Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Som jag sa så kan du laborera hur du vill på avanza, du kan välja tex månadspar "summa" och bara indexfonder då får du en snittavgift på ca 0,43% du kan fördela och kombinera hur du vill.

Avanza har inte som uppgift att sno dina pengar om du tror det.

Well, Avanza har numear 79% i vinstmarginal om jag minns rätt så inte jobbar dom gratis heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Well, Avanza har numear 79% i vinstmarginal om jag minns rätt så inte jobbar dom gratis heller.

Lugn nu men 46% verkar de ha

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Lugn nu men 46% verkar de ha

"I senaste kvartals­rapporten redovisade Avanza ett rörelse­resultat på över 750 miljoner kronor. Vinstmarginalen landade på 79 procent. "

https://www.svd.se/avanza-toppen-om-borsrusningen-skordetid

Sen kan det så klart vara mindre över helåret men tiden då Avanza var en "liten fattig utmanare" kan vi nog se som passerad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

*SUCK*

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

"I senaste kvartals­rapporten redovisade Avanza ett rörelse­resultat på över 750 miljoner kronor. Vinstmarginalen landade på 79 procent. "

https://www.svd.se/avanza-toppen-om-borsrusningen-skordetid

Sen kan det så klart vara mindre över helåret men tiden då Avanza var en "liten fattig utmanare" kan vi nog se som passerad

Då hade vi båda rätt, jag tittade senaste lätttillgängliga helåret.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av griid:

Jag tog KF till syrrans barn, men anledningen till ISK (som jag nu i efterhand tycker kan vara bättre) är att de nödvändigtvis inte behöver få tillgång till kontot då de fyller 18. Vet många ungdomar som spenderat/supit upp sina föräldrars sparande till dem.

Idag skulle jag föredra ISK till barnsparaden faktiskt!

Men varför valde du KF framför ISK då? Vilka fördelar tycker du ISK har framför KF resp nackdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men varför valde du KF framför ISK då? Vilka fördelar tycker du ISK har framför KF resp nackdelar?

Eftersom jag inte visste då, vad jag vet idag..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av J4N50N:

Funderar på att investera i något bolag som sysslar med cybersäkerhet. Med tanke på situationen med COOP så känns det som att cybersäkerhetsbolagens inflytande kommer att öka och därmed försäljningen(eller tänker jag fel?). En framtidsbranch helt enkelt, men det kanske andra personer också tänkt på så att priserna på aktierna egentligen är för höga då folk tänker långt in i framtiden.

Om du är sugen på en fond så finns denna, är själv intresserad att investera en slant

Allianz Cyber Security AT USD

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Skrivet av griid:

Eftersom jag inte visste då, vad jag vet idag..

Ditt svar var väldigt otydligt förtydliga.

Permalänk
Medlem

Jag ska börja plugga nu i Umeå, 5 år. Jag är 20 år. Funderar över val av bostad. Jag har nu ett rum i korridor, hyra 2800. Vill självklart få tag i lägenhet. Jag funderar på om det är lönt att köpa en lägenhet, de ligger runt 1 miljon för en etta. Jag har 250k i kapital och ytterligare 100k i 2 veteranbilar (en av dom ska inte säljas i framtiden)

Jag har kontantinsatsen, och vad jag kan komma fram till är att avbetalningen för 850k hamnar på 2200kr, + hyra på lägenheten för runt 2000kr. En etta studentlägenhet ligger på minst 4500kr för ett förstahandskontrakt, 6000kr är också rätt vanligt. Vad är smartast? Jag har riktat in mig lite på lägenhet, men då blir det ju 150k som jag inte kan få avkastning för på börsen, + avgift till mäklare om jag säljer lägenheten om säg 5-6 år

Hur hade ni gjort? Har inget arbete så isåfall går mina föräldrar i borgen för mig

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Jag ska börja plugga nu i Umeå, 5 år. Jag är 20 år. Funderar över val av bostad. Jag har nu ett rum i korridor, hyra 2800. Vill självklart få tag i lägenhet. Jag funderar på om det är lönt att köpa en lägenhet, de ligger runt 1 miljon för en etta. Jag har 250k i kapital och ytterligare 100k i 2 veteranbilar (en av dom ska inte säljas i framtiden)

Jag har kontantinsatsen, och vad jag kan komma fram till är att avbetalningen för 850k hamnar på 2200kr, + hyra på lägenheten för runt 2000kr. En etta studentlägenhet ligger på minst 4500kr för ett förstahandskontrakt, 6000kr är också rätt vanligt. Vad är smartast? Jag har riktat in mig lite på lägenhet, men då blir det ju 150k som jag inte kan få avkastning för på börsen, + avgift till mäklare om jag säljer lägenheten om säg 5-6 år

Hur hade ni gjort? Har inget arbete så isåfall går mina föräldrar i borgen för mig

Hur ser prisutvecklingen ut för lägenheter i Umeå?
Matematiskt så behöver din lägenhet gå upp 1.2% om året för att ge samma avkastning som dina 150k ger med 8% årlig ökning på börsen (förutom den kommande försäljningsavgiften då).

Sen är håller generellt brf:er högre standard och har billigare fasta avgifter hyres lägenheter.
Jag har ingen koll på Umeå specifikt, men jag skulle sannolikt köpt om jag varit i dina skor.

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat lite. Du kanske inser snabbt att du hatar det du ska plugga till och då sitter du där med en lägenhet.
Sen kanske du skaffar flick/pojkvän och bestämmer er för att flytta ihop, blir trångt i en 1a

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hur ser prisutvecklingen ut för lägenheter i Umeå?
Matematiskt så behöver din lägenhet gå upp 1.2% om året för att ge samma avkastning som dina 150k ger med 8% årlig ökning på börsen (förutom den kommande försäljningsavgiften då).

Sen är håller generellt brf:er högre standard och har billigare fasta avgifter hyres lägenheter.
Jag har ingen koll på Umeå specifikt, men jag skulle sannolikt köpt om jag varit i dina skor.

Vad jag kan se verkar priset ha mer än fördubblats 2009-2016 på lägenheterna. Vilket ju blir mer än 1.2%. Känns väldigt mycket faktiskt. Om jag på så vis behåller avkastningen, samtidigt som jag lägger lite pengar på avbetalningen istället för hyran så kan det ju bli ekonomiskt

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Jag har inget genomtänkt ekonomiskt råd att ge utan snarare ett smidighetsråd. I likhet med @Galming ser jag värdet av andra aspekter än det rent ekonomiska. Under studentåren kan mycket hända. Nya vänner, nya partners, nya intressen. Allt detta kan påverka var och hur du vill bo. Då är det skönt att kunna ändra boendeformen snabbt och enkelt och med en hyresrätt är det bara uppsägningstiden du behöver bry dig om. Då blir matematiken enkel. Kanske inte mest ekonomisk, men enkel.

Själv delade jag en större hyresrätt med två andra när jag studerade. Vi hade varsitt rum plus gemensamt vardagsrum. Det gjorde hyran rätt mycket lägre än om jag hade hyrt en etta själv.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

En fundering på köp av bostad. Hur ser ni på fallet om bostaden faktiskt sjunker i värde?
Majoriteten av alla kalkyler verkar bygga på att bostaden behåller eller framförallt ökar i värde som bostadsmarknaden gjort senaste 10-20 åren men är det realistiskt? Vad händer om tex värdet på lägenheten halverats inom 5 år och räntan ökat till 5%?

Då blir bostadsköpet helt plötsligt en mycket dålig investering jämfört med en hyreslägenhet. Problemet är att bostadspriserna rusat mot skyarna relativt löner och inflation väldigt länge vilket gör att ett potentiellt fall/korrigering om det nu händer kan bli ännu större. Eller så fortsätter det stiga ytterligare 10+ år och då är bästa affären man kan göra idag att ta ett så stort lån som det bara går och köpa finaste lägenheten banken tillåter...

Baserat på att de flesta inte har kapital för att köpa lägenheten "kontant" utan tar lån som är säg 5 gånger större än sitt eget totala sparande vilket ökar risken enormt mycket i mina ögon. Ursprungligt sparande på 300k, kontantinsats på 200k, lån på 800k för att köpa en billig lägenhet för en mille.
Halveras värdet på bostaden så sitter man helt plötsligt med ett sparande på ca 100k och ett lån på 500k efter lägenheten sålts, det lär ta ett tag att spara tillbaka dom pengarna beroende på jobb, ny bostad och andra kostnader.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av QRikard:

En fundering på köp av bostad. Hur ser ni på fallet om bostaden faktiskt sjunker i värde?
Majoriteten av alla kalkyler verkar bygga på att bostaden behåller eller framförallt ökar i värde som bostadsmarknaden gjort senaste 10-20 åren men är det realistiskt? Vad händer om tex värdet på lägenheten halverats inom 5 år och räntan ökat till 5%?

Då blir bostadsköpet helt plötsligt en mycket dålig investering jämfört med en hyreslägenhet. Problemet är att bostadspriserna rusat mot skyarna relativt löner och inflation väldigt länge vilket gör att ett potentiellt fall/korrigering om det nu händer kan bli ännu större. Eller så fortsätter det stiga ytterligare 10+ år och då är bästa affären man kan göra idag att ta ett så stort lån som det bara går och köpa finaste lägenheten banken tillåter...

Baserat på att de flesta inte har kapital för att köpa lägenheten "kontant" utan tar lån som är säg 5 gånger större än sitt eget totala sparande vilket ökar risken enormt mycket i mina ögon. Ursprungligt sparande på 300k, kontantinsats på 200k, lån på 800k för att köpa en billig lägenhet för en mille.
Halveras värdet på bostaden så sitter man helt plötsligt med ett sparande på ca 100k och ett lån på 500k efter lägenheten sålts, det lär ta ett tag att spara tillbaka dom pengarna beroende på jobb, ny bostad och andra kostnader.

Försöker se det som med bilar, det bästa som kan hända är att värdet ökar men räknar inte med att få nån ekonomisk uppsida på huset. Nånstans måste man bo och en motsvarande hyresrätt hade till 100% sannolikhet varit att kasta pengar i nån annans kassa.

Huset vi äger kommer att vara lika bra att bo i oavsett om värdet dubbleras eller halveras. Det som finns som risk är om vi av nån anledning måste sälja när värdet har sjunkit till mindre än kvarvarande lånebelopp. Hoppas dock att slippa uppleva det då vi försökt att tänka långsiktigt (20-30-40 år).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Köp helt enkelt inte på spekulation utan att man faktiskt tänkt att bo där är väl enklast sättet att gardera sig. Sedan kan givetvis sin livssituation förändras. Längsta tappet i priserna tog 3 år att hämta in (införandet av amorteringskrav 2017). Annars verkar dipparna återhämtat sig fort.

https://valueguard.se/indexes

Den stora krisen på 90-talet verkar annars tagit hela 10 år att repa sig och där var prisfallet närmare 50% som max.

http://3.bp.blogspot.com/_-CXk2-VWGgQ/TFZ-cs0Y8KI/AAAAAAAADU0...

Vad kan man göra själv då?

- Gå inte all in utan ha utrymme i sin ekonomi ifall förutsättningarna förändras (arbetslöshet, sjukdom eller vad det nu kan vara)
- Spara regelbundet och långsiktigt

Är mer rädd över "analfabetismen" inom ekonomi skapar bubblor än marknaden i sig viker. Väldigt underligt att (privat)ekonomi inte är ett kärnämne i skolan. Anledningen är väl att fria människor inte behöver politiker.

Var någon som bloggade för ett par år sedan om hur de av någon anledning var tvungna att flytta och blev sittande med ett stort blancolån som blev lite av en aha-upplevelse som gjorde att de blev "stor-sparare" och lyckades beta av både skuld och bli mångmiljonär. Någon som minns vad den hette?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QRikard:

Ett tips kan ju vara att inte se bostaden som en investering, utan ett boende.

Permalänk
Medlem

Och att sälja en bostad, speciellt en liten etta, är seriöst inte svårt. Du ska självklart köpa bostad!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Ett tips kan ju vara att inte se bostaden som en investering, utan ett boende.

Många tror att man blir en miljonär bara för att man köper en bostad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Enkelt, boendet är ingen investering utan en kostnad. Att den gått upp mycket hjälper ju inte den som ska fortsätta bo eller köpa en annan bostad.

Om bostadspriserna skulle halveras om 5 år skulle det vara bra, då kan jag köpa något som är dyrare än det jag har för mindre än det kostar nu.

Ditt räkneexempel är för övrigt fel, med de premisserna hade man haft 300k lån och 100k i sparande efter att man sålt, men bara om man inte amorterar eller sparat under de 5 åren vilket inte ens är okej idag.

Permalänk

Jag köpte en lägenhet för att hyrorna skenar. Byta till en fräshare hyreslägenhet långt ut i betongförort skulle öka hyran per månad mer än vad jag skulle betala i ränta idag. Jag slipper nu 2% i ökning per år till hyresvärden som undviker att leverera underhåll och jag kan sakta bygga ett (om än tvingat) sparande genom amorteringarna.

Priserna behöver bara stagnera vid samma nivå för att jag ska vara nöjd. Prisfall vore väl trist men jag kan klara det mentalt, jag behöver bara bo och inte göra något annat åt det hela. Hedgen mot 10% i ränta är väl jaktlicens för att kunna ha vapen hemma, det skulle bli samhällsomvälvande förändringar i vad som är prioriterat för dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag ser främst bostadsköp som en inträdesbiljett på marknaden: har du väl fått in en fot kommer din bostads värde följa med resten av marknaden vilket gör att den relativa prisskillnaden jämfört med andra bostäder lär vara ungefär densamma. På så sätt köper du egentligen bara den första bostaden. Resten byter du och då är det bara mellanskillnaden som blir intressant. Det är såklart en förenkling då bland annat lånemöjligheterna kan variera mellan olika bostäder, men ändå.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Är mer rädd över "analfabetismen" inom ekonomi skapar bubblor än marknaden i sig viker. Väldigt underligt att (privat)ekonomi inte är ett kärnämne i skolan. Anledningen är väl att fria människor inte behöver politiker.

Om det var det och folk lärde sig rösta utifrån kunskap snarare än känslor skulle vi se stora väljarströmmar från politik för hjärtat till politik för hjärnan vilket vissa partier av naturliga skäl inte vill ska hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Håller med men problemet är väl bara att de som trott det haft rätt hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Folk som köpt bostad har helt klart blivit rikare.

Att låna pengar är smart. Själv sitter jag utan lån, ett av mina största misstag.

"Den som är satt i skuld är icke fri" -Swedbanks styrelseordförande.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Att låna pengar är smart. Själv sitter jag utan lån, ett av mina största misstag.

"Den som är satt i skuld är icke fri" -Swedbanks styrelseordförande.

Vad pratar du om? Det är ju bra att ej sitta med lån. Och det sista att man är icke fri stämmer ju, så du motsäger dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Javisst en hel bostad rikare

Skrivet av Dinkefing:

Vad pratar du om? Det är ju bra att ej sitta med lån. Och det sista att man är icke fri stämmer ju, så du motsäger dig själv.

Det beror på. Om räntan på ett lån är lägre än vad du (med ganska god säkerhet) kan få ut av att placera pengarna på börsen så är lån en bra hävstång i ditt sparande. Förutsatt att du klarar att räntan på lånet kan gå upp.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låt säga att du ska köpa en lägenhet för 3 miljoner. Du har 3 miljoner investerade i olika värdepapper. Inte säljer du värdepapperna utan du lånar istället så mycket du bara kan.

Göran Persson skrev en bok som hette så en gång i tiden, nu är han styrelseordförande på Swedbank. Mer så jag menade.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Fast samtidigt är systemet byggt för att gynna den som belånar sig över öronen utan en tanke på att betala tillbaka. Särskilt då när såssegubben klämde ur sig sina bevingade ord, innan amorteringskravet.

• Inflationen äter upp ditt lån med ~2% varje år

• räntan är avdragsgill

• Om du överbelånar dig finns skuldsanering

Så länge du kunnat få en värdeökning som överstiger räntan, vilket varit enklare än att peta näsan de senaste 20 åren om du köpt i en storstadsregion, så har det lönat sig något enormt att vara ”icke fri”.

Men det kanske är lätt att komma med förnumstiga råd om vad andra ska göra när man har en månadslön på några hundra tusen och kompisar inom LO som kan fixa en våning om man behöver.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem