepension som lön istället om man vill (dvs när det inte är ett krav via kollektivavtalet).

I mitt fall tror jag att förhandlingen är en viss lön och om jag väljer tjänstepension så tas X% från den lönen till tjänstepensionen, vilket är vad jag lutar åt att göra då det ändå på något sätt känns tryggare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Att helt välja bort tjänstepensionen kan man inte, men däremot så kan man ju ofta löneväxla så att man avstår en högre lön och får mer inbetalt till pension istället.

Ja men det är ju i de flesta fall dåligt, då får man ännu mer pengar inbetalda i de extremt dåliga fackbestämda planerna där de i nästan alla fall tvingar alla att investera så mycket som 50% i traditionell försäkring till låg avkastning.

Skrivet av SanyaIV:

Personligen ser jag det lite som en nackdel också, att det inte är låsta. Gäller ju att man litar på sig själv då och inte tar av dem, om de är låsta så är ju det i sig ett ickeproblem.

I mitt fall tror jag att förhandlingen är en viss lön och om jag väljer tjänstepension så tas X% från den lönen till tjänstepensionen, vilket är vad jag lutar åt att göra då det ändå på något sätt känns tryggare?

Personligen hade jag inte orkat på det första jobbet man lär stanna max 2 år på (iaf vad man bör göra) om det inte var någon kollektivavtalad lösning som man kommer återkomma till. Men alla får bestämma själva, jag tycker bara det är en så liten slant det handlar om i början av karriären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men det är ju i de flesta fall dåligt, då får man ännu mer pengar inbetalda i de extremt dåliga fackbestämda planerna där de i nästan alla fall tvingar alla att investera så mycket som 50% i traditionell försäkring till låg avkastning.

Personligen hade jag inte orkat på det första jobbet man lär stanna max 2 år på (iaf vad man bör göra) om det inte var någon kollektivavtalad lösning som man kommer återkomma till. Men alla får bestämma själva, jag tycker bara det är en så liten slant det handlar om i början av karriären.

Jag håller med dig om löneväxlingen. Jag tror att det är en konstruktion som lönar sig om man har inkomst från två olika arbetsgivare, så att man kommer upp i statlig skatt men inte kommer över gränsen för att få högre tjänstepension hos någon av arbetsgivarna.

Att däremot ha ett privat pensionssparande som är avdragsgillt, som jag nämnde i förra inlägget, är nog en bra idé. Där kan man ju välja själv precis som i en ISK och avkastningsskatten är lägre än ISKn vilket kan ha en viss betydelse eftersom det är så många år som man pensionssparar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Löneväxling styrs väl ändå inte av kollektivavtalet? Att man måste lägga 50% i trad försäkring är inget som jag har varit med om på de olika jobben jag har varit på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Löneväxling styrs väl ändå inte av kollektivavtalet? Att man måste lägga 50% i trad försäkring är inget som jag har varit med om på de olika jobben jag har varit på.

Löneväxlingen går in på samma pott som den övriga tjänstepensionen. Så i kollektivavtal där man är tvungen att ha en viss del av tjänstepensionen (t.ex. 50 %, men det kan vara annan fördelning också) i traditionell pensionsförsäkring, så blir det också fallet för det som du löneväxlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Löneväxlingen går in på samma pott som den övriga tjänstepensionen.

Då är det olika i olika avtal. Min löneväxling läggs inte in i den vanliga tjänstepensionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Då är det olika i olika avtal. Min löneväxling läggs inte in i den vanliga tjänstepensionen.

Ja, så är det nog. Eller så har jag missuppfattat vad som gäller för oss. Jag har ju inte provat att ta ut någon löneväxling själv, så jag kan mycket väl ha fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Säg att ett rör i badrummet separerar eller tätskiktet börjar läcka, helt plötsligt skall man riva hela badrummet. Försäkringen täcker för det första många fall inte ytskikten utan endast återställandet av själva vattenskadan på tätskikten, och i de fall saker täcks är det väldigt aggresiva åldersavdrag. Så i många fall handlar det om att man skall pynta ett helt nytt badrum med viss rabatt.

Sen är det inte osannolikt att två händelser kommer samtidigt heller så man behöver en hel del pengar helt plötsligt.

Även i bostadsrätt satsar jag på att ha en buffert som utan problem skall täcka helrenovering av ett badrum plus en hel del till. Jag vill att den skall vara så pass säker och lättillgänglig så den sitter mer eller mindre utan avkastning. Hade jag ägt hus hade jag nog velat ha en ännu större sådan.

Känns ganska så skönt att bo i en vanlig hyresrätt då man inte behöver tänka på någonting överhuvudtaget förutom att betala in hyran varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Känns ganska så skönt att bo i en vanlig hyresrätt då man inte behöver tänka på någonting överhuvudtaget förutom att betala in hyran varje månad.

Det är tyvärr inte överallt det är realistiskt att få tag i en rimlig prissatt hyresrätt.

I Stockholm står valet inte sällan mellan en svindyr nyproduktion, 2a/3e handslägenhet eller inneboende.

Givet att man inte har 20+ år i den officiella kön eller känner någon privat hyresvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Men lite skrämmande när man tänker på hur mycket man hade kunnat betala åt sig själv genom åren istället för att betala till en hyresvärd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Men lite skrämmande när man tänker på hur mycket man hade kunnat betala åt sig själv genom åren istället för att betala till en hyresvärd.

Syftar du på amorteringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

kan bara säga att när man köpte insats här i västerås runt 1998-2000 fick man en stor tvåa för runt 80.000kr som idag
du får 1-1,5 miljoner för. Så tänk dom i Stockholm vet inte priserna där men säg 300,000kr då och ja flera miljoner idag
och hyran är väll som jag förstår det mycket lägre en hyres.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nackdelen är väl att man inte kan styra över standarden på boendet och att det i många fall är dyrare i en hyresrätt (hyresvärden skall ju få avkastning på investeringen). Och att det i många fall krävs 20 års kötid för att få tag på en som faktiskt har en hyra som gör att kostnaden kan komma i närheten av en bostadsrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

För egen del har jag bott gratis i Stockholm i 10 år sedan jag köpte min lägenhet. Prisökningen har varit större än räntekostnaden.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

En hyresvärd vill ju göra vinst, dom pengarna kommer ju från hyresgästen. Det är inte målet för en BRF. Det är svårt att göra en bra jämförelse men det är också mer förmånligt ur skattesynpunkt att äga en bostadsrätt.

Dom som bor i bostadsrätt brukar i snitt betala lite mindre för sitt boende än dom som hyr sitt boende.

Om du uppgraderar ditt kök så gör du ju det med egna pengar både i hyresrätt (tillvalskostnad per månad) och i BRF (egen investering), med den stora skillnaden att värdeökningen tillfaller dig om du flyttar från din bostadsrätt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

För egen del har jag bott gratis i Stockholm i 10 år sedan jag köpte min lägenhet. Prisökningen har varit större än räntekostnaden.

Har du sålt av lite av lägenheten under tiden?

Alltid vanskligt att räkna hem vinster innan de är realiserade kan jag tycka. Dock med tanke på prisutvecklingen sista decenniet så skall det mycket till att inte ha gjort en rejäl vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Har du sålt av lite av lägenheten under tiden?

Alltid vanskligt att räkna hem vinster innan de är realiserade kan jag tycka. Dock med tanke på prisutvecklingen sista decenniet så skall det mycket till att inte ha gjort en rejäl vinst.

Oavsett så är det betydligt billigare att köpa lägenhet än att hyra. Jag betalar 1500kr i månaden i ränta, ingen amortering. Samma lägenhet skulle gå på över 10 000kr per månad i hyra.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600