Letar efter lösning att kunna blockera websida med lösenord

Permalänk
Medlem

Letar efter lösning att kunna blockera websida med lösenord

Godafton!

Som titeln säger, jag behöver hitta en lösning för att kunna blockera en viss webbsida så att jag inte kommer åt den utan ett lösenord och jag är medveten om att det finns flera typer av programvara som fixar detta, t.ex Surfblocker osv. men alla dessa har dessvärre en stor brist och det är att det går ganska enkelt att komma runt skyddet genom att t.ex installera en ny webläsare som inte har stöd för sån typ av tillägg som blockerar websidan.

Så jag letar efter en annan lösning som blockerar på systemnivå i windows och har läst lite om host filen som jag kan lägga till en block för en viss sida men som jag nämnde tidigare, jag behöver verkligen ett lösenord för att få tillgång till sidan igen och om möjligt så vore det också önskvärt att kunna schemalägga blocken så den endast är aktiv under vissa timmar på dygnet.

Vad tror ni är enklast, går det fixa detta med host filen på nåt sätt eller via brandväggen kanske?

Kan tillägga att jag sysslar med daytrading och det gäller en hemsida dit jag handlar med aktier och andra instrument och man kan där sätta en max belopp för hur mycket jag är villigt att förlora varje dag och om jag når detta belopp så stoppar handelssystemet mig från att handla mer MEN och detta är andledningen till min förfrågan ovan, jag kan fortfarande lyfta detta stopp på hemsidan och fortsätta handla vilket är en brist i sig enligt mig men nu är det så och jag behöver därför hitta en annan lösning som helt enkelt låser mig ute från hemsidan helt & hållet.

Tacksam om nån kan hjälpa mig med detta.

Permalänk
Medlem

asså om du ändrar host filen så kommer du ju bara ändra tillbaka när det kniper som hårdast i fingrarna att bara lägga in lite till pengar. Bara lite till.

Det du måste ha är ett sätt där du blir blockad o inte kan ta dig in på nåt sätt.
Typ som svenska spel. Har du satt limit så kan du inte lägga in mer.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

asså om du ändrar host filen så kommer du ju bara ändra tillbaka när det kniper som hårdast i fingrarna att bara lägga in lite till pengar. Bara lite till.

Det du måste ha är ett sätt där du blir blockad o inte kan ta dig in på nåt sätt.
Typ som svenska spel. Har du satt limit så kan du inte lägga in mer.

Ja, tanken är att låta nån annan ha lösenordet så att jag inte enkelt kan gå in och ändra själv. I grund och botten är detta ett disciplin problem med mig själv och jag är fullt medveten om detta så jag måste göra vad jag kan för att skydda mig (mitt kapital) från mig själv så att säga

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är någon psykolog, men låter som att du har en beroendeproblematik att jobba med. Inga artificiella hinder kommer stoppa dig i sådant fall. Och om idén var att ge "lösenordet" till någon nära och kär så skulle jag starkt avråda ifrån det.

Permalänk
Medlem

Låt säga man skapar två olika användare på datorn varav den ena har tillgång att ändra host filen medans den andra ej har det? Skulle det kunna funka?

Men schemalägga blocken blir ju så klart svårt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Inte för att jag är någon psykolog, men låter som att du har en beroendeproblematik att jobba med. Inga artificiella hinder kommer stoppa dig i sådant fall. Och om idén var att ge "lösenordet" till någon nära och kär så skulle jag starkt avråda ifrån det.

Tro mig, jobbar med detta varje dag och i princip alla traders jag känner har samma problematik. Visst, jag skulle kunna byta mäklare till en annan som har en permanent handelsblock men just nu i dagsläget funkar detta tyvärr inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Låt säga man skapar två olika användare på datorn varav den ena har tillgång att ändra host filen medans den andra ej har det? Skulle det kunna funka?

Men schemalägga blocken blir ju så klart svårt..

Det kommer sluta med att du hittar ett argument till varför du ska få access. Du kommer gå till denna person efter att ha övertygat dig själv om att det är rimligt. Denna person sätts i en otroligt tråkig situation. Efter att du övertalar och får access och förlorar mer pengar så har du nu någon annan än dig själv att skylla på. Gör inte personer runt omkring dig till medberoende, det är en fördjävlig tillvaro.

EDIT: För förtydligande. Jag menar såklart att du ska gå till dina nära och be om hjälp om du kan, men inte på det här sättet.

Permalänk
Medlem

Som han ovan säger. Dra inte in andra personer i ditt beroende. Du kommer bara tjata till dig access.
Byt till site med block funktion som funkar. Eller sluta helt med tanke på att du är sjuktligt beroende och inte har kontroll över ditt handlande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cnst:

Det kommer sluta med att du hittar ett argument till varför du ska få access. Du kommer gå till denna person efter att ha övertygat dig själv om att det är rimligt. Denna person sätts i en otroligt tråkig situation. Efter att du övertalar och får access och förlorar mer pengar så har du nu någon annan än dig själv att skylla på. Gör inte personer runt omkring dig till medberoende, det är en fördjävlig tillvaro.

Jag förstår din synpunkt men nu är det så att den personen jag kommer lämna lösen till är också en trader och vi jobbar tillsammans i en mindre grupp så att det kommer inte bli nåt läge att komma med argument eftersom han hjälper mig och jag hjälper honom och vi har samma mål.

Behöver som sagt hitta en lösning tills dess att en permanent handelsblock är implementerad i systemet men detta dröjer dessvärre har jag blivit informerad om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Som han ovan säger. Dra inte in andra personer i ditt beroende. Du kommer bara tjata till dig access.
Byt till site med block funktion som funkar. Eller sluta helt med tanke på att du är sjuktligt beroende och inte har kontroll över ditt handlande.

Se mitt tidigare svar, detta handlar inte om att sätta nån annan i en knepig sits. Skulle aldrig göra nåt sånt utan jag behöver bara hitta ett tillfälligt sätt att låta bli att manuellt ta bort handelsblocken.

Har inte med beroende att göra alls.

Permalänk
Medlem

Om du måste ha en handelsblockering så är det ju 100% pga beroende. Vad annars skulle det vara?
Hela den här tråden skulle lika gärna kunnat handla om en spelmissbrukare eller knarkare.
Hoppas bara för din skull att du har saker o ting under kontroll o du inte far illa.

Det här med lösen. Ja det skulle väl vara att byta så du sitter på gäst konto på datorn. Och din polare har lösen till admin kontot som oxå kan editera Hosts filen t ex.
Eller sätta filter i din router så den blockar. O du inte har lösen till den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Om du måste ha en handelsblockering så är det ju 100% pga beroende. Vad annars skulle det vara?
Hela den här tråden skulle lika gärna kunnat handla om en spelmissbrukare eller knarkare.
Hoppas bara för din skull att du har saker o ting under kontroll o du inte far illa.

Det här med lösen. Ja det skulle väl vara att byta så du sitter på gäst konto på datorn. Och din polare har lösen till admin kontot som oxå kan editera Hosts filen t ex.
Eller sätta filter i din router så den blockar. O du inte har lösen till den.

Beroende och självdisciplin är två helt olika saker för mig i alla fall. Jag är inte beroende av att handla eftersom jag har en stadig månads inkomst och "behöver" inte handla för min överlevnad så att säga. Du pratar om spelmissbruk och knarkande vilket blir löjligt i sammanhanget eftersom detta inte har nåt med saken att göra.

Problemet här är självdisciplin & mental kontroll att acceptera en liten förlust och låta den vara så och inte göra mer skada än nödvändigt vilket jag i de flesta fall klarar men det finns dagar då jag brister i disciplinen vilket de flesta traders råkar ut för eftersom trading är till största del en mental grej.

Hur som helst så kikade jag lite närmare på host filen och hittade vad jag sökte så det gick att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caper:

Beroende och självdisciplin är två helt olika saker för mig i alla fall. Jag är inte beroende av att handla eftersom jag har en stadig månads inkomst och "behöver" inte handla för min överlevnad så att säga. Du pratar om spelmissbruk och knarkande vilket blir löjligt i sammanhanget eftersom detta inte har nåt med saken att göra.

Problemet här är självdisciplin & mental kontroll att acceptera en liten förlust och låta den vara så och inte göra mer skada än nödvändigt vilket jag i de flesta fall klarar men det finns dagar då jag brister i disciplinen vilket de flesta traders råkar ut för eftersom trading är till största del en mental grej.

Hur som helst så kikade jag lite närmare på host filen och hittade vad jag sökte så det gick att lösa.

Gå till ett NA/AA/spelmisbrukar möte och du kommer höra exakt samma ursäkter som du kommer dragandes med i den här tråden. Det står dig såklart fritt att tro eller inte tro på dom som kommenterar att du verkar sitta i ett beroendebeteende men jag kan lova dig att dom som uppmärksammar det har med största sannolikhet haft närstående som har varit precis i den sits du sitter i idag men vägrat acceptera att det finns ett dysfunktionellt beteende.
Jag önskar dig lycka till i ditt försök att lära dig "disciplin" men inget tillägg, person eller ren programvara i världen kommer kunna hjälpa dig så länge du inte anser att det finns ett problem.

Permalänk
Medlem

Som sagt, knarkare och spelmissbrukare resonerar likadant. Detta är sista gången, denna gången fixar det sig, det är bara en mental grej, ska bara dubbla upp för att täcka min förlust, jag ska bara feströka, om bara någon kunde låsa in mig vid fullmåne behöver ingen dö.
Att handla efter förutbestämda regler och verkligen lita på systemet kräver diciplin. Men det samma gäller även att gambla 'lagom', att röka 'lagom', att knarka 'lagom'. Trading är på inget sätt undantaget beroendeproblematiken. Du behöver ändra ditt förhållningsätt till det, och att ha folk som hindrar dig kommer bara att trigga din uppfinningsrikedom på att ta dig och ditt beroende runt problemet/hindret.
Det är bara du och ditt huvud som kan lösa problemet.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

TL:DR; bara det faktum att du inte kan kontrollera dina affärer vid förlust utan vill försöka vinna tillbaka dom är ju textbook spelmissbruk 101. Fundera på det. Låt det sjunka in.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Jag skrev om några av dina citat i tråden nedan, läs gärna genom dem för att få en bild av hur samtliga(!) i tråden uppfattar ditt problem. Detta inte gjort för att driva med dig det minsta lilla; tvärt om för att förhoppningsvis få dig att förstå problematiken. Denna bristande självinsikt är tyvärr den största boven i beroendeproblematik, men för din egen skull ber jag dig att tänka efter och begrunda vad folk med objektiv uppfattning av din situation tipsar dig om. Det är gjort i all välmening.

Citat:

Som titeln säger, jag behöver hitta en lösning för att kunna sluta dricka alkohol så att jag inte kommer åt den utan en skåpsnyckel och jag är medveten om att det finns flera typer av lösningar som fixar detta, t.ex antabus osv. men alla dessa har dessvärre en stor brist och det är att det går ganska enkelt att komma runt skyddet genom att t.ex låta bli att ta läkemedel som blockerar alkoholkonsumtion.

Så jag letar efter en annan lösning som blockerar på skåpsnivå och har läst lite om kassaskåp som jag kan låsa in mina flaskor i men som jag nämnde tidigare, jag behöver verkligen en kod för att få tillgång till skåpet igen och om möjligt så vore det också önskvärt att kunna schemalägga låset så att jag endast kan låta bli att dricka under vissa timmar på dygnet.

Citat:

Jag förstår din synpunkt men nu är det så att den personen jag kommer lämna alkoholen till är också en alkoholist och vi brukar dricka tillsammans i en mindre grupp så att det kommer inte bli nåt läge att komma med argument eftersom han hjälper mig och jag hjälper honom och vi har samma mål.

Citat:

Problemet här är självdisciplin & mental kontroll att dricka lite och låta flaskan vara så och inte göra mer skada än nödvändigt vilket jag i de flesta fall klarar men det finns dagar då jag brister i disciplinen vilket de flesta alkoholister råkar ut för eftersom alkoholism är till största del en mental grej.

Permalänk
Medlem

Klockrent beroende. Det är dags att söka hjälp istället för att förneka saken på ett forum.

Permalänk
Medlem

Jag hade först och främst kollat om det finns någon form av inbyggd funktion i router/brandvägg. T ex är jag ganska säker på att min ASUS-mojäng har "parental controls" som kan schemalägga blockering av domän/ip. Fördelen (?) med den metoden blir att alla enheter på nätverket begränsas. I annat fall finns det flera (open source/gratis) programvaror till Windows som gör motsvarande, fast på systemnivå.

För övrigt tror jag er andras oro/synpunkter nått fram vid där här laget -- Jag tycker inte TS ska behöva förklara/försvara sig mer, utan bör i den här tråden få hjälp med det han frågade om.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att ni alla menar väl och jag uppskattar det men som jag redan sagt tidigare så är jag fullt medveten om problematiken och försöker inte dölja det på nåt vis. 100% disciplin existerar inte varken i trading eller nån annanstans, vi har alla dagar då vi inte presterar efter bästa förmåga på grund av t.ex just bristande disciplin och självkontroll, det tror jag ni kan hålla med om va?
Att då som i mitt fall kunna stänga möjligheten att gå in och plocka bort handelsblocken ser jag som en bra lösning när inte systemet har en permanent lösning implementerad (ännu).
Ska tillägga att jag handlar redan med flera andra mäklare som har just en permanent block som låser ute dig från mer handel tills nästa dag och jag tror de flesta större aktörer på marknaden erbjuder detta idag vilket jag också förespråkar som det bästa skyddet för nybörjare inom trading. Självkontrollen att acceptera en förutbestämd summa jag är villig att förlora på en dag kräver stor disciplin och det tar ofta flera år att träna upp detta men jag vågar påstå att även de som handlat i många år fortfarande kämpar med det, åtminstone de jag pratat med har sagt det till mig. Det är inte så enkelt som att säga att nu ska jag inte försöka tjäna tillbaka förlusten jag precis realiserade utan det kräver mental träning och det är nåt jag och mina kollegor jobbar med dagligen så det är absolut inget jag förnekar.

Nu blev detta väldigt off topic då jag inte menade att diskutera trading psykologi i den här tråden men eftersom flera tagit upp det så vill jag åtminstone svara och förklara hur jag ser på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Jag hade först och främst kollat om det finns någon form av inbyggd funktion i router/brandvägg. T ex är jag ganska säker på att min ASUS-mojäng har "parental controls" som kan schemalägga blockering av domän/ip. Fördelen (?) med den metoden blir att alla enheter på nätverket begränsas. I annat fall finns det flera (open source/gratis) programvaror till Windows som gör motsvarande, fast på systemnivå.

För övrigt tror jag er andras oro/synpunkter nått fram vid där här laget -- Jag tycker inte TS ska behöva förklara/försvara sig mer, utan bör i den här tråden få hjälp med det han frågade om.

Ok, ska kolla upp det. Tack!

Permalänk
Medlem

Gå in på din router och och kolla om det finns möjlighet att blockera domäner därifrån. Borde gå om det inte är en jättegammal router. Brukar ligga under Security. Bra vore ju då att någon annan fixar det så du inte får reda på lösenordet.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har i grunden inte ett tekniskt problem utan en beroendeproblematik som du bör lösa genom att kontakta vården. Spelmissbruk är idag klassat som en sjukdom.

För att låsa ut dig från specifika sidor så borde som sagt nått system för föräldrakontroll fungera och det finns ett i win och det finns troligen också ett i din router.
Det går också att använda fristående program typ https://romacocanada.ca/timeout/
eller en kombination av alla metoderna så blir det ännu svårare att komma förbi dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Caper:

I Windows kan hosts-filen redigeras av alla som har administratörsrättigheter. Din lösning skulle alltså gå ut på att du inte själv har administratörsrättigheter på din dator. Det skulle kanske lösa det här problemet men det leder nog istället till andra problem som att du inte kan installera program eller ändra på vissa inställningar. Du skulle dessutom fortfarande kunna komma åt sidan genom att gå till en annan dator eller mobiltelefon.

Blockering i hosts-filen kan funka bra om den som styr över spärren också är den enda som behöver installera program och liknande på datorn, men det ställer till med besvär om man måste överlåta administratörsrättigheterna till någon annan. Jag använder själv hosts-blockering för ett domännamn. I det fallet rör det sig om en hemsida där det dyker upp en störande popup-skärm som man måste trycka bort. Jag upptäckte dock att den störande grejen inte dyker upp om man blockerar ett visst domännamn, så jag omdirigerade det domännamnet till 177.0.0.1 i hosts-filen.

Permalänk
Medlem

Blockera i routern i all ära. Men när suget blir som störst är det ju bara att koppla datorn direkt i väggens bredbandsjack, använda mobildata på telefonen osv. Tror det är svårt att tekniskt "blockera sig själv" på nåt bra sätt.