Permalänk
Medlem

Sagecom Router

Hallå!
Jag har funderingar kring varför jag inte längre kan se mina egna lokala spel servar dyka upp i lobbys.
Sedan jag bytte till fiber och då fick en Sagecom router så har mina lokala saker slutat dyka upp i lobbys.
Och det är bara jag som sitter lokalt som inte kan se dom.
Andra utanför mitt nätverk kan se dom bra.

Med min gamla router så var det inte så, utan då kunde även jag se mina lokala serverar dyka upp i lobbys.

Jag bara undrar vad denna funktion är, heter och varför finns den?
Och kan jag kringgå detta på något sätt? Slå av på någon funktion i routern? (isf vad ska jag leta efter, svenska namnet på funktionen är? samt engelska namnet är?)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Windows kanske tror att ni ligger på publikt nätverk och blockerar åtkomst?
Hur är det med andra datorer i ditt nätverk? Vad är det för servrar? Hur ansluter/ser dem lobby's?
Är det verkligen en router? Andra utanför ditt nätverk ska inte se det som sker i ditt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiptanoi:

Hallå!
Jag har funderingar kring varför jag inte längre kan se mina egna lokala spel servar dyka upp i lobbys.
Sedan jag bytte till fiber och då fick en Sagecom router så har mina lokala saker slutat dyka upp i lobbys.
Och det är bara jag som sitter lokalt som inte kan se dom.
Andra utanför mitt nätverk kan se dom bra.

Med min gamla router så var det inte så, utan då kunde även jag se mina lokala serverar dyka upp i lobbys.

Jag bara undrar vad denna funktion är, heter och varför finns den?
Och kan jag kringgå detta på något sätt? Slå av på någon funktion i routern? (isf vad ska jag leta efter, svenska namnet på funktionen är? samt engelska namnet är?)

Det kan vara en funktion som heter UPnP. Där server (eller dator) på insidan berättar för routern vilka portar som den vill ha öppnat utifrån och in. Jag hatar den funktionen då det finns stora säkerhetsrisker, men om så är fallet brukar det också gå att manuellt öppna de portarna via port forward. För att veta vilken eller vilka portar det rör sig om måste man läsa på för specifikt vilket spel det gäller.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

I det egna nätverket behöver man möjligen öppna portar i datorns brandvägg men då det funkade innan TS böt router bör det funka iaf. Vi vet inte tillräckligt om routern eller nätverket i fråga.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan bero på lite olika saker. Utan att du ger mer specifika exempel kan det bara bli ett generellt svar.

Om vi pratar typ som Minecraft som listar lokala servrar så kan det som tidigare nämnts i tråden, dvs dina datorer har uppfattat att du kopplat in datorn till en ny router och tolkar detta som ett osäkert nätverk tills du ställer in något annat.

Om du har registrerat din server någonstans och den inte syns så kan det bero på att din router inte vidareberfordrar den externa IP-adressen internt. Dvs du har förmodligen registrerat ett DNS-namn kopplat till ditt externa IP. Inte alla routers tillåter att du inifrån ditt nätverk accessar ditt eget externa IP och blir forwardad till servern på insidan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Windows kanske tror att ni ligger på publikt nätverk och blockerar åtkomst?
Hur är det med andra datorer i ditt nätverk? Vad är det för servrar? Hur ansluter/ser dem lobby's?
Är det verkligen en router? Andra utanför ditt nätverk ska inte se det som sker i ditt nätverk.

Jag var nog lite slarvig när jag skrev tråden
Allt fungerar som det ska, andra kan komma åt och hoppa in i servrar. Men dom kan se min server listas upp bland andra servrar som finns ute i världen. Men jag kan inte se min server, men kan joina via mitt lokala IP.

Skrivet av giplet:

Det kan bero på lite olika saker. Utan att du ger mer specifika exempel kan det bara bli ett generellt svar.

Om vi pratar typ som Minecraft som listar lokala servrar så kan det som tidigare nämnts i tråden, dvs dina datorer har uppfattat att du kopplat in datorn till en ny router och tolkar detta som ett osäkert nätverk tills du ställer in något annat.

Om du har registrerat din server någonstans och den inte syns så kan det bero på att din router inte vidareberfordrar den externa IP-adressen internt. Dvs du har förmodligen registrerat ett DNS-namn kopplat till ditt externa IP. Inte alla routers tillåter att du inifrån ditt nätverk accessar ditt eget externa IP och blir forwardad till servern på insidan.

Jag kan ge 2 exempel:
Exempel 1) Jag har skapat en dedikerad DCS World server på en dator som finns i mitt nätverk.
Jag kan gå med och spela på min server via mitt lokala IP.
Andra kan se min server listas upp bland andra servrar som finns i världen, och dom kan gå in och spela på min server.

Exempel 2) Samma som ovan fast med spelet Valheim.

Och förut innan jag bytte router, och använde min gamla router så kunde även jag se mina egna servar dyka upp som en server.
Men idag med den nya routern så kan jag inte se mina egna servar, inte ens steam vill hitta mina servar i varken lan fliken eller någon annan, och bland mina favoriter så står det not responding på dom i steam....

Men som sagt, jag kan starta spelen och hoppa in i servern via mitt lokala IP hur bra som helst.

Och alla portar är upplåsta för respektive spel i router och i windows.
Det är bara det att egna servar inte listas längre för mig med nya routern.
Vilket dom gjorde med den gamla routern....

Så jag är nyfiken på vad det kan vara som gör det så...

Ett annat exempel är: Förut med den gamla routern, så kunde jag besöka min egna lokala webbserver via min publika IP adress ifrån en dator i huset.
Idag med den nya routern så kan jag inte det, utan kommer bara in på min lokala webbserver via min lokala IP adress ifrån en dator i huset.

Andra utifrån världen kommer in på webbservern hur bra som helst, så allt fungerar på så vis...
Bara det att jag inte längre kan besöka den via min egna publika IP adress....

Tänker ifall det kan hänga ihop med det ovan på något sätt?!?!?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Fortfarande: Vad har du för router nu och vad hade du innan?
Fortfarande: Du ligger fortfarande på publikt/osäkert nätverk, byt till privat/domän
Också: Se till att "network discovery" är påslaget på båda datorer, att de är i samma nätverksgrupp osv.

Ansluter du till servernam, intern eller extern IP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fortfarande: Vad har du för router nu och vad hade du innan?
Fortfarande: Du ligger fortfarande på publikt/osäkert nätverk, byt till privat/domän
Också: Se till att "network discovery" är påslaget på båda datorer, att de är i samma nätverksgrupp osv.

Ansluter du till servernam, intern eller extern IP?

Nuvarande är en Sagecom 5370E
Gamla var en: Thomson tg789vn

Enligt Windows så ligger jag på Privat nätverk på båda datorerna och Network Discovery är påslaget sedan länge.
Och vi ligger i samma nätverksgrupp.
Inget är förändrat i några datorer gällande inställningar, utan det som är gjort är byte av router i samband med fiber indragningen.

Jag kan endast ansluta till en spelserver via min lokala IP adress nu. Förr kunde jag tjonga in min externa IP adress och joina servrar. (Se posten ovan om det.)

Permalänk
Medlem

OpenWRT klarar detta med "Enable NAT loopback" kryssat i LuCI på Advanced-fliken medan man skapar en port forward. Det är standardvalet.

/etc/config/firewall:

config redirect option dest_port '443' option src 'wan' option name 'Web server' option src_dport '443' option target 'DNAT' option dest_ip '192.168.1.211' option dest 'lan' list proto 'tcp'

Om jag kryssar ut "Enable NAT loopback" i LuCI och sparar om regeln får jag längst ner i konfigurationen:

option reflection '0'

Och då slutar det fungera (att nå webbservern från LAN med det externa IP:t).

Permalänk
Medlem

För övrigt verkar det rätt klart att det är NAT du behöver meckla med. Vilken maskin du ska till beror ju på vilken port du ansluter till och det är inget annat än NAT som kan fixa det (en statisk route till exempel lär ju inte fungera).

Det är ju inte helt omöjligt att det var din gamla ISP som routade tillbaka paket som kom från dig tillbaka till din router så att de sedan NATades in korrekt, men det är nog inte så troligt, eftersom det skulle kunna ställa till med tråkiga loopar. Det troligare är nog att din nya router helt enkelt inte vill göra det som OpenWRT kallar "NAT loopback", i alla fall inte som du har den inställd nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kiptanoi:

Jag var nog lite slarvig när jag skrev tråden
Allt fungerar som det ska, andra kan komma åt och hoppa in i servrar. Men dom kan se min server listas upp bland andra servrar som finns ute i världen. Men jag kan inte se min server, men kan joina via mitt lokala IP.

Jag kan ge 2 exempel:
Exempel 1) Jag har skapat en dedikerad DCS World server på en dator som finns i mitt nätverk.
Jag kan gå med och spela på min server via mitt lokala IP.
Andra kan se min server listas upp bland andra servrar som finns i världen, och dom kan gå in och spela på min server.

Exempel 2) Samma som ovan fast med spelet Valheim.

Och förut innan jag bytte router, och använde min gamla router så kunde även jag se mina egna servar dyka upp som en server.
Men idag med den nya routern så kan jag inte se mina egna servar, inte ens steam vill hitta mina servar i varken lan fliken eller någon annan, och bland mina favoriter så står det not responding på dom i steam....

Men som sagt, jag kan starta spelen och hoppa in i servern via mitt lokala IP hur bra som helst.

Och alla portar är upplåsta för respektive spel i router och i windows.
Det är bara det att egna servar inte listas längre för mig med nya routern.
Vilket dom gjorde med den gamla routern....

Så jag är nyfiken på vad det kan vara som gör det så...

Ett annat exempel är: Förut med den gamla routern, så kunde jag besöka min egna lokala webbserver via min publika IP adress ifrån en dator i huset.
Idag med den nya routern så kan jag inte det, utan kommer bara in på min lokala webbserver via min lokala IP adress ifrån en dator i huset.

Andra utifrån världen kommer in på webbservern hur bra som helst, så allt fungerar på så vis...
Bara det att jag inte längre kan besöka den via min egna publika IP adress....

Tänker ifall det kan hänga ihop med det ovan på något sätt?!?!?

Helt klart är det så att din nya router inte tillåter dig att ansluta till ditt externa IP när du är på routerns nätverk. Vissa routers klarar det, andra inte. Vad jag vet finns ingen lösning för det, och det skulle förvåna mig om det finns en inställning för det i din router.

Om detta är ett stort problem för dig så får du försöka byta router.

Edit:
Om du verkligen har behov av att testa utifrån och in, tex för att du vill se att websidan fungerar som den ska, så kan du ansluta via en VPN. Dvs du kopplar upp din dator till VPN och sedan anropar du din webserver så kommer det mest troligt att fungera.
Ett annat alternativ som ibland kan fungera är att lägga in sin adress i hosts-filen på din dator och mappa den adressen till serverns lokala IP.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ett annat alternativ som ibland kan fungera är att lägga in sin adress i hosts-filen på din dator och mappa den adressen till serverns lokala IP.

Tackar, tackar
Jag kan ju av ren nyfikenhet testa på det och se vad som händer.
Är dock osäker på hur den raden ska se ut för att vara korrekt
Skulle den raden bli:
<Min dators lokala IP> <Serverns lokala IP>
Eller menar du att jag ska använda
<Min externa IP> <Min server lokala IP>

Och ska serverdatorns host filen ändras något?