Permalänk
Medlem

Stollar på Facebook

Jag har inga vänner men är med i grupper och diskuterar. Problemet är bara att det i varje grupp finns 2-3 stollar som älskar att skrämmas. De letar upp någon enstaka ovetenskaplig rapport eller hittar en bild av en händelse som kanske händer 1 gång på 10 000 eller ännu mer sällan och framför det som obligatoriskt. Brukar inte skivas med dem för det är som att hälla bensin på eld. Man blir bara trött på hur många tyr sig till dem och sätter tilltro för att bygga upp sin egen skräck för saker som är ovanliga eller helt enkelt bara gissningar. Skulle tro att AntiVaxer tillhör den kategorin men har inte råkat på dessa ännu.

Någon som har en aning vad som driver dessa stollar och varför folk helt enkelt tror på dem fast man själv vet att de har fel om inget annat senare bevisar att de har rätt viket ännu inte har hänt? Inget som påverkar mitt liv men man blir nyfiken på mänskligheten.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Kan tilläga att jag nog stollat mig här någon gång men hoppas att jag då erkänt mitt misstag/missuppfattning 😉

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Räcker med att läsa kvällstidningarna så ser man en massa "stolle"-rubriker :/
Bara att ignorera antar jag.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Finns en enkel lösning på det problemet, häng inte i grupper på facebook
Har själv bara messenger på telefonen för kontakt med vissa människor och låter bli av logga in på själva facebook.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Moderator
Moderator

Någonting att ha i bakhuvudet är att en stor andel av dessa stollerier skrivs av mer eller mindre automatiserade konton vars avsikt är att sprida desinformation. Trollfabriker som sprider propaganda är i sig ingenting nytt, men att de nästlar sig in i sociala medier och utger sig för att vara vanliga människor är ofta svårare att identifiera än en uppenbar propagandakanal i form av en websida, radiostation, tv-kanal etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Finns en enkel lösning på det problemet, häng inte i grupper på facebook
Har själv bara messenger på telefonen för kontakt med vissa människor och låter bli av logga in på själva facebook.

Tidsfördriv i dessa tider när Tech-sites och forum nästan bara handlar om saker man inte kan köpa eller blivit för dyra 😉 Och så min träning också men den orkar man inte jämt. Hade situationen varit som innan pandemin hade jag nog aldrig skapat denna tråd.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd flyttad*

Tror den passar bättre här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Någon som har en aning vad som driver dessa stollar och varför folk helt enkelt tror på dem fast man själv vet att de har fel om inget annat senare bevisar att de har rätt viket ännu inte har hänt? Inget som påverkar mitt liv men man blir nyfiken på mänskligheten.

Behov av att vara social alternativt att dessa "stollar" är genuint intresserade av ämnet kanske. Din världsbild är alltid rätt och andras är fel därför att den avviker från din och därför är det lämpligt att kalla dom för stollar?

En del gillar ju skräckfilmer men jag har aldrig hört talas om någon som gillar att skrämma andra även om det säkert finns någon.

Vet inte om folk tror på personen i fråga, det är väl troligare att dom helt enkelt ser att det skulle kunna va sant baserat på sin tidigare kunskap. Det är inte lätt att navigera i den här stolliga världen, man kan bara göra sitt bästa. Vi har säkert fel allihopa.